AndroidHealthClinic

Sticky Kcal voor kcal het ongezondste wat je kan eten: transvet

Ik zocht dit topic al, kon het eerst niet vinden door mijn ongeduldheid, dus deze reactie staat ook al ergens anders in een topic over transvet, mijn excuses.
Er vroeg hier iemand of er transvet in Calvé pindakaas zit, dat wilde ik ook wel weten dus heb ik contact gezocht met Calvé met de vraag hoeveel transvet/geharde vetten er in Calvé pindakaas zitten...dit was het antwoord:

De Gezondheidsraad adviseert maximaal 1 energie% transvet per persoon per dag. Bij een voeding van 2000 kcal komt dat neer op 2,2 gram transvet per dag.

Gebaseerd op metingen die verricht zijn door een extern onafhankelijk laboratorium weten we dat er gemiddeld 0,03 gram transvetzuren in 100 gram Calvé pindakaas aanwezig is. Eén boterham met (15 gram) Calvé pindakaas levert 0,0015 gram transvet uit pindakaas. Dit is een hele kleine bijdrage van transvet aan de maximum hoeveelheid die geadviseerd wordt.

Transvet komt overigens met name voor in snacks, koek en gebak.

Met vriendelijke groet,
Calvé Consumer Service

Mevrouw V. Zuydam

Groetjes van Majo

Als je olie gebruikt moet je olie van de eerste persing nemen, dit is beter dan normale olijfolie!

• Topic Starter Topic Starter
Ik zocht dit topic al, kon het eerst niet vinden door mijn ongeduldheid, dus deze reactie staat ook al ergens anders in een topic over transvet, mijn excuses.
Er vroeg hier iemand of er transvet in Calvé pindakaas zit, dat wilde ik ook wel weten dus heb ik contact gezocht met Calvé met de vraag hoeveel transvet/geharde vetten er in Calvé pindakaas zitten...dit was het antwoord:

De Gezondheidsraad adviseert maximaal 1 energie% transvet per persoon per dag. Bij een voeding van 2000 kcal komt dat neer op 2,2 gram transvet per dag.

Gebaseerd op metingen die verricht zijn door een extern onafhankelijk laboratorium weten we dat er gemiddeld 0,03 gram transvetzuren in 100 gram Calvé pindakaas aanwezig is. Eén boterham met (15 gram) Calvé pindakaas levert 0,0015 gram transvet uit pindakaas. Dit is een hele kleine bijdrage van transvet aan de maximum hoeveelheid die geadviseerd wordt.

Met vriendelijke groet,
Calvé Consumer Service

Mevrouw V. Zuydam

Groetjes van Majo
Bedankt voor de inlichting. Ze moeten het er gewoon allemaal uithalen.

Met vriendelijke groet,
Calvé Consumer Service

Mevrouw V. Zuydam

Groetjes van Majo

Thanks voor de info!! 0.03g per 100g is verwaarloosbaar weinig. Kan ik dus met een gerust hart pindakaas blijven eten :)

Ze moeten gewoon de belastingen op producten die transvetten bevatten verhogen of die producten in zijn geheel weren.
Zo zou het gezonde voedsel goedkoper worden dan die misselijkmakende troep.
gewoon een flink percentage aan accijnzen eroverheen en klaar is kees.

Groeten

wat een dom idee, beter laat je die prijzen gewoon voor wat het is, en maak je alles producten die geen transvetten bevatten goedkoper;):P haha dat staat mij meer aan!!

• Topic Starter Topic Starter
En dat maakt het dus een slim idee. De prijzen zijn al relatief laag voor voedingswaren in het algemeen, die ga je niet nog lager krijgen. Bovendien worden die bepaald door vraag en aanbod, doe je niks aan als overheid. Extra belasting op producten met transvetten is echter prima haalbaar.

Even voor de mensen die het argument aankaarten dat transvetten prima verteerbaar zijn: Jullie hebben gelijk, dit wordt allemaal prima verteerd.

