MuscleMeat

keto-dieet tips/advies?

5x damn waarom zo vaak? ik doe t 1 keer per dag soms per 2 dagen.
Hoezo kleurt ie niet iedere keer roze dan?

Maar precies mijn vraag kan het andersom ook. Iemand die geen keto doet maar wel ketonen in zn urine heeft?

• Topic Starter Topic Starter
5x damn waarom zo vaak? ik doe t 1 keer per dag soms per 2 dagen.
Hoezo kleurt ie niet iedere keer roze dan?

Maar precies mijn vraag kan het andersom ook. Iemand die geen keto doet maar wel ketonen in zn urine heeft?
anders kom ik nooit door die 50 keto sticks heen

mja ik weet niet vind het altijd zo lastig om het aan mezelf te zien, toch heb ik wel een beetje t gevoel wat verschil te zien.
Alleen ik begin me steeds meer af te vragen of ik dit blijf doen. Waarin haal ik hier zoveel meer voordeel uit dan als ik gewoon lowcarb ga doen.

• Topic Starter Topic Starter
mja ik weet niet vind het altijd zo lastig om het aan mezelf te zien, toch heb ik wel een beetje t gevoel wat verschil te zien.
Alleen ik begin me steeds meer af te vragen of ik dit blijf doen. Waarin haal ik hier zoveel meer voordeel uit dan als ik gewoon lowcarb ga doen.
haha ik vraag me dat ook al de hele dag af, want de pomp enzo met trainen is totaal verdwenen :mad:

en toch ik zat net een stukje te lezen moeten we veel meer energie krijgen... ik zal ff kopieeren;

Vetverbranding versus koolhydraatverbranding

Een gram vet levert tweemaal zoveel energie als een gram koolhydraten. Dat betekent dat energie uit vetverbranding veel effectiever en efficiënter is dan de energie uit een koolhydraat-verbranding waar de gemiddelde westerling met een hoge koolhydraatconsumptie op leeft. Hoe kom je nu tot een omschakeling van een koolhydraat-verbranding naar een vetverbranding. Eigenlijk heel eenvoudig, Weer gaan weer meer eten zoals onze voorouders (de jagers en verzamelaars) ook aten; onbewerkt voedsel zoals vlees, vis, groenten, fruit, hele granen, zaden en noten. Het menselijk lichaam is vanuit de evolutie gewend aan onbewerkt voedsel zoals dat in de natuur voorkomt.

Waar we nauwelijks raad mee weten is de overmaat aan bewerkt voedsel met de snelle suikers en geraffineerde koolhydraten. (Zie de insuline resistentie en de gevolgen daarvan) Als we weinig koolhydraten of beperkt goede (lees slecht verteerbare) koolhydraten eten - zoals tijdens de eerste fase van het Atkins en het South Beach dieet - is de glucosevoorraad in het bloed onvoldoende om aan de energievraag te kunnen voldoen. De vetreserves van het lichaam worden aangesproken en gebruikt als alternatieve energiebron waarvoor ze bedoeld zijn. Het lichaam verbrandt het lichaamseigen vet en raakt in een ketose-lipolyse toestand (vetverbranding ten behoeve van energie). Waarschijnlijk wordt het insuline niveau, misschien voor het eerst sinds jaren, weer normaal. Dit is één van de belangrijkste consequenties van een koolhydraatarme voedingswijze; een genormaliseerd insulineniveau. De glucosespiegel in het bloed blijft weer binnen de veilige marges en het ontbreken van de heftige glucose schommelingen leidt niet meer tot een sterk hongergevoel of een gevoel van trek in zoetigheid.

Het tweede zojuist genoemde voordeel van een koolhydraatarme voedingswijze is dat het lichaam zijn eigen vet verbrandt. Tja, hoe makkelijk willen we het hebben.

De voordelen van een Low Carb voedingswijze nog even op een rij:

•Aanzienlijk gewichtsverlies door eigen vetverbranding.
•Geen hongergevoel.
•Verminderde kans op aandoeningen als diabetes 2, hart- en vaatziekten, verhoogd cholesterol, hoge bloeddruk en migraine.
•Geen gevoel van vermoeidheid.
•Veel meer energie en een fitter gevoel.
•Geen eetbuien meer.
•Heerlijk gevarieerd eten.
•Een lekker leven!

Ook niet te veel luisteren naar mensen die te snel opgeven, zonder eerst te expirimenteren hoe het bij hun beter werkt. ;)

ik geef nog niet op hoor!!
Ik moet er eerst even een paar weken mee doorgaan voordat ik mijn oordeel ga geven over dit! (ondanks mn kleine breking dit weekend :()

Juzzme misschien weet jij het antwoord op mn vraag die ik stelde.
Zitten er altijd ketonen in je urine? Of is dit alleen het geval wanneer mensen aan keto diet doen? Als ik nou mn ma ofzo een testje laat doen kan zij dan ook ketonen in haar urine hebben?

Waar zijn ketosticks online te bestellen?

je moet ketose niet als doel zien maar vetverlies. zonder in ketose te zitten kun je heel erg veel voordelen genieten van een dergelijk dieet.

-stabiele BS
-geen cravings
-flink vetverlies
-weinig vocht

door veel maaltijden geen carbs te pakken is het allemaal een stuk makkelijker vol te houden. ik zit zelf niet volledig in ketose omdat ik rond mijn training nog altijd 80 gram carbs pak. toch raak ik bruut veel vet kwijt...

gewoon lekker doorzetten, en een keer wat carbs voor je training kan echt geen kwaad. paar stukjes fruit 1uurtje voor je training..heerlijk.

ik geef nog niet op hoor!!
Ik moet er eerst even een paar weken mee doorgaan voordat ik mijn oordeel ga geven over dit! (ondanks mn kleine breking dit weekend :()

Juzzme misschien weet jij het antwoord op mn vraag die ik stelde.
Zitten er altijd ketonen in je urine? Of is dit alleen het geval wanneer mensen aan keto diet doen? Als ik nou mn ma ofzo een testje laat doen kan zij dan ook ketonen in haar urine hebben?

Als zij koolhydraten eet als primaire energiebron, dan niet.

je moet ketose niet als doel zien maar vetverlies. zonder in ketose te zitten kun je heel erg veel voordelen genieten van een dergelijk dieet.

-stabiele BS
-geen cravings
-flink vetverlies
-weinig vocht

door veel maaltijden geen carbs te pakken is het allemaal een stuk makkelijker vol te houden. ik zit zelf niet volledig in ketose omdat ik rond mijn training nog altijd 80 gram carbs pak. toch raak ik bruut veel vet kwijt...

gewoon lekker doorzetten, en een keer wat carbs voor je training kan echt geen kwaad. paar stukjes fruit 1uurtje voor je training..heerlijk.

Naar mijn mening heb je er meer baat bij als je jezelf beperkt tot een portie low GI carbs na een training of cardiosessie om zo je glycogeen voorraden wat op te vullen voor de volgende training of cardiosessie een dag of 2 dagen later.

Die stukjes fruit voor je training zijn meer psygisch, net als die engery drinks tijdens je training. Dan kan je net goed een kopje koffie of sterke groene thee nemen voor je training.

Naar mijn mening heb je er meer baat bij als je jezelf beperkt tot een portie low GI carbs na een training of cardiosessie om zo je glycogeen voorraden wat op te vullen voor de volgende training of cardiosessie een dag of 2 dagen later.

Die stukjes fruit voor je training zijn meer psygisch, net als die engery drinks tijdens je training. Dan kan je net goed een kopje koffie of sterke groene thee nemen voor je training.

Na je training lage GI carbs gaan je met een keto dieet te lang uit ketose houden.

Je kan dan, imo, beter vlak voor de training bvb een kom havermout eten.
Dit zal je zowel de mentale boost, als dat klein beetje extra energie geven tijdens je training, en zal pas nadien volledig opgenomen worden in je lichaam.
Het zal dus grotendeels zorgen voor het aanvullen van je spierglycogeen, na je training.
Neem je dan als PWO shake een eiwitshake met een klein beetje dextrose (10-20gr), ga je een insulinepiek creëeren die ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel snel terug omlaag gaat.

