MuscleMeat

Sticky Kcal voor kcal het ongezondste wat je kan eten: transvet

Op mijn potje pindasaus van de AH staat transvet onder het kopje "vetten", bij verzadigd vet, onverzadigd vet, ect. Staat wel 0 gram achter. Zal het dan ook geen sporen van transvet bevatten? Omdat het er toch bij staat.
0 gram betekent niet dat er 0 gram transvet in zit er zal degelijk wel wat in zitten en fabrikanten hoeven dat niet te melden.

Dat type sausjes en lang houdbare troep uit supermarkten bevat transvetten. Dat maakt het zo lang houdbaar. Wel ironisch want het houdt de mens minder lang houdbaar.

0 gram betekent niet dat er 0 gram transvet in zit er zal degelijk wel wat in zitten en fabrikanten hoeven dat niet te melden.
Bij de AH betekent 0 gram dus wel 0 gram... Ik had ze nog een mail gestuurd om het na te vragen zoals je op vorige pagina kunt lezen.
Er zijn tegenwoordig ook andere technieken om vetten te harden zonder dat daarbij transvetten ontstaan.

K*t AH geeft niet eens antwoord op mijn vraag... Ondertussen al 8 werkdagen geleden

ik weet niet of het reeds ergens vermeld is, maar dit vertelde een bio-ingenieur me vandaag: wanneer je olijfolie te lang bakt (vraag met niet hoelang), ontstaan er zeer veel transvetbindingen. Je olijfolie dus niet te lang op hoge temperaturen bakken.

ik weet niet of het reeds ergens vermeld is, maar dit vertelde een bio-ingenieur me vandaag: wanneer je olijfolie te lang bakt (vraag met niet hoelang), ontstaan er zeer veel transvetbindingen. Je olijfolie dus niet te lang op hoge temperaturen bakken.

Transvet ontstaat niet door op hoge temperaturen te bakken. Daardoor ontstaan andere stoffen die mogelijk ongezond zijn, zoals acrylamide. :)

Transvet ontstaat niet door op hoge temperaturen te bakken. Daardoor ontstaan andere stoffen die mogelijk ongezond zijn, zoals acrylamide. :)

Ook bij de voedselbereiding in de keuken kunnen transvetzuren ontstaan, bijvoorbeeld bij het gebruik van onverzadigde plantaardige oliën om te frituren. Hoe sterker onverzadigd de olie, hoe meer transvetzuren kunnen ontstaan[bron?]. Dat werpt een ander licht op de pogingen van de overheid om consumenten en cafetariahouders zoveel mogelijk met meervoudig onverzadigde plantaardige oliën te laten frituren (campagne "Verantwoord frituren"). Het is nog maar de vraag of frituren in meervoudig onverzadigde vetzuren wel zo gezond is.[

Bron: wikipedia

Toch wel

Super informatief. Ben net nieuw hier en heb alle 19 paginas van deze topic gelezen. Had er nooit van gehoord maar ga hier gelijk mee aan de slag. Beginnen met bakken in olijfolie morgen en bewust boodschappen doen.
Thanks voor de info! (En jezus.. ik kan mn halve voorraadkast weggooien)

PS, heb wel een vraagje:

Ik eet, nu at normaal veel boter op mijn brood en heb even gezocht en kwam nu uit bij Becel Gold voor op brood.

Is dit wel een goede boter voor op brood?

Dit is wat er op de Becelsite staat:

Becel Gold
De nieuwe Becel-variant voor op brood, Becel Gold, heeft een volle, romige smaak en is net als de andere Becel-producten goed voor hart en bloedvaten. Het is een product met 70% vet, waarvan de helft Omega 3 en Omega 6. Omega 3 & 6 helpen het cholesterolgehalte gezond te houden en zijn daarmee goed voor hart en bloedvaten. Vier boterhammen besmeerd met Becel Gold (20 g) leveren een significante bijdrage aan de hoeveelheid Omega 3 (2g) en Omega 6 (10g) die dagelijks nodig is voor een gezond cholesterolgehalte.

