Fitness Seller

Het grote Avondklok/Lockdown topic

Medisch af laten keuren ipv bijstand vangen, dan heb je geen verplichtingen meer.

Dan kan het onafhankelijke leven beginnen.

Ken er een met invaliden parkeer kaart. Ooit hernia gehad, zijn natte droom werd werkelijkheid. Een WAO.
Voor zijn laatste herkeuring moest hij even stoppen met aas. Een bb fysiek en dan herkeuren voor hernia was een beetje tricky. Is wel 15 jaar terug.

Waarom zijn er dan legio mensen met die uitkeringen die er never nooit meer uitkomen. Ken er zoveel, ook relatief jonge mensen. En ja, ze beunen allemaal zwart bij. Soms wel 30 uur per week. En maar klagen dat alles kut en duur is.
Sommige gemeentes controleren niet meer. De mijne wel voor zover ik weet, ik kreeg te horen dat ik nog even zelf mocht zoeken maar zodra ze wat hadden werd ik verplicht dat aan te nemen.

Dan kan het onafhankelijke leven beginnen.

Ken er een met invaliden parkeer kaart. Ooit hernia gehad, zijn natte droom werd werkelijkheid. Een WAO.
Voor zijn laatste herkeuring moest hij even stoppen met aas. Een bb fysiek en dan herkeuren voor hernia was een beetje tricky. Is wel 15 jaar terug.
Vroeger kon alles nog ja, nu zijn de keuringen veel strenger.

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.364
Waarom zijn er dan legio mensen met die uitkeringen die er never nooit meer uitkomen. Ken er zoveel, ook relatief jonge mensen. En ja, ze beunen allemaal zwart bij. Soms wel 30 uur per week. En maar klagen dat alles kut en duur is.
Een bijstand- of wajonguitkering plus inkomsten van 30 uur per week zwart werken is netto een stuk meer dan 1,5x modaal.

Zwart:
€25 per uur x 30 uur per week =€750 per week.
(€750 x 52 weken) / 12 maanden = €3250 netto per maand.

Bijstand
Screenshot_20211006-220032_Chrome.jpg

Uitgaande van een alleenstaande zonder kinderen:
alleenstaande: €1.199,98 met een vakantietoeslag van 5%
Is dit bedrag netto? Kan t niet zo 1,2,3 vinden. Zo ja €1200, zo nee iets van €800.
Uitgaande van ja, €1200 per maand

Dan zit je op netto €4450 per maand.

Daarnaast krijg je volle mep huurtoeslag en zorgtoeslag. Afhanjelijk van je huur bij elkaar iets van €3500 per jaar.

Je hoeft ook geen waterschaps- riolerings- en afvalstofheffing belastingen te betalen (zo €500 a 600 per jaar afhankelijk van de gemeente.

Dus toeslagen plus korting op heffingen bij elkaar €4000 per jaar / 12 maanden is €333 netto per maand

Dan kom je netto op €4783 per maand.

Lol dat ga je niet eens redden 2,5 modaal.

Hokje erbij van een kilo amnesia per 12 weken. Laten we uitgaan van 4 oogsten per jaar. Kweetnie wat de prijzen momenteel zijn, maar denk 3k a 4k per kilo bij goede kwaliteit? Dat was t vroegah althans. Dan heb je nog eens 12 tot 16k netto erbij per jaar. Dan zit je op 6k netto per maand.

Allemaal lekker beleggen in bijv. crypto's en/of edelmetalen.

Lol daar valt niet legit tegen te werken. Dit paar jaartjes doen en dan lekker financieel onafhankelijk zijn. Beetje crypto's traden. Villa in spanje ofzo.

Laatst bewerkt:
Nou is 25 netto per uur voor simpel zwartwerk en 30 uur denk ik wat aan de hoge kant. Misschien als voor een tuintje, glazenwassen, schilderklussen etc. maar dan wordt je zo gepakt als je dit voor 30 uur per week gaat doen. Concurrenten zullen je er bij naaien lijkt me. Meestal gebeurd dit grijs zodat het niet opvalt. Maar ga je door de stad de schilder uithangen met een uitkering ga je het niet lang uitzingen denk ik.

Poetswerk en soms wat bijspringen in de horeca moet je blij zijn met 12,50. Maar dan nog, om Jan modaal in te halen zijn hier alleen maar de weekendjes voor nodig.

• #5.366
€25 per uur zwart valt wel mee toch voor werk in de bouw of in de keuken? Afhankelijk van je kwaliteiten / ervaring natuurlijk.

Heb je nooit een dag in een keuken gewerkt dan wordt het al anders.

