XXL Nutrition

Sticky Kcal voor kcal het ongezondste wat je kan eten: transvet

Bezoekers in dit topic

Wetsvoorstel binnen BE senaat/EU om vanaf eind '14 langzaam wat aan de transvetten te gaan doen (waar zij ook palmolie en kokosolie onder laten vallen).

Wetsvoorstel

Conclusie uit voorstel:

Zowel de Hoge Gezondheidsraad als de EFSA bevelen aan om het verbruik van transvetzuren van industriële oorsprong zo veel mogelijk te beperken. De Hoge Gezondheidsraad raadt specifiek aan om de verkoop te verbieden van voedingsmiddelen met meer dan 2 g transvetzuren per 100 g olie of vet, zodat de inname van transvetzuren tot < 1 % van de totale energiebehoefte beperkt wordt.

Bij gebrek aan Europese wetgeving, en net zoals in bepaalde Europese en niet-Europese landen, neemt dit wetsvoorstel maatregelen met betrekking tot transvetzuren van industriële oorsprong. Enerzijds verbiedt het wetsvoorstel de handel of het in de handel brengen en de fabricage van voedingsmiddelen met meer dan 2 g transvetzuren van industriële oorsprong per 100 g olie of vet.

Anderzijds geldt dezelfde beperking voor kokosolie en palmolie. De Hoge Gezondheidsraad waarschuwt immers voor de vervanging van transvetzuren door palmolie en kokosolie, aangezien zij hoogstwaarschijnlijk even schadelijk zijn als transvetzuren. De bedoeling van dit wetsvoorstel is dus om het totale gehalte van transvetzuren, palmolie en kokosolie per voedingsmiddel te beperken tot 2 g per 100 g olie of vet, zodat de totale inname van deze schadelijke vetten tot < 1 % van de totale energiebehoefte beperkt wordt.

Ten slotte vereist het wetsvoorstel een duidelijke vermelding van het transvetzurengehalte op het etiket van het voedingsmiddel. Ook voor het gehalte aan kokosolie en palmolie geldt deze verplichting.

Wat????????????


Kokosolie is gewoon gezond en ideaal om mee te bakken, heeft geen **** met transvet te maken laat staan dat het even schadelijk is :duh: :headbang:

http://www.ahealthylife.nl/kokosolie-gezond-of-ziekmaker/

Ik WIST gewoon dat die k*toverheid het weer zou verknoeien. Ze hadden zich gewoon niet moeten bemoeien en de vrije markt moeten laten werken.
 
Lol, even schadelijk als transvetten. De betrachting hun gezicht te redden na het induceren van transvetzuren met hun anti verzadigde vetzuren propaganda begint misselijkmakende proporties aan te nemen. Deze misinformatie ad nauseum is ronduit een gevaar voor de maatschappij.
 
Heb die twee trienen een e-mail gestuurd. Hopelijk is dit nog tegen te houden.
 
Echt gaat toch nergens over. Moet er binnenkort illegale handel in kokosolie worden gedreven :roflol:

Achterlijke gezondheidsraad en voedingscentrum
 
Het is inderdaad bijzonder dat kokos en palmolie in 1 zin genoemd worden met transvetten. Jammer dat je nooit achter de schermen kunt kijken als buitenstaander, want er zullen wel wat mooie lobby-krachten bezig zijn.
Ik zie ook maar 1 verwijzing naar een onderzoek, ik heb altijd geleerd dat 1 onderzoek geen onderzoek is, maar dat geldt kennelijk niet meer als je een naam hebt als gezondheidsraad.

Weet iemand hoe het in de USA geregeld is met palm en kokosolie? Volgens mij zijn daar alleen in bepaalde staten transvetten verboden in de horeca en is het hele land verplicht om transvetten op etiketten te melden, ook een mooi begin voor de EU lijkt me...
 
Als kokosolie/palmolie t zelfde zou zijn lagen er nu heel wat mensen ziek te zijn.
 
Zonnebloem olie is dat transvet of gehard plantaardig vet?
 
Zonnebloem olie is dat transvet of gehard plantaardig vet?

plantaardig vet.

Volgens mij is het zo dat als op een verpakking "plantaardig vet" staat dit eigenlijk transvet is.
Alleen (zonnebloem)olie heeft plantaardige vetten (=natuurlijk)
 
Plantaardig vet is niet per definitie gehard...

Gehard vet is over het algemeen wel plantaardig, want dierlijke vetten zijn van zichzelf al verzadigd (en dus 'hard')
 
plantaardig vet.

