Fitness Seller

Sticky Kcal voor kcal het ongezondste wat je kan eten: transvet

Ook bij de voedselbereiding in de keuken kunnen transvetzuren ontstaan, bijvoorbeeld bij het gebruik van onverzadigde plantaardige oliën om te frituren. Hoe sterker onverzadigd de olie, hoe meer transvetzuren kunnen ontstaan[bron?]. Dat werpt een ander licht op de pogingen van de overheid om consumenten en cafetariahouders zoveel mogelijk met meervoudig onverzadigde plantaardige oliën te laten frituren (campagne "Verantwoord frituren"). Het is nog maar de vraag of frituren in meervoudig onverzadigde vetzuren wel zo gezond is.[

Bron: wikipedia

Toch wel

Die wikipedia pagina had ik even goed geschreven kunnen hebben. Daarbij staat er nog letterlijk achter [bron?]
Wat betekent dat iemand anders met een kritische blik opgemerkt heeft dat voor die bewering (transvetten uit (m)ov vormen doormiddel van verhitting) geen wetenschappelijke bron is gebruikt. Niet dat ik het tegenspreek of ontken, wil alleen duidelijk maken dat wikipedia geen wetenschappelijke bron is en dus niet betrouwbaarder. Zeker niet als er naar een bron gevraagd wordt en die niet gegeven kan worden.

Laatst bewerkt:
En oxidanten niet te vergeten. Dat zijn geoxideerde "meervoudig onverzadigde vetzuren (koolzaad-, arachidon-, zonnebloemolie enz.) ën net zo schadelijk als transvetzuren. Gezond is kokosolie en palmolie, dat verhoogd het HDL en kan niet opgeslagen worden in je lichaam zodat je alleen zuivere spiermassa opbouw met vooral eiwitten.
Arginine (aminozuur) zorgt voor wijdere bloedvaten zodat er meer voedingsstoffen aangevoerd en verwerkt kan worden.
Het lichaam kan het zelf aanmaken, maar als je wat ouder bent, wordt dat minder en is een aanvulling handig.
Kefir is melkzuur, dat zorgt ook voor een gezonde en betere doorstroming van het bloed en het foliumzuur daarin zorgt voor sterkere botopbouw en aanhechting van spieren en pezen.

---------- Post toegevoegd Fri 29 Mar 2013 om 16:57 ----------

ik weet niet of het reeds ergens vermeld is, maar dit vertelde een bio-ingenieur me vandaag: wanneer je olijfolie te lang bakt (vraag met niet hoelang), ontstaan er zeer veel transvetbindingen. Je olijfolie dus niet te lang op hoge temperaturen bakken.
Olijfolie is een enkelvoudig onverzadigd en zal niet gauw oxideren. Koken en kort bakken kan er prima mee bijv. onder 130 gr C. Beter is kokosolie wat helemaal niet oxideert. Extra virgin olijfolie is prima en heel gezond bij het eten.

margarine en transvet?

Ik heb begrepen dat er in margarine ook transvet zit. Volgens mijn diëtiste is de hoeveelheid die erin zit aanvaardbaar. Is dit waar? Ik eet zelf Becel met Omega-6 en 3 op brood.

Interesting...

Ik zie dat dit een filmpje is van 5 jaar geleden, is dit vandaag nog zo of niet? welke vetten worden er dan nu gebruikt?

Ik heb begrepen dat er in margarine ook transvet zit. Volgens mijn diëtiste is de hoeveelheid die erin zit aanvaardbaar. Is dit waar? Ik eet zelf Becel met Omega-6 en 3 op brood.
Tsja wat is aanvaardbaar.. Volgens de gezondheidsraad mag uiterlijk 1 en% van je calorieinname uit transvet bestaan.

Maar ze adviseren wel gewoon zo min mogelijk. En dat probeer ik zelf ook

En weet je zeker dat je becel geen halvarine is?. Unilever gebruikt naar mijn weten trouwens in geen enkel merk van hun transvetten, maar controleer de voedingswaarde gewoon op de verpakking bij twijfel.

Tsja wat is aanvaardbaar.. Volgens de gezondheidsraad mag uiterlijk 1 en% van je calorieinname uit transvet bestaan.

Maar ze adviseren wel gewoon zo min mogelijk. En dat probeer ik zelf ook

En weet je zeker dat je becel geen halvarine is?. Unilever gebruikt naar mijn weten trouwens in geen enkel merk van hun transvetten, maar controleer de voedingswaarde gewoon op de verpakking bij twijfel.
Een kuipje van 500g bevat minder dan 5g transvet volgens de verpakking. Dat lijkt me toch nog behoorlijk veel? Kun je niet beter roomboter eten?

Laatst bewerkt:
Een kuipje van 500g bevat minder dan 5g transvet volgens de verpakking. Dat lijkt me toch nog behoorlijk veel? Kun je niet beter roomboter eten?
Roomboter bevat weer veel verzadigd vet. Je diëtiste zal ongetwijfeld zeggen dat je dan beter voor dat kleine beetje transvet kunt gaan.
Maar volgens dit topic: http://forum.dutchbodybuilding.com/f93/geen-effect-verzadigd-vet-op-hart-vaatziekten-233636/, is verzadigd vet dus helemaal niet zo schadelijk als altijd werd gedacht.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat een product van koeienmelk gezonder is dan een product van smeerbaar gemaakte plantaardige oliën, ik eet zelf gewoon roomboter wanneer ik er zin in heb. Enige reden dat ik halvarine op brood doe is omdat dat makkelijker smeert ;)

Ik doe gewoon geen boter op brood, snap echt totaal niet waarom je dat zou doen?

• Topic Starter Topic Starter
Ik doe gewoon geen boter op brood, snap echt totaal niet waarom je dat zou doen?
De boter (van biologische koeien) is eigenlijk gezonder dan het brood. De juiste vetten zijn goed voor je. Koolhydraten zijn veel minder essentieel voor het lichaam.

De boter (van biologische koeien) is eigenlijk gezonder dan het brood. De juiste vetten zijn goed voor je. Koolhydraten zijn veel minder essentieel voor het lichaam.

Maar bestaat er dan geen kans dat ik dagelijks teveel vetten binnen krijg?

goed filmpje:) is eigenlijk niet te geloven dat mensen dit dagelijks kunnen eten:eek:

heb nochtans een mass gainer waar 1 g transvet in zit -_-

Zit het ook in olijfolie?

Kan ik er wel gewoon mijn kip in bakken of moet ik dan een andere olie nemen?

Kan ik er wel gewoon mijn kip in bakken of moet ik dan een andere olie nemen?

Olijfolie kan omzetten naar transvet bij hogere temperaturen (190-200, extra-virgin 150), terwijl kokosolie hogere temperaturen aankan.
Maar aangezien je met het gemiddelde fornuis rond de 180 max. kan zitten zou ik niet teveel stressen. Ikzelf gebruik wel kokosolie om te bakken & olijfolie bij salades en dergelijke.
Misschien kan je hier ook nog wat info vinden.

Wetsvoorstel binnen BE senaat/EU om vanaf eind '14 langzaam wat aan de transvetten te gaan doen (waar zij ook palmolie en kokosolie onder laten vallen).

Wetsvoorstel

Conclusie uit voorstel:

Zowel de Hoge Gezondheidsraad als de EFSA bevelen aan om het verbruik van transvetzuren van industriële oorsprong zo veel mogelijk te beperken. De Hoge Gezondheidsraad raadt specifiek aan om de verkoop te verbieden van voedingsmiddelen met meer dan 2 g transvetzuren per 100 g olie of vet, zodat de inname van transvetzuren tot < 1 % van de totale energiebehoefte beperkt wordt.

Bij gebrek aan Europese wetgeving, en net zoals in bepaalde Europese en niet-Europese landen, neemt dit wetsvoorstel maatregelen met betrekking tot transvetzuren van industriële oorsprong. Enerzijds verbiedt het wetsvoorstel de handel of het in de handel brengen en de fabricage van voedingsmiddelen met meer dan 2 g transvetzuren van industriële oorsprong per 100 g olie of vet.

Anderzijds geldt dezelfde beperking voor kokosolie en palmolie. De Hoge Gezondheidsraad waarschuwt immers voor de vervanging van transvetzuren door palmolie en kokosolie, aangezien zij hoogstwaarschijnlijk even schadelijk zijn als transvetzuren. De bedoeling van dit wetsvoorstel is dus om het totale gehalte van transvetzuren, palmolie en kokosolie per voedingsmiddel te beperken tot 2 g per 100 g olie of vet, zodat de totale inname van deze schadelijke vetten tot < 1 % van de totale energiebehoefte beperkt wordt.

Ten slotte vereist het wetsvoorstel een duidelijke vermelding van het transvetzurengehalte op het etiket van het voedingsmiddel. Ook voor het gehalte aan kokosolie en palmolie geldt deze verplichting.

2g per 100g = 1% ??

Terug
Naar boven