Claimen dat je zowat 80 gram eiwit per 100 gram poeder verkoopt terwijl dit ergens rond de 60 gram ligt is ook niet heel netjes..
In principe wordt hun claim ondersteund door de eigen analyse van B&F (afkomstig van aminolabs, getest door ECCA lab).
Dit is volledig legaal (standaard testmethode) en hier komt uit een percentage van 76,64% (met stikstof factor bij gerekend). Maar hier zit vocht bijgerekend, zonder is dit 71,4% (zonder stikstof factor). Dus we nemen 72% om het makkelijk te maken ivm die stikstof factor.
Nu zit er door aminolabs een aroma toegevoegd. Hun geven toe dat ze hiervoor ook aminozuren gebruiken (dit geeft een hogere, maar niet correcte, wel legale, eiwit waarde). Dit kan men ook op de aminozuuranalyse zien (van dbb). Dus er gaat dan nog eens minimum 5% vanaf (67% maximum bevat het dus). Ik moet nog eens herrekenen hoeveel extra aminozuren erin zitten (vul ik zo aan).
Er hoeft dan ook alleen maar op het label met ingrediënten aroma of smaakaroma te staan zonder deze aminozuren apart aan te geven.
Glycine bv. geeft een zoete smaak, maar gezien men ook zoetstoffen (die staan wel op de label aangegeven) gebruikt voor de smaak is dit geheel onnodig. Of de smaak hier beter van wordt is een vraag (alanine zit hier vrij zeker ook extra in).
Voor de smaken zelf zoals banaan, aardbei, vanille, chocolade, enz.. kan men de chemische smaakstof gebruiken of een natuurlijk extract (dit hangt van de soort smaak af). Dus zoals XXL het doet is een smaakstof met een zoetstof het enigste wat je nodig hebt bij een whey product.
Dus er valt niets te her analyseren. Alleen dat aminolabs hun een beter product leveren zonder toegevoegde aminozuren.
Mijn herberekening bevestigd mijn vorige berekening en er zou een 7gram (%) extra aan aminozuren in zitten. Glutamine (ook gebruikt als aroma) zit er waarschijnlijk ook extra in (6% indien glutamine gewoon natuurlijk hoger uitvalt in verhouding tot de rest). Maximum 66% en minimum 65%.
Sowieso komt hun eigen analyse gewoon overeen met deze. Maar dan zit je nog met die extra aminozuren die ook van de nieuwe analyse af moeten. Dus tja, dan kom je nog lager uit. Dan zit je met de vraag welke analyse klopt (stikstof is niet al te accuraat). Dus houden we het voorlopig op 65,5% aan eiwitten.
Dit is hoe het gebeurd in de Whey industrie. Alleen is XXL hier niet akkoord mee gegaan (hebben ze aangegeven) en heeft dan ook meerdere malen batches terug naar de producent/leverancier gestuurd om deze reden. De berekening is alleen correct op droge stof zonder toegevoegde aminozuren (als aroma?).