XXL Nutrition

Het grote Avondklok/Lockdown topic

Ik hoor jullie over een paar maanden wel weer als de bescherming dan inmiddels verwaarloosbaar is.
Wat zou ik dan moeten zeggen?
Maar ok. Ik draai de vraag om. Waarom werkt het mazelenvaccin wel, en zo lang, en werkt het covid vaccin slecht en halveert de effectiviteit al na 6 maanden? Want het mazelenvaccin wordt steeds gebruikt als kloppend argument maar blijkbaar is het dus toch geen kloppende vergelijking.
Mijn eerste ideeen zijn dan dat corona virrusen veel makkelijker kunnen muteren, of dat vaccins gewoon minder goed werken tegen virussen die luchtweginfecties veroorzaken, of dat mRNA vaccins toch niet zo goed blijken te werken als men gehoopt had.

Op evolutionair vlak lijkt het me goed te vergelijken ja. Simpelweg evolutionaire druk om in een host sterkere mutaties/varianten van een virus of bacterie te produceren die het toegediende middel beter overleven. Maar dat is natuurlijk ook wel het meest abstracte.
In het geval van antibiotica gaathet om een toegediend middel, maar wat vaccinatie betreft gaat het om een "voorbereid" immuunsysteem.

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.783
Dat zei ik ook. Ja ok khad wel een idee. :roflol: heb er wel meerdere. Laat ik t anders formuleren. Ik weet het niet zeker. Net als jij dus.
Ja, maar het vergelijk met antibiotica in stallen slaat in mijn ogen nergens op. Dat is een een beetje het niveau van zwavel- en stikstofuitstoot zorgen voor zure regen, dus CO2 uitstoor zorgt voor opwarming van het klimaat.

• Like
Waarderingen: Vonk
In het geval van antibiotica gaathet om een toegediend middel, maar wat vaccinatie betreft gaat het om een "voorbereid" immuunsysteem.
Als ze hetzelfde (synoniem) waren zou het geen vergelijking meer zijn toch. Het toegediende middel heeft inderdaad een ander werkend mechanisme, het abstracte proces van evolutiedruk en z'n uitkomsten is vergelijkbaar.

Als ze hetzelfde (synoniem) waren zou het geen vergelijking meer zijn toch. Het toegediende middel heeft inderdaad een ander werkend mechanisme, het abstracte proces van evolutiedruk en z'n uitkomsten is vergelijkbaar.
Vergelijkbaar altijd, maar dat betekent niet dat het meer overeenkomsten heeft dan tegenstellingen.

Vergelijkbaar altijd, maar dat betekent niet dat het meer overeenkomsten heeft dan tegenstellingen.
Ik weet niet of de aantallen overeenkomsten er toe doen. Resistentie en ADE verwijzen naar processen die beiden neerkomen op mutaties van pathogenen welke onder een evolutionaire druk van medische interventie sterker profileren in een host dan dat ze van nature zouden doen en zodoende die medische interventie minder effectief of zelfs ronduit gevaarlijk maken. Dat is ook het vlak dat voor beleid en deze discussie relevant is?

(dus "medische interventie" is een betere verwoording, past beter in de vergelijking, dan "toegediend middel")

Laatst bewerkt:
Zit een kern van waarheid in, maar het is al vaker geopperd. Hoe wil je IC capaciteit uitbreiden als er geen personeel te vinden is?
IC capaciteit vergroten is een tijdelijke oplossing. Kijk bv naar Engeland, daar hebben ze de capaciteit ontzetten vergroot en hebben ze nu een achterstand van maar liefst 5(!) jaar.

Ik geloof veel meer in selectiever te zijn qua wie je opneemt, en betere voorlichting over hoe de overlevingskans is + hoe (als je het overleefd) het leven er dan wss uit komt te zien. Dat laatste wordt in Nederland totaal geen aandacht aan besteed, en is imo echt ontzettend schrijnend.

Het was altijd normaal dat mensen thuis konden sterven, terwijl het in Italië gebruikelijk is dat mensen in het ziekenhuis sterven. Dat doen we in Nederland, als het om covid gaat, ook steeds meer.

Er is geen personeel omdat één persoon zo langzamerhand voor twee of drie mensen tegelijkertijd moet werken. Ben ervan over uit dat er veel mensen niet meer in de zorg werken, juist uit liefde voor het vak. Want als je werkt met je hart, dan wil je kunnen staan voor je werk. Vaak weegt dat nog zwaarder dan salaris (anders hadden ze die functies nooit zo kunnen uitkleden).

Minder mensen opnemen in de ziekenhuizen klinkt ontzettend naar. Maar één bejaarde redden, ten koste van 15 hartoperaties vind ik minstens net zo hard. Om de woorden van die Marcel Levi te gebruiken: covid is een koekoeksjong (de koekoek legt eieren in het nest van een ander, gooit vaak de eieren van die vogel eruit, zodat die vogel het uitbroeden enzo doet).

Het was altijd normaal dat mensen thuis konden sterven, terwijl het in Italië gebruikelijk is dat mensen in het ziekenhuis sterven. Dat doen we in Nederland, als het om covid gaat, ook steeds meer.
Is dat hier echt veranderd? Kan me van de eerdere golven al herinneren dat ze het vanuit Italië onacceptabel vonden dat wij mensen buiten het ziekenhuis lieten als ze weinig vooruitzicht/kansen hadden.

Ik weet niet of de aantallen overeenkomsten er toe doen. Resistentie en ADE verwijzen naar processen die beiden neerkomen op mutaties van pathogenen welke onder een evolutionaire druk van medische interventie sterker profileren in een host dan dat ze van nature zouden doen en zodoende die medische interventie minder effectief of zelfs ronduit gevaarlijk maken. Dat is ook het vlak dat voor beleid en deze discussie relevant is?

(dus "medische interventie" is een betere verwoording, beter in de vergelijking past, dan "toegediend middel")
Hoezo gaat dat niet op voor alle ziekten, we hebben er dmv vaccineren al een aantal de wereld uitgeholpen, of op zijn minst goed onder controle?

Tot nu toe zeg je voornamelijk het is zo omdat het zo is. Op het eerste oog lijkt het ook wel zo te zijn, maar dan vraag ik verder naar het onderliggend mechanisme, naar de overeenkomsten en de verschillen en dan blijft het stil op een link een een quote na.

Hoezo gaat dat niet op voor alle ziekten, we hebben er dmv vaccineren al een aantal de wereld uitgeholpen, of op zijn minst goed onder controle?

Tot nu toe zeg je voornamelijk het is zo omdat het zo is. Op het eerste oog lijkt het ook wel zo te zijn, maar dan vraag ik verder naar het onderliggend mechanisme, naar de overeenkomsten en de verschillen en dan blijft het stil op een link een een quote na.
Ik zeg dat er een vergelijkbaar proces opgaat die ook een zorg voor covid19 is. Er zijn medici/wetenschappers die voor ADE hebben gewaarschuwd wat betreft de covid vaccinatie. Zie ook dat het dus om die reden voor andere verkoudheidsvirussen niet wordt gedaan.

Dat er heel andere soorten virussen zijn waarvoor vaccinatie wel werkt zonder dat effect te geven doet daar niet aan af. Of het voor covid ook zo zal uitpakken is de vraag, daar kan ik geen antwoord op geven. Misschien hebben we mazzel.

Als je wilt redeneren of dit vergelijkbare proces met covid zal gebeuren moet je inderdaad naar de mechanismes kijken, maar dan hoe die verschillen tussen de virussen waar het wel degelijk een probleem is en die andere virussen waar het dat niet is. Niet naar de vergelijking met antibacteriele resistentie, daarmee zul je geen voorspellingen kunnen doen over welke vaccinaties ook in zo'n evolutionair proces resulteren.

Je kunt je ook afvragen of resistentie met alle antibacteriële middelen en alle soorten bacteriën gebeurt. Als daar uitzonderingen op zijn dan bestaat resistentie toch nog steeds als proces en als af te wegen zorg/risico van nieuwe medische interventies?

Ik zou het toch zo fijn vinden als er wat beter zou worden geluisterd en gehandeld naar advies van dit soort autoriteiten.

Idem hier, hij haalt ook gewoon het argument dat steeds weer omhoog komt "Ja maar IC-Capaciteit uitbreiden kan niet want niemand wil daar werken". Toch gek dat ze dat in andere landen waar ze ook een beperkte IC-Capaciteit hadden dan toch wel voor elkaar krijgen. Nogmaals voor elk individu die steeds met dit argument terugkomt, er is géén wil in Nederland om dit probleem aan te pakken. Vooralsnog. Hopelijk komt het er wel een keer van (liefst op korte termijn).

Geographical access to intensive care beds varies significantly across European countries and low ICU accessibility was associated with a higher proportion of COVID-19 deaths to cases (CFR). Important differences in access are due to the sizes of national resource inventories and the distribution of health-care facilities relative to the human population. Our findings provide a resource for officials planning public health responses beyond the current COVID-19 pandemic, such as identifying potential locations suitable for temporary facilities or establishing logistical plans for moving severely ill patients to facilities with available beds.

Ik zou het toch zo fijn vinden als er wat beter zou worden geluisterd en gehandeld naar advies van dit soort autoriteiten.
Waarom is dit dan wel een autoriteit waarnaar geluisterd moet worden en als die andere experts niet? Omdat zijn verhaal beter aansluit bij jou visie?

• Haha
Waarderingen: Vonk
Waarom is dit dan wel een autoriteit waarnaar geluisterd moet worden en als die andere experts niet? Omdat zijn verhaal beter aansluit bij jou visie?

Hij bedoelt denk ik meer dat de zogeheten experts en autoriteiten waar nu naar geluisterd wordt, nogal 1-kleurig zijn. Er is geen tegengeluid, waar naar geluisterd wordt. Dat deze man een platform bij de Telegraaf krijgt is al een unicum.

Hij bedoelt denk ik meer dat de zogeheten experts en autoriteiten waar nu naar geluisterd wordt, nogal 1-kleurig zijn. Er is geen tegengeluid, waar naar geluisterd wordt. Dat deze man een platform bij de Telegraaf krijgt is al een unicum.
We hebben hem wel vaker gehoord, o.a toen hij nog ziekenhuis directeur was in Londen.

Dat heb ik dan gemist (in elk geval in de CoVID periode).

Best wel de moeite waard om het lange fragment te beluisteren van deze autoriteit.

Laatst bewerkt:
Waarom is dit dan wel een autoriteit waarnaar geluisterd moet worden en als die andere experts niet?

Herstel: Ik zou het toch zo fijn vinden als er OOK zou worden geluisterd en gehandeld naar advies van dit soort autoriteiten.

Omdat zijn verhaal beter aansluit bij jou visie?

Nee, omdat het de broodnodige nuance aanbrengt in de nogal eenzijdige en gekleurde berichtgeving in het algemeen.

Terug
Naar boven