Het is bij mij vooral een frustratie voortkomend uit beroepsdeformatie. Sinds kort wordt het land slechter geleid dan het bedrijf waar ik voor werk en ook de kritiek op de mensen achter de data komt wel erg dichtbij. Een simpel voorbeeld uit mijn praktijk. Onze fabriek heeft een afvalstroom die middels tankauto's wordt afgevoerd, om dit transport te classificeren wordt o.a. het vlampunt (de temperatuur die de vloeistof minimaal moet hebben om ontstoken te kunnen worden) bepaald. Dit doen we conform een internationaal gestandaardiseerde test. De grenswaarde is 65°C, een tijd terug heeft de klant aangegeven dat zijn 64°C hadden gevonden terwijl op het certificaat stond >65°C (+/- 5%). Dit leverde heel veel gezeik op, vooral omdat we die batch driemaal gemeten hadden, met als resultaten 65; 64; en 66°C, deze resultaten vallen allen binnen de gehanteerde foutmarge en wij als laboratorium voeren de analyses slecht in opdracht uit. Dat een andere afdeling meerdere keren hetzelfde monster instuurt om zo hopelijk een gewenste uitslag te krijgen is niet ons probleem. Maar daar dacht onze leidinggevende (zonder laboratoriumachtergrond) toch echt anders over, hij eiste een gedegen onderzoek en uitleg. Om een langverhaal toch wat korter te maken kwam onze engineer die verantwoord is de voor de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze data uiteindelijk met de conclusie dat wij juiste gehandeld hebben en andere partijen de data al jaren verkeerd interpreteren (de aflopen 10 jaar was het resultaat hoger dan 70°C dus is er ook nooit een vergelijkbaar probleem geweest), daar kon de hogere leiding zich niet in vinden en eiste meer uitleg. De reactie was toen dat de materie blijkbaar te moeilijk was om begrijpelijk aan het management uit te leggen, de enige reactie die toen volgde was dat er besloten was om de intern grenswaarde met 5°C te verlagen.
Dit zie ik keer op keer gebeuren, de mensen die bij het RIVM werken verwerken data en maken voorspellende modellen. De voorspellingen kloppen, allen worden keer op keer verkeerd geïnterpreteerd.