AndroidHealthClinic

High intensity squats?

1 Rep van 1000kg heeft een hogere intensiteit dan wat jij lift.

Wat jij voelt is pure lactaatvorming in je spieren. Bij minder reps heb je dat niet omdat je eerst je voorziene ATP (energie) gebruikt. Dat is het enige verschil tussen het voelen "branden" of niet, dat vertelt niks over hoe goed je traint.
Ik heb dat zelf aan de lijve ondervonden.

Net als jij zat ik ook altijd setjes van 20 te pompen maar veel nut heeft dat niet. Af en toe doe ik het ook, vooral zodat ik in de laatste reps weinig energie heb en dus mogelijk meer schade aanricht aan mijn spiervezels waardoor deze dienen te worden vervangen (=spiergroei).

Wat een hoop boute reacties zeg, gelukkig ook een paar kwalitatieve. Je vergelijkt in je posts legextension met squat. Dit moet je niet doen. Het is idd door Harpep al aangegeven je koppelt een verkeerd gevoel aan het idee dat dat alleen hypertrofie bewerkstelligt. Een leg extension is een isolatie oefening en squat een compound daar zit een groot verschil. Dat je minder pomp ervaart bij squat is niet gek, in het algemeen is het veel makkelijker om een pomp te ervaren bij isolatie oefeningen. Squat met een beperkt aantal reps doen (en in deze niet alleen squat maar ook meerdere compounds) heeft zeker zijn nut voor bodybuilding. Ik heb het vaker gezegd maar de beste bodybuilders waren en zijn vaak ook goede powerlifters. Trainen in een lagere reprange zorgt ervoor dat je sterker wordt op een andere manier dan met high rep werk. Er zijn genoeg posts te vinden waarom dat zo is dus ik zou zeggen lees die ook door. Meer kracht zorgt ervoor dat je ook je setjes in een hogere reprange weer met meer gewicht kan draaien.

ik zou dan vooral de compound dingen als squats in lagere rep range doen en isolate als de leg extion in hogere rep ranges. Maar 12+ is voor hypertrofie niet echt nuttig meer

Een set van 20 met je 10rm doen dan ga je het wel voelen.

• Topic Starter Topic Starter
Je voelt je benen niet burnen maar na een aantal reps kom je dan wel lastiger omhoog? Ikzelf krijg ook geen spierpijn of burn na/tijdens het squatten maar ik krijg zeker wel meer moeite met omhoog komen. Front squats al eens geprobeerd?
Gisteren voelde ik een redelijke pijn in de benen (bij het squatten), maar kreeg de bar inderdaad niet gemakkelijk omhoog!
Ben vandaag lekker stijf dus hou mijn squats gewoon tussen reprange 6-12!
Iedereen bedankt voor de reactie's :D

Laatst bewerkt:
als je natty bodybuilder bent, en je bent off season. Probeer dan gewoon lekker zoveel mogelijk gewicht te verplaatsen en je focussen op sterker worden. Dat verzuren lekker achterwege laten. je kan einde van je training altijd nog een pomp gevoel je spieren in werken.

Maar ook dat zou ik niet doen, accenten leggen doe je maar richting je wedstrijd. Ik zou voor overal development gaan buiten je wedstrijden. En dat betekent je krachtstats omhoog werken.

bij zo'n discussie denk ik altijd

doe toch gewoon beide?

ik gebruik 20 reppers al jaren als een soort van karakterbuilder, en ik weet zeker dat ze ook wel tot hypertrofie leiden als je ze correct gebruikt, maar mijn grootste gains ooit ever komen gewoon van een simpel madcow programma (en dan bedoel is massgains, mbt dit topic)

hoedanook kun je perfect eeuwig gains maken met 20 reppers, en kun je veel sterker worden dan 90% van DBB, is gewoon weer een vraag van periodisatie van volume en intensiteit. Weinigen zijn mentaal sterk genoeg om echte 20 reppers week in week uit te doen, dus daarom kan je ze gewoon sporadisch in je programma steken

echte 20 reppers zijn breathing squats: je pakt een gewicht zwaarder dan 60kg en doet 20 reps waarbij je pauzeert tussen de reps en diep in- en uitademt tot je klaar bent voor de volgende rep, zo kan 1 set wel 5 minuten duren (maar je rackt niet). Dus eigelijk één grote rest pause set, maar de bar blijft wel mooi op je rug liggen.

als je wilt pompen dan doe je maar 50 reps

Verzuring is geen vereiste voor squats om nuttig te zijn.

Gisteren voelde ik een redelijke pijn in de benen (bij het squatten), maar kreeg de bar inderdaad niet gemakkelijk omhoog!
Ben vandaag lekker stijf dus hou mijn squats gewoon tussen reprange 6-12!
Iedereen bedankt voor de reactie's :D
Probeer ze dan nog een keer wat langzamer en dieper. Dan krijg je dezelfde burn als bij high reps.

Bij mij vooral in glutes dan.

• Topic Starter Topic Starter
als je natty bodybuilder bent, en je bent off season. Probeer dan gewoon lekker zoveel mogelijk gewicht te verplaatsen en je focussen op sterker worden. Dat verzuren lekker achterwege laten. je kan einde van je training altijd nog een pomp gevoel je spieren in werken.

Maar ook dat zou ik niet doen, accenten leggen doe je maar richting je wedstrijd. Ik zou voor overal development gaan buiten je wedstrijden. En dat betekent je krachtstats omhoog werken.

Jha daar ben ik nu echt wel mee bezig zit nu rond de reprange 6-8 bij zware compound movements en bij lichtere oefeningen (fly's, pushdowns,curls...) rond de 10-12

1 Rep van 1000kg heeft een hogere intensiteit dan wat jij lift.

Wat jij voelt is pure lactaatvorming in je spieren. Bij minder reps heb je dat niet omdat je eerst je voorziene ATP (energie) gebruikt. Dat is het enige verschil tussen het voelen "branden" of niet, dat vertelt niks over hoe goed je traint.
Ik heb dat zelf aan de lijve ondervonden.

Net als jij zat ik ook altijd setjes van 20 te pompen maar veel nut heeft dat niet. Af en toe doe ik het ook, vooral zodat ik in de laatste reps weinig energie heb en dus mogelijk meer schade aanricht aan mijn spiervezels waardoor deze dienen te worden vervangen (=spiergroei).

ik ben me momenteel veel aan het inlezen op dit onderwerp. Het is niet per definitie verkeerd om hoger in die reps te gaan en een zwaardere intensiteit te zoeken in je training. Sterker nog, op een bepaald moment kom je als sporter op een niveau waarbij je die grens moet verlegen en af moet stappen van je traditionele training en op zoek moet gaan naar iets anders. Hoger in reps gaan is 1 manier, zwaardere gewichten gaan toepassen is een andere manier. Ik draai momenteel ook een trainingsschema waarbij ik juist op zoek ga naar een hogere intensiteit door die reps omhoog te gooien en ik en mijn omgeving merken het wel dus. Dus het een sluit het ander niet uit naar mijn mening

Terug
Naar boven