XXL Nutrition

Het grote Avondklok/Lockdown topic

Klusjes als muren slopen, puin ruimen, allemaal zwaar kutwerk waar hij geen zin in heeft. Maar soms ook helpen met vloertjes leggen enzo.

Je hoeft er iig niet hooggeleid voor te zijn.
Dat doe ik bij vrienden voor kost en inwoning (logeren), wel voor hun eigen huis, datdanweerwel.

Lekker een lang weekend ergens aan de slag met een paar maten, 's avonds lekker eten en een paar mooie bieren. Misschien is mijn tarief daar eigenlijk wel hoger mee dan die 25 euro, ben relatief niet de handigste, dus de 15 euro p/u haal ik er zeker wel uit.

Ben toch blij dat ik een leuk beroep heb gevonden met doorstroommogelijkheden. Volgend jaar de eerstegraads opleiding doen, jaren werken en doorstromen op de hoop rond de 40 in LD te zitten. Brutoloon incl bonussen naar 6770 per maand. Een vriendin met dezelfde ambities. Daarna mooi 3 a 3.5 dagen per week werken.

Streven naar financiële onafhankelijkheid met zulk volatiele middelen is hoofdpijn. Niet werken is ook doodvervelen. Een zomervakantie in je eentje vond ik al saai.

Ben toch blij dat ik een leuk beroep heb gevonden met doorstroommogelijkheden. Volgend jaar de eerstegraads opleiding doen, jaren werken en doorstromen op de hoop rond de 40 in LD te zitten. Brutoloon incl bonussen naar 6770 per maand. Een vriendin met dezelfde ambities. Daarna mooi 3 a 3.5 dagen per week werken.

Streven naar financiële onafhankelijkheid met zulk volatiele middelen is hoofdpijn. Niet werken is ook doodvervelen. Een zomervakantie in je eentje vond ik al saai.
LD?

Je bent nu biologieleraar, toch?

Natuurlijk draait werk niet alleen om geld verdienen. Maar waar in die theorie past hersenloos werk voor minimumloon?
Zelfontplooiing en erkenning ga je niet krijgen aan de lopende band. Wanneer je dan ziet dat mensen die thuis lekker lui in de bijstand zitten ook nog eens meer overhouden aan het eind van de maand, dan snap ik de frustraties wel.

Dat is totaal niet stimulerend. En dat stimuleert ongeschoolde mensen in de bijstand ook niet om weer te gaan werken.

Als je een leuke (en redelijk goed betaalde) baan hebt (hetgeen je meestal een opleiding voor moet hebben), dan wil je niet in de bijstand. Dan wordt je thuis gek. Je voelt je nutteloos. Je mist de zelfontplooiing. Dan wordt je depressief.

Maar bij sommige gasten zit er gewoon echt helemaal niks in. Doen niks, kunnen niks, willen niks.
Je hebt wel een bijzonder zwartwit beeld van het een en ander in elk geval

Krijgen eerstegraadsdocenten bij jullie LD? Op de scholen waar ik stage heb gelopen/gewerkt was er bij de meeste eerstegraadsdocenten geen ruimte voor LD hoor, daar zaten voornamelijk de wat oudere lui in. Bij de laatste school werd gezegd dat ze wilden dat je een master had gehaald om daarvoor in aanmerking te komen.

LD?

Je bent nu biologieleraar, toch?
Yes
Krijgen eerstegraadsdocenten bij jullie LD? Op de scholen waar ik stage heb gelopen/gewerkt was er bij de meeste eerstegraadsdocenten geen ruimte voor LD hoor, daar zaten voornamelijk de wat oudere lui in. Bij de laatste school werd gezegd dat ze wilden dat je een master had gehaald om daarvoor in aanmerking te komen.
Als de ruimte er is. Dus niet snel, vandaar mijn hoop om het in de 40 te krijgen. Voorheen was het verplicht als je x aantal % les geeft in de bovenbouw, helaas niet meer. Als ik het niet als biologiedocent kan krijgen, ga ik of zoeken op het hbo, of omscholen tot scheikunde. Met scheikunde valt er wat meer te eisen en dat zit mij ook wel goed.

En die docenten maar klagen.

Nou is de kans op LD wel klein tegenwoordig. Grote kans dat ik mij moet laten omscholen tot een vak waar grote schaarste in zit. Nou zit een LBer zonder bonussen ook al op 4300,- na 12 jaar dienst, dus ook daar kan ik ook prima mee verder met 4 dagen per week werken.

De klachten zitten hem zo om mij heen niet zo zeer om de lonen* of vakantiedagen, maar om hoeveel er onbetaald van je gevraagd wordt, de oplopende administratieve werk en bezuinigingen in het algemeen. Ik klaag ook dat ik meer geld in het onderwijs wil, maar dat wil ik vooral zodat het gebouw en de materialen verbeterd kunnen worden. De laptops voor personeel zijn kut en de chromebooks voor leerlingen zijn al helemaal om te janken. In de zomer is het lokaal 5 tot 7 graden warmer dan buiten, er is baggere ventilatie en de CO2 meters staan al snel op oranje/rood (>1000ppm). Moet je nagaan hoe kut het wel niet is voor leerlingen als ze een PTA moeten maken in een hok van 35 graden met +-1500ppm CO2. Nou scheelt het dat ik met een korte broek voor de klas mag staan.

*M.u.v. onderwijsassistenten. Die verdienen echt een zielig loontje voor veel werk.

Inderdaad, het laagste bruto loon inclusief bonus en vakantiegeld is 3260 euro in je eerste jaar als zelfstandig leraar.

