MuscleMeat

Sticky Het Motor Topic

Bezoekers in dit topic

Ja dat denk ik dus ook, maar is het dat politie agenten dan niet zo hard gaan

Hele zware motor, koffers vol apparatuur, alles volgepakt.
Op hogere snelheid nog nooit agent zien doen. Dan blijven ze rechtop zitten.
Ernaast hangen doen ze vrijwel nooit, en die techniek die jij vertelt is op lagere snelheden behendigheid afdwingen met zo een lomp volgepakt ding.

Je zult er vast wel hard mee kunnen maar daar is die techniek niet voor bedoeld
 
Net nog even opgezocht en klopt wat ik zei;

Screenshot_20211224-125402_Chrome.jpg
 
Met harde windstoten begin het ook steeds meer te doen, bij de versys

Pas hiermee op, als de windstoot van 7 ineens wegvalt, en je hangt in een bocht oid, kun je ineens plat liggen,in de berm belanden, het gaat echt in een fractie van een seconde mis , je denkt dat het lekker gaat en ineens lig je in de greppel.zelfde effect als ik je hand vasthoud, en jij aan mij gaat hangen, en ik laat ineens los , heb je geen tijd meer om jezelf op te vangen .
Altijd uitgaan van je eigen lichaam en motor en niet jezelf op de weers elementen mee laten surfen.
 
Laatst bewerkt:
MikeAKA Ja en nee zoals dit filmpje perfect uitlegt imo. Ja snelste plat, normaliter beste niet plat.

 
Pas hiermee op, als de windstoot van 7 ineens wegvalt, en je hangt in een bocht oid, kun je ineens plat liggen,in de berm belanden, het gaat echt in een fractie van een seconde mis , je denkt dat het lekker gaat en ineens lig je in de greppel.zelfde effect als ik je hand vasthoud, en jij aan mij gaat hangen, en ik laat ineens los , heb je geen tijd meer om jezelf op te vangen .
Altijd uitgaan van je eigen lichaam en motor en niet jezelf op de weers elementen mee laten surfen.
Na een winter of 4 ben ik redelijk wat gewend, ik ben nu met de switch van motor van mening dat het per motor verschilt hoe je er mee om moet gaan.
 
Ik zeg al, er is geen goed of fout.

Maar elke techniek heeft zn eigen doel, dat bedoel ik te zeggen.

Ik was ook heel wat gewend. Tot ik een jaar niet kon lopen en nu evenslang mindervalide ben
Sindsdien pak ik het iets secuurder aan en laat ik het niet aan het toeval over🤣. Wind opvangen ok, maar echt hangen in de wind doe ik never nooit, mn broertje rijdt ook en die is zo weleens naast de weg beland toen die van windkracht 8 in luwte terechtkwam. Goed bedoelde tip van mijn kant.
 
MikeAKA Ja en nee zoals dit filmpje perfect uitlegt imo. Ja snelste plat, normaliter beste niet plat.


Theorie en praktijk hebben nogal weleens een andere uitwerking is mijn ervaring.

Ik gebruik die tegenleun techniek weleens in een blinde bocht zodat ik rechtop blijf en dus verder de bocht door kan kijken dan als ik ernaast zou hangen. Maar anders nooit.
In snellere bochten maakt het je gewoonweg instabieler. Dat is een feit
 
Laatst bewerkt:
Theorie en praktijk hebben nogal weleens een andere uitwerking is mijn ervaring.

Ik gebruik die tegenleun techniek weleens in een blinde bocht zodat ik rechtop blijf en dus verder de bocht door kan kijken dan als ik ernaast zou hangen. Maar anders nooit.
In snellere bochten maakt het je gewoonweg instabieler. Dat is een feit
Je mag overdag toch maar 100km/u.
 
Idd en dan wel meenemen, hij is er dan net "afgevallen"
 
Wegduwen bedoel ik inderdaad eigenlijk op een gegeven moment bijna op je plat liggende motor kunnen zitten


Ja dat denk ik dus ook, maar is het dat politie agenten dan niet zo hard gaan of heb je (en ik twijfel nog steeds) ongelijk? Als je even onverwachts glijd is de eerste reactie ook rechtop gaan zitten (racers zie je ook gelijk dat voetje bovenste voetje uitsteken) dus als je al rechtop blijft zitten is misschien veiliger?
Motoragenten gaan inderdaad lang niet zo hard als Mike of ik. "Wij" gaan tot zowat 20 graden schuiner door de bocht.

Omdat er een verminderde meeropbengst is, van het steeds schuiner gaan op de toename van de bochtensnelheid, resulteert 2x zo plat niet in 2x zo hard. Dit wordt een beetje gecompenseerd, maar ook weer steeds minder bij toenemende hellingshoek, door het eigen lichaamsgewicht de bocht IN te laten hangen.

De verklaring voor de verminderde meeropbengst is het voorkomen van 2 zogenaamde non-lineariteiten in de formule voor de bochtensnelheid. Deze formule kan je (ik in ieder geval) afleiden, door de vergelijking waarin het platleggende koppel en het oprichtende koppel aan weerskanten van het = teken staan, op te lossen voor de variabele: snelheid. Er treedt dan zowel een wortelteken als een tangensfunctie (de wrijvingscoëfficiënt) op in de parameters die de bochtensnelheid bepalen (de genoemde non-lineariteiten).
 
Laatst bewerkt:
Motoragenten gaan inderdaad lang niet zo hard als Mike of ik. "Wij" gaan tot zowat 20 graden schuiner door de bocht.

