Tuurlijk, is het ook ongetwijfeld. Geeft toch niet? Ben blij dat ik wat tot inzicht ben gekomen hier en daar. Af en toe post ik hier wat waarvan ik op het moment zelf denk dat ik ontzettend wijs bezig ben maar heb ik er een half uur later alweer spijt van, omdat ik dan weer de noodzaak voel om replies te checken et cetera en merk dat ik mijn tijd weer zit te verdoen (zoals nu).
Diep van binnen weten jij en anderen die het lezen dat ik ergens een punt heb natuurlijk.
Depressiviteit is a b*ch.
Bekijk het zo. Je kan het zien als tijd verdoen. Maar je kan het ook zien als vermaak. De vraag die je beter jezelf kan stellen is: geeft het posten op dit forum mij positieve of negatieve energie? Wordt ik er vrolijk van? Of juist negatief? En geldt dat positieve/negatieve gevoel specifiek voor bepaalde topics?
Mijn advies is dan, vermijdt alles dat je een kut gevoel oplevert (en dat geldt trouwens voor veel dingen in het leven). Zoals deze (politieke) discussies omdat ze jou niks positiefs opleveren. Vermijdt onderwerpen en discussies die je down maken, hou je bezig met topics die je een glimlach geven.
Het covid topic (van 2020 tm 2021) is voor mij een goed voorbeeld. Heftige discussies, logisch gezien de maatschappelijk controversiele aard van de hele situatie. Iedereen was op een manier betrokken, familie die ziek werd, geen werk, wel of geen vaccin, gyms dicht , etc etc.
Een heel polariserende tijd, mensen kozen een kant. Toxisch. Kvond het eigenlijk de meest kutte tijd die ik heb meegemaakt op dit forum. Ik heb mijzelf er veel te veel in laten betrekken.. maja, khad dan ook geen werk want lockdown.
Het heeft mij echt alleen maar negatieve gevoelens opgeleverd. En natuurlijk ook kennis, maar die woog niet op tegen dat kut gevoel.
Uiteindelijk die hele discussie links laten liggen. En vele met mij, het topic bloedde al een tijdje dood, men was er klaar mee.
Tegenwoordig probeer ik juist vaak om met grappen, opmerkingen en/of plaatjes/memes mensen een glimlach te bezorgen. En dat lukt vaker dan ik verwacht. En dat geeft mij een goed gevoel. Niet omwille van likes. Nee. Mensen laten lachen en ze een goed gevoel geven is priceless.
En ik haal ook plezier uit alle topics omtrend eten/receptjes/gerechtjes. Dingen delen en nieuwe dingen leren op culinair gebied geeft mij voldoening. En ik pas het toe irl. En sommigen passen mijn recepten toe irl. En dat waardeer ik heel erg.
Het forum hoeft helemaal geen negatieve verspilde energie te zijn. Het is maar wat je er zelf van maakt, zoals zoveel dingen in het leven. Die keuze ligt helemaal bij jezelf. Je hoeft je helemaal niet te mengen in allerlei politieke discussies. Je kan al die topics gewoon mijden, je hoeft ze niet te lezen. Je kan zelfs die hele subfora gewoon vermijden.