Fitness Seller

Het grote Avondklok/Lockdown topic

Ik weet nog dat ik in de lach schoot toen Rutte zei dat elke dag het raam toch wel een half uur open moet. Kan je ventileren noemen ja.
Ik moest lachen toen MdH beweerde dat de verspreiding van het virus zich zou beperken tot een smalle band rond een bepaalde noorderbreedte.

Als dat nou zijn enige idee was geef ik je gelijk. En naast hem waren er nog tientalle anderen die meenden dat hun visie de juiste was. Statistisch gezien is het dan onmogelijk het beste idee er uit te pikken.

In het begin is dat logisch. Maar na een tijd had België al CO2 meters verplicht maar van Dissel vond dat nog niet interessant genoeg om verder te kijken naar de rol van aerosolen. Het lag er zo dik op dat het duidelijk was om zijn eigen ego te redden.

Heeft op het schandalige af te lang geduurd en is nog steeds niet op orde. Dat is wat anders dan naar iedereen die een idee heeft te luisteren.

Die dolle Hond moet gewoon afgeschoten worden.
257918037_4350598265063105_1023033484286742967_n.jpg

In het begin is dat logisch. Maar na een tijd had België al CO2 meters verplicht maar van Dissel vond dat nog niet interessant genoeg om verder te kijken naar de rol van aerosolen. Het lag er zo dik op dat het duidelijk was om zijn eigen ego te redden.

Heeft op het schandalige af te lang geduurd en is nog steeds niet op orde. Dat is wat anders dan naar iedereen die een idee heeft te luisteren.
Maar dat is ook wat anders dan MdH maar overal gelijk in geven.

Is die CO2 meter daadwerkelijk verplicht en zo ja hoe is bepaald wat de grenswaarde voor CO2 gehalte mag zijn en met welke factor verlaag je dan de kans op transmissie?

Nog nooit van het/een pantheon gehoord?
Maar God en sich is heden ten dage een universeel -in alle culturen bekend- fenomeen. Die pantheons hadden ook een hoogste god, meestal geassocieerd met de Zon. Ik ken daar geen uitzondering op, jij wel?

Als dat nou zijn enige idee was geef ik je gelijk. En naast hem waren er nog tientalle anderen die meenden dat hun visie de juiste was. Statistisch gezien is het dan onmogelijk het beste idee er uit te pikken.
Gelukkig hoef je de waarheid niet willekeurig te bepalen.

Ik moest lachen toen MdH beweerde dat de verspreiding van het virus zich zou beperken tot een smalle band rond een bepaalde noorderbreedte.

Maurice beweerde niet dat dit bewezen was. Hij zegt vaak "het lijkt erop dat" dus zegt nooit iets helemaal bewezen te hebben. Hij roept niks wat hij niet kan. Hij zegt enkel wat hij ziet. Je vergist je met RIVM die wanneer ze wat roepen doen alsof het de absolute waarheid is, om enkele maanden later te doen alsof ze toch verrast zijn.

Maurice beweerde niet dat dit bewezen was. Hij zegt vaak "het lijkt erop dat" dus zegt nooit iets helemaal bewezen te hebben. Hij roept niks wat hij niet kan. Hij zegt enkel wat hij ziet. Je vergist je met RIVM die wanneer ze wat roepen doen alsof het de absolute waarheid is, om enkele maanden later te doen alsof ze toch verrast zijn.
Dan luisteren we toch met andere oren.

Maar is deze discussie nou gestart door een bewezen bewering van MdH, of was het iets wat hij enkel zag of ergens op vond lijken en het uiteindelijk toevallig ook zo bleek te zijn?

Maar dat is ook wat anders dan MdH maar overal gelijk in geven.

Is die CO2 meter daadwerkelijk verplicht en zo ja hoe is bepaald wat de grenswaarde voor CO2 gehalte mag zijn en met welke factor verlaag je dan de kans op transmissie?

Mijn belangrijkste vragen blijven onbeantwoord.
hoe is bepaald wat de grenswaarde voor CO2 gehalte mag zijn en met welke factor verlaag je dan de kans op transmissie?

hoe is bepaald wat de grenswaarde voor CO2 gehalte mag zijn en met welke factor verlaag je dan de kans op transmissie?
Hoe is die vraag hier relevant?

