AndroidHealthClinic

Het grote Avondklok/Lockdown topic

Mensen in het algemeen snappen kansen en waarschijnlijkheden niet (ik ook niet).

Er gaan door windmolens en zonnepanelen veel meer mensen dood dan door kerncentrales en steeds krijg je dat geblaat van ja, maar als het misgaat....
Alsof we qua kennis zijn blijven hangen in '85

• Topic Starter Topic Starter

Openbaar Ministerie start strafrechtelijk onderzoek naar bezoek Baudet aan Urk​

VIDEOHet Openbaar Ministerie (OM) Midden-Nederland start een strafrechtelijk onderzoek naar het bezoek van Thierry Baudet aan Urk. De partijleider van Forum voor Democratie heeft dinsdag ondanks alle coronaregels veel Urkers de hand geschud en met zijn campagneteam een visje in een horecagelegenheid gegeten.

Denk je dat het OM ook een strafrechtelijk onderzoek zal starten naar deze overtreder?
fec69b9a-745c-11eb-ab27-02c309bc01c1.jpg

Mensen in het algemeen snappen kansen en waarschijnlijkheden niet (ik ook niet).

Er gaan door windmolens en zonnepanelen veel meer mensen dood dan door kerncentrales en steeds krijg je dat geblaat van ja, maar als het misgaat....
Risico = kans x gevolg

De kans is uiterst klein maar de potentiële gevolgen zijn in het ergste geval niet te overzien (uitgaande van een ramp a la Chernobyl).

Echter zijn deze gevolgen natuurlijk onzin bij de reactoren die nu ontwikkeld worden. Thoriumreactoren kunnen niet eens een meltdown krijgen door alle failsafes. Daarnaast was Chernobyl een f**k up die niet aan de reactor lag maar aan mensenlijk falen. Het grootste probleem zijn millieulobbygroepjes die plannen voor kerneneregie dwarsbomen omdat ze baat hebben bij windmolenparken en andere onzinnige vormen van energieopwekking. Ze weten zelf ook wel dat het daadwerkelijke risico gering is.

Er gaan trouwens nu nog steeds meer mensen jaarlijks dood door de Chernobyl ramp dan door windmolens.

Dit is nieuw voor mij.

Kan je dit toelichten of heb je een link?
Aan kanker. De reactor heeft maandenlang radioactieve deeltjes uit lopen spuwen die als een deken over heel West-Europa zijn uitgestrooid. Met name cesium-137 is de boosdoener. In Duitsland zijn er zelfs gebieden waar ze niet mogen jagen op de wilde zwijnen omdat ze 'te radioactief' zijn. Ze bevatten hoge concentraties cesium-137. Die beesten eten natuurlijk knollen e.d. uit de grond.

En dan heb je nog alle mensen die in de buurt van de reactor woonden die nogsteeds sterven aan kanker. Hun nageslacht en de daaropvolgende generaties. Allemaal fucked up genetische afwijkingen.

Kzal s zoeken naar een link

Was nog groot in het nieuws geweest.
Ik had het zelfde op een andere site gelezen. Met wat dichterlijke vrijheden kan ik er toch ook uithalen dat de wetenschappers de cijfers op een wijze probeerden te presenteren die door leken beter op waarde zou worden geschat.

Zie ook die mooie lichtroze vlakken om de voorspellingslijn heen. Er kunnen over 2 weken 500 mensen op de ICs liggen of wel 4500. En een week later stellen we de lijn wat bij maar kan het weer 2 weken later alsnog 500-4500 worden. And so on and so forth.

Leuk dat van Dissel zich hiermee kan indekken maar wat hebben we daar nou echt aan om beleid mee te maken?
Ja, en wil je de betrouwbaarheidsinterval verhogen dan worden de lichtroze vlakken nog groter. Van Dissel dekt zich helemaal niet in, zo zit de wetenschap nu eenmaal in elkaar.
Of we daar iets aan hebben om beleid mee te maken is ook niet aan de wetenschap, maar aan de politici.

