Fitness Seller

In wat geloven de DBB'ers

Peiling Peiling In wat geloof jij?

• Totaal stemmers
    160
  • Topic Starter Topic Starter
Gelukkig zijn is ''gelukkig'' nog altijd iets subjectief..

De vraag is ben je liever gelukkig door in een fantasiewereld te leven.
Of ongelukkig in de ''realiteit'', maar je gaat toch maar door met ''de sleur'' van het leven, vanwege angst voor de dood.

Leven is grotendeels illusie btw.

Leven is een illusie geef je gelijk.

Het is eigenlijk leegte. Alles verveelt na een tijdje en is tijdelijk.

Het enige wat mij (en ik denk de rest van de mens) echt gelukkig kan maken is het geen dat niet tijdleijk is en niet leeg is, namelijk het spirituele (religie, goede daden, gevoel) en niet het materiële (atheisme, spullen, intellect).

Life is just a test.

hij spreekt zich echt in elke post weer tegen.

niet mee eens, en ik zal je uitleggen waarom:

objectiviteit heeft geen begin en geen einde, alleen al omdat onze universum ooit ontstaan is, maakt het niet objectief

Ik gebruik terug mijn definitie hier: objectief is onafhankelijk van een geest. Een tijdsbepaling of causatie is hier nvt, zolang die niet door een geest is bepaald natuurlijk.

Ik heb de laatste 3 dagen hard moeten werken, moet alles eens teruglezen wat er ondertussen allemaal gezegd is :D

---------- Toegevoegd om 09:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:48 ----------

Leven is een illusie geef je gelijk.

Het is eigenlijk leegte. Alles verveelt na een tijdje en is tijdelijk.

Het enige wat mij (en ik denk de rest van de mens) echt gelukkig kan maken is het geen dat niet tijdleijk is en niet leeg is, namelijk het spirituele (religie, goede daden, gevoel) en niet het materiële (atheisme, spullen, intellect).

Life is just a test.

Al die zaken zijn materialistisch volgens alle bewijs. Meeste mensen snappen geen fl**ker van wat filosofisch materialisme is, zelfs veel filosofen niet.

Heb laatst een lezing van Vermeersch gehad en ging hier deels over, maar hier gaat hij er nog sterker op in. Hij is net als mij, en de meeste filosofische atheisten, een naturalist ipv materialist.

[Link niet meer beschikbaar]

Grote probleem substance dualism: het staat nog net op het zelfde punt als het stond bij Descartes, en een pak zwakker gezien de staat van de huidige wetenschap, laat staan binnen 10 jaar gezien hoe neurowetenschap per jaar flinke stappen maakt.

---------- Toegevoegd om 12:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:59 ----------

Nee, een directe terugkoppeling is mij te veel hocus pocus.
Alles heeft effect op elkaar, actie=reactie.
Maar niet zoals ik laatst 1 banaan weggaf en er 2 terugkreeg, dat is karma met een korreltje zout. :p

Dat is wat ik bedoel met boemerangeffect. Ik bedoel dat niet puur letterlijk.

Do good -> get good
Do bad -> get bad
Een linear verband dus.

Dat is lang niet zoals karma is bekend in het Buddhisme, die verband houdt met hoe het Nirvana bereiken, en een slecht afkooksel van het Hinduistische concept, wat veel complexer is.

Het is letterlijk een toepassing van de just world fallacy(die je ook soms terugziet in Klassieke filosofie, maar de Gulden Regel is wel zo slim om van de "ought" geen "is" te maken), en wordt dan versterkt door selectief causatie te gaan zoeken voor goede en slechte dingen, zonder te bewijzen/staven dat er ook maar een verband bestaat.

Soms zijn er echt verbanden, maar die moet je niet gaan zoeken in de "spirituele" maar in de sociale context. Als je steeds random mensen aanvalt/pest, is het pure probabiliteit dat je ommenduur wel eens tegen de verkeerde aanloopt, die je zelf een pak voor je broek geeft of je neersteekt/schiet. Het is ook hier waar waarschijnlijk de oorsprong van deze bias moet gezocht worden, want vrijwel iedereen vind het moreel gejustifieerd als een pester meer terugkrijgt dan waarvoor hij soliciteerde.

En als dit dan niet kan(zoals bvb bij gruwelijke veldheren die heel hun leven nooit retributie hebben gehad), raakt men gefrustreert, en doet men beroep op "kosmische rechtvaardigheid" als heaven/hell.

Even een toevoeging, in boeddhisme gelooft men niet in het concept van hemel/hell en al zeker niet de ''abrahamitische/westerse'' versie.

Het geloof in een god zit in ons als mens "ingebouwd". Het gevoel om in god te geloven is aangeboren.

Net zoals het gevoel om het goede van het slechte te onderscheiden. Een mens weet bijvoorbeeld wat goed is en slecht is uit zichzelf. Doden is slecht dat kan ieder mens aanvoelen.

Het geloven in een god (swt) zit in onze menselijke natuur. (FEIT of FICTIE vertel het mij SVP)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fitra

Fitra of fitrah (Arabisch: فطرة) is de menselijke natuur, zoals God die volgens de islam in morele en religieuze zin bedoeld heeft. Hierbij gaat men uit van een bepaald besef van goed en kwaad, het geweten. Moslims nemen aan dat kinderen met de aanleg voor deze gave zijn geboren. De islam gaat er dus van uit dat een kind is geneigd tot het goede, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het concept van de christelijke erfzonde.

1.

P1. Als het godsgeloof in onze menselijke natuur zit, moeten alle mensen het hebben
P2. Piraha stam heeft geen concept van een god
c. godsgeloof zit niet in onze menselijke natuur

2.

P1. godsgeloof zit in onze menselijke natuur
P2. onze menselijke natuur is inductief naar de wereld
c. god bestaat

P2. faalt hard, heb al onnoemelijke keren biases en fallacy aangehaald die in de menselijke natuur zitten, dat maakt niet dat deze waar zijn. Ook de reden waarom (niet-sterke) atheisten niet claimen dat er geen god is. Niet jouw god, die is bewijsbaar bullshit natuurlijk, maar een algemeen godconcept.

3.

P1. godsgeloof zit in onze menselijke natuur
p2. we hebben geen verklaring voor het feit dat godsgeloof in onze menselijke natuur zit
(Hidden p3. als we geen verklaring voor iets hebben, is het god)
c. God bestaat

Is een klassiek argument from ignorance. Het ergste is dat we wél een verklaring voor godsgeloof hebben, het is gerelateerd aan agent attribution/agenticity/anthropomorphisatie, een evolutionaire bias, die wél ingebouwd zit.

http://www.youtube.com/watch?v=QwP9QusSxfc&index=9&list=PL9D9336926EF60BB0

Heb nog een betere studie ergens, maar vind die niet direct terug.

Dus het komt erop neer, je hebt weer absoluut geen ene fl**ker staving, en het interesseert je ook niet want je gaat weer apologetiek van 1000 jaar toepassen, en dat is weer je boekje bovenhalen.

Laatst bewerkt:
oh propositie 3 jij stiekemerd je een beetje verstoppen voor ons

oh propositie 3 jij stiekemerd je een beetje verstoppen voor ons

premisse.

Dat gebeurt belachelijk veel in godsbewijzen. Dat men een deductie in het argument wil laten insluipen, en "godidit" als de default-positie wil vestigen, of eerder, wil asserteren.

Natuurlijk een drogredenering, maar als je ze niet doorziet(soms zitten ze echt in meerdere premisses verweven) of gewoon niks van logica kent, is het heel overtuigend naar gelovigen.

Heel dit "properly basic belief"-argument heeft islam trouwens gewoon overgenomen van de Christenen. Net als Kalam van Aristoteles komt, enz.

Nu ik eraan denk, ik ken geen enkel islamitisch origineel godsbewijs... Of toch geen populair.

premisse.

Dat gebeurt belachelijk veel in godsbewijzen. Dat men een deductie in het argument wil laten insluipen, en "godidit" als de default-positie wil vestigen, of eerder, wil asserteren.

Natuurlijk een drogredenering, maar als je ze niet doorziet(soms zitten ze echt in meerdere premisses verweven) of gewoon niks van logica kent, is het heel overtuigend naar gelovigen.

derp

misschien had ik het vak logica ook daadwerkelijk af moeten maken

Zucht, met je (wikipedia)termen.

Even een toevoeging, in boeddhisme gelooft men niet in het concept van hemel/hell en al zeker niet de ''abrahamitische/westerse'' versie.

Zeg ik ook niet, anders had ik niet eerst gezegd dat karma gelinkt is aan het nirvana bereiken, als je dat bedoelt. Nirvana is iets puur abstract. Voor de verandering.

Ik zeg dat een vorm van nood aan kosmische rechtvaardigheid mogelijk een factor is voor het bestaan van hemel/helsgeloven. In het nieuwe testament zie je dit duidelijk. Alleen wordt godsgeloof hier als het primaire goede aanzien(en niet-geloof als unforgivable sin), en wordt dit compleet fucked up.

Laatst bewerkt:
calyptus je bent atheist dus niet gelukkig je weet niet waar je het over hebt ga je meer verdiepen

Hurrr+durrr+is+a+rhepoost+1+Op+sa+fag+hurrr+I+ve+_5cd276f63becda45896b159889ad1405.jpg

calyptus je bent atheist dus niet gelukkig je weet niet waar je het over hebt ga je meer verdiepen

Nou, ik ben geen atheist volgens zijn definitie, welke ook anti-islamist, nihilist, moreel nihilist, materialist, PVVer, en wat nog allemaal inhoudt.

Maar de quran en hadith en de geleerden van zijn geloof spreken duidelijke taal over ongelovigen, en hij kan gewoon hier niet van afwijken.

"Allah's Apostle said, "Satan comes to one of you and says, 'Who created so-and-so? 'till he says, 'Who has created your Lord?' So, when he inspires such a question, one should seek refuge with Allah and give up such thoughts." Sahih Bukhari 4:54:496

Letterlijk een gebod voor obscurantisme en dus negeren wat je niet kan verantwoorden. Welke hij tenminste consistent toepast.

Laatst bewerkt:
Haha ja was een groot misverstand man

heel boek vol met allemaal rare dingen van Mohamed

wat blijkt?

hadith helemaal niet gezegd

Terug
Naar boven