O O wat hebben ze het slecht in het onderwijs met 55 vakantiedagen en 3260 euro per maand :roflol:

In het basisonderwijs is het maar 3100 euro, tijd voor actie NU.

Inderdaad, het laagste bruto loon inclusief bonus en vakantiegeld is 3260 euro in je eerste jaar als zelfstandig leraar.

O O wat hebben ze het slecht in het onderwijs met 55 vakantiedagen en 3260 euro per maand :roflol:

In het basisonderwijs is het maar 3100 euro, tijd voor actie NU.
Jij bent zeker heel bewust van wat er in het onderwijs afspeelt? Ik hoor geen enkele collega klagen over zijn of haar loon of vakanties, alleen onderwijsassistenten die dat ook terecht mogen doen. Dat we prima verdienen en een bovengemiddelde hoeveelheid vakantie hebben, betekent niet dat er niet allerlei problemen afspelen buiten inkomsten en vakantiedagen om.

Salarisproblemen zitten hem in het basisonderwijs. Een juf of meester in het basisonderwijs werkt zeker zo hard als een docent op het middelbare onderwijs maar het verschil is nog steeds heel groot.

Jij bent zeker heel bewust van wat er in het onderwijs afspeelt? Ik hoor geen enkele collega klagen over zijn of haar loon of vakanties, alleen onderwijsassistenten die dat ook terecht mogen doen. Dat we prima verdienen en een bovengemiddelde hoeveelheid vakantie hebben, betekent niet dat er niet allerlei problemen afspelen buiten inkomsten en vakantiedagen om.
Ik zie wel eens iets over het onderwijs op TV en dan gaat het altijd over loon en werkdruk, laatst nog het gelijktrekken van het loon van het basisonderwijs naar dat van het voorgezet.
Eigenlijk zie je je ook nooit echt het onderscheid op TV of het nu voor het basisonderwijs of het voortgezet is.

Wel grappig om te zien dat nu het lage loon opgelost is, ze ergens anders over gaan klagen.

Al doet de kop van de Telegraaf iets anders vermoeden, maar die kunnen er ook naast zitten natuurlijk.

Is net zo hard werken recht hebben op net zo veel inkomen?

Ik zie wel eens iets over het onderwijs op TV en dan gaat het altijd over loon en werkdruk, laatst nog het gelijktrekken van het loon van het basisonderwijs naar dat van het voorgezet.
Eigenlijk zie je je ook nooit echt het onderscheid op TV of het nu voor het basisonderwijs of het voortgezet is.

Wel grappig om te zien dat nu het lage loon opgelost is, ze ergens anders over gaan klagen.
De ene docent is het andere niet. De lage lonen probleem was überhaupt al niet over het voortgezet onderwijs, behalve bij de onderwijsassistenten in het VO. Alle aparte problemen primair onderwijs, voortgezet onderwijs etc, worden nu onder de noemer 'docent' gedumpt. Hoe vaak ik ook wel niet hoor van oh je hebt zeker een gigantische baankans met het lerarentekort. Dat geldt helaas alleen voor mannen PO, of wisk/ne/nask VO. Biologie heeft helaas al snel 30-50 reacties per vacature. Kans op een grote baanomvang en een vast contract is klein, vandaar dat ik volgend jaar direct begin met de 1e graads opleiding om nét wat aantrekkelijker te zijn.

Er wordt al lang geklaagd over de bezuinigingen in het onderwijs. Afgelopen jaar meerdere dagen gehad dat ik zonder internet zat in een digitale wereld. Heb maar gewoon galgje gespeeld met begrippen of andere simpele spellen met het smartboard. Ik verdien er niet minder op, dus voor mij is het geen ramp. Voor de leerlingen is het wel klote. Vooral collega's die dan alles als huiswerk meegeven. Elke dag, elke les, komt er van elke klas, minimaal één leerling naar mij toe waarvan het toetsenbord stuk is, waarvan de methode niet werkt, waarvan het inloggen niet lukt. Ze hebben de goedkoopste chromebooks. En die laptop van mij doet er soms ook 5+ min over om op te starten en m'n mail te openen.
Is net zo hard werken recht hebben op net zo veel inkomen?
Ja. Het zijn beide hbo opleidingen. De pabo is zelfs nog moeilijker en breder. Ze werken niet alleen net zo hard, ze hebben ook meer moeite gedaan om er te komen en de opleiding is van hetzelfde niveau.

Elke dag, elke les, komt er van elke klas, minimaal één leerling naar mij toe waarvan het toetsenbord stuk is, waarvan de methode niet werkt, waarvan het inloggen niet lukt. Ze hebben de goedkoopste chromebooks. En die laptop van mij doet er soms ook 5+ min over om op te starten en m'n mail te openen.
Dan worden ze in elk geval goed voorbereid voor het bedrijfsleven.

Ja. Het zijn beide hbo opleidingen. De pabo is zelfs nog moeilijker en breder. Ze werken niet alleen net zo hard, ze hebben ook meer moeite gedaan om er te komen en de opleiding is van hetzelfde niveau.

Verdient de podoloog ook hetzelfde als de fysio? Op een basisschool werken is toch een heel ander vak dan lesgeven aan vwo5?

Verdient de podoloog ook hetzelfde als de fysio? Op een basisschool werken is toch een heel ander vak dan lesgeven aan vwo5?
Een pabodocent is hetzelfde als een tweedegraads docent. Tweedegraads docenten die mogen alleen lesgeven aan vmbo, mbo en onderbouw h/v. Voor vwo5 moet je er een master van nog eens 2-3 jaar (part time) achteraan plakken voor je eerstegraads bevoegdheid (bovenbouw h/v).

Terug
Naar boven