AndroidHealthClinic

Houding verbeteren (neanderthal no more) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Een holle rug en een vooruitstekende buik is enorm storend...

Als iemand nog tips zou hebben om dit probleem te verhelpen zouden die van harte welkom zijn.

Misschien helpt dit ook nog een beetje...
Lordosis: Why it Causes Lower Back Pain & How to Fix it

Your lower back has a natural inward curve. An excessive inward curve is called lordosis. Lordosis is a common cause of lower back pain in strength training & daily activities. This article will help you understand lordosis & how to treat it.


Cause of Lordosis. Lordosis can be caused by excessive weight, pregnancy, spinal problems present at birth, etc. Sitting for extended periods is a common cause of lordosis. Desk jobs, sitting in your couch, sitting in your car all day, …

Your body adapts to these positions. Some muscles shorten & stiffen, others get stretched & weaken. This causes an imbalance: lordosis.

- Hip flexors shorten
- Glutes and abs stretched & weak
- Anterior Pelvic Tilt: your pelvis is pulled forward

When a muscle tightens on one side of a joint, the muscle on the other side of the joint weakens. This is Reciprocal Inhibition.If you Bench Press without doing Barbell Rows or Overhead Presses, your posterior shoulders get little training compared to your front shoulders. Couple this with reciprocal inhibition and you get bad posture & rotator cuff injuries.
Why is Lordosis Bad? Lordosis is a muscle imbalance combined with bad posture. Lordosis causes:

Lower Back Pain. Your abs & lower back stabilize your torso. Lordosis stretches your ab muscles, making them weak. Your lower back gets all the work, which results in fatigue & pain.
Tight Hamstrings. Lack of hamstring flexibility prevents proper exercise technique. Hamstrings get tight during sports lowering performance & increasing the risk of injury (pulled hamstrings).
Bad Technique. You won’t be able to squeeze your glutes during Squats & Deadlifts . This puts more stress on your lower back & hamstrings, increasing risk of injury. Lower back pain is the first sign.
Strength Loss. The glutes are one of your strongest muscles. Only using your lower back & hamstrings to lift the weight is less efficient than using all hip muscles. You need to involve your glutes.
Unattractive. Monkey butt & you look like you’re pregnant.

Self Diagnose. If you have a desk job, sit a lot in your car or if you’re sedentary outside the gym, you probably have lordosis.

- Stand aside a mirror: Butt sticks out? Protruding gut?
- Lower back pain when standing for extended periods?
- Lower back pain during Squats or Deadlifts?
- Hamstrings get tight when playing sports?

Treating Lordosis. You’ll need to stretch the tight muscles & strengthen the weak ones. But lordosis won’t go away without treating the cause: sedentary lifestyle. You need to build better habits for long-term results.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Bron: http://stronglifts.com/lordosis-why-it-causes-lower-back-pain-how-to-fix-it/
 
Zou eigenlijk mooi zijn als iemand hier een artikel over kan schrijven met een schema erbij :)

ik ga het iig flink uitzoeke allemaal.. vind dit zeer belangrijk
 
Zou eigenlijk mooi zijn als iemand hier een artikel over kan schrijven met een schema erbij :)

ik ga het iig flink uitzoeke allemaal.. vind dit zeer belangrijk

Als je die artikels doorleest, heb je een compleet schema..
 
Als je die artikels doorleest, heb je een compleet schema..

soms is het ook tegenstrijdig. De een moet je weer je hamstrings stretchen en bij de ander niet... Vrij veel literatuur erover. Maar die hamstring van mij zijn dan wel weer flink verkort... kom 15cm boven de grond uit met mn vingers

Maar ik heb een redelijk idee van wat ik moet trainen. Alleen vraag ik mij af - ik train drie keer in de week en ik wil evengoed een volle borst creeëren. kan ik dan gewoon 1 dag flink mn borst trainen?
 
als je veel zit krijg je hier dus last van
wat nou als je veel onderuit zit? dan ligt de (onder)rug namelijk eerder bol dan hol naar mijn idee?
 
Ik had die artikels toevallig ook gevonden vd week, maar nog geen tijd gehad om ze te lezen. Maar ga ik zeker doen aangezien ik ook last van anterior tilt heb...
 
Laatst bewerkt:
soms is het ook tegenstrijdig. De een moet je weer je hamstrings stretchen en bij de ander niet... Vrij veel literatuur erover. Maar die hamstring van mij zijn dan wel weer flink verkort... kom 15cm boven de grond uit met mn vingers

Maar ik heb een redelijk idee van wat ik moet trainen. Alleen vraag ik mij af - ik train drie keer in de week en ik wil evengoed een volle borst creeëren. kan ik dan gewoon 1 dag flink mn borst trainen?

Lees de stickies hier op DBB. Je gaat geen volle borst kweken zonder de rest te trainen.
 
En wat was jou aanpak?

In eerste instantie geprobeerd naast mijn normale schema weakpoints bij te trekken. Dweilen met de kraan open, omdat bij squats en deadlifts alsnog de dominante spiergroepen het werk overnemen (belangrijk leerpunt) mede ook door mobiliteitsproblemen. Andere valkuil waren tegenstrijdige nevendoelen en oefeningen die hun doel misten. Grootste obstakel bij mij was dat de erectors consequent de functie van glutes overnamen. Niet alleen bij heupextensie oefeningen, zelfs met lopen..

Daarna mijn gehele schema radicaal aangepast en ingericht op postuur verbeteren zonder fratsen. Met wat vallen en opstaan de juiste oefeningen en mind muscle connection gevonden en telkens aangepast wanneer progressie me meer mogelijkheden gaf kwa oefeningenkeuze. Grappige is dat ik me steeds beter ging voelen en er zelfs sterker uit ben uitgekomen.

