De laatste tijd lees ik op het forum vooral dat men bang is dat ze er zelf op achteruit gaan als gevolg van een verandering, dus zijn ze tegen.
Als ik voor mezelf spreek in de algemene zin:
Ik vind het niet erg dat ik er persoonlijk op achteruit ga als gevolg van een verandering, wanneer die verandering groot voordeel biedt voor het grotere collectief. Niet dat ik nou de onbaatzuchtigheid zelve ben, maar het komt voor dat ik blij en tevreden kan zijn om andermans voordeel.
In die zin gaat mijn eigenbelang niet per definitie voor het belang van anderen, dus ben ik wel degelijk in staat om "ons" belang te laten prevaleren boven "mijn" belang en ego.
Uiteraard spreek ik dan in algemene, abstracte termen, om hier echt iets zinnigs over te zeggen moet er eerst duidelijk zijn om concrete verandering het dan gaat..
Als corona en de maatregelen positieve effecten hadden gehad voor een grote groep, was de reactie ook heel anders geweest.
Uiteraard, en dat is dan een voorbeeld waarbij ik mijn eigen mening (welke dit ook zou zijn) opzij zou hebben gezet voor de belangen van anderen.
Als voorbeeld:
Als het echt zo klaar als een klontje zou zijn dat zo'n QR-code/CTB aantoonbaar enorme voordelen zou hebben voor de bevolking/volksgezondheid en de overgrote meerderheid vindt dit ook echt, dan zou ik me daar zonder verder protest bij neerleggen.
Ondanks mijn persoonlijke weerzin en ethische bezwaren er tegen, zou ik me er aan conformeren.