AndroidHealthClinic

Stelling Inbrekers hebben geen rechten, en zijn daarom vogelvrij

Kan ook. Als je een vuurwapen in bezit mag hebben, en iemand heft zijn vuurwapen om te schieten, mag jij ook schieten.

Wel maar 1 keer :P

Tenzij hij opnieuw met zijn vuurwapen nogmaals aanvalt, dan mag jij nogmaals schieten :P

wat als de overtreder in kwestie geen vuurwapen maar wel een mes of schroevendraaier,ijspik, knuppel, tazer in zijn handen heeft? ...van mij mag je dan nog steeds schieten omdat hij een reële bedreiging vormt. Ik denk dat de subsidiariteit hiervan in een aangepaste gestructureerde wetgeving die hiervoor in belang is getrokken betrekkelijk eenvoudig zou moeten zijn.

Zal overigens nooit gebeuren in Nederland...

Laatst bewerkt:
wat als de overtreder in kwestie geen vuurwapen maar wel een mes of schroevendraaier,ijspik, knuppel, tazer in zijn handen heeft? ...van mij mag je dan nog steeds schieten omdat hij een reële bedreiging vormt. Ik denk dat de subsidiariteit hiervan in een aangepaste gestructureerde wetgeving die hiervoor in belang is getrokken betrekkelijk eenvoudig zou moeten zijn.

Zal overigens nooit gebeuren in Nederland...

Als duidelijk is dat de verdachte jou aanviel met dat wapen denk ik niet dat de rechter dan moeilijk doet. Waar jij mee verdedigd moet evenredig zijn aan hetgeen waarmee je aangevallen wordt. Rechter heeft dus wel een beslissing te maken.
Maar zoals sommige hier zeggen; inbreker is er, ik doe er alles aan om m kapot te maken. Das bullshit

Een ongewapende inbreker mag je een draai om z'n oren geven. Een inbreker die een mes of ander wapen (met uitzondering van gereedschap) bij zich draagt, direct afmaken.

Ga jij eerst vragen:
Beste Meneer, bent u gewapend? Ja? Welk wapen heeft u mee? Een mes? Wil je even wachten? Zal er ook één halen. Oh, u gebruikt dat mes als gereedschap, goed. Dan moet ik u een klap geven. :roflol:

Ga jij eerst vragen:
Beste Meneer, bent u gewapend? Ja? Welk wapen heeft u mee? Een mes? Wil je even wachten? Zal er ook één halen. Oh, u gebruikt dat mes als gereedschap, goed. Dan moet ik u een klap geven. :roflol:

Pistool op hem richten, op z'n buik laten liggen en fouilleren. Zo moeilijk is dat niet hoor jonge.

Als duidelijk is dat de verdachte jou aanviel met dat wapen denk ik niet dat de rechter dan moeilijk doet.
Maar als de rechter net gehoord heeft dat zijn vrouw vreemdgaat met de buurman misschien wel dus?
Had al niet veel vertrouwen in onze rechtsstaat, maar als het zo werkt helemaal niet meer.

Maar als de rechter net gehoord heeft dat zijn vrouw vreemdgaat met de buurman misschien wel dus?
Had al niet veel vertrouwen in onze rechtsstaat, maar als het zo werkt helemaal niet meer.

Zo kun je het wel bekijken al heeft de rechter wel gewoon te maken met wetten. Voor alles moeten we bewijs aandragen. Als dit niet kan (dus bewijzen dat die inbreker echt jou wilde neerschieten) dan kunnen ze zeggen dat het geen noodweer was.
Nu is met een pistool wel duidelijker te zien wat er gebeurd is dan wanneer de inbreker wilde slaan met zn hand, maar als dit zo is mag je hem sowieso niet neerschieten dus kan hij het altijd nog na vertellen.
Recht is niet krom, wel ingewikkeld.
Zulke dingen werken niet zo simpel ;)

Het gebruik aan een evenredigheid aan geweld potentieel is in praktijk moeilijk haalbaar. Emotionele factoren die op dat moment in het spel zijn zullen dit principe ondermijnen.

Laatst bewerkt:
Het gebruik aan een evenredigheid aan geweld potentieel is in praktijk moeilijk haalbaar. Emotionele factoren die op dat moment in het spel zal dit principe ondermijnen.

Niet altijd, maar dat is per persoon verschillend natuurlijk. Ergens moet de grens worden getrokken, dat is dus daar, maar ook die grens is weer onder te verdelen in categorieën waardoor een slachtoffer of een dader er beter (of juist slechter) door behandeld wordt.

In principe ben ik tegen eigen rechter spelen. De straffen in NL zijn echter zo buiten proportioneel laag of zelfs geheel afwezig, dat ik voor eigen rechter spelen gerechtvaardigd vind. In ieder geval in Nederland.

Als je bijvoorbeeld dit soort berichten leest dan snap ik heel goed dat mensen het recht in eigen hand nemen: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/07/afkickvakantie_voor_meisjesdoo.html

Zo kun je het wel bekijken al heeft de rechter wel gewoon te maken met wetten. Voor alles moeten we bewijs aandragen. Als dit niet kan (dus bewijzen dat die inbreker echt jou wilde neerschieten) dan kunnen ze zeggen dat het geen noodweer was.
Nu is met een pistool wel duidelijker te zien wat er gebeurd is dan wanneer de inbreker wilde slaan met zn hand, maar als dit zo is mag je hem sowieso niet neerschieten dus kan hij het altijd nog na vertellen.
Recht is niet krom, wel ingewikkeld.
Zulke dingen werken niet zo simpel ;)

Inbreker is 2m bij 120kg, jij bent een 18 jarig knulletje van 1m60 bij 50kg, maar je hebt een pistool.
Beer van een inbreker komt op jou af en begint je te wurgen.
Jij mag niet schieten, want dat zou buiten proportie zijn. Je mag je wel lichamelijk verweren. Veel succes.
Een baseball bat had misschien nog door de beugel gekund, maarja, je pakt gewoon het eerste wapen wat je tegenkomt op dat moment, niet?

Inbreker is 2m bij 120kg, jij bent een 18 jarig knulletje van 1m60 bij 50kg, maar je hebt een pistool.
Jij mag niet schieten, want dat zou buiten proportie zijn. Je mag je wel lichamelijk verweren. Veel succes.
Een baseball bat had misschien nog door de beugel gekund, maarja, je pakt gewoon het eerste wapen wat je tegenkomt op dat moment, niet?

Als je een punt wil maken moet je wel dingen zeggen die kloppen. Als je 70 kg lichter bent dan je aanvaller en hij wurgt je dan mag je gewoon schieten als je dat wapen op dat moment al in je hand had; noodweerexces.

Iedereen heeft rechten, maar als je er voor kiest om in te breken accepteer je het feit dat je risico's loopt. Als iemand onverwacht aanloopt tegen een inbreker in z'n huis dan weet hij dat hij gevaar loopt en schrikt. Niet helemaal onterecht want inbrekers kunnen gewapend zijn en het is niet ondenkbeeldig dat ze je aanvallen.

Jij hebt er niet voor gekozen aan gevaar blootgesteld te worden in je eigen huis, dus als de inbreker niet onmiddellijk wegrent of zich gelijk overgeeft mag je alles doen om het gevaar te elimineren wat nodig is. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je hem doodmaakt maar dat kan wel de ultieme consequentie zijn.

Het mag inderdaad niet

maar zoiets noemen ze achteraf strafuitsluitingsgronden, in deze casus zou noodweer exces mogelijk zijn

Ik heb drie kinderen en een vrouw, als er bij ons een inbreker binnen komt, dan neem ik geen enkel risico. Ik zie die 4 mensen te graag om kans te lopen dat hen iets aangedaan wordt. Die indringer gaat neer, geen wet die me gaat tegenhouden...
Er hangt ook een bordje aan de deur...hier waak ik...een gewaarschuwd man is er 2 waard.

Nja als ik een knulletje ben moet ik me eerst ff laten ombouwen, jonger worden en krimpen, maar oke..laten we dat voorstellen.
Ja dat klopt je hebt gelijk en nu lezen wat ik eerder zei want dan zie je in dat deze post overbodig is :D

Oh een laat duidelijk zijn. Ik leg de wet uit, niet mijn mening..

Als de wet zegt, dat jij iemand niet kapot mag slaan als hij je huis inkomt, moet je de wet maar overtreden.
Zijn daar consequenties aan verbonden, so be it.

Zo zie ik het, maart op het moment denk ik echt niet aan de wet.

Maarja wetten zeggen mij uberhaupt niet zoveel, ik bepaal zelf wat kan en wat niet kan.

Maarja wetten zeggen mij uberhaupt niet zoveel, ik bepaal zelf wat kan en wat niet kan.
Hier ben ik het volkomen mee eens!

Vind mensen die vanuit de wet redeneren heel erg raar, maar er zijn er zoveel die dat doen. Iets is verkeerd omdat het verboden is. Wat een onzin vind ik dat. Als je aan zulke mensen vraagt waarom iets niet mag geven ze als antwoord "omdat het in de wet staat". :rolleyes:

Maar deze levenshouding kan wel voor praktische problemen zorgen. Een strafblad maakt het toch iets lastiger om een goede baan te vinden.

Hier ben ik het volkomen mee eens!

Vind mensen die vanuit de wet redeneren heel erg raar, maar er zijn er zoveel die dat doen. Iets is verkeerd omdat het verboden is. Wat een onzin vind ik dat. Als je aan zulke mensen vraagt waarom iets niet mag geven ze als antwoord "omdat het in de wet staat". :rolleyes:

Maar deze levenshouding kan wel voor praktische problemen zorgen. Een strafblad maakt het toch iets lastiger om een goede baan te vinden.

Tsja, als je een juridische opleiding doet omdat je uiteindelijk jurist wilt worden, zul je toch echt niet aan moeten komen met: ik beredeneer niet vanuit de wet.
Betekend niet dat ik er niet mee eens ben hoor, sommige wetten slaan gewoon nergens op, en ik overtreed heus wel een keer de wet, maar zeker niet ten nadele van de gezondheid van een ander persoon.

Iets mag ook niet ''omdat het in de wet staat''. Als je per se wilt weten waarom het niet mag (als ik het zelf niet weet) moet je bij de 1e en 2e kamer zijn ;)

Hell93 zei:
Tsja, als je een juridische opleiding doet omdat je uiteindelijk jurist wilt worden, zul je toch echt niet aan moeten komen met: ik beredeneer niet vanuit de wet.
Betekend niet dat ik er niet mee eens ben hoor, sommige wetten slaan gewoon nergens op, en ik overtreed heus wel een keer de wet, maar zeker niet ten nadele van de gezondheid van een ander persoon.

Iets mag ook niet ''omdat het in de wet staat''. Als je per se wilt weten waarom het niet mag (als ik het zelf niet weet) moet je bij de 1e en 2e kamer zijn ;)
School en dagelijks leven verschillen soms van elkaar. Ik heb zelf ook een juridische opleiding gedaan en op tentamens verwees ik naar de wet. Maar in het dagelijks leven vind ik de wet geen argument.

Wat die clowns in de kamer vinden maakt me niet zoveel uit, als ik vind dat iets moreel verkeerd is doe ik het niet en anders wel. Dat bepalen zij toch niet voor me.

Ik vind het erger als mensen vreemdgaan dan als mensen drugs verkopen. Toch is het eerste niet verboden en het tweede wel.
Veel mensen vinden het tweede erger alleen omdat dat verboden is. De wet wordt dan de maatstaf voor moraal. Dat vind ik raar.

Penose zei:
Dat maakt in mijn branche niet uit..
Dan tref je het. Volgens mij is er niet zo heel veel werk waarbij het echt niet uitmaakt.

Terug
Naar boven