Omdat er een verminderde meeropbengst is, van het steeds schuiner gaan op de toename van de bochtensnelheid, resulteert 2x zo plat niet in 2x zo hard. Dit wordt een beetje gecompenseerd, maar ook weer steeds minder bij toenemende hellingshoek, door het eigen lichaamsgewicht de bocht IN te laten hangen.

De verklaring voor de verminderde meeropbengst is het voorkomen van 2 zogenaamde non-lineariteiten in de formule voor de bochtensnelheid. Deze formule kan je (ik in ieder geval) afleiden, door de vergelijking waarin het platleggende koppel en het oprichtende koppel aan weerskanten van het = teken staan, op te lossen voor de variabele: snelheid. Er treedt dan zowel een wortelteken als een tangensfunctie (de wrijvingscoëfficiënt) op in de parameters die de bochtensnelheid bepalen (de genoemde non-lineariteiten).


In jip en janneke taal.

Gas erop, niet remmen, de bocht in janken , knie op de grond en gang= alles

Volgens mij kom ik nog niet in de buurt van jou kunnen, maar is al ff geleden dus kijk wel uit naar een rit met je.✌
 
Laatst bewerkt:
Godverdomme wat is die Schwarzeneggertje toch geweldig.
Sorry, kan er ook niets aan doen.

Op het motor-forum, in het knee down topic, vroegen een aantal mensen zich al weer een tijdje geleden af, "hoe" een motor door de bocht gaat. Of iemand het eens goed kon uitleggen. Wat volgde waren verschillende posts met geknipte en geplakte versies van een artikel uit een motorblad uit de pen van een ingenieur, waarin echter een heleboel tegenstrijdige fouten staan en waarin de ook de essentie ontbreekt. Aan de hand van zekere essentiële natuurkundige wetten kan je (i.i.g. ik) namelijk niet alleen de bochten fysica, maar bijvoorbeeld OOK begrijpen hoe een voertuig in principe remt en accelereert - waarbij het voor de meesten verrassende inzicht opborrelt, waarom daarbij de massa niet van belang is. Er is tegenwoordig (na de "discussie" op het forum) wel een behoorlijk slimme natuurkundestudent op You Tube, "Mike on bikes" (weer een andere Mike) die het allemaal bijna goed heeft en een heleboel interessante details bespreekt, maar zich soms vergist op het punt van de rol van massa. (Lichtere voertuigen kunnen dus in principe niet harder door een bocht, en ook niet harder remmen of accelereren, terwijl iedereen "weet" dat dit wel zo is. In de praktijk gaat een zwaardere motorfiets vaak zelfs harder, omdat die een stabielere wegligging heeft.)

Omdat er gelukkig alleen maar eenvoudige middelbare school natuurkunde nodig is om die essentie te begrijpen, heb ik toen pen en papier gepakt en het eens helemaal uitgerekend. Het komt, bij het nemen van bochten met een motor, allemaal neer op de wisselwerking tussen de centrifugale kracht (mv*2/r) en de zwaartekracht (mg), die via de wrijving op het raakvlak van de band en het wegdek twee tegengestelde (in evenwicht even grote) koppels (kracht x arm) genereren. Die arm is ook interessant, omdat de breedte van de band het raakvlak naar binnen verschuift, buiten het verticale vlak door de motor. Hierdoor is met een brede band vaak een veel grotere hellingshoek nodig bij een bepaalde bochtensnelheid, dan met een smalle; het verschil kan oplopen tot meer dan 15 graden! Een laag zwaartepunt maakt om vergelijkbare redenen ook een aanzienlijk grotere hellingshoek noodzakelijk.

Mijn simpele analyse betrof een ontbinding van de 2 werkzame krachten in componenten langs de werklijnen (sinus en cosinus). Hierbij komt heel elegant de tangens (sinus/cosinus verhouding) naar voren als parameter, die ook bekend staat als de wrijvingscoëfficiënt! Hieruit volgt ook de (eerst voor mij onbegrijpelijke) theoretisch maximale hellingshoek van 45 graden. In de praktijk is er naast fysische wrijving ook chemische wrijving, zodat er, met de juiste banden ook op de openbare weg, hellingshoeken van 50 graden en meer mogelijk zijn. Die tangens heeft een zogenaamde asymptoot bij 90 graden, waardoor boven de zeg 60 graden verder schuin gaan heel weinig snelheidsvermeerdering geeft. Het kwadraat in de snelheid uit F[centrifugaal]=mv*2/r wordt in de oplossing voor v een wortel, wat ook al verminderde meerwaarde opleverde. Het fascinerende is voor mij dus, dat Marc Marquez, de MotoGP coureur die als enige consistent hellingshoeken boven de 60 graden maakt, toch met afstand het hardste door de bochten gaat.

O ja, nog fijne feestdagen iedereen!
 
Laatst bewerkt:
In jip en janneke taal.

Gas erop, niet remmen, de bocht in janken , knie op de grond en gang= alles

Volgens mij kom ik nog niet in de buurt van jou kunnen, maar is al ff geleden dus kijk wel uit naar een rit met je.✌
Zelf vond ik jou sneller...
 
maar zich soms vergist op het punt van de rol van massa. (Lichtere voertuigen kunnen dus in principe niet harder door een bocht, en ook niet harder remmen of accelereren, terwijl iedereen "weet" dat dit wel zo is. In de praktijk gaat een zwaardere motorfiets vaak zelfs harder, omdat die een stabielere wegligging heeft.)
Haal je nu niet massa en gewicht door elkaar?
 
Back
Naar boven