Dan ben ik vooral benieuwd hoe je schema eruit zag.

Zo ongeveer 24/7 mee bezig geweest,
kt: ub/lb + aanvullende thuiswerkzaamheden + continu op houding letten + zeer frequent de benen strekken + alles lezen wat er te lezen valt

(misschien kom ik hier nog op terug als ik wel tijd heb)

Zou eigenlijk mooi zijn als iemand hier een artikel over kan schrijven met een schema erbij :)

Kans is groot op aan mekaar geplakte internet teksten van iemand die karma wil verdienen is vrij groot. Er is al veel bruikbare info over te vinden. Het voldoende begrijpen wat er in essentie moet gebeuren is niet zo moeilijk. Toepassen is een ander verhaal. Zeker wanneer je mobiliteit beperkt zal je zorgvuldig je oefeningen moeten kiezen en regelmatig evalueren en heroverwegen. Enige gevoel voor bewegingen en mind muscle connection is ook wenselijk.

ik ga het iig flink uitzoeke allemaal.. vind dit zeer belangrijk

Is het ook!

Wanneer de zaak eenmaal in balans is ben je een stuk sterker, buffer looking, fitter, gezonder, aantrekkelijker voor de wijffies etc. EN kun je ook nog eens je tieten veel harder trainen.
 
Laatst bewerkt:
Enorm veel bedankt voor je nuttige post Trasher!

Ik heb zelf ook last van uitstekende ribben (flared ribs) en een holle rug waardoor het lijkt of je altijd met een bolle buik loopt ...

Jammer genoeg heb ik nog altijd niet gevonden wat er precies efficient is om uitstekende ribben en een holle rug te behelpen.

Ik heb al gehoord van pull overs om de ribbenkast te vervormen, op je houding letten is inderdaad enorm belangrijk!
 
In eerste instantie geprobeerd naast mijn normale schema weakpoints bij te trekken. Dweilen met de kraan open, omdat bij squats en deadlifts alsnog de dominante spiergroepen het werk overnemen (belangrijk leerpunt) mede ook door mobiliteitsproblemen. Andere valkuil waren tegenstrijdige nevendoelen en oefeningen die hun doel misten. Grootste obstakel bij mij was dat de erectors consequent de functie van glutes overnamen. Niet alleen bij heupextensie oefeningen, zelfs met lopen..

(front)Squats en deadlifts werden mij aangeraden om anterior tegen te gaan. Maar is het nou een nadeel dat dominante spiergroepen het werk overnemen dan? Ik snap niet precies wat je bedoelt, is het een negatief punt of juist positief wat het een belangrijk leerpunt maakt ? En als dominante spiergroepen het werk overnemen negatief is, hoe is dit dan tegen te gaan?
 
Laatst bewerkt:
(front)Squats en deadlifts werden mij aangeraden om exterior tegen te gaan. Maar is het nou een nadeel dat dominante spiergroepen het werk overnemen dan? Ik snap niet precies wat je bedoelt, is het een negatief punt of juist positief wat het een belangrijk leerpunt maakt ? En als dominante spiergroepen het werk overnemen negatief is, hoe is dit dan tegen te gaan?

Gast, lees die artikels ff door.. dan krijg je al je antwoorden:)
 
En waar doel je dan op? Ik train al mijn hele lichaam rondom

Dat als je postuur goed verdoet is, je sterkste schakels dusdanig domineren bij veel compounds dat het onmogelijk is om je zwakke schakels middels die oefeningen te versterken.

---------- Toegevoegd om 13:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:54 ----------

(front)Squats en deadlifts werden mij aangeraden om exterior tegen te gaan. Maar is het nou een nadeel dat dominante spiergroepen het werk overnemen dan? Ik snap niet precies wat je bedoelt, is het een negatief punt of juist positief wat het een belangrijk leerpunt maakt ? En als dominante spiergroepen het werk overnemen negatief is, hoe is dit dan tegen te gaan?

Weet je zeker dat we het over anterior tilt hebben?
Ik raad je aan de artikelen nog eens goed door te lezen!
 
Ik heb zelf een kifose,lordose en een scoliose, ja ik heb ze allemaal in mn ruggengraat, en heb vanaf mijn 12e tot mijn 18e chronische fysiotherapie gehad, er is zelfs overwegen om te operen maar dat heeft het ziekenhuis besloten toch niet te doen. Maar bij de fysio, moet ik 2x per week rugtrainen, en om je schouders naar achter te trekken, moest ik elke dag kickbacks doen. Voor de rest kun je het bijna niet meer veranderen als je echt uitgegroeid bent, je kunt wel veel rug trainen om het zo wat rechter te trekken, maar het probleem van je ruggengraat blijft gewoon ronduit hetzelfde, omdat je wervels op een bepaalde manier zijn gesleten/gezet, dus zodra je spieren verslappen als je ouder wordt of wat dan ook, zal je rug weer terug vallen in zijn oude vorm. Voorbeeld: mijn vader heeft het ook, vroeger fanatieke bb'er en later gestopt en rug begon weer voor problemen te zorgen.

Mijn tip is gewoon: veel rug trainen en goed op je houding letten, de beste manier voor je schouders is: schouders omhoog, schouders naar achteren en weer laten zakken, zo heb ik het geleerd bij de fysio.
Ik zelf probeer wat meer nadruk op mijn upper chest te leggen met borsttrainen, omdat door het inzakken van je houding deze nog kleiner lijkt, als je je upper chest prioriseert met je borsttraining, zal je een wat meer natuurlijkere borstkas krijgen..
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven