Islam: een sceptisch perspectief – 10 Pedofilie in de Hadith
Mohammed heeft ooit coïtus gehad met een negen-jarig meisje, aldus de Sahih Hadith, de verzameling als authentiek beschouwde geschriften over het leven van Mohammed en zijn naasten. Moslims én niet-Moslims reageren verdeeld: ontkenning, verontschuldiging en veroordeling.
Inleiding
Direct na de Koran bestaat in de Islam een tweede bron van richtlijnen. Deze bron wordt gevormd door de Hadith. Het Arabisch meervoud van Hadith is Ahadith; in dit artikel zal ik het algemene spraakgebruik volgen, en zal het woord “Hadith” gebruiken.
De Hadith is een enorme verzameling tradities in relatie tot Mohammed en zijn naasten. Verreweg de meeste Moslims (een relatief kleine groep uitgezonderd) beschouwen de Hadith als een verdere invulling van de richtlijnen uit de Koran. De Hadith bestaat feitelijk uit een serie verzamelde uitspraken en gebeurtenissen, opgetekend door een aantal verzamelaars. Deze verzamelaars worden niet allemaal als even betrouwbaar beschouwd. Slechts twee verzamelaars worden geacht, werkelijk betrouwbare Hadith te hebben opgetekend. Deze verzamelaars zijn Bukhari en Muslim. De Hadith, opgetekend door deze verzamelaars, worden Sahih Hadith (sahih = authentiek, betrouwbaar) genoemd.
Sahih Hadith: erkend als authentieke bronnen
Een minderheid in de Moslim-wereld is van mening, dat the volgen van de Koran alleen, zonder Hadith, het geloof is van de ware islam. Zij stellen zich op het standpunt dat alleen de Koran afkomstig is van Allah, en dat Allah zelf heeft verklaard dat dit genoeg is. Hierbij wordt meestal vers 44:58 aangehaald: “Wij hebben de Koran een eenvoudig te begrijpen tekst gemaakt.”
Dit argument wordt echter door de overgrote meerderheid van de Moslims ontkend: “Gehoorzaam Allah, en gehoorzaam de profeet”, zo is in verschillende passages in de Koran te lezen. Ook worden voorbeelden aangehaald van zaken die niet in de Koran zijn te vinden, maar waarvoor de Sahih Hadith nodig zijn.
Voorbeelden uit deze Sahih Hadith zijn:
De gedetailleerde beschrijving, hoe Moslims moeten bidden.
Het gebod dat Moslims hun lichaam moeten bedekken als ze bidden.
Het bedrag dat Moslims aan aalmoezen moeten betalen.
Moslims gehoorzamen deze Hadith-geboden, zonder uitzondering, wat impliceert dat Moslims deze Hadith erkennen als authentieke bron. Voor de absolute meerderheid van de Moslims geldt de Hadith dan ook als een bron van levensrichtlijnen, naast de Koran.
Het is de meeste Moslims dan ook een bron van innerlijke conflicten, dat deze Sahih (authentieke, betrouwbare) Hadith-verzamelingen zaken bevatten, die volgens gangbare maatstaven onwaarschijnlijk, ongelofelijk, of zelfs absurd zijn. In discussies tussen Moslims en niet-Moslims, maar ook in discussies tussen Moslims, leidt dit tot tegenstrijdigheden en gekustelde “oplossingen”, waarbij meestal dan maar de weg wordt gekozen om de Sahih Hadith ongeldig of onbetrouwbaar te verklaren, daar waar deze enkele minuten daarvoor nog als authentiek was bestempeld. Anderen kiezen voor een “apologeten”-oplossing: het vinden van een excuus waarom de betreffende Hadith is zoals deze is.
Sahih Hadith: controversiële zaken: huwelijk met een 6-jarig meisje
Een van de meest veelbesproken, en meest controversiele, zaken in de Sahih Hadith is het huwelijk van Mohammed met een van zijn vrouwen: Aisha. Als referentie worden de volgende Hadith aangehaald:
Sahih Hadith Bukhari, Volume 5, Boek 58, Nummer 234
“De profeet verloofde zich met mij, toen ik zes jaar oud was (...)