Alleen is het nogal dom om aan te nemen dat vetten alleen gebruikt worden als energievoorziening.
Vetten worden ook gebruikt voor de opbouw van celmembranen, antilichamen, hormonen enz enz. Juist in deze zeer belangrijke toepassingen falen transvetten, ze functioneren niet naar behoren waardoor een heel scala aan problemen kan ontstaan op de langere termijn.

Dus even nadenken voordat je gaat roepen dat transvetten niet zo veel kwaad kunnen "omdat ze toch verteerd worden" .

Ik wil maar zeggen over transvetten, probeer gewoon geen transvetten te consumeren dat is het beste.

Om te zien of er in je produkt transvetten zitten moet je de ingrediëntenlijst bekijken. Wordt er
gehard, gedeeltelijkt gehard, gehydrolyseerd of gedeeltelijk gehydrolyseerd plantaardig vet vermeld, dan heb je transvetten.

Ik dacht dat die natuurlijke transvetten geen kwaad konden, vielen die niet onder de korte of middenlange ketenvetzuren? Die worden eerder voor energie gebruikt dan vetopslag.

Ik wil maar zeggen over transvetten, probeer gewoon geen transvetten te consumeren dat is het beste.

Om te zien of er in je produkt transvetten zitten moet je de ingrediëntenlijst bekijken. Wordt er
gehard, gedeeltelijkt gehard, gehydrolyseerd of gedeeltelijk gehydrolyseerd plantaardig vet vermeld, dan heb je transvetten.

Ik dacht dat die natuurlijke transvetten geen kwaad konden, vielen die niet onder de korte of middenlange ketenvetzuren? Die worden eerder voor energie gebruikt dan vetopslag.

Volgens mij bestaan er geen 'natuurlijke' transvetten.

transvet moet verboden worden

Snap eigenlijk niet waarom dat nog steeds gebruikt wordt

Even snel de praktische tips uit het filmpje samengevat:

-uitkijken wanneer er op staat dat er geen transvet in een produkt zit, dit kan namelijk nog steeds 0,5 gram per portie bevatten! (en je mag maar 2 gram per dag...)
-Aanbevolen word om niet meer als zo'n 2 gram transvet per dag te nemen, er word echter sterk geadviseerd transvet gewoon helemaal te vermijden.

Hoe te vermijden?

-Als je shopt, doe het in de verse voeding afdeling, dus vers fruit en groente, vers vlees. (Transvet word namelijk gebruikt om producten langer houdbaar te houden, in verse producten zal dit dus niet zitten).
-Kies natuurlijke producten die het minst bewerkt zijn (zoals overal op dit forum word vermeld...)
-Eet geen fastfood (gefrituurde kip, koek of frites, in principe alles wat gefrituurd word)
-vermijd bewerkte producten (gebakken voedsel, crackers)
-Kijk op de labels van producten, en koop ze niet wanneer deze transvetten (of geharde vetten) bevatten.

DutchDedication

Zelfs in bleuband boter zit <1 gram transvet :(

Ach, ik eet eigenlijk toch alleen maar natuurlijk, maar dingen als boter gebruik ik wel iedere dag (op brood).

Goed om te weten. Wat schandalig dat ze die troep overal in kunnen hebben zolang het een kleine hoeveelheid is.

let er nu voortaan ook op.

geharde en ongeharde plantaardige olie staat hier op liga koekskes voor junkdag. die eet ik ook nie meer

Mocht men margarine zoeken zonder gehard plantaardig vet, dan kun je Margarine van Natufood kopen bij "de Tuinen".

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Kocht mij moeder altijd. Wat ben ik d'r dankbaar nu ik dit topic lees ;)

Een groot deel hiervan wist ik niet:O Maar ik eet toch nooit patat of hamburgers ofzo dus voor mij maakt het niet veel uit : )

de naam alleen al :(

Terug
Naar boven