AndroidHealthClinic

Het grote Avondklok/Lockdown topic

Ik hoorde vanmorgen op radio 1 een paar van die gereformeerde koekwausen ratelen over hoe belangrijk dat geloof voor ze is en waarom zij dan wel samen zouden mogen komen en anderen niet. Dit volk heeft altijd last van een enorm gevoel van morele verhevenheid boven anderen én van een enorm gebrek aan inlevingsvermogen in de gedachten van niet-christelijken. Niemand heeft het recht om te bepalen dat het feit dat diegene zijn religie kan beleven belangrijker is dan dat een ander naar school kan, kan sporten, naar het terras kan gaan, het bedrijf draaiende kan houden of whatever. Ik kan me er zo boos om maken wanneer dat wel gebeurt.
Hoorde ik ook ja en dacht min of meer in het verlengde. Bizar zulke overtuigingen. Voelen zich verheven omdat God hen zou beschermen. Kunnen het snel eens worden over achterlijkheid uit het Rif, maar dichter bij huis vind je het ook.

Hoorde ik ook ja en dacht min of meer in het verlengde. Bizar zulke overtuigingen. Voelen zich verheven omdat God hen zou beschermen. Kunnen het snel eens worden over achterlijkheid uit het Rif, maar dichter bij huis vind je het ook.
Nederland zit vol met dit soort groepen en groepjes met allerlei ideeën uit binnen- en buitenland.

Diyanet en het kwartet van haat (Quatar, Koeweit, SA, VAR; iirc) vind ik hele enge, maar als het gaat over de positie van vrouwen en homoseksuelen kan je sommige christenen en orthoxe joden niet overslaan.

Laten we wel zijn, binnen het hele palet van Katholieke ideeën daaromtrent zitten ook meningen die niet op brede erkenning of acceptatie kunnen rekenen.

Anderzijds vind ik dat mensen tot op zekere hoogte wel recht hebben op een afwijkende "foute" mening, het gaat voor mij fout wanneer er geweld of zware druk wordt gebruikt om gehoorzaamheid af te dwingen.

Ik probeer me zo te voorstellen dat GL en PvdD een hoge vleestax erdoor krijgen, dat zal binnen subgroepen waar krachttraining belangrijk is ook niet goed vallen.

Eigenlijk weet ik niet zo goed waar je die grens nu precies moet trekken.

Nederland zit vol met dit soort groepen en groepjes met allerlei ideeën uit binnen- en buitenland.

Diyanet en het kwartet van haat (Quatar, Koeweit, SA, VAR; iirc) vind ik hele enge, maar als het gaat over de positie van vrouwen en homoseksuelen kan je sommige christenen en orthoxe joden niet overslaan.

Laten we wel zijn, binnen het hele palet van Katholieke ideeën daaromtrent zitten ook meningen die niet op brede erkenning of acceptatie kunnen rekenen.

Anderzijds vind ik dat mensen tot op zekere hoogte wel recht hebben op een afwijkende "foute" mening, het gaat voor mij fout wanneer er geweld of zware druk wordt gebruikt om gehoorzaamheid af te dwingen.

Ik probeer me zo te voorstellen dat GL en PvdD een hoge vleestax erdoor krijgen, dat zal binnen subgroepen waar krachttraining belangrijk is ook niet goed vallen.

Mijn ergernis over religieuze dogmatiek beperkt zich zeker niet tot de oud-gereformeerden hoor. Die ergernis is wijdvertakt. Er zijn gelukkig wel groepen gelovigen aan te wijzen die een wat mildere vorm aanhangen, wat toleranter zijn, realistischer ook en - belangrijkst wat mij betreft - minder dogmatisch.
Alleen we kunnen iedereen en zijn moeder erbij halen, dat maakt de uitingen van deze dominee niet minder abject. Hij heeft bovendien eerder al laten zien een bijzonder intolerant figuur te zijn (zie BOOS-aflevering).
Iederéén heeft het recht op een afwijkende mening, dat is maar goed ook. Daar is ook heel veel ruimte voor. Ik wil absoluut niet in een land leven waarin iedereen het altijd maar met elkaar eens is. Maar we leven wel in een land waar iedereen zich met al hun afwijkende meningen aan bepaalde regels en wetten hebben te houden, en als je als gezaghebbend figuur - dat is een dominee in die kringen - oproept tot wettelijke ongehoorzaamheid dan plavei je in elk geval heel duidelijk het pad voor het soort figuren dat journalisten te lijf gaat.