Thanks

roomboter is de beste keuze voor op je brood, als je boter wilt smeren.
-----------

waarom ik eigenlijk op dit topic wou reageren:
Niet alle transvetten zijn slecht. Er bestaan ook natuurlijke transvetten. deze hebben geen negatief effect op de gezondheid.

Ik eet iedere dag 2 dubbele boterhammen met pindakaas en nu zie ik dat op de pindakaas van het merk perfect staat: gehard plantaardig vet.
en op het AH huismerk staat: gedeeltelijk gehard plantaardig vet.
Ik neem aan dat die van de AH dus beter voor je kadaver is??
Weten jullie toevallig of er een beter alternatief qua pindakaas is zonder deze vetten?
En welke olijfolie moet je nu hebben, die waar op staat extra vergine ??

Laatst bewerkt:
Kaas met pinda's op je brood :D

Ikzelf werk bij de MC Donalds en het is gewoon zoooo moeilijk om niet te eten, ik kies toch altijd voor de sla. Ook al zal die ook niet al te best zijn omdat die kant en klaar is. Maar toch vind ik die hamburgers ook niet meer te eten na een halfjaar werken. Mc-Donalds is in iedergeval VET en ik wist dus niet dat KFC beter vet gebruikt. Naast de MC van ons zit namelijk een KFC dus daar ga ik voortaan wel heen dan.

Afentoe komen er mensen bij de kassa en die zijn dan zo (Gezet) dat ik gewoon denk bij mijzelf hoe kun je het jezelf aandoen nadat ik dit filmpje heb gezien.

Ikzelf werk bij de MC Donalds en het is gewoon zoooo moeilijk om niet te eten, ik kies toch altijd voor de sla. Ook al zal die ook niet al te best zijn omdat die kant en klaar is. Maar toch vind ik die hamburgers ook niet meer te eten na een halfjaar werken. Mc-Donalds is in iedergeval VET en ik wist dus niet dat KFC beter vet gebruikt. Naast de MC van ons zit namelijk een KFC dus daar ga ik voortaan wel heen dan.

Afentoe komen er mensen bij de kassa en die zijn dan zo (Gezet) dat ik gewoon denk bij mijzelf hoe kun je het jezelf aandoen nadat ik dit filmpje heb gezien.
je kan toch beter je eigen eten meenemen in plaats van naar die KFC gaan? of heb je het over dat als je het toch een keer niet kan weerstaan je dan naar de KFC gaat?

• Topic Starter Topic Starter
Is CLA nu slecht of niet?
Ik heb nog een volle pot staan van +/- 600 caps, denk ik. Andere pot heb ik weggesmeten nadat ik Big T zijn post had gelezen. Maar nu lees ik daarnet dat transvetten buiten CLA ongezond zijn, dus CLA is niet ongezond dan?

in Becel 70% margarine zit <0.1g per portie, is het erg als je je eieren bakt in deze margarine? of zelfs zo'n kleine hoeveelheid best vermijden?

Ik eet iedere dag 2 dubbele boterhammen met pindakaas en nu zie ik dat op de pindakaas van het merk perfect staat: gehard plantaardig vet.
en op het AH huismerk staat: gedeeltelijk gehard plantaardig vet.
Ik neem aan dat die van de AH dus beter voor je kadaver is??
Weten jullie toevallig of er een beter alternatief qua pindakaas is zonder deze vetten?
En welke olijfolie moet je nu hebben, die waar op staat extra vergine ??

Beetje laat, maar mss lees je het nog :P

Ik heb altijd Calvé pindakaas en zie bij ingredienten niets staan van transvette/geharde vetten

Ingredienten: Pinda's (85%), plantaardige olie, plantaardig vet, en zout.

Is CLA nu slecht of niet?
Ik heb nog een volle pot staan van +/- 600 caps, denk ik. Andere pot heb ik weggesmeten nadat ik Big T zijn post had gelezen. Maar nu lees ik daarnet dat transvetten buiten CLA ongezond zijn, dus CLA is niet ongezond dan?

CLA is even ongezond ;)

"transvet krijg je niet meer weg"
dus ook niet met cardio en een beter voedingsschema?
kan toch niet dat je deze heel je leven lang meedraagt?

Terug
Naar boven