Ik geef je wat dit betreft gedeeltelijk gelijk en heb hier ook geen problemen mee als moslim.
Niks is iets. Niks staat voor het ontbreken van iets.
Niet per se. Het probleem van het metafysische "niks"-concept is dat het naast ondefineerbaar ook niet in ons universum zich voordoet. Dat is een van de redenen van Kraus zn boek, en waarom hij de metafysische benadering compleet negeert. Vanaf je het concept kan analyseren, heb je iets, dus niet niks.
Nothing = Anything
Are both something.
Maar we weten nu dat de universum een punt van bestaan heeft gehad (Big Bang).
En een punt van niet bestaan zal hebben. Op een gegeven moment zal alles imploderen (Big Crunch/Big Rip)
Beiden zijn enorm hypothetisch.
Big Crunch zal niet voorvallen met wat we nu weten over het universum(plat). Volgens de huidige gekende wetten wordt het heat death.
Big Rip is geen implosie maar nieuwe "Big Bangs", het moet meer gezien worden als een clusterbom qua effect.
Maar dan komt het weer terug op het probleem met de big bang: het is een heel goed model om de expansie van het universum te verklaren, het onstaan daarentegen, not so much. Hebben we tenminste een theory of everything voor nodig, of iets dat wiskunde "vervangt" of eerder verbetert, zoals Quinn(denk ik, weet niet zeker wie dit) voorstelde.
We muslims are just saying that this is happening through the Will of something uncreated, namelijk God (swt).
The universe is not infinite. It is finite thus created..
En je hebt hier geen staving voor, dat is het probleem. Nogmaals, je trekt de unmoved mover gewoon in het abstracte zonder een mechanisme te geven. Zolang ik jouw uitleg kan verwisselen met "magic" of "magical universe creating pixies" blijft dat zo.
---------- Toegevoegd om 00:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:02 ----------
You should read the Quran.
Its perfect.
Laat mij maar het tegendeel zien.
Ik meen als ik zeg dat als jij iets beters kan laten zien, dat ik dat dan volg. En ik hoef niks "beters" te hebben, kennis werkt niet op die manier dat je iets aanvaardt tot er iets jou bestaande overtuigingen overtreft.
Ik volg de waarheid.
Je volgt de waarheid die je defineert als wat in de quran staat, lekker circulair.
Ik heb je al eens de gebrekkige breukenleer van de erfenisrechten in de quran getoont, ga het niet nog eens doen, zoals ik al zei, smokescreen. Je moet niet proberen te doen alsof je een evidence-based epistemologie waardevol vindt als je toch het gaat negeren als het in contradictie met wat jouw authority-based boek zegt. Op dat moment is er de disconnect die je niet kan overbruggen.