AndroidHealthClinic

houding verbeteren schouders

liquid_ice

Advanced Bodybuilder
Waardering
1
Mijn schouders hangen wat na voor als ik gewoon recht sta, en geen spieren aanspan. Als ze wat beter staan (beetje na achter dus), dan komt heel m'n houding/postuur beter uit.
Tevens komen m'n borst spieren dan beter na voren...

Jaah, Het zal wel weer genetisch bepaald zijn, maar ook de genen kan je klein beetje bijwerken. (een blanke kan bruin worden, bijv. door de zon)

bestaan er dus oefeningen/methoden om m'n schouders wat beter op z'n plaats te laten komen?

Kgeef je karma voor die vraag, vraag het me zelf ook al een hele tijd af... Slechte houding vroeger => schouders teveel naar voren. Nu steken m'n schouderbladen enorm uit :(

Nog eentje met vooruitstekende schouders hier! Ik probeer altijd op mn houding te letten. Maar als ik mn schouderbladen naar achter druk (dus borst vooruit) heb ik het gevoel dat ik overdreven breed wil lopen ???

Volgens mij kan je niet veel anders doen dan op je houding letten...

Heb je last van platvoeten?

Wat je kan proberen is om steunzolen aan te schaffen (gewoon ff naar de dokter gaan, de verwijst je wel door naar een podoloog).
Ik heb ontzettend de last van platvoeten en ik heb ook hetzelfde probleem, als ik alles gewoon "laat hangen", dan zakt als het ware alles een beetje in en lijkt het net of ik niet train. Ook mijn schouders zijn van nature niet zo breed. Ik loop eigenlijk altijd een beetje met me borst naar voren, vooral nu in de bulk (anders valt die buik zo op).

Tja, misschien stel ik me wel gewoon aan, maar ik denk niet dat ik de enige ben.

Het belangrijkste blijft toch goed op je houding letten, rug recht, neus in de wind!

Waarschijnlijk hebben jullie altijd een "verkeerde" houding gehad, daar is je lichaam naar gaan groeien, als je dit weer wilt rechttrekken zal je veel geduld moeten hebben.

Als het in ernstige mate voorkomt, of als je er echt last van hebt raad ik je aan om naar een fysiotherapeut te gaan.

dude, op je rug letten? ik weet niet of jij er blij van wordt 12 uur per dag je traps aan te spannen?

je zult gewoon (met name je middelste) traps keihard moeten verkrachten de komende maanden zodat ze sterker worden en wat harder aan je schouderbladen gaan trekken

'op je houding letten' heeft alleen zin als je een kromme rug hebt, had ik eerst ook, dat is nu 'perfect', alleen heb ik ook last van naar voor staande schouders

Adema zei:
dude, op je rug letten? ik weet niet of jij er blij van wordt 12 uur per dag je traps aan te spannen?
Traps aanspannen ??? je moet gewoon rechtop lopen! en niet de hele dag kijken hoe je de ene voet voor de andere zet.

Tuurlijk spelen je traps een rol in een goeie houding, ze zijn nu eenmaal grotendeels verantwoordelijk voor de positie van je schouderblad. Ik denk dat het niet een kwestie is van constant je traps aan te spannen, ze zijn sowieso constant in beperkte mate aangespannen (muscle tone). Door wat meer op je houding te letten, wat natuurlijk in het begin betekent dat je je traps wat meer moet aanspannen, gaat je lichaam dat op de duur vanzelf doen. Gewoon erop letten, maar niet als een idioot de hele dag me je schouderbladen tegen elkaar geperst rondlopen.

@centaur, ja je kunt wel rechtop lopen, maar je schouderbladen zitten niet aan je rug vastgelast ofzo, die zitten gewoon 'los', en hoe ver ze naar voren/achter staan licht aan de spieren.

je ziet vaak beachboys met naar voren getrokken schouders door het benchen de hele week

ik probeer er ook op te letten, en loop nu ook vaak wel helemaal 'goed' alleen merk ik dat vooral wanneer ik moe oid ben, m'n schouders weer naar voren gaan staan

Tip: Zet je bureaustoel laag genoeg... Heb het zojuist gedaan, nu liggen m'n armen stukje hoger en gaan schouders automatisch naar achteren. Anders keek ik een beetje naar beneden naar m'n scherm, nu kijk ik recht voor me ;)

Ik had vroeger ook hangende schouders en een kromme rug sinds ik regelmatig (ultra strict uitgevoerde) deadlifts en rotatort cuff oefeningen doe loop ik heel rechtop en hangen mijn schouders niet meer

Je hebt ook braces die je schouders iets naar achteren duwen. Deze kun je onder je kleding dragen. Mijn broer heeft die een half jaar gedragen en heeft er heel veel baat bij gehad.

Ook goed je borstspieren rekken na een training !
Als je borstspieren korter worden, trekken ze je schouders naar voren.

en als je traps korter worden trekken je schouders naar achter :D

Mja ik hou mijn schouders wel al goed nu... Soms nog beetje slecht, tja zal wel altijd wat blijven denk ik... Probleem is nu vooral dat het onderste deel van mijn schouderbladen uitsteekt, maar heb al gemerkt dat als ik mijn schouders iets hoger hou dit al veel minder is. Traps stevig blijven aanpakken, zal wel goedkomen :cool:

Ik heb net als denysis ook de deadlift in me schema opgenomen en sindsdien is mijn houding stuk verbeterd! Deadlift RulesSs :cool:

good luck!

Ik zit trouwens zelf ook wel met het probleem, zal misschien door m'n schouderinstabiliteit nog wat erger zijn. Onlangs een latspread foto genomen (als vergelijkingspunt voor wanneer ik terug kan trainen) en daarbij zag je duidelijk de asymmetrie tussen linker en rechterhelft, vooral ter hoogte van het schouderblad.

Trouwens : slechte houding omdat je borstpieren 'korter' worden door te weinig te rekken ? Eerder door je borstspieren meer te trainen dan je rugspieren ja, zodat ze sterker worden. Omdat dan je antagonisten niet even sterk zijn.

Niks wordt korter, alleen denken mensen dat soms :D .

Heb het al ergens anders gezegd, maar volgens mij duiden 'korte' spieren eerder op het feit dat je ze niet goed KAN strekken. Met andere woorden, de normale lengte van de spier blijft hetzelfde, je vermogen om ze op te rekken is minder omdat de stretch-reflex die het rekken tegengaat te sterk is. Maar eigenlijk zou ik dat beter eens opzoeken voor ik het verkondig :) .

Terug
Naar boven