Fitness Seller

Lab resultaten doofpot?

Ik meende dat B&F vandaag met een reactie ging komen... kan ik veronderstellen dat ze hun hier niet aan zullen houden?

Ik meende dat B&F vandaag met een reactie ging komen... kan ik veronderstellen dat ze hun hier niet aan zullen houden?
We hebben aangegeven hier maandag intern verder mee te gaan. We hebben in het desbetreffende topic volgens mij voldoende gereageerd. We zijn intern druk bezig hier een zo goed mogelijk antwoord te krijgen en willen alle feiten op tafel hebben. Zo iets doe je niet in één werkdag. We kunnen vandaag wel een heel verhaal gaan publiceren wat uit 'haast' in elkaar gezet is, maar we willen iets hebben om mee te praten.

We hebben aangegeven hier maandag intern verder mee te gaan. We hebben in het desbetreffende topic volgens mij voldoende gereageerd. We zijn intern druk bezig hier een zo goed mogelijk antwoord te krijgen en willen alle feiten op tafel hebben. Zo iets doe je niet in één werkdag. We kunnen vandaag wel een heel verhaal gaan publiceren wat uit 'haast' in elkaar gezet is, maar we willen iets hebben om mee te praten.
We wachten af, inderdaad niets overhaasten.

giphy.gif

wat als blijkt dat er opzettelijk gains van me onthouden zijn? gratis geld?

Even een korte samenvatting van de stand van zaken:

Er is nogal wat ophef ontstaan omtrent het rapport waarin de whey delicious van XXL Nutrition en de whey perfection van Body & Fitshop werd onderworpen aan wat analytisch chemisch vernuftigheden (massospectrometrie) om de eiwit- en aminozuursamenstelling te bepalen.

De resultaten van de eiwitsamenstelling ga ik niet behandelen.

Bron van het rapport: waarschijnlijk Universiteit Maastricht, ik ben er niet 100% zeker over, maar daar lijkt het wel op op basis van de vermelding van een naam van een associate professor in het rapport die daar werkzaam is.

Levering van de samples: degene die deze test heeft opgezet heeft destijds een foto geplaatst van een pot whey delicious en een zak whey perfection, in een kartonnen doos, die linea recta naar het lab zouden gaan. Er was dan ook expliciet afgesproken om gesloten verpakkingen in hun geheel naar het lab te zenden.

Uitgevoerde analyse van de aminozuursamenstelling: whey bestaat uit een shitload aan eiwitten, en eiwitten bestaan uit een reeks aminozuren die aan elkaar verbonden zijn met peptide bindingen. Als je de aminozuursamenstelling wilt analyseren zul je dus eerst deze eiwitten ‘kapot’ moeten maken zodat je alle losse aminozuren hebt (feitelijk: de peptide bindingen verbreken; hydrolyseren). Dit werd gedaan door het op te lossen in een zoutzuur oplossing en deze te verhitten naar 110 graden celcius, voor 16 uur. Dit is een gebruikelijke methode om alle eiwitten volledig te hydrolyseren, zodat je alleen nog maar losse aminozuren overhoudt. Vervolgens zijn de monsters nog gedroogdampt met stikstofgas gedurende 18 uur bij 40 graden, wederom een gangbare methode.

Deze gedroogdampte monsters heeft men opgelost in tridecafluoroheptanoic acid, dit wordt gebruikt als ion pairing reagent. Wederom niets nieuws, gezien dit vrijwel een must is wanneer je een mengsel van alle aminozuren hebt (anders zou je nog de pH waarde kunnen wijzigen zodat het betreffende aminozuur apolair wordt, maar dat kan niet bij een mengsel), anders kun je de polaire aminozuren niet scheiden.

Tot dusverre: alles volgens het boekje. De massaspectrometrie is in duplo gedaan, i.e. twee bepalingen, waarna is gemiddeld. Dit gaf ons de volgende resultaten:

2eqcaq1.png

Nu voordat ik verder vertel wil ik twee principes even kort toe lichten, namelijk accuraatheid en precisie, gezien deze nogal een exacte definitie hebben in de chemie. Als ik die woorden dus gebruik moet je ze wel begrijpen. Een hoge accuraatheid komt erop neer dat het gemiddelde van alle metingen (heel) dicht in de buurt komt van de exacte waarde die wordt gemeten. Precisie komt erop neer dat alle metingen heel dicht in de buurt van elkaar zitten, maar niet dus niet noodzakelijk ook in de buurt zitten van de exacte waarde die wordt gemeten. In plaatjes afgebeeld:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Hoge accuraatheid, lage precisie

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Hoge precisie, lage accuraatheid

Als je wilt weten of de uitslagen van deze test betrouwbaar zijn, moeten deze zowel accuraat als precies zijn.

Te beginnen met de precisie kunnen we dit afleiden uit de twee bepalingen die per monster zijn gedaan. Als er een slechte precisie zou zijn, zouden deze gem. veel van elkaar afwijken. Als er een hoge precisie zou zijn, dan zouden deze gem. weinig van elkaar afwijken. Het laatste is het geval, gezien er gem. ruwweg een afwijking van 3% tussen de twee bepalingen zit van de monsters van bijv. die van B&F (wie me niet gelooft mag dit zelf nalopen). Als je er een gewogen gemiddelde van zou maken (vooral de aminozuren in lage concentraties maken die afwijking wat groter dan het lijkt) zou die nog lager uitkomen. Hieruit kun je concluderen dat de test precies is geweest.

Vervolgens de accuraatheid. Die van XXL Nutrition zit gewoon ram dicht in de buurt van de waarde die je zou verwachten. Er zijn eerdere lab rapporten van XXL Nutrition bekend, ook eentje van vanille (net als degene uit dit rapport) en die kwam uit op 78,6 gr. Deze komt uit op 77,6 gr, akelig dichtbij niet? Ook gezien XXL Nutrition claimt dat er 80 gr inzit per 100 gr, zou er echt hoogstens iets van 3% afwijking inzitten wat betreft de accuraatheid. Als deze hoger zou zijn, zou er gewoon belachelijk veel eiwit in die van XXL Nutrition moeten zitten. Het rapport suggereert bijv. een marge van 15 tot 20%. Als dit het geval was zou er 77.6 / 0.85 = 91,3 gr tot 77.6 / 0.8 = 97,0 gr in die van XXL zitten. Dat. Kan. Nooit.

Ofwel de accuraatheid is ook prima.

Al met al zie ik weinig reden om aan te nemen dat dit rapport, mits niet gefabriceerd, er naast zit. De resultaten zijn zowel accuraat als precies.

Bovendien zien we dat B&F een opmerkelijk hoog niveau glycine en alanine heeft, iets wat je niet in whey zou verwachten, maar wel wordt meegeteld. Deze grammen zou je dus eigenlijk van het totaal moeten aftrekken wil je weten hoeveel gram whey eiwit er daadwerkelijk inzit. B&F gaf aan dat de toegevoegde glycine komt door het smaakaroma die zij gebruiken. De alanine weet ik niet waarvan deze afkomstig is. Er lijkt zo’n 3 gr extra glycine in te zitten en zo’n 2 gr extra alanine, als je die 5 gr aftrekt van de 65,5 gr kom je uit op 60,5 gr whey eiwit per 100 gr whey perfection.

Dan het rapport die B&F plaatste:

http://files.bodyenfitshop.nl/downloads/whey_perfection_test.pdf
Hierbij is de concentratie eiwit geschat aan de hand van een stikstof bepaling (DUMAS methode). Waarom wordt dit gedaan? Wel aminozuren bevatten stikstof, en als je weet wat voor samenstelling een product heeft (zoals bekend is bij whey) kun je d.m.v. de hoeveelheid stikstof meten aardig goed berekenen hoeveel eiwit het was. Mits het 100% dat product betrof. Dit neemt dus ook de glycine en alanine mee van hierboven, die je eraf zou moeten trekken. Het rapport spreekt over 71,4% eiwit, ofwel 71,4 gr eiwit per 100 gr. Er staat in het rapport zelf niet of deze bepaling is gedaan incl. of excl. het vocht In de toegevoegde tekst van B&F in diezelfde PDF wordt beweerd dat dit incl.. het vocht was. De hoeveelheid vocht was ook bepaald middels gravimetrie in een aparte meting die dit op 4,9% stelde, i.e. 4,9 gr vocht per 100 gr. Ofwel als we een eerlijke vergelijking willen maken dan berekenen we de droogstof eiwit waarde, net als bij massaspectrometrie, ofwel 71,4 / 0.951 = 75,1%, i.e. 75,1 gr per 100 gr. Echter, uit het rapport is niet duideljk of dit nu incl. of het excl. het vocht was gemeten, dus die 71,4 gr eiwit per 100 gr kan net zo goed als de hoeveelheid eiwit per 100 gr aan droogstof zijn.