Theoretisch gezien zou je zo dus extra energie ter beschikking hebben tijdens je training, glycogeenvoorraden aanvullen en sneller terug in ketose geraken tov low GI carbs PWO.
Althans dat is de theorie, ik moet het zelf nog uittesten wanneer ik terug begin te bulken :)

Hoeveel % per week is eigenlijk ''te doen'' met keto

ongeveer

ik val volgens mij zo'n 0,5% per week af

denk ik hoor

Na je training lage GI carbs gaan je met een keto dieet te lang uit ketose houden.

Je kan dan, imo, beter vlak voor de training bvb een kom havermout eten.
Dit zal je zowel de mentale boost, als dat klein beetje extra energie geven tijdens je training, en zal pas nadien volledig opgenomen worden in je lichaam.
Het zal dus grotendeels zorgen voor het aanvullen van je spierglycogeen, na je training.
Neem je dan als PWO shake een eiwitshake met een klein beetje dextrose (10-20gr), ga je een insulinepiek creëeren die ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel snel terug omlaag gaat.

Theoretisch gezien zou je zo dus extra energie ter beschikking hebben tijdens je training, glycogeenvoorraden aanvullen en sneller terug in ketose geraken tov low GI carbs PWO.
Althans dat is de theorie, ik moet het zelf nog uittesten wanneer ik terug begin te bulken :)

Dan ben ik het dus niet eens met jouw theorie, om de volgende redenen:

1. Als je je koolhydraat inname vlak voor je training sterk verhoogd kan je een flinke energie dip krijgen.

2. Je moet je niet fixeren op of je uit ketose gaat ja of nee. Je kan je beter concentreren op het zorgen dat je geen bloedsuikerspiegel schommelingen creeert, dit doe je dus doormiddel van low GI koolhydraten in combinatie met vette maaltijden (indien je het gevoel hebt die extra energie nodig te hebben natuurlijk). Doe je dit met High GI carbs dan creeer je een hoge response en zorgt de insuline voor het activeren van lipogenic enzymes (vet opslag) en het deactiveren van lipolytic enzymes (vet verbranding) en zal dit effect ook een tijdje door blijven werken na dat insuline weer onder controle is. Tevens zorgt de combinatie vette maaltijd en high GI koolhydraten ook voor vetopslag.

3. Insuline, heeft bij frequent verhogen van je bloedsuikerspiegel en schommelingen een nadelig onderdrukkend effect op het aanmaken van het groeihormoon. Terwijl wanneer je alleen in het weekend je lichaam "laat schrikken" door een flinke carbload, dan zullen beide aangemaakt worden. Tevens zal het groeihormoon dan ook weer een positieve werking hebben bij het aanmaken van insuline.

4. Het verhaal dat je vlak na je training met dextrose door een insulinepiek meer/sneller/beter glycogeen opslaat in je spieren en ook dat je hier dextrose voor nodig hebt is eigenlijk ook achterhaald, aangezien spierweefsel vlak na je training te beschadigd hiervoor is. Dus of je nou koolhydraten voor of na je training neemt, het zal allebei je glycogeen aanvullen. Alleen heeft na je training, in verband met de dip, de voorkeur. Zeker als je 's avonds traint, want dan zou je door die dip minder last van slapeloosheid door het trainen moeten hebben.