Grote druppels vallen als het ware binnen anderhalve meter naar beneden. De kleinere aërosolen kunnen langer door de lucht zweven. Dat bereik is deels afhankelijk van de ventilatie, en is meetbaar. Hoe en wat weet ik niet, maar die grenswaarden zullen ongetwijfeld afhankelijk zijn van de transmissie

Als die niet relevant is, dan is de meting ook niet relevant.
Ik zei "hier relevant", hier in deze discussie/uitwisseling van ideeën/meningen. Ik vraag niet of het relevant is voor beleidsmakers of voor ondernemers die hun locatie gezonder willen maken.

Wat zou jij bijvoorbeeld met het antwoord willen doen als iemand je die hier geeft? Ga je het in je bedrijf implementeren? Heb je het daarvoor al zelf geprobeerd op te zoeken maar kun je het niet vinden? Of denk je er een valide punt tegen te hebben wanneer de cijfermatige implementatie niet even exact voor je wordt uitgewerkt? Ben je eventueel bereid voor dat werk te betalen?

Wat zou jij bijvoorbeeld met het antwoord willen doen als iemand je die hier geeft?
Uitzoeken/bepalen of het daadwerkelijk effect heeft of dat 900ppm een waarde is die praktisch wel goed haalbaar is, maar geen noemenswaardig effect heeft.

Ga je het in je bedrijf implementeren?
Wij hebben een verversingsgraad van minimaal 6x per uur en een personele bezettingen van maximaal 1 op 300m3 maar over het algemeen is dat nog ruim een factor 3 kleiner. Als ik op mijn werk corona oploop dan kan je zoveel ventileren als je wilt, maar dan heeft dat echt geen zin.

Waarom is dat een belangrijke vraag. Dat er een grote factor bestaat is nogal duidelijk. Weet je die wel van het mondkapje en 1,5 meter dan?

Stel je hebt de keuze met de kennis van nu en Covid was nog net iets dodelijker.
Naar een gesloten ruimte gaan waar 10 mensen binnen zijn op 1,5m afstand, lapje stof voor je mond en de ramen dicht. Of deze zelfde ruimte bezoeken zonder mondkapje en verplichte afstand maar het is nu in de buitenlucht. Heb jij nog twijfel wat je zou kiezen dan?

Waarom is dat een belangrijke vraag.
Wat als de transmissie bij 900ppm niet aantoonbaar wordt gereduceerd.

Weet je die wel van het mondkapje en 1,5 meter dan?
Van het mondkapje niet echt, van 1,5m wel als je er vanuit dat het virus verspreid wordt door grote druppels, daarvan is de reikwijdte eenvoudig te bepalen. Daarnaast in het introduceren en handhaven van mondkapjes en een minimale afstand eenvoudiger dan het verplichten van CO2-meters in elke ruimte waar meer dan 1 persoon zich kan bevinden.

Naar een gesloten ruimte gaan waar 10 mensen binnen zijn op 1,5m afstand, lapje stof voor je mond en de ramen dicht. Of deze zelfde ruimte bezoeken zonder mondkapje en verplichte afstand maar het is nu in de buitenlucht. Heb jij nog twijfel wat je zou kiezen dan?
Dan de buitenlucht, maar als je dat zou veranderen in een ruimte die dusdanig geventileerd wordt dat het CO2-gehalte maximaal 900 ppm is zou ik het niet weten, maar mijn gevoel zegt dan toch situatie 1.

Zeker als je bedenkt dat het best eenvoudig (maar nogal zinloos) is om een CO2-scrubber te maken die de CO2-gehalte kan verlagen zonder te ventileren.

Laatst bewerkt:
Wat als de transmissie bij 900ppm niet aantoonbaar wordt gereduceerd.

Van het mondkapje niet echt, van 1,5m wel als je er vanuit dat het virus verspreid wordt door grote druppels, daarvan is de reikwijdte eenvoudig te bepalen. Daarnaast in het introduceren en handhaven van mondkapjes en een minimale afstand eenvoudiger dan het verplichten van CO2-meters in elke ruimte waar meer dan 1 persoon zich kan bevinden.

Dan de buitenlucht, maar als je dat zou veranderen in een ruimte die dusdanig geventileerd wordt dat het CO2-gehalte maximaal 900 ppm is zou ik het niet weten, maar mijn gevoel zegt dan toch situatie 1.
Gevoel? Steks, wat is dit nou!

:o

In de buitenlucht is 0,1%

Terug
Naar boven