XXL Nutrition

High-Intensity principe extreem grote Logica

Ik heb het boek van High Intensity Training van Ellington Darden hier liggen. Een erg intressant boek moet ik zeggen. Hij beschrijft daarin de gronslag van de HIT. Misschien wel leuk om te weten dat de grondlegger van deze methode Arthur Jones is, deze man heeft ook de Nautilus Fitness apparaten ontworpen.

Yep AJ wordt gezien als de grondlegger van HIT en aanverwanten

Anyway, wat ik een beetje nep vind is dat Mentzer een beetje met de eer strijkt voor iets wat hij zelf niet heeft uitgevonden.

MM heeft nooit beweert HIT uitgevonden te hebben, hij heeft alleen de basis van AJ uitgewerkt en verder verfijnd

Wie heeft er trouwens al eens een tijdje HIT style getraind??

O.a. ik (zoekfunctie gebruiken)

Heb het zelf geprobeerd maar op de manier hoe het beschreven wordt is het voor mij niet te doen. Je hele lichaam trainen in 30/45 min en van t ene naar t andere apparaat rennen. Ik sta dan te rillen op me poten na 3/4 oefeningen en ben totaal uitgeput.

Uitgeput zijn is geen reden om te denken dat het niet te doen is. Maar er zijn meerdere varianten.

Zelf ben ik van mening dat je NIET heel je lichaam HIT moet trainen maar dat je gewoon een split moet maken. Dit geeft iets meer rust tussen de sets wat de intensiteit zelfs ten goede komt.

Alles werkt, jammer genoeg alleen voor korte periodes. Dus een week of 5-6 proberen kan geen kwaad voor de verandering.

Ik denk dat HIT wel werk voor langere perioden, maar dan je dan wel je volume aan moet passen en met aanpassen bedoel ik verlagen NIET verhogen.

Ik denk dat dat hetgene is waardoor veel mensen (onder wie ik zelf) meestal maar een beperkt aantal weken baat heeft bij HIT. Na verloop sluipt toch dat meer is beter er weer in en gaat het fout.

Uitgeput zijn is geen reden om te denken dat het niet te doen is. Maar er zijn meerdere varianten.

Zelf ben ik van mening dat je NIET heel je lichaam HIT moet trainen maar dat je gewoon een split moet maken. Dit geeft iets meer rust tussen de sets wat de intensiteit zelfs ten goede komt.

Als naturel traint is dit soort training echt een wereld van verschil dan wanneer je on roids bent. Denk dat je dit soort training dan wel een stuk makkelijker aankunt.

Maar ook zonder roids is het een leuke afwisseling op je normale programma.:D

Wat ook extreem logisch klinkt, ik bedoel waarom zou jij meerdere setjes doen als jij in 1 set tot je uiterste gaat, de daarop volgende sets zouden dan totaal geen nut hebben en alleen maar zorgen voor extra stress op je CZ?
De daarop volgende sets zorgen niet alleen maar voor meer stress op het CZ, elke set is verantwoordelijk voor een deel van de spierbelasting, wat de spier later tot een staat van supercompensatie moet brengen. Indien je minder volume in je training brengt betekent dat , dat je potentiële supercompensatie -periode minder lang zal duren, maar ook minder groot is. Hogere intensiteit en minder volume betekent vaker trainen, maar dus minder lang. Hoge intensiteit en meer volume betekent minder frequent trainen maar langer per keer. Beide methoden kunnen leiden tot een vergelijkbare spiergroei, het is maar net wat je liever doet.

Voovermoeien met leg extension voor squat vind ik gewoon stom. Een squat warm je op door lichte squats te doen zodat je niet alleen je quads opwarmt maar alles wat je gaat gebruiken. Wat 3xl al zegt, je kan dan gewoon je compound oefening minder goed uitvoeren en een compound oefening is er om meerder spieren aan te spreken

A. De warm up sets de spieren en zenuwstelsel zodanig voorbereiden (neuromusculaire efficientie) dat die ene werkset ook optimaal De HTMU/fibre-pool belast. De gevorderde trainee zal hier waarcshijnlijk beter toe in staat zijn dan de beginner, dus trainingsniveau speelt ook en rol.

en als dit niet lukt, omdat dit best lastig is imo, je toch...

B. in plaats van 1 toch 2 (of zelfs 3) werksets doet met een nog steeds zo zwaar mogelijk gewicht.

Ik denk dat je hier de vinger op de goede plaats zet.

Als ik naar sommige HIT schema's van nu kijk dan word 1 (hooguit 2) opwarmsets gedaan, onmiddelijk gevolgd door de werkset.

Kijk je naar oudere schema's dan werden veel meer opwarmsets gedaan, waarvan sommige opwarmsets niet slecht zouden staan als werkset in een "normaal" schema.

Zijn wel eens discussies geweest tussen Mentzer en anderen op het toenmalige Sloanboard (Faith Sloan) en MEntzers eigen forum, over wat hij nu als opwarmen zag en zijn opwarmen was in veler ogen gewoon een standaard werkset.

Als je dit dus achter elkaar plaats dan krijg je voor HIT 1-2 aanloop/opwarmsets > 1-2 opwarm/werksets > 1-2 Failure sets. Wat heel iets anders is als 1 setje met 50% gevolgd door een failure set, zoals je tegenwoordig bij Darden en aanhang tegenkom

Voovermoeien met leg extension voor squat vind ik gewoon stom. Een squat warm je op door lichte squats te doen zodat je niet alleen je quads opwarmt maar alles wat je gaat gebruiken. Wat 3xl al zegt, je kan dan gewoon je compound oefening minder goed uitvoeren en een compound oefening is er om meerder spieren aan te spreken

als afwisseling kent het geen kwaad toch , ik pak ook weleens de legcurl voor de deadlift

Terug
Naar boven