-stabiele BS
-geen cravings
-flink vetverlies
-weinig vocht

Een soort van TKD (targeted keto diet) dus:
http://www.bodybuilding.com/fun/sclark86.htm

1. Als je je koolhydraat inname vlak voor je training sterk verhoogd kan je een flinke energie dip krijgen..
Nogmaals: Low GI carbs vlak voor je workout. De complexiteit van deze carbs in combinatie met krachttraining zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel nooit sterk kan stijgen.
2. Je moet je niet fixeren op of je uit ketose gaat ja of nee. Je kan je beter concentreren op het zorgen dat je geen bloedsuikerspiegel schommelingen creeert, dit doe je dus doormiddel van low GI koolhydraten in combinatie met vette maaltijden (indien je het gevoel hebt die extra energie nodig te hebben natuurlijk). Doe je dit met High GI carbs dan creeer je een hoge response en zorgt de insuline voor het activeren van lipogenic enzymes (vet opslag) en het deactiveren van lipolytic enzymes (vet verbranding) en zal dit effect ook een tijdje door blijven werken na dat insuline weer onder controle is. Tevens zorgt de combinatie vette maaltijd en high GI koolhydraten ook voor vetopslag.
Even ter verduidelijking, ik heb het hier niet over cutten.
Bij een CKD ga je sowieso geen carbs pre-workout nemen. Je kan dan eventueel wel experimenteren met enkel 10gr dextrose PWO. De reden hiervoor is nu net die insulinepiek.
En ja je vetverbranding zal inderdaad pakweg een uur stopgezet worden maar het anabool effect hiervan is imo belangrijker dan een uurtje geen vetten verbranden. Zeker indien je het dieet voor langere periodes volgt.
Ga je low-GI carbs PWO nemen gaat het insulineniveau voor een langere periode hoger blijven en zal dit resulteren in een langer durende stopzetting van je vetverbranding.

Indien je trouwens een TKD bulk volgt, zoals ik het zeg, is het sowieso aan te raden 2u voor en na je KT niet teveel vetten te eten om de vet/insuline combinatie tegen te gaan en vetopslag te mijden.
Fixeren op ketose heb ik trouwens nergens gezegd en dat doe ik ook niet. Wat je wel wil is zo snel mogelijk je insulineniveau terug omlaag krijgen zodat je terug high fat kan gaan.
3. Insuline, heeft bij frequent verhogen van je bloedsuikerspiegel en schommelingen een nadelig onderdrukkend effect op het aanmaken van het groeihormoon. Terwijl wanneer je alleen in het weekend je lichaam "laat schrikken" door een flinke carbload, dan zullen beide aangemaakt worden. Tevens zal het groeihormoon dan ook weer een positieve werking hebben bij het aanmaken van insuline..
Gelieve wetenschappelijke artikels voor te leggen waarin staat dat 10gram dextrose PWO voor zulke bloedsuikerspiegelschommelingen zou zorgen dat het de aanmaak van groeihormoon zou hinderen aub :P
4. Het verhaal dat je vlak na je training met dextrose door een insulinepiek meer/sneller/beter glycogeen opslaat in je spieren en ook dat je hier dextrose voor nodig hebt is eigenlijk ook achterhaald, aangezien spierweefsel vlak na je training te beschadigd hiervoor is. Dus of je nou koolhydraten voor of na je training neemt, het zal allebei je glycogeen aanvullen. Alleen heeft na je training, in verband met de dip, de voorkeur. Zeker als je 's avonds traint, want dan zou je door die dip minder last van slapeloosheid door het trainen moeten hebben.
Nogmaals, de reden voor de PWO dextrose is niet het aanvullen van je spierglycogeen. Daarvoor neem je, in een TKD (bulk) bvb, die preworkout maaltijd met complexe carbs.
Deze zullen in je dunne darm opgenomen worden na je KT en zullen helpen met het spierherstel.
De insulinepiek die je krijgt vlak na je training door de snelle GI carbs gaat ervoor zorgen dat zowel de eiwitten die je vlak voor je training neemt als de complexe carbs gemakkelijk in je cellen terecht komen.

Nogmaals, deze theorie gebruiken velen om te bulken met keto. Of het echt werkt zal ik zelf nog moeten ondervinden.
Maar beweren dat low-GI carbs + vetten de ideale PWO-combinatie is geloof ik nooit. Hier trouwens nog een intressant artikel over Keto PWO nutrition
Ook merk ik persoonlijk van die dip absoluut niets, tenzij ik echt zwaar carbs begin te laden tijdens men refeed.

Terug
Naar boven