Fitness Seller

Sticky Het grote I don't want to live on this planet anymore topic

In ander nieuws:
Terwijl jullie hier vergaderen over wereldvrede etc heb ik een film op netflix gekeken (code 8, maar de film is maar een mager 6je. Snapte het eind niet allemaal gedoe) en vandaar tussendoor een sessie met de vriendin gemaakt, geef die sessie een 8+. Kon beter, maar zeker ook slechter!

Al met al een geslaagde zaterdag avond en ik ga nu slapen.

Succes met verder vergaderen.

Het feit dat ik tegen moord ben, heeft niks met mijn religie te maken. Als je denkt van wel, dan neem ik aan dat je..niet tegen moord bent..??
Bijzondere draai weer.
Ben benieuwd welke, want Joden verbannen is verboden. Joden zijn namelijk 'Mensen van het Boek' en ook zij moeten we gewoon respecteren (tenzij ze ons aanvallen). Wat Hamas doet is sowieso achterlijk en sta ik dan ook voor geen enkele mm achter.
Dat ze inmiddels een nieuw handvest hebben maakt op mij geen indruk.

Bijzondere draai weer.

Dat ze inmiddels een nieuw handvest hebben maakt op mij geen indruk.

Lap tekst, het is makkelijker als je citeert waar ze de Quran gebruiken.

Het is geen bijzondere draai. Mijn perceptie is gevormd door de media. Geef 1 voorbeeld (anders dan 'zij zijn Moslim en jij bent Moslim') hoe mijn religie mijn perceptie heeft gevormd?

In ander nieuws:
Terwijl jullie hier vergaderen over wereldvrede etc heb ik een film op netflix gekeken (code 8, maar de film is maar een mager 6je. Snapte het eind niet allemaal gedoe) en vandaar tussendoor een sessie met de vriendin gemaakt, geef die sessie een 8+. Kon beter, maar zeker ook slechter!

Al met al een geslaagde zaterdag avond en ik ga nu slapen.

Succes met verder vergaderen.
Zo,een latertje dit keer, doe maar gek.

• Heart
Waarderingen: AK
En wederom gestopt met het volgen van een topic vanwege een oeverloze en nutteloze discussie. Way to go, Hell!

Zou dit te maken hebben met Empatie boven Eerlijkheid? En wellicht omdat het in complexe situaties makkelijker is (of een menselijke neiging) om een kant te kiezen?
Empathie én het belang van het individu om bij een collectief te horen. Dit is inderdaad een menselijke neiging.
Een neiging die zijn oorsprong vind in sociaal-evolutionair gedrag, ten bate van het overleven en voortplantingssucces van het individu.
Bekeken vanuit o.a. sociobiologie lijkt het er ook op, dat cognitieve dissonantie een vorm van geëvolueerd gedrag is, mede noodzakelijk om dit te borgen.

Anders gezegd: Liever liegen, wegkijken, ontkennen en onderdrukken van de ongemakkelijke objectieve waarheid, dan uit de "peer-group" te worden geknikkerd. Dat zou namelijk NOG dramatischer ergo levensbedreigend zijn voor een individu.
Dit maakt het ook een stuk begrijpelijker waarom cognitieve dissonantie nog steeds zo veelvuldig voorkomt.

Er zijn namelijk vroegere tijden geweest, dat sociale uitstoting niet alleen onwenselijk was vanuit de emotionele behoeften van de mens als kuddedier, maar ook noodzakelijk om fysiek te kunnen overleven.
Het was daarom dus een absolute voorwaarde om bij een groep (stam) te horen (en te worden geaccepteerd tot op grootte hoogte) en daardoor ook beschermd tegen de gevaarlijke "buitenwereld".

Die noodzaak is er misschien niet meer in dezelfde mate, maar het onderliggende gedrag is nog immer prevalent aanwezig.

Empathie én het belang van het individu om bij een collectief te horen. Dit is inderdaad een menselijke neiging.
Een neiging die zijn oorsprong vind in sociaal-evolutionair gedrag, ten bate van het overleven en voortplantingssucces van het individu.
Bekeken vanuit o.a. sociobiologie lijkt het er ook op, dat cognitieve dissonantie een vorm van geëvolueerd gedrag is, mede noodzakelijk om dit te borgen.

Anders gezegd: Liever liegen, wegkijken, ontkennen en onderdrukken van de ongemakkelijke objectieve waarheid, dan uit de "peer-group" te worden geknikkerd. Dat zou namelijk NOG dramatischer ergo levensbedreigend zijn voor een individu.
Dit maakt het ook een stuk begrijpelijker waarom cognitieve dissonantie nog steeds zo veelvuldig voorkomt.

Er zijn namelijk vroegere tijden geweest, dat sociale uitstoting niet alleen onwenselijk was vanuit de emotionele behoeften van de mens als kuddedier, maar ook noodzakelijk om fysiek te kunnen overleven.
Het was daarom dus een absolute voorwaarde om bij een groep (stam) te horen (en te worden geaccepteerd tot op grootte hoogte) en daardoor ook beschermd tegen de gevaarlijke "buitenwereld".

Die noodzaak is er misschien niet meer in dezelfde mate, maar het onderliggende gedrag is nog immer prevalent aanwezig.
En dan zijn we weer terug bij Yuval Harari die het vormen van groepen (stam, clan, etniciteit, religie, natie) uitlegt als mechanisme om met meerdere mensen dan zo'n 20 (?) te kunnen samenwerken.

Het nadeel is dat als je bepaalt hoe je bij de groep behoort, je ook bepaalt hoe je er niet bijhoort.

Zou dit te maken hebben met Empatie boven Eerlijkheid? En wellicht omdat het in complexe situaties makkelijker is (of een menselijke neiging) om een kant te kiezen? Helemaal in het dader/slachtoffer denken van woke?

Oh ja, ik vergat nog:
Religie is bij dit alles het ultieme Smeer&Bindmiddel, omdat spiritueel religieuze gevoelens een van de sterkste motivatoren van gepassioneerd menselijk gedrag en handelen is.

Religie, cognitieve dissonantie en hypocrisie zijn wat dat betreft een "dodelijke" combinatie en oorzaak van veel voortschrijdende problematiek in de wereld.
1+1+1=10 wat dat betreft..

Laatst bewerkt:
En wederom gestopt met het volgen van een topic vanwege een oeverloze en nutteloze discussie. Way to go, Hell!
Het lijkt wel een groepsverkrachting bij eenden, van welke zou de vagina van het vrouwtje nu sperma hebben geselecteerd?

En dan zijn we weer terug bij Yuval Harari die het vormen van groepen (stam, clan, etniciteit, religie, natie) uitlegt als mechanisme om met meerdere mensen dan zo'n 20 (?) te kunnen samenwerken.

Het nadeel is dat als je bepaalt hoe je bij de groep behoort, je ook bepaalt hoe je er niet bijhoort.
Ganz unwissenschaftlich!

Evolutionaire sociologie is nog een orde van grootte unwissenschaftlicher dan evolutionaire psychologie.

Hele gebeuren in Gaza berust op de belofte van Yahwe aan Abram, later Abraham, die volgens het Oude Testament samen met zijn vrouw Sarah en hun zoon Isaac het land zou krijgen en bevolken. Volgens de koran is deze belofte gemaakt tussen allah, abraham, hagar en hun zoon ishmael. Dus het ene boek belooft het aan de ene het ander aan de ander… dus…. Eeuwenoude conflictsituatie en niemand die wil afgeven want afgeven is toegeven dat hun boek fout is en dusdanig de hele religie fout is.

Terug
Naar boven