MuscleMeat

Sticky Kcal voor kcal het ongezondste wat je kan eten: transvet (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

het intreseert KFC en Mc Donalds niks wat jij naar binnen werkt,
it's all up to you.
 
zeer intressant, wist hier totaal niets van!
 
eet je weleens een bokkepootje (koekje) ? Ik heb gister een pak weggegooid omdat er 12% (:eek:) gehard vet in zat!!!!!!!!
Omg 12% vet....?
Oké het is niet gezond, maar ik vind dat er wat overdreven wordt in het filmpje. Dierlijk vet is slecht(er), maar niet superslecht dat iedereen zijn koekjes moet weggooien.

Of jullie moesten industrieel gemaakt vet bedoelen, nog nooit van gehoord dan.
 
Omg 12% vet....?
Oké het is niet gezond, maar ik vind dat er wat overdreven wordt in het filmpje. Dierlijk vet is slecht(er), maar niet superslecht dat iedereen zijn koekjes moet weggooien.

Of jullie moesten industrieel gemaakt vet bedoelen, nog nooit van gehoord dan.

Gast, dit gaat niet over vet, het gaat over TRANSVET, en 12% TRANSVET is belachelijk veel.
 
Omg 12% vet....?
Oké het is niet gezond, maar ik vind dat er wat overdreven wordt in het filmpje. Dierlijk vet is slecht(er), maar niet superslecht dat iedereen zijn koekjes moet weggooien.

Of jullie moesten industrieel gemaakt vet bedoelen, nog nooit van gehoord dan.
Transvet =/ dierlijk vet ;) Dierlijk vet is niet ongezond in beperkte mate, transvet is dat al bij elke g...
 
Ah.
Ja ik zag sporadisch gebruik van de woorden onverzadigd/verzadigd/transvet dat ik het niet meer goed doorhad.
 
gehard vet = transvet :)
 
oke, op zich wel interessant!!

ik denk alleen dat de meesten het veel te zwaar nemen nu ze ineens weten dat er in bepaalde producten transvetten zitten....
 
oke, op zich wel interessant!!

ik denk alleen dat de meesten het veel te zwaar nemen nu ze ineens weten dat er in bepaalde producten transvetten zitten....
Mwah, het was al langer bekend dat de gezondste producten het minste bewerkt zijn. Als het niet bederft is het niet gezond, transvet zorgt ervoor dat producten veel minder snel bederven. Als micro-organismen het niet kunnen verteren waarom een mens dan wel? Misschien een beetje kort door de bocht maar daar komt het wel op neer.
 
Ik heb nog een pak chocoladekoekjes van de AH liggen. Toch maar eens gekeken wat op het pakje stond. Er staat transvet < 0,5. Volgens mij betekent dat er zelfs meer dan 0,5 gram transvet in kan zitten :eek:. Eerst at ik nog weleens van die koekjes maar nu echt niet meer.
 
Ik heb nog een pak chocoladekoekjes van de AH liggen. Toch maar eens gekeken wat op het pakje stond. Er staat transvet < 0,5. Volgens mij betekent dat er zelfs meer dan 0,5 gram transvet in kan zitten :eek:. Eerst at ik nog weleens van die koekjes maar nu echt niet meer.

<0.5 betekent minder dan 50% lol.
 
Mwah, het was al langer bekend dat de gezondste producten het minste bewerkt zijn. Als het niet bederft is het niet gezond, transvet zorgt ervoor dat producten veel minder snel bederven. Als micro-organismen het niet kunnen verteren waarom een mens dan wel? Misschien een beetje kort door de bocht maar daar komt het wel op neer.

He zo had ik het nooit bekeken, best een goed punt.
 
Ben hier ook iets van 6 maanden geleden pas achter gekomen. Goed dat al die koekjes, snoepjes en broodjes veel te duur zijn.

Ik denk dat iedereen die geen troep eet slechts bij éen iets moet opletten: kookolie. Het wil daar nog wel eens in verstopt zitten, vooral in olijfolie/zonnebloemolie. Ohja...en margarine is per definitie transvet, maar het staat op echt elk pakje margarine dat er transvet in zit dus dat is niet verstopt.

Voor zover ik weet staat het in Nederland op wel bijna alles hoor, het truukje van 0g transvet vond ik wel grappig, had het toevallig tijdens een lekkere junkdag op een zak patat zien staat en dacht nog: Als er 0g op staat heb je wel wat te verbergen.

Misschien staat het niet vermeld op koekjes en chips enzo...maarja mensen die dat eten zijn niet echt bezig met hun gezondheid, he?

En voor diegene die vroeg of het in pindakaas zit: Over het algemeen niet (volgens mij kun je ook geen pindakaas met gehard vet maken...maar goed, je weet maar nooit). Maar koop liever verse pindakaas bij een speciale winkel. Die shit van calve enzo is flink aangedikt met sojaolie. Heb voor minder geld pindakaas die 100% pindas bevat ipv 80%, lijkt me een beetje zakkeklopperij.
 
Ze moeten gewoon de belastingen op producten die transvetten bevatten verhogen of die producten in zijn geheel weren.
Zo zou het gezonde voedsel goedkoper worden dan die misselijkmakende troep.
gewoon een flink percentage aan accijnzen eroverheen en klaar is kees.

Groeten
 
Ze moeten gewoon de belastingen op producten die transvetten bevatten verhogen of die producten in zijn geheel weren.
Zo zou het gezonde voedsel goedkoper worden dan die misselijkmakende troep.
gewoon een flink percentage aan accijnzen eroverheen en klaar is kees.

Groeten
Goed idee, maar helaas kennen politici niets van voeding, denk dat velen van hen zelfs heel graag junk food, snoep en koek consumeren waar TV inzitten. Misschien moeten we namens iedereen op DBB maar eens een brief schrijven mbt dit voorstel aan de minister van volksgezondheid.
 
Dus als ik het goed begrijp is ''verzadigd vet'' niet hetzelfde als ''transvet'' of ''gehard vet'' of iets dergelijks?
Want in halfvolle melk bijvoorbeeld zit 0,9 gr/100ml en in 30+ kaas 10,4gr/100gr ''verzadigd vet'.
 
Als micro-organismen het niet kunnen verteren waarom een mens dan wel? Misschien een beetje kort door de bocht maar daar komt het wel op neer.

Is natuurlijk klinkklare onzin. De tijd waarin iets bederft zegt op zichzelf niets over de mate waarin het lichaam de mogelijkheid heeft iets te verteren.

Een belangrijk conserveermiddel is zout. Maakt het strooien van zout over je vlees het minder goed verteerbaar? Nee.

Een ander belangrijk conserveermiddel is suiker. Pure suiker vergaat/bederft nauwelijks. Is pure suiker eveens amper verteerbaar? Nee.
 
Ik denk dat Big T een goed punt heeft.
De politici willen het niet verbieden aangezien ze er zelf wel eens (economische) belangen bij zouden kunnen hebben.

Ik pak hier net even een pakje Blue Band voor koken, bakken en braden.
voedringswaarde:
vet, waarvan: 79 g
verzadigd 36 g
enkelvoudig onverzadigd 29 g
meervoudig onverzadigd 14 g
trans < 1g

< (wiskundig teken voor KLEINER DAN)
> (wiskundig teken voor GROTER DAN)
= (wiskundig teken voor GELIJK AAN)

maar ik ben bang dat ik mijn pa en ma niet zomaar 1 2 3 kan overtuigen om het eten op andere manieren te bereiden. Aangezien het "maar zo weinig" is.
 
Laatst bewerkt:
Is natuurlijk klinkklare onzin. De tijd waarin iets bederft zegt op zichzelf niets over de mate waarin het lichaam de mogelijkheid heeft iets te verteren.

Een belangrijk conserveermiddel is zout. Maakt het strooien van zout over je vlees het minder goed verteerbaar? Nee.

Een ander belangrijk conserveermiddel is suiker. Pure suiker vergaat/bederft nauwelijks. Is pure suiker eveens amper verteerbaar? Nee.
Mja. Lees m'n post nog eens. Weet je wat 'kort door de bocht' betekent?

In grote lijnen is het een prima indicator. Natuurlijk (en meestal gezond) voedsel vergaat sneller dan ongezond/bewerkt voedsel.

Zoals altijd zijn er uitzonderingen...:rolleyes:
 
Dus als ik het goed begrijp is ''verzadigd vet'' niet hetzelfde als ''transvet'' of ''gehard vet'' of iets dergelijks?
Want in halfvolle melk bijvoorbeeld zit 0,9 gr/100ml en in 30+ kaas 10,4gr/100gr ''verzadigd vet'.


transvet = gehard vet

verzadigd vet is geen transvet
 
Back
Naar boven