Welnu, van die 71,4 gr zou je dan nog de paar gram glycine en alanine af moeten trekken die biljken uit de massaspectrmoetrie, en dan kom je alsnog uit op circa 66,4 gr uit.

Kanttekening: B&F vermeldt wel gewoon eerlijk dat er meer glycine en alanine inzit in hun productomschrijving. Deze zijn alleszins hoger dan je zou verwachten van whey. Echter blijken deze uit de massaspectrometrie meting nog wel wat aan de lage kant. Zo staat er bijv. bij hun productomschrijving:
Glycine 3025 mg (per 100 gr eiwit)
Alanine 4788 mg
Als je echter de waarden omrekent van de massaspectrometrie naar per 100 gr eiwit (en dus niet per 100 gr whey), dan komt dat neer op 8,7 gr alanine en 6,9 gr alanine.

Even de resultaten nog wat duidelijker maken (zie net dat Galen dit ook gedaan heeft :p).

Dit is de stikstof analyse van B&F zelf. Door hun leverancier Aminolabs gedaan via het lab ECCA.
http://files.bodyenfitshop.nl/downloads/whey_perfection_test.pdf

Eiwit 71.4 %
Vocht 4.9 %

Vocht gaan we natuurlijk er niet bij tellen, maar dit gebeurd door leveranciers en geeft dus een verkeerd beeld.

En hier komt nog bij de toevoeging van aminozuren als smaakstoffen (Glycine en waarschijnlijk ook Alanine).

Aminolabs zegt:

"Van de beschuldigen omtrent “aminospiking” is dus geen sprake.
Wij gebruiken aminozuren als draagstof in onze unieke flavours om een optimaal product
te creëren nauwsluitend aan de functie.
Daarnaast willen we de consument ook nog even wijzen op de juiste toegestane
afwijkingen. Op Europees Niveau worden de volgende toleranties gehanteerd voor het
proteïne gehalte:
- Voor producten met een eiwitgehalte van <10g per 100g: *2g
- Voor producten met een eiwitgehalte tussen 10-40g per 100g: *20%
- Voor producten met een eiwitgehalte van >40g per 100g: *8g"

Dus 1. via de meetmethode (stikstofgehalte) mag er een afwijking van 8% sowieso zijn. En gezien ze zelf aangeven aminozuren toe te voegen voor smaak wordt de test hier nog eens door beïnvloed (elk aminozuur bevat stikstof en geeft een hoger 'eiwitgehale' in de test wanneer toegevoegd).

Dus van het uiteindelijk resultaat gaat er nog eens wat van af. 71,4% min het percentage aan aminozuren die toegevoegd zijn als smaakstof. Alleen via een aminozuuranalyse kan men dat percentage te weten komen.

Volgens de aminozuursamenstelling op het label van B&F zou dit er moeten in zitten.
http://www.bodyenfitshop.nl/eiwitte...sportsnutrition/whey-perfection/#ingredienten

Dit is de samenstelling van 100gram eiwit, dus niet whey.

Op 65% eiwit zou het er zo moeten uitzien.

Aminozuurprofiel per 65 gram eiwit (whey perfection B&F):
Asparginezuuur 6906,25 mg
Threonine* 4522,7 mg
Serine 3367,1 mg
Glutamine 10940,15 mg
Proline 4375,8 mg
Glycine 1966,25 mg
Alanine 3112,2 mg
Valine* 3251,95 mg
Cysteine 1361,1 mg
Methionine* 1710,15 mg
Isoleucine* 3890,25 mg
Leucine* 6933,55 mg
Tyrosine 2009,8 mg
Fenylalanine* 1808,3 mg
Lysine* 5504,2 mg
Histidine 1169,35 mg
Tryptophane* 694,2 mg
Arginine 1469 mg

Dit komt overeen met de resultaten van de onafhankelijke aminozuuranalyse. Buiten het hogere Glycine en Alanine gehalte (de producent aminolabs gaf al aan dit toe te voegen als smaak).

Gezien het hogere percentage Glycine en Alanine gevonden gaat er nog eens max 8% van het resultaat van B&F af (bovenstaande stikstofanalyse van aminolabs). Dus dit geeft een percentage van minimum 63,4% (max 67,4). Dit komt overeen met het gevonden % in de onafhankelijke aminozuuranalyse van 65,5%.

