XXL Nutrition

ideale rusttijd tussen sets

boforli

Huge Freak
Waardering
310
Nog een zeer interessant stuk uit de Flex.Volgens een onderzoek zou langer rusten tussen de sets je sterker houden tijdens de training en voor betere spiergroei zorgen.
Van korter rusten (minder dan 1minuut) tussen de sets is aangetoond dat het tot n grotere boost van groeihormoon en testosteron leidt,maar langer rusten houdt je krachten op peil en zorgt voor meer spiergroei.

Bij de groep die 1minuut rust nam tss de sets vergrootte hun armomvang met 5percent en bij de groep die 2-3 minuten rustte vergrootte hun armomvang met 12 percent.

Voor maximale spiergroei moet je 2-3 minuten rusten tussen de sets.

Ik rust nooit langer dan 1minuut tss elke set behalve bij squats en leg-presses maar hier ga ik toch s verandering in brengen,want ik merk dat vooral mijn polsen het altijd moeilijk hebben tuusen de sets ,vooral bij borsttraining beginnen ze altijd te trillen.

Ik doe wel altijd veel sets voor iedere oefening en in een zo snel mogelijk tempo(branch -warrensT :D) ,werkt nog steed goed voor me maar als het goed is om langer te rusten tss de sets ga ik dat zeker eens doen .

Is geheel afhankelijk van de intensiteit.

ik ga gapen met 2/3 minuten rust...
maar idd klopt wat je zegt: kort geeft meer test en langer meer kracht
afwisselen?

hangt er vanaf hoe zwaar je traint, als je wil kun je ook wel 10 seconden rusten tussendoor.

• Topic Starter Topic Starter
Is geheel afhankelijk van de intensiteit.

ja,daar gaat het toch juist over , het trainen voor spiermassa. Ik train altijd met n zo hoog mogelijke intensiteit en zo weinig mogelijk rust. Had altijd gehoord dat dat het beste was voor extra spiermassa . Het werk ook wel degelijk maar als je met n mindere intensiteit beter kan groeien,des te beter.

---------- Toegevoegd om 14:31 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:30 ----------

hangt er vanaf hoe zwaar je traint, als je wil kun je ook wel 10 seconden rusten tussendoor.

het gaat om het verkrijgen van spiermassa dus dan train je zowiezo zo zwaar mogelijk ,dus dan train je zowiezo zo zwaar mogelijk.

Laatst bewerkt:
Vandaar dat de meeste bodybuilders met vrij lichte gewichten trainen (in verhouding met hoe sterk ze er uit zien).

@BF,

Het verschilt per persoon wat het beste werkt, ik hou +-45sec. rust. terwijl anderen langer rust houden.

Ga nu niet uit van die leuke trainingsvideo's van Pro's, die hebben al massa opgebouwd.
je ziet natuurlijk nooit een filmpje hoe ze voordien trainden.

En met de trainingsvideo's (op dorian yates en ronnie na) en in de sportscholen.

Die DC-jongens doen iets van 30 seconden rust.. groeien ook vrij goed.

ik neem +- tussen de 20 en 30 seconden rust, knallen! uithoudingsvermogen !!!

Ik dacht dat als je kort rust, je meer spierweefsel aanspreek en dus massa krijgt. Bij langere rust gebruik je hetzelfde weefsel en krijg je meer kracht.

Die DC-jongens doen iets van 30 seconden rust.. groeien ook vrij goed.

Dat is niet tussen sets, maar IN een set.

max reps tot failure, 15 seconden rust, max reps tot failure, 15 seconden rust, max reps tot failure = totaal 1 set.

k denk dat t heeft iets te maken met herobouw van CP en ATP die zijn snel weg paar seconden is atp voorad op en nog iets en CP vooraad is op dus je witte spiervezels hebben geen energie meer en trainen met rode vezels lukt niet omdat ze te zwaak zijn om hoge % van 1RM tegemoeten rust tussen sets is nodig om ATP en CP voorad te vullen

Dat is niet tussen sets, maar IN een set.

max reps tot failure, 15 seconden rust, max reps tot failure, 15 seconden rust, max reps tot failure = totaal 1 set.

Het is maar hoe je het wil noemen, maar 15 reps met je 8 RM noem ik niet 1 set (hooguit een rest-pause set)...

trouwens, blijkbaar is 1 set dan genoeg voor groei, waarom uberhaupt een tweede set doen :)

• Topic Starter Topic Starter
Klopt. Is al meerdere malen hier op ht forum aangegeven en de onderzoeken staan in de wetenschapsectie.

ok,ik kom niet zo vaak in die sectie ,heb ik niet gezien dan. ;)
En ik dacht dat dat nog niet eerder bekend was maar blijkbaar wel dan.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven