Fitness Seller

Sticky Het Motor Topic

Ja cilinder 1 in bdp gezet. Nokken bij eerste cilinder beide omhoog staand erin gelegd.
Lagerschalen gemonteerd, nokkenastandwielen gemonteerd los op de nokkenas, nokkenassen stukje met steeksleutel voor de gaten van de tandwielen gebracht( was maar 3 cm "off")

Firing order is 1,2,4,3 en zo komt het ook uit als ik hem met de hand ronddraai. Merktekens komen ook weer top uit.

Voor de zekerheid oude blokje ook even opengemaakt en gechecked, komt allemaal prima overheen 👌

IN en EX teken liggen ook gelijk met rand cilinderkop zoals het hoort💪.

Klepspeling opnieuw gecontroleerd en staan mooi in het midden van de specificatie.
20220310_113632.jpg
Doe je goed.

Heb in het verre verleden de zuigers van mijn CB750 vervangen en de klep geleiders laten vervangen, wat ook uitbouw van het blok en demontage van de (enkele) nokkenas vereiste. Delicaat werkje.

Bij moderne klepbedienings systemen zonder stelboutjes is de verwachte verandering van de klep speling dat deze minder wordt. Zelf stel ik de klep speling daarom altijd ruim af zodat ik minder vaak hoef te controleren.

Bij mijn vorige motor, die gele Speed Four, stond de klep speling bij aankoop (12k) heel krap, maar vreemd genoeg verliep die speling niet gedurende de volgende 120k. Toen controleerde ik elke 20k. Nu maar om de 40-50k, mede door de afstelling op maximale speling.

Doe je goed.

Heb in het verre verleden de zuigers van mijn CB750 vervangen en de klep geleiders laten vervangen, wat ook uitbouw van het blok en demontage van de (enkele) nokkenas vereiste. Delicaat werkje.

Bij moderne klepbedienings systemen zonder stelboutjes is de verwachte verandering van de klep speling dat deze minder wordt. Zelf stel ik de klep speling daarom altijd ruim af zodat ik minder vaak hoef te controleren.

Bij mijn vorige motor, die gele Speed Four, stond de klep speling bij aankoop (12k) heel krap, maar vreemd genoeg verliep die speling niet gedurende de volgende 120k. Toen controleerde ik elke 20k. Nu maar om de 40-50k, mede door de afstelling op maximale speling.
Inlaat mocht 0.13mm tot 0.19 en staan allemaal 0.17

Uitlaat mocht 0.19 tot 0.25 en staan alle op 0.23.

Toch rot om die nokkenassen eruit te moeten liften voor wat shitty klepstelplaatjes.

Had er trouwens 12 nodig. Totaal 92 euro en oude nog ingeleverd dus korting was er al vanaf. Helemaal leip

Dan hebben ze goed materiaal uitgekozen en slaan de kleppen dus niet ver in de kop na verloop van tijd. Puur materiaalkeuze

Ja vooral die lagerschalen breken zo door als je ze niet gelijktijdig aandraait, dat schijnt echt de hel te zijn want je kan geen lagerschalen uitwisselen, die zijn op die kop afgewerkt, en behoefd dan dus complete vervanging van de kop. Staat volgorde van aandraaien op de lagerschaal 1tm10

Inlaat mocht 0.13mm tot 0.19 en staan allemaal 0.17

Uitlaat mocht 0.19 tot 0.25 en staan alle op 0.23.

Toch rot om die nokkenassen eruit te moeten liften voor wat shitty klepstelplaatjes.

Had er trouwens 12 nodig. Totaal 92 euro en oude nog ingeleverd dus korting was er al vanaf. Helemaal leip
Waar heb jij voelermaatjes vandaan die per 1/100 of 2/100 mm oplopen? Toen de kleppen van mijn Speed Four erg krap stonden was ik daar naar op zoek, maar kon ze niet vinden.

Waar heb jij voelermaatjes vandaan die per 1/100 of 2/100 mm oplopen? Toen de kleppen van mijn Speed Four erg krap stonden was ik daar naar op zoek, maar kon ze niet vinden.
Per 2/100

Als ik dan 0.14 wou meten pak ik 0.10 en 0.004 want hij is maar 63 delig dus zit weleens grotere stap tussen. Heb alles goed kunnen meten op die manier.