Volgens mij is het zo dat als op een verpakking "plantaardig vet" staat dit eigenlijk transvet is.
Alleen (zonnebloem)olie heeft plantaardige vetten (=natuurlijk)


Nee. Als er op een verpakking gehard/gehydrogeneerd plantaardig vet staat is het transvet.
Zonnebloemolie, wat Daster zegt, is wel plantaardig maar niet gehard.
Transvet is overigens niet per se op onnatuurlijke wijze gehard (bv kaas).

Wat betreft die zin over olie: Olie = vet die op kamertemp vloeibaar is.
Olie = niet per definitie plantaardig en plantaardig is niet hetzelfde als natuurlijk (bv visolie).
Noten, bonen, zaden etc hebben dus plantaardige vetten/olieën.
 
Heb flink wat blz gelezen van dit onderwerp, maar ik vraag me nu serieus af wat je een klein kind dan allemaal te eten moet geven als je (bijna) alle producten die transvet bevatten, wil vermijden? :o

Vraag me trouwens ineens af of Melkpoeder dan wel eens zo goed is!!!!
 
Vraagje:

Soms bak ik met "Solo" vloeibaar light, dacht altijd dat dit gezonder was dan gewone bakboter.
Nu lees ik bij ingrediënten: plantaardige en geharde plantaardige oliën(= transvet?)

Bij vetten staat "trans-onverzadigde per 100ml: <1gr

Kan dit kwaad of kan ik deze 2 bussen die ik juist gekocht heb beter wegsmijten?

Gebruik ook een mengeling van olijfolie, lijn en koolzaadolie en tarwekiemolie maar deze spettert/rookt nogal bij het bakken.

Mss toch maar is opzoek gaan voor kokosvet om te bakken?
 
Erg informatief filmpje Big T.

Ik walg echt van de voedingsindustrie, dat ze die troep durven te verkopen.. ****ing belachelijk. Ze zouden transvet gewoon moeten verbieden in Nederland, net als Arnold heeft gedaan in California.

En wat ik me nog steeds afvraag: zit er nou transvet in calve pindakaas? Het staat er niet op iig, maar in Nederland zijn ze niet verpicht om het te vermelden dacht ik..
het filmpje zegt het zelf ook:"wij consumenten moeten beseffen dat transvet nog niet op alle labels staat." dus zou heel goed kunnen..
 
Weet iemand hoe het in de USA geregeld is met palm en kokosolie? Volgens mij zijn daar alleen in bepaalde staten transvetten verboden in de horeca en is het hele land verplicht om transvetten op etiketten te melden, ook een mooi begin voor de EU lijkt me...

http://en.wikipedia.org/wiki/Coconut_oil#Health

Many health organizations advise against the consumption of high amounts of coconut oil due to its high levels of saturated fat, including the United States Food and Drug Administration,[2] World Health Organization,[3] International College of Nutrition,[4] the United States Department of Health and Human Services,[5] American Dietetic Association,[6] American Heart Association,[7] British National Health Service,[8] and Dietitians of Canada.[9]

Coconut oil contains a large proportion of lauric acid—a saturated fat that raises blood cholesterol levels by increasing the amount of high-density lipoprotein (HDL) cholesterol and low-density lipoprotein (LDL) cholesterol.[30] It is also found in significant amounts in laurel oil, palm kernel oil (not to be confused with palm oil), human and animal breast milk, and sebaceous gland secretions.[31][32] This may create a more favourable blood cholesterol profile, although it is unclear whether coconut oil may promote atherosclerosis through other pathways.[30] Because much of the saturated fat of coconut oil is in the form of lauric acid, coconut oil may be a better alternative to partially hydrogenated vegetable oil when solid fats are required.[33] In addition, virgin coconut oil (VCO) is composed mainly of medium-chain triglycerides,[34] which may not carry the same risks as other saturated fats.[33][35]

Advocacy against coconut and palm oils in the 1970s and 1980s due to their perceived danger as a saturated fat caused companies to substitute trans fats instead of them, unaware of their health-damaging effects.[36]
 
na dit gezien te hebben en dit topic wat door gelezen te hebben, ben ik eens in onze koelkast thuis gaan kijken naar onze bakboter. koek, snoep en andere rotzooi eet ik toch al nooit meer, maar s avonds wel wat de pot schaft dus daar komt onze bak boter bij. zelf gebruik ik altijd olijfolie, dat is wel goed toch?

maar oke, die bakboter is dus zo'n hard blok vet. <1g transvet. zit dus al transvet in. ingredienten: plantaardige olien en vetten, droge melkbestaddelen, zout, emulgator en nog wt rotzooi.
maar er staat niet gehard of gehydrogeneerd, maar het is wel hard. hoe zit dat dan?

en die boter weggooien en ipv olijfolie/kokosolie/palmvet? en hoe is roomboter om in te bakken ivm verhitting?
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven