MuscleMeat

Het grote Avondklok/Lockdown topic

"Die andere landen zijn eilanden, die andere landen zijn dunbevolkt"

Het grote verschil zit mi in het verschil hoe er getoetst wordt, daardoor wordt de uitkomst totaal verschillend. Het is net als met afronden, als je dat te vroeg doet, krijg je een heel ander sommetje.

De Vz heeft vol getoetst: zelf een afweging gemaakt of de het buitgewoon en noodzakelijk was.

het Hof zegt nu dat dat niet correct is en er marginaal getoetst had moeten worden: het is een politieke afweging en er is beleidsvrijheid, dus alleen toetsen of het niet onredelijk is.

Ik snap wat je bedoelt.

Niet dat ik nu in ene meester in de rechten ben, maar van 15 jaar lange -zijdelingse- beroepsmatige betrokkenheid bij rechtspraak en advocatuur, heb ik wel het een en ander opgestoken.

Het cumulatieve effect van het toepassen van verschillende toetsingsnormen/protocollen kan inderdaad leiden tot zeer verschillende uitspraken.
Toch vind ik dat er in dit geval wel heel veel ruimte voor (subjectieve) interpretatie is genomen.

Kan het niet helpen dat ik er best wel een "hmmmmmm'' gevoel bij heb.

De R-waarde geld voor huidige maatregelen, als ze die niet hebben geld daar dus een heel andere R dan hier. En de daling in besmettingen bevat ook een tijd minder testen, stijging meer testen. Ziekenhuisopnames en %positief is nuttiger om naar te kijken.

En het is maar wat je versoepeling noemt. Kappers en naar school?

Kunnen die paniektwitteraars trouwens niet in zo'n Indiase slum in quarantaine gaan zitten?

Kunnen die paniektwitteraars trouwens niet in zo'n Indiase slum in quarantaine gaan zitten?
Land 01: Bij besmetting of quarantaine mag je geen boodschappen meer doen, maar je bent afhankelijk van de mogelijkheden van andere mensen of over een paar weken bij commerciële partijen aan de beurt.
vs.
Land 02: We brengen eten langs, je hebt geen enkele reden om van huis te moeten.

De R-waarde geld voor huidige maatregelen, als ze die niet hebben geld daar dus een heel andere R dan hier. En de daling in besmettingen bevat ook een tijd minder testen, stijging meer testen. Ziekenhuisopnames en %positief is nuttiger om naar te kijken.

Kan allemaal waar zijn wat je zegt, maar het gaat mij om wat Finland al doet bij een veel lager niveau van besmettingen, al zou ik dat voor Nederland indien mogelijk en zinvol regionaal willen.

Kan allemaal waar zijn wat je zegt, maar het gaat mij om wat Finland al doet bij een veel lager niveau van besmettingen, al zou ik dat voor Nederland indien mogelijk en zinvol regionaal willen.
Dan had Nederland in september al in lockdown moeten gaan?

R is overal wisselend, toch? Dat is een van de problemen van die R

Dan had Nederland in september al in lockdown moeten gaan?
Even los van waar die grens precies moet liggen had je bij een geringe stijging van het aantal besmettingen meteen, indien mogelijk regionaal, maatregelen moeten nemen.

Dan hadden die maatregelen korter geduurd en had je tussen de maatregelen door meer vrijheid gehad en meer ruimte voor de economie, de hamer en de dans ipv dit hopen en dralen wat we nu doen.

Laatst bewerkt:
En wat doet Finland al... Finland lockdown in March: - max 6 people gatherings allowed - distant learning in upper secondary schools - restaurants to shut in worst infection rate areas. Dat is toch het lichtste van het lichtste. Die stations is NL toch ook al lang gepasseerd.

Dat het een noodtoestand is klinkt eng maar in hoeverre is dat relevant? Is dat niet gewoon voor de politieke/rechtelijke macht om dat kleine beetje maatregel uit te kunnen voeren?

Blijkbaar wordt er hier verwacht dat de ziekenhuizen het met de huidige maatregelen plus kapper- en school bezoeken aankan. Is dat niet juist? Wat moet er hier nog meer gebeuren dan? Dagklok erbij? 24 checkpoints en drone surveillance langs de wijk om alle mensen in hun huis te houden wanneer er iemand in de straat verkouden is?

Wat is die rare zerocovid/containment nu club? Hebben ze internet gekregen in het pieter baan centrum?