Was 5 euro bij de automaterialenzaak

Per 2/100

Als ik dan 0.14 wou meten pak ik 0.10 en 0.004 want hij is maar 63 delig dus zit weleens grotere stap tussen. Heb alles goed kunnen meten op die manier.

Was 5 euro bij de automaterialenzaak
0,01 maakt eigenlijk niet uit, nauwkeurigheid tot op 0,02 is ruimschoots voldoende. Zelf heb ik een setje met intervallen van 0,05 en dat is wel een beetje grof op de grens van de toleranties.

0,01 maakt eigenlijk niet uit, nauwkeurigheid tot op 0,02 is ruimschoots voldoende. Zelf heb ik een setje met intervallen van 0,05 en dat is wel een beetje grof op de grens van de toleranties.
Ja had ik ook. Maar vond dat toch teveel twijfel hebben met die 0.05 stappen

Proefritjes gemaakt op Triumph Tiger 660 en 850 en op de Tenere 700. Volgende keer Guzzi V85, V-strom 1050 en Versys 1000.

Helm no 7:
Tiger 660 was helaas te compact voor twee flinke mensen, voelde ook wat astmatisch met meer dan 200kg belading. T700 had eveneens een te korte zitbank, nauwelijks verbetering t.o.v. de Husqvarna 701. Bij de Tiger 850 reed ik in bijna elke bocht de voetsteuntjes aan de grond, bij toeristisch tempo, erg weinig grondspeling. Bovendien zat het bagagerek voor de zijkoffers erg hoog, mijn vriendin zat er met haar reet op (ik met mijn benen bij de extra test). Verder wel erg geschikt voor toeren met 2 dikkerds. Vreemd genoeg stuurde de T700 verreweg het beste van het trio, ook (op de straat) beter dan de 701. Allemaal afgekeurd.

Is de Aprilia Tuareg 660 niet iets dan?

1647337344148.png

Is de Aprilia Tuareg 660 niet iets dan?

1647337344148.png
Stond ook bij Goedhart. Tuareg 660 en Tenere 700 lijken qua gebrek aan zitplaats voor 2 personen toch teveel op mijn huidige Husqvarna 701. Wel leuke tip van je.

Mijn vriendin vond de Guzzi V85 erg mooi in 2022 groen.
1647342853448.png

In werkelijkheid is deze kleur (verde altaj) nog veel mooier.

Laatst bewerkt:
Vrijdag proefrit op een MT09 tracer, na een auto-ongeluk vorig jaar is een naked geen succes, veel last van m’n nek..
Ben dus op zoek naar iets met een rechte zit, maar de meeste adventure modellen zijn niet mijn smaak (behalve de GS 1250, maarja ff 15k neerleggen 🤡).
Iemand nog andere aanraders?

Ben bezig met A1 rijbewijs op het moment, wil graag een Mt125 halen. Ik rij nu een donders opgevoerde Yamaha Aerox, maar ben t best wel zat om constant uit te kijken voor wouten

Vrijdag proefrit op een MT09 tracer, na een auto-ongeluk vorig jaar is een naked geen succes, veel last van m’n nek..
Ben dus op zoek naar iets met een rechte zit, maar de meeste adventure modellen zijn niet mijn smaak (behalve de GS 1250, maarja ff 15k neerleggen 🤡).
Nieuwe honda africa twin. 2e hands vaak overcompleet en oerbetrouwbaar👌
Die al eens bekeken?

GS1250 is nog wel duurder. Een Crossover zoals de Versys 1000?

Stond ook bij Goedhart. Tuareg 660 en Tenere 700 lijken qua gebrek aan zitplaats voor 2 personen toch teveel op mijn huidige Husqvarna 701. Wel leuke tip van je.

Mijn vriendin vond de Guzzi V85 erg mooi in 2022 groen.
1647342853448.png

In werkelijkheid is deze kleur (verde altaj) nog veel mooier.
Is een KTM 890 Adventure (R) geen optie?

Is een KTM 890 Adventure (R) geen optie?
Helaas, echt niet mijn smaak zo’n adventure bakkie..
Op zich is een Versys 1000 2016 nog wel te doen inderdaad (zonder koffers en met wat modificaties).
Andere modellen vind ik vaak wat te kaal er uit zien en niet sportief genoeg. Liefste upgrade ik naar een Z1000, maar dat zit er niet in..

Terug
Naar boven