Maar uiteindelijk draait het allemaal om je netwerk. Je kan wel 30 uur in de week werken als je mensen kent. Ik ken een aannemer waar ik zo bij kan klussen voor €25 per uur.

In de horeca is het ook makkelijk als je restauranthouders persoonlijk kent.

Zonder netwerk kom je er niet zomaar in en loop je eerder tegen de lamp. Ik heb nog nooit een controle meegemaakt waarbij werd gecontroleerd op zwartwerken, en ik werk al 14 jaar in de horeca. Horeca is ideaal hiervoor. Geen concurrentie die kan snitchen.

• #5.367
Meestal gebeurd dit grijs zodat het niet opvalt.
Jup. Heb dit zelf ook wel eens gedaan. 12 uurtjes werken, waarvan 6 uur factureren en 6 uur handje contantje aan het einde van de avond of week.

Gunstig voor mij want geen belasting over deze uurtjes en minder inkomstenbelasting eind van het jaar omdat je wit minder verdient.

Maar, nu ik er zo over denk, vraag ik mij af of dit eigenlijk wel fiscaal gunstig is voor het restaurant?

Immers, de zwart gewerkte uren kan hij niet opvoeren als kosten, waardoor zijn winst hoger uitvalt maar wel de kosten maakt voor mijn arbeid.

Hierbij uitgaande dat ik een zzp'er ben, dus is zwart werken vrijwel niet controleerbaar. Immers, je factureert altijd achteraf, dus bij een mogelijke controle kunnen ze niet zoveel.

Ik dwaalde af, dit is natuurlijk allemaal niet van toepassing voor iemand in de bijstand.

€25 per uur zwart valt wel mee toch voor werk in de bouw of in de keuken? Afhankelijk van je kwaliteiten / ervaring natuurlijk.

Heb je nooit een dag in een keuken gewerkt dan wordt het al anders.

Maar uiteindelijk draait het allemaal om je netwerk. Je kan wel 30 uur in de week werken als je mensen kent. Ik ken een aannemer waar ik zo bij kan klussen voor €25 per uur.

In de horeca is het ook makkelijk als je restauranthouders persoonlijk kent.

Zonder netwerk kom je er niet zomaar in en loop je eerder tegen de lamp. Ik heb nog nooit een controle meegemaakt waarbij werd gecontroleerd op zwartwerken, en ik werk al 14 jaar in de horeca. Horeca is ideaal hiervoor. Geen concurrentie die kan snitchen.

Veel werkgevers zitten er niet op te wachten en hebben liever een zzp'er voor 40 per uur waarvan je de kosten wél van de winst kan aftrekken. Die 25 per uur kost in de praktijk ook een kleine 40.

Jup. Heb dit zelf ook wel eens gedaan. 12 uurtjes werken, waarvan 6 uur factureren en 6 uur handje contantje aan het einde van de avond of week.

Gunstig voor mij want geen belasting over deze uurtjes en minder inkomstenbelasting eind van het jaar omdat je wit minder verdient.

Maar, nu ik er zo over denk, vraag ik mij af of dit eigenlijk wel fiscaal gunstig is voor het restaurant?

Immers, de zwart gewerkte uren kan hij niet opvoeren als kosten, waardoor zijn winst hoger uitvalt maar wel de kosten maakt voor mijn arbeid.

Hierbij uitgaande dat ik een zzp'er ben, dus is zwart werken vrijwel niet controleerbaar. Immers, je factureert altijd achteraf, dus bij een mogelijke controle kunnen ze niet zoveel.

Ik dwaalde af, dit is natuurlijk allemaal niet van toepassing voor iemand in de bijstand.

Ik zat zelf in die situatie. Vroeger hadden "wij" ook wat van dat soort gasten. Niemand wist onze omzet en ijs werd dagelijks zelf vers gemaakt en einde van de dag weggespoeld wat over was. Iedereen betaalde cash. Ja dan kan je wel iemand neerzetten voor 10 euro per uur. Omzet was onmogelijk te controleren. Hoorntjes tellen? ja, daar kunnen 2,3 of wel 4 bolletjes op...

Nu alles via de bank gaat heb ik er niks meer aan. Maar het scheelt ook wel weer die nieuwe auto die jaarlijks zeker wel in de zakken verdween.

Mwa, ik weet niet of je met een uitkering en zwartwerken meer dan 1,5x modaal kunt verdienen. Maar met zwartwerken en een uitkering kom je sowieso hoger uit dan minimumloon.