Mijn moeder kwam naar me toe terwijl ik op de schommel speelde met mijn vriendinneties (...) Ze bracht me naar het huis van de profeet (...) De vrouwen bereidden me voor, voor het huwelijk (...) De profeet kwam ’s middags naar me toe, en mijn moeder gaf mij aan hem. Op dat moment was ik negen jaar oud.
Sahih Hadith Bukhari, Volume 5, Boek 58, Nummer 236
(...) Hij (de profeet) verbleef daar (in Medina) twee jaar, en trouwde Aisha toen ze zes jaar oud was, en hij consumeerde het huwelijk toen ze negen jaar oud was.
Sahih Hadith Muslim, Boek 8, Nummer 3310
Aisha vertelde: De profeet trouwde met me, toen ik zes jaar oud was, en ik werd verordend om zijn huis binnen te treden, toen ik negen jaar oud was.
Ontkenners en apologeten
Ook in dit geval onderscheiden we de “ontkenners” en de “apologeten”. De ontkenners hebben hardnekkig geprobeerd, het feit dat een 54-jarige trouwde met een jong meisje te ontkennen. Door middel van referenties met andere historische gebeurtenissen hebben zij getracht, aan te tonen dat Aisha op dat moment toch wel tenminste 14 jaar oud geweest moet zijn. Ik wil het aan de lezer overlaten, of 14 jaar oud de juiste leeftijd is om met een 54 jaar oude man te trouwen. Overigens hebben alle pogingen om een andere leeftijd dan 9 jaar aan te tonen, tot nu toe gefaald.
De apologeten dragen een aantal “verzachtende” omstandigheden aan. Zo zouden huwelijken met jonge meisjes normaal zijn in die tijd (hetgeen waar is), zouden Arabische meisjes eerder beginnen met menstrueren (zeker in die tijd ook waar), en zouden meisjes rijp zijn voor het huwelijk na hun eerste menstruatie (ik laat het aan de lezer over, om hierover te oordelen). Verder zou Mohammed een belangrijke “leraars-rol” hebben gehad, om zoveel mogelijk over de Islam op Aisha over te brengen. Haar jonge leeftijd zou dan als voordeel hebben, dat zij nog lang na Mohammed’s dood de Islam zou kunnen prediken.
Hedendaagse opvattingen
Tegen bovengenoemde argumenten van de apologeten worden veelal de volgende zaken ingebracht.
Hetgeen normaal was in die tijd, hoeft nog niet acceptabel te zijn.
Kinderen van 9 jaar zijn geestelijk niet rijp voor een huwelijk. Menstruatie of niet.
Kinderen van 9 jaar zijn lichamelijk niet volgroeid. Menstruatie of niet.
Jonge meisjes hebben bepaald geen romantische fantasieën over 54 jaar oude mannen.
Het argument van de “leraars-rol” snijdt geen hout. Leraar: OK, maar daarbij is geen coïtus nodig (zelf heb ik op school heel veel geleerd, zonder ooit coïtus te hebben gehad met mijn leraren).
Het kind-huwelijk van Mohammed is dan ook een van de meest controversiële zaken uit de Sahih Hadith, en een oorzaak van controversies betreffende Mohammed zelf.
Conclusie
Voor het overgrote deel van de Moslim-wereld vormen de Sahih Hadith van Bukhari en Muslim de tweede referentieverzameling voor levensrichtlijnen. De controversiële zaken in deze Hadith (met het kind-huwelijk als een van de meest besproken controversies) plaatsen de persoon Mohammed in een bedenkelijk daglicht, aldus velen. De door aanhangers aangevoerde argumenten dat dit paste in de tijdsgeest, gaan niet op: Mohammed had immers een voorbeeldfunctie.