XXL Nutrition

Het grote Avondklok/Lockdown topic

De laatste tijd lees ik op het forum vooral dat men bang is dat ze er zelf op achteruit gaan als gevolg van een verandering, dus zijn ze tegen.

Als ik voor mezelf spreek in de algemene zin:

Ik vind het niet erg dat ik er persoonlijk op achteruit ga als gevolg van een verandering, wanneer die verandering groot voordeel biedt voor het grotere collectief. Niet dat ik nou de onbaatzuchtigheid zelve ben, maar het komt voor dat ik blij en tevreden kan zijn om andermans voordeel.

In die zin gaat mijn eigenbelang niet per definitie voor het belang van anderen, dus ben ik wel degelijk in staat om "ons" belang te laten prevaleren boven "mijn" belang en ego.
Uiteraard spreek ik dan in algemene, abstracte termen, om hier echt iets zinnigs over te zeggen moet er eerst duidelijk zijn om concrete verandering het dan gaat..

Als corona en de maatregelen positieve effecten hadden gehad voor een grote groep, was de reactie ook heel anders geweest.

Uiteraard, en dat is dan een voorbeeld waarbij ik mijn eigen mening (welke dit ook zou zijn) opzij zou hebben gezet voor de belangen van anderen.

Als voorbeeld:
Als het echt zo klaar als een klontje zou zijn dat zo'n QR-code/CTB aantoonbaar enorme voordelen zou hebben voor de bevolking/volksgezondheid en de overgrote meerderheid vindt dit ook echt, dan zou ik me daar zonder verder protest bij neerleggen.

Ondanks mijn persoonlijke weerzin en ethische bezwaren er tegen, zou ik me er aan conformeren.

Ik vind het niet erg dat ik er persoonlijk op achteruit ga als gevolg van een verandering, wanneer die verandering groot voordeel biedt voor het grotere collectief. Niet dat ik nou de onbaatzuchtigheid zelve ben, maar het komt voor dat ik blij en tevreden kan zijn om andermans voordeel.

In die zin gaat mijn eigenbelang niet per definitie voor het belang van anderen, dus ben ik wel degelijk in staat om "ons" belang te laten prevaleren boven "mijn" belang en ego.
Uiteraard spreek ik dan in algemene, abstracte termen, om hier echt iets zinnigs over te zeggen moet er eerst duidelijk zijn om concrete verandering het dan gaat..
Ik ben van mening dat dat voor mijn ook vaak op gaat, maar als de anderen die er meer voordeel uit halen het niet willen, dan houd het wat mij betreft wel op.

dat ik er persoonlijk op achteruit ga als gevolg van een verandering, wanneer die verandering groot voordeel biedt voor het grotere collectief.
Dit is eigenlijk een tegenstrijdigheid en systemen die zulke zelfopoffering eisen zullen nooit zo goed presteren als waar ieder z'n eigenbelang kan maximaliseren. (ieder, dus niet ten koste van een ander)

Velen zien dat helaas niet in.

De laatste tijd lees ik op het forum vooral dat men bang is dat ze er zelf op achteruit gaan als gevolg van een verandering, dus zijn ze tegen.

Misschien iets te zwart-wit gedacht. Een kleine verandering voor de een, kan grote veranderingen voor de ander hebben. De Lockdown was er een mooi voorbeeld van.
Juist de mensen die hier riepen "je merkt er eigenlijk toch helemaal niks van die lockdown, het is niet eens een echte lockdown" hebben gewoon geen inlevingsvermogen in hoe de situatie voor een ander kan zijn.

Hoe duur zou brandstof moeten worden denk je voordat men de hooivorken oppakt in dit land, €4,00 de liter?

Niet. Want de mensen die er echt last van hebben en het daadwerkelijk zelf moeten betalen zijn in de minderheid. De rest pakt de fiets of krijgt de vergoeding van de baas.
Had je maar.... en dan iets zinloos noemen als je bedrijf 20 jaar geleden niet 50km van je woning moeten beginnen of die baan waarbij je op de fiets naar je werk kan gaan maar moeten nemen.
Dat alles duurder wordt als transport omhoog gaat dat begrijpt men toch niet, kijken niet verder dan hun eigen benzine tank die eens per 2 maanden leeg is.

Want de mensen die er echt last van hebben en het daadwerkelijk zelf moeten betalen zijn in de minderheid. De rest pakt de fiets of krijgt de vergoeding van de baas.
Zoveel mensen die nu afhankelijk zijn van hun auto zijn er denk ik niet die zomaar over kunnen stappen op een fiets en de baas vergoed in de meeste gevallen maar €0,19 per km.

Want? Er zijn aardig wat zaken waar ik voorstander van ben die voor mij persoonlijk niet perse voordelig zijn.
Zoals?

Dacht oprecht dat jij het allemaal wel best vind, zolang je er maar geen gedoe mee hebt. Ben moe, weet zo snel ff geen goed voorbeeld. Het is vooral wat ik steeds tussen de zinnen door bij je denk te lezen. Maar dat zal dan wel aan mijn interpretatie liggen

IMG_20220218_133135.jpg

Waar trek je dan de grens? Bedoel, we hebben het hier niet over een terroristische aanslag
"Free Gym Facilities", net als bij het vaccin gaan DBB-ers hier gewoon aan meedoen.

Best bijzonder als je je vrijheid van meningsuiting, en kritisch tegenover de overheid zijn, wil inruilen voor wat presentjes. Ieder zijn ding natuurlijk
Het gaat niet om mij of wat ik zou doen, maar kijk op het forum en om je heen.

Hoeveel mensen waren heel erg tegen het vaccineren, maar om naar de sportschool te gaan, met vakantie of uitgaan (dansen met Jansen) ging iedereen braaf in de rij staan voor een prikje.

Waarom zou dat nu anders zijn?

Het gaat niet om mij of wat ik zou doen, maar kijk op het forum en om je heen.

Hoeveel mensen waren heel erg tegen het vaccineren, maar om naar de sportschool te gaan, met vakantie of uitgaan (dansen met Jansen) ging iedereen braaf in de rij staan voor een prikje.

Waarom zou dat nu anders zijn?
Dit. Ik heb persoonlijk ook een vaccine genomen puur door de sportscholen, terwijl het eigenlijk maar een tijdelijke 'oplossing' is. Uiteindelijk word je toch genaaid.

Terug
Naar boven