MuscleMeat

Sticky Het Motor Topic

And so it begins. Toch best wel een omslachtig klusje zo'n blokwissel🤔

20220227_155638.jpg
de rest van de gang
20220227_072608.jpg

Regenachtige middag, heb naar aanleiding van het onderstaande een en ander nog eens op papier gezet, zie bijlage:

Omdat er gelukkig alleen maar eenvoudige middelbare school natuurkunde nodig is om die essentie te begrijpen, heb ik toen pen en papier gepakt en het eens helemaal uitgerekend.

Het komt, bij het nemen van bochten met een motor, allemaal neer op de wisselwerking tussen de centrifugale kracht (mv*2/r, Fcf) en de zwaartekracht (mg, Fg), die via de wrijving op het raakvlak van de band en het wegdek twee tegengestelde (in evenwicht even grote) koppels (kracht x arm) genereren.

(Die arm is ook interessant, omdat de breedte van de band het raakvlak naar binnen verschuift, buiten het verticale vlak door de motor. Hierdoor is met een brede band vaak een veel grotere hellingshoek nodig bij een bepaalde bochtensnelheid, dan met een smalle; het verschil kan oplopen tot meer dan 15 graden! Een laag zwaartepunt maakt om vergelijkbare redenen ook een aanzienlijk grotere hellingshoek noodzakelijk.)

Mijn simpele analyse betrof een ontbinding van de 2 werkzame krachten in componenten langs de werklijnen (sinus en cosinus, zie bijlage).

Hierbij komt heel elegant de tangens (sinus/cosinus verhouding) naar voren als parameter, die ook bekend staat als de wrijvingscoëfficiënt! Hieruit volgt ook de, eerst voor mij onbegrijpelijke, theoretisch maximale hellingshoek van 45 graden. In de praktijk is er naast fysische wrijving ook chemische wrijving, zodat er, met de juiste banden ook op de openbare weg, hellingshoeken van 50 graden en meer mogelijk zijn. Die tangens heeft een zogenaamde asymptoot bij 90 graden (1/2 pi radialen, zie het grafiekje hieronder), waardoor boven de zeg 60 graden verder schuin gaan heel weinig snelheidsvermeerdering geeft. Het kwadraat in de snelheid uit Fcf=mv*2/r wordt in de oplossing voor v een wortel, wat ook al verminderde meerwaarde opleverde. Het fascinerende is voor mij dus, dat Marc Marquez, de MotoGP coureur die als enige consistent hellingshoeken boven de 60 graden maakt, toch met afstand het hardste door de bochten gaat.

1645371435692.png
Ik zat verkeerd met de verminderde meerwaarde van de tangens bij schuin gaan: de verticale asymptoot bij 90 graden betekent juist het omgekeerde. De combinatie met het wortelteken (wortel uit de tangens) geeft een aanvankelijk vrijwel lineair verband tussen hellingshoek en bochtensnelheid; en vanaf hellingshoeken boven 60 graden (die eigenlijk alleen Marc Marquez maakt) een exponentieel positief effect van de hellingshoek op de bochtensnelheid.

Ik zat verkeerd met de verminderde meerwaarde van de tangens bij schuin gaan: de verticale asymptoot bij 90 graden betekent juist het omgekeerde. De combinatie met het wortelteken (wortel uit de tangens) geeft een aanvankelijk vrijwel lineair verband tussen hellingshoek en bochtensnelheid; en vanaf hellingshoeken boven 60 graden (die eigenlijk alleen Marc Marquez maakt) een exponentieel positief effect van de hellingshoek op de bochtensnelheid.
Probleem is natuurlijk wel dat je in het echt zoveel variabelen hebt dat je altijd nog met een soort van chaostheorie te maken krijgt.

Probleem is natuurlijk wel dat je in het echt zoveel variabelen hebt dat je altijd nog met een soort van chaostheorie te maken krijgt.
Ik had het over een simpele vergelijking, de enige variabelen die invloed hebben op de bochtensnelheid zijn de straal van de bocht (r) en de hellingshoek alfa. De tangens van de hellingshoek is tevens de wrijvingscoëfficiënt mu! Als de grip van de banden bekend is, is dus ook de maximale hellingshoek bekend; die is tegenwoordig 63 graden.

Ben al blij als ik 50 graden haal🤗

Dat haal ik nog niet eens... :)
Kan nog wel wat verbeteren. Kneedown gaat rechts bij mij beter dan links terwijl de hellingshoek links hoger is... :D

Kunst is om steeds op dezelfde manier er naast te hangen, zou gebruik je je knieën eigenlijk als voelers, en weet je dat je niet
dat zit dus tussen de oren, zal rechts ook je minder snelle kant zijn.
Ik heb gelukkig geen betere kant meer na paar seizoenen. Tis linksom en rechtsom hetzelfde gelukkig.

Terug
Naar boven