Een resolutie als deze heeft niets te maken met braaf opvolgen.
Het is expliciet bedoeld om bepaalde keuze vrijheden te behouden, zonder dat je daar -direct of indirect- voor wordt gestraft.

Op deze manier kan namelijk worden voorkomen dat we door sancties alles maar braaf moeten opvolgen als gevolg van indirecte dwang en verplichting.
Door een vaccinatie paspoort kan namelijk de situatie kan ontstaan dat je wordt gediscrimineerd, buitengesloten en mogelijk je baan kwijt raakt omdat je je niet wilt laten vaccineren/gevaccineerd bent.
Klopt, maar gaan we dan aan cherry picking doen wat de ideeën van de Raad van Europa betreft. M.a.w. wat is de meerwaarde van het gegeven dat dit de visie is van de RvE?

Ik had het zelfde op een andere site gelezen. Met wat dichterlijke vrijheden kan ik er toch ook uithalen dat de wetenschappers de cijfers op een wijze probeerden te presenteren die door leken beter op waarde zou worden geschat.
Er staat letterlijk dat de wetenschap door de politiek onder druk is gezet om zo eng mogelijke scenario's te schetsen, om de bevolking zo bang mogelijk te maken, zodat ze makkelijker instemmen met allerlei vrijheidsberovende maatregelen.

Ik zie dat niet als iets proberen beter op waarde te laten schatten. De intentie hier is bedrog. Ik doel dan trouwens op de intentie van de politici, niet de wetenschappers.

Laatst bewerkt:
Er staat letterlijk dat de wetenschap door de politiek onder druk is gezet om zo eng mogelijke scenario's te schetsen, om de bevolking zo bang mogelijk te maken, zodat ze makkelijker instemmen met allerlei vrijheidsberovende maatregelen.
Dat staat in dat artikel ja, op de site waar ik het eerder heb gelezen stond iets in de trend van. De wetenschappers besloten zelfstandig om de modellen te vullen met data die aan erge kant van de schattingen zitten omdat het publiek en de politiek de uitkomsten anders te rooskleurig zouden inschatten.

Maar als jij de NOS blind vertrouwt, prima.

Aan kanker. De reactor heeft maandenlang radioactieve deeltjes uit lopen spuwen die als een deken over heel West-Europa zijn uitgestrooid. Met name cesium-137 is de boosdoener. In Duitsland zijn er zelfs gebieden waar ze niet mogen jagen op de wilde zwijnen omdat ze 'te radioactief' zijn. Ze bevatten hoge concentraties cesium-137. Die beesten eten natuurlijk knollen e.d. uit de grond.

En dan heb je nog alle mensen die in de buurt van de reactor woonden die nogsteeds sterven aan kanker. Hun nageslacht en de daaropvolgende generaties. Allemaal fucked up genetische afwijkingen.

Kzal s zoeken naar een link
Bij Tsjernobyl was het toch ook echt fout op fout? Meters die niet verder gingen dan een bepaalde waarde, lang wachten met de stad ontruimen, jodium-pillen die maar niet op gang kwamen, mijnwerkers die uiteindelijk erger hebben voorkomen, ect?
Toen HBO die serie over Tsjernobyl maakte, werd Tsjernobyl een toeristische attractie. Er was toch iets met een vrouw die daar uit de kleren ging, wat zo gevaarlijk was ivm de straling? En dat ruim 30 jaar na data.

Ik weet niet hoe het met Fukushima zit, maar ik dacht dat daar leukemie ook bevestigd was.
Kanker en chemische stoffen is wel een ding. Blaaskanker komt toch ook vaak door werken met bepaalde verfsoorten?

Dit is nieuw voor mij.

Kan je dit toelichten of heb je een link?
Schattingen lopen heel sterk uiteen. Opzich logisch omdat het vrijwel niet meetbaar is.