, het gaat voor mij fout wanneer er geweld of zware druk wordt gebruikt om gehoorzaamheid af te dwingen.

Belasting is geweld. :mad:

Misschien bij het feit dat het een vrijheid moet blijven? Of je nu Lale Gül als voorbeeld neemt, streng reformatorisch of Jehova's.... Ze kunnen niet zo snel afstand nemen. Als je die vrijheid ontneemt, neigt het toch al snel meer richting sekte?

Maar om ontopic te blijven... Het is jammer dat ze van die beide kerken niet gewoon achteraf preventief testen ofzo. Er zijn soveel mensen sceptisch over de maatregelen
Toen Baudet op Urk was, en iedereen handen ging schudden, zag je niets aan de besmettingen. Er was geen toename. Grote kans dat die kerken wel degelijk veilig open kunnen. Dus waarom meten ze dat niet met testen? Nu is het potentiele gevaar een wellus nietus discussie aan het worden, is ook zonde.

Dit zijn de besmettingen van gisteren. Een explosieve toename zou je relatief snel kunnen zien, toch?

w800h_.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag (30 maart) zijn er 6.146 nieuwe positieve tests gemeld. Dat zijn er 678 minder dan de vorige waarde.

Misschien bij het feit dat het een vrijheid moet blijven? Of je nu Lale Gül als voorbeeld neemt, streng reformatorisch of Jehova's.... Ze kunnen niet zo snel afstand nemen. Als je die vrijheid ontneemt, neigt het toch al snel meer richting sekte?

Maar om ontopic te blijven... Het is jammer dat ze van die beide kerken niet gewoon achteraf preventief testen ofzo. Er zijn soveel mensen sceptisch over de maatregelen
Toen Baudet op Urk was, en iedereen handen ging schudden, zag je niets aan de besmettingen. Er was geen toename. Grote kans dat die kerken wel degelijk veilig open kunnen. Dus waarom meten ze dat niet met testen? Nu is het potentiele gevaar een wellus nietus discussie aan het worden, is ook zonde.

Dit zijn de besmettingen van gisteren. Een explosieve toename zou je relatief snel kunnen zien, toch?

Het zijn geen openlucht kerken.

Blijkbaar wel met een heel dure en goede luchtzuivering, las ik ergens.
Echt? Dan heb ik niks gezegd. Als dat zo is dan zit er toch nog een beetje verstand bij die religekkies in de kop. Aan de andere kant vraag ik me af of dat wel genoeg is als ze gaan zingen. Of zouden die bankjes vervangen zijn voor stoelen op 1,5 meter?

Daar gaat het ook niet eens zozeer om toch. Of dat aantal besmettingen nou wel of niet oploopt of of er wel of niet goeie luchtcirculatie is. De horeca is al een jaar bezig met aantonen dat ze veilig open kunnen, inclusief alle geldende voorwaarden. Luchtcirculatie, afstand, hygiëne, alles. Zo ook de sportsector, culturele sector, de evenementenbranche etc etc. Het gaat om het meten met twee maten. Voor iedereen gelden die beperkingen, en daar kan en mag je het mee eens zijn of niet. Maar een ander bepaalt niet voor mij waar de prioriteiten liggen. Voor de één is de kerkgang van absoluut levensbelang, voor de ander is dat samen sporten. Of naar het buurthuis gaan, het theater, het café. En al beschik je dan over het grondwettelijk recht om je kerk open te stellen voor honderden mensen; je zou je ernstig moeten afvragen of het een ethisch correcte keuze is wanneer zovele anderen krom liggen omdat hun bedrijf dicht is, ze thuis zitten, niet mogen sporten, niet naar de kroeg kunnen.

Dat het aantal besmettingen in Urk niet oploopt is niets meer dan anecdotal evidence. Je kunt daar geen conclusies aan verbinden. Voor hetzelfde geldt zit er bij de volgende dienst één besmette tussen en kleurt de hele regio rood.

Gaan we nu kinderen gebruiken om draagvlak voor de maatregelen te creeeren?

Screenshot_20210330-134755_de Volkskrant.jpg
Screenshot_20210330-134818_de Volkskrant.jpg
Screenshot_20210330-134904_de Volkskrant.jpg
Screenshot_20210330-134916_de Volkskrant.jpg

Terug
Naar boven