MuscleMeat

Sticky Kcal voor kcal het ongezondste wat je kan eten: transvet

Bezoekers in dit topic

Ik zat gisteren bruine kadetjes te eten en ik had dit artikel gelezen, dus ik ging eens kijken wat er nou precies in zat. Ik kwam vervolgens dit tegen:

"Palmolie (gehard)"

Is dit transvet? Ik neem (helaas) aan van wel...
 
Ik zat gisteren bruine kadetjes te eten en ik had dit artikel gelezen, dus ik ging eens kijken wat er nou precies in zat. Ik kwam vervolgens dit tegen:

"Palmolie (gehard)"

Is dit transvet? Ik neem (helaas) aan van wel...

Ja, want het is gehard plantaardig vet.
 
Transvetzuren ontstaan bij hydrogenering van plantaardige vloeibare olie (zonnebloemolie, sojaolie etc) naar vaste vetten, deze vetten blijven langer houdbaar en worden oa gebruikt voor het bakken van fastfood, chips, bakkerijprodukten, patat etc. Terwijl men in Nederland bang is gemaakt voor verzadigde dierlijke vetten vergeet men de echte gevaarlijke vetten in de industriefood en fastfood produkten.

De risico's van transvetzuren:

Verhoogde kans op aderverkalking
Negatieve effecten op groei van de foetus
Verhoogde kans op diabetes
Tien keer grotere kans op hart en vaatziektes !!!
Verhoogde kans op allergie bij kinderen
Het Deense onderzoek noemt ook de verschillen qua risico op hart- en vaatziektes bij verzadigd vet en transvetzuren:

Dagelijkse inname van 5 gram verzadigd vet > 2% extra risico
Dagelijkse inname van 5 gram transvetzuren > 25% extra risico

De Amerikaanse FDA noemt 2 gram per dag als redelijk veilig.

Een klein zakje franse frietjes bevat al 3.5 gram, een zakje magnetron popcorn maar liefst 10 gram.....

In 1996 stond Nederland samen met Ijsland bovenaan de Europese lijst qua inname per persoon van transvetzuren (4.3 gram per dag). Laagste land was Griekenland met gemiddeld 1.4 gram per persoon per dag.

Nieuwslicht

Topkok Pierre Wind in de shoarmazaak. Dodelijk vette patat en 'magere' rookworst blijken nog vetter dan een gehaktbal of hamburger! De Consumentenbond publiceerde binnen een week twee onderzoeken over foute vetten. Slechte vetten zorgen voor opeenhopingen van cholesterol in ons bloed waardoor we eerder een hartaanval krijgen. Pierre Wind gaat naar de shoarmazaak van Omar Youssef om verantwoord patat te bakken. Prof. Martijn Katan speurt in de supermarkt naar nog meer foute vetten.

[Link niet meer beschikbaar]
http://www.fonteine.com/transvetzuren.html
 
Produkt Transvetzuren in grammen
Franse frietjes (147gram) 8
Donut 5
Plak cake (80gram) 4.5
Candy bar 3
Chips (42.5 gram) 3
1 eetlepel margarine 3
Koekjes (30 gram) 2

Ter vergelijking
1 eetlepel boter 0
1 eetlepel mayonaise 0
1 kop volle melk 0
 
Als je maar genoeg cardio doet, verbrand je die rotzooi wel.
 
Kunnen we niet een petitie organiseren om transvetten te boycotten? :)
 
Pierre Wind gaat naar de shoarmazaak van Omar Youssef om verantwoord patat te bakken. Prof. Martijn Katan speurt in de supermarkt naar nog meer foute vetten.

http://www.fonteine.com/transvetzuren.html

Hee, bedankt voor die link, interessante aflevering!

Die Martijn Katan heeft ook een boek geschreven, getiteld 'Wat is nu gezond?', prima en onpartijdig boek over gezonde voeding.
 
een teveel aan alles is slecht. een tekort aan alles is ook slecht. maar transvetten zijn sowieso slecht. dat was al een tijdje bekend trouwens

in principe kan geen mens exact weten wat exact goed is. omdat het ten eerste van mens tot mens verschilt er zijn zoveel factoren die mee spelen. stofwisseling. celcommunicatie. erfelijke eigenschappen. het is gewoon onmogelijk. meeste controle die mensen uit willen voeren komt voort uit angst maar heeft geen zin. Natuurlijk er een beetje mee bezig zijn is wel goed. Maar het beste is gewoon gevarieerd te eten en drinken met alles. Zo ook met de eiwitbronnen bijv.
 
Tien keer grotere kans op hart en vaatziektes !!!

Meta-analyse van prospective studies laat een 32% verhoogde kans op hartziekten zien. Klein nuanceverschil, maar het blijft rotzooi.

Bron: Mente A. A systematic review of the evidence supporting a causal link between dietary factors and coronary heart disease. Arch Intern Med. 2009 Apr 13;169(7):659-69. Link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19364995
 
In de bruine meergranen bolletjes van de aldi zit het ook al, wat gezond leek is dus ook al crap...Ik haat de voedingsindustrie:mad:
 
In de bruine meergranen bolletjes van de aldi zit het ook al, wat gezond leek is dus ook al crap...Ik haat de voedingsindustrie:mad:

Nog even en je moet overstappen op biologisch voedsel..
 
In de bruine meergranen bolletjes van de aldi zit het ook al, wat gezond leek is dus ook al crap...Ik haat de voedingsindustrie:mad:

In heel veel brood van de C1000 zit het ook, gedeeltelijk geharde palm/raapzaadolie.
 
gehard palmvet zit ook in me pindakaas... is dit nu dus ook al niet meer gezond?
 
welke pindakaas is dat?=O En lijkt me niet nee.
 
gehard palmvet zit ook in me pindakaas... is dit nu dus ook al niet meer gezond?

Hoeveel zit er in dan?

Op de pindakaas van AH staat 0g transvet, dan zit er dus minder dan 0.5g /100g transvet in. Ik denk dat dit wel acceptabel is.
 
volgens mij had ik ergens gelezen dat 1gram per dag acceptabel is
 
Ik heb bij de Albert Heijn klantenservice aangevraagd wat de voedingswaarde is van in de winkel gebakken brood (dat staat er nooit op).

Zo kreeg ik:

Pain de Bastille:
Voedingswaarde per 100 g.

Per 100 gram:
210 Kcal
11.13 Eiwit
32.43 Koolhydraten
Waarvan suikers 3.12
Vet 4.40
Verzadigd 0.50
Enkelvoudige 0.42
Meervoudige 0.76
Trans NB
Voedingsvezel 6.41[/FONT]

Met de bewering dat er geen transvet in zou zitten.

Nu vraag ik me af of de som van verzadigd, enkelvoudig en meervoudig onverzadigd niet gelijk zou moeten zijn aan die 4.40? Wat zitten er voor andere vetten nog in dan? Of zouden dat dan wel transvetten zijn?
 
Back
Naar boven