Land 01: Bij besmetting of quarantaine mag je geen boodschappen meer doen, maar je bent afhankelijk van de mogelijkheden van andere mensen of over een paar weken bij commerciële partijen aan de beurt.
vs.
Land 02: We brengen eten langs, je hebt geen enkele reden om van huis te moeten.
Boodschappen bezorgen werd te druk bij de feestdagen, maar je kunt nu gewoon voor overmorgen ofzo bestellen. Was op zich wel mooi geweest als dat gegarandeerd werd bij ziekte.

Samenen tegen corona, blijf thuis
Maatregelen, regels
Vaccin is een frikandel
Mondkapje op
Besmettingen besmettingen besmettingen
Big reset

vomit puke GIF by Jason Clarke

Even los van waar die grens precies moet liggen had je bij een geringe stijging van het aantal besmettingen meteen, indien mogelijk regionaal, maatregelen moeten nemen.

Dan hadden die maatregelen korter geduurd en had je tussen de maatregelen door meer vrijheid gehad en meer ruimte voor de economie, de hamer en de dans ipv dit hopen en dralen wat we nu doen.
Op dat punt ging bij ons de horeca dicht.
Ik dacht: Finland is minder dicht bevolkt, dus laat ik Amsterdam eens met Zeeland gaan vergelijken...

aa.jpg

Over die R waarde....
Neem je het gemiddelde van die periodes, dan is de huidige R waarde 0.94 ofzo

Verloop Rgetal (1).jpg
ff klikken, anders verneuk ik de opmaak zo

Ik dacht: Finland is minder dicht bevolkt, dus laat ik Amsterdam eens met Zeeland gaan vergelijken...

aa.jpg
Weken daarvoor waren ook al verscherpingen, en een paar weken daarvoor was er nog niet eens echt een nieuwe stijging. Ik zie geen ruimte om significant eerder te zijn geweest, wellicht hadden ze meteen full lockdown kunnen doen. MAAR dan werd het een paar weken later steeds slechter weer en als je dan versoepelt omdat je een buffer denkt te hebben stijgt het alsnog weer enorm. En dan komt er een nieuwe variant of een koudefront. Kijk hoe stijl die pieken zijn, met enkele weken af en aan.

Je kunt niet elke paar weken gaan jojo-en. Het effect van maatregelen is pas 4-8 weken later goed door te zien.

Over die R waarde....
Neem je het gemiddelde van die periodes, dan is de huidige R waarde 0.94 ofzo

Verloop Rgetal (1).jpg
ff klikken, anders verneuk ik de opmaak zo
Je moet de huidige R-waarde toch baseren op nieuwe ontwikkelingen van de epidemie. Tussen alles wat we kunnen meten zit nou eenmaal steeds wat weken afwachten, van nieuwe infecties tot laten testen tot nieuwe opnames. Lijkt me inderdaad wel handig om naar een gemiddelde per week te kijken, en niet naar dagwaardes.

aa.jpg
Welke is Amsterdam en welke is Zeeland, of kijk ik er overheen?

Dunbevolkt is relatief, als 90@ van de bevolking in één stad woont in een enorm land.
En wat doet Finland al... Finland lockdown in March: - max 6 people gatherings allowed - distant learning in upper secondary schools - restaurants to shut in worst infection rate areas. Dat is toch het lichtste van het lichtste. Die stations is NL toch ook al lang gepasseerd.

Dat het een noodtoestand is klinkt eng maar in hoeverre is dat relevant? Is dat niet gewoon voor de politieke/rechtelijke macht om dat kleine beetje maatregel uit te kunnen voeren?

Blijkbaar wordt er hier verwacht dat de ziekenhuizen het met de huidige maatregelen plus kapper- en school bezoeken aankan. Is dat niet juist? Wat moet er hier nog meer gebeuren dan? Dagklok erbij? 24 checkpoints en drone surveillance langs de wijk om alle mensen in hun huis te houden wanneer er iemand in de straat verkouden is?
Het punt is dat ze in ieder geval niet versoepelen.

Het is idd waar dat een heleboel landen allang de noodtoestand hebben uitgeroepen en dat dit niet noodzakelijk tot andere resultaten leidt, het kan alleen makkelijker zijn om bepaalde besluiten door te voeren en te nemen.

Het uitgangspunt van zolang verruimen zolang de zorg het aankan zorgt juist voor die enorme pieken, dat dat tijdens de eerste golf je doel was snap ik nog, maar dat het het daarna niet meer moeten zijn. Mitigation, volgens mij de Engelse term, is niet het goede antwoord.

Als antwoord op je laatste vraag: in zo'n wijk quarantaine tot iedereen getest is en na eventuele incubatietijd nogmaals getest is. Degenen die besmet zijn breng je apart en centraal onder, bijvoorbeeld in leegstaande hotels. Elders heb ik ongetwijfeld wel gelinkt naar mensen die hier meer en langer over hebben nagedacht en verwijzen naar succesvolle landen en strategieën.
Wat is die rare zerocovid/containment nu club? Hebben ze internet gekregen in het pieter baan centrum?
ZeroCovid is ook de strategie van een aantal succesvolle landen, voor zover ik het begrijp is dat een strategie die tussen die lockdowns juist veel meer mogelijk maakt. Voor maximale vrijheid moet je juist zo snel en zo hard mogelijk ingrijpen.
Boodschappen bezorgen werd te druk bij de feestdagen, maar je kunt nu gewoon voor overmorgen ofzo bestellen. Was op zich wel mooi geweest als dat gegarandeerd werd bij ziekte.
Ik wist niet dat het inmiddels geen probleem meer was, dank. Eens met dat laatste!

Weken daarvoor waren ook al verscherpingen, en een paar weken daarvoor was er nog niet eens echt een nieuwe stijging. Ik zie geen ruimte om significant eerder te zijn geweest, wellicht hadden ze meteen full lockdown kunnen doen. MAAR dan werd het een paar weken later steeds slechter weer en als je dan versoepelt omdat je een buffer denkt te hebben stijgt het alsnog weer enorm. En dan komt er een nieuwe variant of een koudefront.

Je kunt niet elke paar weken gaan jojo-en. Het effect van maatregelen is pas 4-8 weken later goed door te zien.

Je moet de huidige R-waarde toch baseren op nieuwe ontwikkelingen van de epidemie. Tussen alles wat we kunnen meten zit nou eenmaal steeds wat weken afwachten, van nieuwe infecties tot laten testen tot nieuwe opnames. Lijkt me inderdaad wel handig om naar een gemiddelde per week te kijken, en niet naar dagwaardes.
Landelijk is de tweede piek hoger. In Amsterdam is die eerste piek hoger, dat verschil vind ik zo gek. Maar rond de jaarwisseling zitten ze beiden rond de 60

Ja toch? En als je dan naar een dagwaarde kijkt, is het gek dat het een totaal andere dag is. Persconferentie was op dinsdag, die briefing op woensdag. Die waarde die nu op het dashboard staat, is van vrijdag 5 februari.

Wel heeeel toevallig dat het een week na de avondklokrellen is.

Welke is Amsterdam en welke is Zeeland, of kijk ik er overheen?

Dunbevolkt is relatief, als 90@ van de bevolking in één stad woont in een enorm land.
Onderste is Amsterdam.
En ja, dat is waar. Is dat de reden dat ze daar sneller in lockdown gaan?

Het uitgangspunt van zolang verruimen zolang de zorg het aankan zorgt juist voor die enorme pieken, dat dat tijdens de eerste golf je doel was snap ik nog, maar dat het het daarna niet meer moeten zijn. Mitigation, volgens mij de Engelse term, is niet het goede antwoord.

Als antwoord op je laatste vraag: in zo'n wijk quarantaine tot iedereen getest is en na eventuele incubatietijd nogmaals getest is. Degenen die besmet zijn breng je apart en centraal onder, bijvoorbeeld in leegstaande hotels. Elders heb ik ongetwijfeld wel gelinkt naar mensen die hier meer en langer over hebben nagedacht en verwijzen naar succesvolle landen en strategieën.

ZeroCovid is ook de strategie van een aantal succesvolle landen, voor zover ik het begrijp is dat een strategie die tussen die lockdowns juist veel meer mogelijk maakt. Voor maximale vrijheid moet je juist zo snel en zo hard mogelijk ingrijpen.
Nog een land dat geen eiland of tropisch oord is? Met vergelijkbare zorg capaciteit en demografie van 85+ers met drievoudige comorbiditeiten?

Bini Adamczak is een Berlijnse theoretica en kunstenares. Haar onderzoeksterrein behelst de kritische sociale theorie en de geschiedenis van revoluties. Als linkse militant behoort ze tot de activisten die aan de basis liggen van het project Zero Covid.

Tegen de muur met die hap.

Terug
Naar boven