Zo gunstig ook weer niet want als je eens geld moet lenen of een huis wilt kopen zijn je jaarcijfers niet zo goed als dat ze hadden kunnen zijn. En er zijn zoveel aftrekposten dat het allemaal wel meevalt.

meeste zwart werk is toch schoonmaak en in de bediening enzo
die vangen toch geen 25 euro per uur over t algemeen

• #5.374
Mwa, ik weet niet of je met een uitkering en zwartwerken meer dan 1,5x modaal kunt verdienen. Maar met zwartwerken en een uitkering kom je sowieso hoger uit dan minimumloon.
Ligt eraan hoe je het aanpakt. Volgens mijn berekening kan het. Maar theorie verschilt natuurlijk van praktijk. Voor de meesten gaat dit niet op. De meesten hebben geen zin om te werken.

• Like
Waarderingen: Pren
  • #5.375
meeste zwart werk is toch schoonmaak en in de bediening enzo
die vangen toch geen 25 euro per uur over t algemeen
Geen idee wat het meeste zwartwerk is. Vriend van mij heeft zijn eigen aannemersbedrijfje en hij betaald €25 per uur zwart aan vrienden die voor hem klussen. Klusjes als muren slopen, puin ruimen, allemaal zwaar kutwerk waar hij geen zin in heeft. Maar soms ook helpen met vloertjes leggen enzo.

Je hoeft er iig niet hooggeleid voor te zijn.

• #5.376
Wat we in ieder geval wel kunnen concluderen is dat het niet loont om te werken voor minimumloon. Dan kan je beter in de bijstand zitten (zelfs zonder erbij te klussen). Dan hou je meer over terwijl je fucking lui elke dag op de bank ligt te meuren met je ps5 controller in je hand.

Werken draait niet alleen om geld verdienen. Piramide van maslow jo

• #5.378
Werken draait niet alleen om geld verdienen. Piramide van maslow jo
Natuurlijk draait werk niet alleen om geld verdienen. Maar waar in die theorie past hersenloos werk voor minimumloon?
Zelfontplooiing en erkenning ga je niet krijgen aan de lopende band. Wanneer je dan ziet dat mensen die thuis lekker lui in de bijstand zitten ook nog eens meer overhouden aan het eind van de maand, dan snap ik de frustraties wel.

Dat is totaal niet stimulerend. En dat stimuleert ongeschoolde mensen in de bijstand ook niet om weer te gaan werken.

Als je een leuke (en redelijk goed betaalde) baan hebt (hetgeen je meestal een opleiding voor moet hebben), dan wil je niet in de bijstand. Dan wordt je thuis gek. Je voelt je nutteloos. Je mist de zelfontplooiing. Dan wordt je depressief.

Maar bij sommige gasten zit er gewoon echt helemaal niks in. Doen niks, kunnen niks, willen niks.

Een bijstand- of wajonguitkering plus inkomsten van 30 uur per week zwart werken is netto een stuk meer dan 1,5x modaal.

Zwart:
€25 per uur x 30 uur per week =€750 per week.
(€750 x 52 weken) / 12 maanden = €3250 netto per maand.

Bijstand
Screenshot_20211006-220032_Chrome.jpg

Uitgaande van een alleenstaande zonder kinderen:

Is dit bedrag netto? Kan t niet zo 1,2,3 vinden. Zo ja €1200, zo nee iets van €800.
Uitgaande van ja, €1200 per maand

Dan zit je op netto €4450 per maand.

Daarnaast krijg je volle mep huurtoeslag en zorgtoeslag. Afhanjelijk van je huur bij elkaar iets van €3500 per jaar.

Je hoeft ook geen waterschaps- riolerings- en afvalstofheffing belastingen te betalen (zo €500 a 600 per jaar afhankelijk van de gemeente.

Dus toeslagen plus korting op heffingen bij elkaar €4000 per jaar / 12 maanden is €333 netto per maand

Dan kom je netto op €4783 per maand.

Lol dat ga je niet eens redden 2,5 modaal.

Hokje erbij van een kilo amnesia per 12 weken. Laten we uitgaan van 4 oogsten per jaar. Kweetnie wat de prijzen momenteel zijn, maar denk 3k a 4k per kilo bij goede kwaliteit? Dat was t vroegah althans. Dan heb je nog eens 12 tot 16k netto erbij per jaar. Dan zit je op 6k netto per maand.

Allemaal lekker beleggen in bijv. crypto's en/of edelmetalen.

Lol daar valt niet legit tegen te werken. Dit paar jaartjes doen en dan lekker financieel onafhankelijk zijn. Beetje crypto's traden. Villa in spanje ofzo.
Right :gek:

Wat wel zo is, is dat een moeder die bijvoorbeeld 30uur in de week werkt voor een laag loon, er op achteruit gaat als ze fulltime gaat werken.

En bij hoeveel daarvan kan het structureel voor 30u per week?

Zoveel uur kan alleen als je deels wit werkt, en dat strookt niet met het beeld wat je net schetste

Terug
Naar boven