Cijfers
In 2005 becijferden verschillende agentschappen van de VN dat vierduizend mensen overleden als gevolg van de ramp. Ecologische organisaties als Greenpeace gaan zelfs uit van tien- of zelfs honderdduizenden doden als de mensen worden meegeteld die de komende jaren nog zullen overlijden aan ziektes die door straling zijn veroorzaakt.

Het wetenschappelijk agentschap van de VN, UNSCEAR, beweert dat er slechts 31 overlijdens rechtstreeks aan de ramp kunnen worden toegeschreven. UNSCEAR maakt wel melding van zesduizend gevallen van schildklierkanker, waarvan vijftien dodelijk.

Ja, en wil je de betrouwbaarheidsinterval verhogen dan worden de lichtroze vlakken nog groter. Van Dissel dekt zich helemaal niet in, zo zit de wetenschap nu eenmaal in elkaar.
Of we daar iets aan hebben om beleid mee te maken is ook niet aan de wetenschap, maar aan de politici.
Zo zit de wetenschap in elkaar én daarmee kan VD zich indekken. Maar zijn baan is om inschattingen te maken van hoe goed verschillende maatregelen zouden kunnen helpen. Wanneer de uitkomst dan in al die gevallen net zo goed 800% hoger of de helft lager kan uitvallen dan moet je misschien gewoon toegeven voor het beoogde doel met deze formule geen zinnige uitspraken te kunnen doen.

Maar als jij de NOS blind vertrouwt, prima.
Heb jij geen blind vertrouwen in de NOS?De bakermat van journalisme. Waar objectiviteit en waarheidsvinding hoog in het vaandel staan. Waar men sinds dag en dauw strijdt op de frontlinies om overal de onderste steen boven te krijgen, zodat jij altijd op de hoogte bent van wat er nou daadwerkelijk gebeurd in de wereld.

Laatst bewerkt:
Klopt, maar gaan we dan aan cherry picking doen wat de ideeën van de Raad van Europa betreft. M.a.w. wat is de meerwaarde van het gegeven dat dit de visie is van de RvE?

Dit soort resoluties toepassen is in mijn optiek altijd al een vorm van "momenteel opportunisme" geweest, dus als zodanig ook in deze context.
De meerwaarde is -praktisch gezien- waarschijnlijk verwaarloosbaar, maar slechts symbolisch.

@Mentat jij noemde Tjechie dat het daar zo slecht ging terwijl ze geen maatregelen namen he?

Bijna 20.000 corona-overlijdens in Tsjechië
In Tsjechië, dat in verhouding zeer zwaar te lijden heeft van de coronacrisis, is het officiële dodental vrijdag met 84 opgelopen tot 19.999. Het ministerie van Volksgezondheid maakte tevens bekend dat er de afgelopen 24 uur liefst 14.457 besmettingsgevallen zijn bijgekomen. In totaal zijn er in het land, dat 10,7 miljoen inwoners telt, nu meer dan 1,2 miljoen corona-infecties vastgesteld sinds de uitbraak vorig jaar.

Maar als ik op hun sites (https://covid.gov.cz/en/ en https://koronavirus.mzcr.cz/en/) rondlees heb ik het idee dat ze wel gewoon maatregelen hebben/hadden gelden? Ik zie dingen staan over non-essentiele winkels dicht. En dat ze nu zelfs lokaal volledige lockdowns (restriction of free movement) gaan doen?

The situation surrounding the COVID-19 disease in the Czech Republic is still critical. The healthcare system is under immense strain. The situation is also significantly complicated by the incidence of the British coronavirus variant. Therefore, the government has restricted movement in the Cheb, Trutnov and Sokolov districts.
Press release (12. 2. 2021)

Wist jij meer van wat ze niet deden? Of eerder hadden moeten/kunnen doen?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven