AndroidHealthClinic

Sticky Het Motor Topic

788E9A2D-9A00-4109-BE52-4FCB6E6B370D.jpeg
De nieuwe 600cc aprillia? Hoe rijdt die?

theorie begin mei uiteindelijk niet gehaald, stond nieuw examen in augustus gepland..... totdat ik een vrije plek zag voor 29 mei! vandaag alsnog mijn theorie examen met 2 fouten gehaald

AVD staat gepland voor eind juni, hoop binnen een maand dus klaar te zijn.

het is echt een bevalling om je motorrijbewijs te halen dit jaar

theorie begin mei uiteindelijk niet gehaald, stond nieuw examen in augustus gepland..... totdat ik een vrije plek zag voor 29 mei! vandaag alsnog mijn theorie examen met 2 fouten gehaald

AVD staat gepland voor eind juni, hoop binnen een maand dus klaar te zijn.

het is echt een bevalling om je motorrijbewijs te halen dit jaar
Proficiat, theorie is moeilijker dan praktijk, dus het ergste achter de rug, maar het zijn muggenzifters (in BE toch) :bierbang:

heren van het goede leven!

inmiddels een aantal lesjes verder, AVD (1 juli) is in zicht.. hebben jullie tips voor mij? Wat ik zelf nog wel eens lastig vindt is het ver genoeg vooruit kijken (3 lantaarnpalen probeer ik nu aan te houden), waardoor ik soms veel handelingen in korte tijd moet doen (rem, schakelen, kijken, richting, doorrijden..)

hebben jullie buiten ver vooruit kijken nog bepaalde tips?

motorkleding ook langzaam aan het samenstellen en motoshare aan het afstruinen voor het testen van een aantal modellen.. voorkeur ligt nu bij z750 en gsx 650f, z750 voor de looks maar gsx 650f omdat hij wat prettiger is voor lange ritten en snelweg.

Hou de rust en zorg dat je bewust bent van je omgeving. Goed (veel) kijken.

• Like
Waarderingen: hk95
heren van het goede leven!

inmiddels een aantal lesjes verder, AVD (1 juli) is in zicht.. hebben jullie tips voor mij? Wat ik zelf nog wel eens lastig vindt is het ver genoeg vooruit kijken (3 lantaarnpalen probeer ik nu aan te houden), waardoor ik soms veel handelingen in korte tijd moet doen (rem, schakelen, kijken, richting, doorrijden..)

hebben jullie buiten ver vooruit kijken nog bepaalde tips?

motorkleding ook langzaam aan het samenstellen en motoshare aan het afstruinen voor het testen van een aantal modellen.. voorkeur ligt nu bij z750 en gsx 650f, z750 voor de looks maar gsx 650f omdat hij wat prettiger is voor lange ritten en snelweg.
Draai je spiegels zo dat je er in kan kijken maar duidelijk je hoofd met draaien. Ze willen dat nog wel eens lastig zien als examinator. Verder gebruik maken van de voordelen van de motor, vlot rijden, afstand, plek op de weg duidelijk laten zien.

Mannen, even wat advies/ervaringen nodig.
Rij sinds afgelopen zomer een z800. Heb nu alleen een 2-delig pak (leer) van Alpinestars.
Beetje warm met 25gr+.
Ik ben een beetje aan het twijfelen tussen aanschaf van een geperforeerde jas van leer of een textiel jas met een motor jeans. Wat de temperatuur betreft is textiel/jeans natuurlijk een stuk beter, maar als je een schuiver maakt, ben je fucked..
Wat hebben jullie in de kast hangen?

Rij sinds afgelopen zomer een z800. Heb nu alleen een 2-delig pak (leer) van Alpinestars.
Beetje warm met 25gr+.
Ik ben een beetje aan het twijfelen tussen aanschaf van een geperforeerde jas van leer of een textiel jas met een motor jeans. Wat de temperatuur betreft is textiel/jeans natuurlijk een stuk beter, maar als je een schuiver maakt, ben je fucked..
Voor hele warme dagen heb ik een leren motorbroek met lange hardloopbroek eronder tegen het zweten en plakken en boven een tshirt met doorwaai jas.
heb trouwens nog een compleet leren pak liggen dat ik niet meer gebruik. Maar een keer op mp zetten.

Laatst bewerkt:
Zo'n leren pakkie is toch 10x niks. Geef mij maar Kevlar.

@hk95 ik heb destijds voor een versys gekozen ivm woonwerkverkeer en mijn lengte. Ik heb al meerdere vrienden die zijn overgestapt van buikschuiver naar wat 'rechtere' houdingen voor het comfort. Je gaat het echt merken op de langere ritten en de fun factor is imo even groot, waar een buikschuiver op elke rotonde plat gaat(moet) gooi ik hem van mij af in dat kleine bochtwerk wat ook erg leuk is.

@barebald ik rij het hele jaar en voor mij met hitte heb ik een revit eclipse jas en die waait lekker door en heeft alle protectie. Ook soortgelijke doorwaaibroek, waar ik dan een korte broek onder doe, is ook wel lekker. Lekkerste is een tshirt/korte broek/slipper (die zie je ook voorbij rijden op de snelweg en willen ruzie als je er iets van zegt :D) maar voor veiligheid lever je dus altijd wat comfort in met hitte.

Beetje warm met 25gr+.
Ik heb een leren combi pak, van het weekend 400 km gereden dan doe ik gewoon het leren pak aan met een katoenen ondershirt en hardloopbroek.
Rij ik hier lekker in de buurt dan draag ik meestal motorjeans met een doorwaai jas.

Leer is gewoon het sterkste als je een serieuze schuiver maak. Textiel of Jeans met kevlar is goed maar verliest het van leer.

Wel even letten op 'sterkste bij schuiver' wat niet gewoon veiliger is, want die gedachtesprong word dan ook vaak gemaakt.

Ja leer kun je langer op glijden op asfalt/grindbak, textiel schijnt het te winnen op impactschade van asfalt/objecten. Beide pakken kunnen de prullenbak in bij een stevige smakkert, want ondanks dat leer beter heel blijft, is het niet meer heel en zul je het voor de complete veiligheid weer moeten vervangen. Verschil in 'glij duur' is op de weg natuurlijk ook vele male kleiner dan op het circuit.

De keuze voor veiligheid is anno 2021 niet meer zo 'gewoon' en heeft meer met voorkeur te maken dan nog met verschillen in veiligheid. Leer heeft ook meer onderhoud nodig vooral als het van binnen/buiten nat word, kan wel weer extreem lang mee bij goed onderhoud.

Mijn voorkeur is duidelijk, maar als ik op een racer zou rijden zou ik ook geen textiel dragen :D

Beetje warm met 25gr+.
Ik heb:

-3 tweedelige leren pakken met sliders, 1 Dainese en 2 Alpine Stars, waarvan 1 geperforeerd.
-2 tweedelige doorrij pakken van kunststof, een Alpine Stars met gelamineerd Goretex en een Revit.
-kunststof jas van IXS
- tweedelig Modeka regenpak voor over de leren pakken
-Hoody met protectoren van Booster
-2 enduropakken, 1 van Fox en 1 van ONeal
- Meer dan 5 crosstruien/broeken.
-Leren jas van Bering

Maar soms toch niet de juiste kleding voor de situatie.

Voor hele warme dagen heb ik een leren motorbroek met lange hardloopbroek eronder tegen het zweten en plakken en boven een tshirt met doorwaai jas.
heb trouwens nog een compleet leren pak liggen dat ik niet meer gebruik. Maar een keer op mp zetten.
Tweedelig leren pak, aan elkaar geritst, is de meest veilige optie. Als het echt warm is (>30 C) is het ook warm in een geperforeerd leren pak. Soms, bv. bij stadsrijden of rustig toeren, is een textielen doorwaaijas en een motorjeans waarschijnlijk praktischer. Maar als ik zelf ga "sporten" doe ik toch altijd een leren pak aan. Beetje het idee van altijd helm dragen bij mountainbiken maar niet bij boodschappen doen op de fiets.

Tweedelig leren pak, aan elkaar geritst, is de meest veilige optie
Dit soort 'because it is known' uitspraken die al 20 jaar bestaan zorgt voor dat scheve beeld over veiligheid, puur hearsay. Textiel van 10 jaar geleden is niet het textiel van nu en de kwaliteitsverschillen zorgen ook voor enorme marges waardoor het niet zo klinkklaar meer is.

Terug
Naar boven