Maar dan moet de hogere Glycine en Alanine waarde ook nog hiervan af getrokken worden. Dus dat zou de uiteindelijke eiwit waarde op 60% gemiddeld brengen (tussen 57-62%).

Metingen kunnen altijd afwijken (meer kans bij de stikstofgehalte bepaling), dus de waardes gaan hier ergens tussen liggen.

2eqcaq1.png

Laatst bewerkt:
Thanks voor de verduidelijking van jullie beiden, karma is on its way :)

Nog 1 vraag Galen: Als je zegt dat de naam van een associate van U Maastricht vermeld staat, dan heb je het niet over het PDF bestand dat gedownload kon worden neem ik aan? Want hier staat voor zover ik weet geen naam op. Dus waar haal je deze info als ik vragen mag?

Thanks voor de verduidelijking van jullie beiden, karma is on its way :)

Nog 1 vraag Galen: Als je zegt dat de naam van een associate van U Maastricht vermeld staat, dan heb je het niet over het PDF bestand dat gedownload kon worden neem ik aan? Want hier staat voor zover ik weet geen naam op. Dus waar haal je deze info als ik vragen mag?

Staat wel een naam op, goed kijken. Ik ga hem hier alleen niet uittikken voordat dit een eerste hit wordt bij Google als je z'n naam intikt.

Dus de conclusie is; Het verschil is bij XXL zo klein dat het niet noemenswaardig is. Ook een vrij normale praktijk in de voedingsmiddelenbranche om marginaal minder te leveren.

En B&F flest de boel gewoon en stop significant te weinig whey in zijn product. Tenzij het 22% goedkoper is dan dat van XXL worden de klanten van B&F opgelicht. (60.5gr (B&F) / 77.6gr (XXL)) = 22% minder.

Verder geen reden om te twijfelen aan de uitkomsten wat betreft accuraatheid en precisie. Een groter aantal samples zou voor wetenschappelijk onderzoek wel noodzakelijk zijn, maar in dit geval voldoet een marginaal lager gemiddelde en grotere standaard deviatie.

Laatst bewerkt:
Is die Jordi nou al terecht? Beetje wazig dat hij ineens niet meer post na al dat geld wat is gedoneerd. Ergens bang voor zijn is ook een beetje dom, wat kan er nou gebeuren als je het volledige rapport post. Wat mijns inziens direct al had moeten gebeuren in plaats van een PDFje uit Word.

Dus de conclusie is; beiden stoppen te weinig whey in hun product. Alleen is het verschil bij XXL zo klein dat het bijna niet noemenswaaridg is. Ook een vrij normale praktijk in de voedingsmiddelenbranche om marginaal minder te leveren.

En B&F flest de boel gewoon en stop significant te weinig whey in zijn product. Tenzij het 22% goedkoper is dan dat van XXL worden de klanten van B&F opgelicht. (60.5gr (B&F) / 77.6gr (XXL)) = 22% minder.

Verder geen reden om te twijfelen aan de uitkomsten wat betreft accuraatheid en precisie. Een groter aantal samples zou voor wetenschappelijk onderzoek wel noodzakelijk zijn, maar in dit geval voldoet een marginaal lager gemiddelde en grotere standaard deviatie.
Beetje voorbarige conclusie in de richting van XXL, een afwijking van 3% zou ik niet de boel flessen noemen. Dit komt doordat je met een biologisch product van doen hebt, en dit is NOOIT constant.

En ook betreft het body en fit verhaal, het kan zijn dat ze gewoon een slechte batch gehad hebben. Shit happens, deze ervaring leert dan dat ze zelf steekproefgewijs uitgebreid moeten laten testen bij een onafhankelijk instituut. En niet afgaan van een simpel N-bepaling door de DUMAS methode, gedaan door de leverancier. Om zo een constante kwaliteit af te dwingen.

Hij noemt die drie procent dan ook geen flessen, hij noemt b&f flessen.

Breaking news: Jordy werkt nu voor B&F! Bewijs:
Bij de meeste mensen duurt een werkdag of collegedag ongeveer 8 uren. Een fatburner doet zijn werk over het algemeen gedurende 8 uren. Als we het dus hebben over een fatburner dat de hele werk- of collegedag door werkt doelen we dus op die 8 uren.

Klopt inderdaad, je lichaam kan niet de hele dag op volle toeren draaien natuurlijk. Een goede nachtrust is daarnaast ook erg belangrijk voor je herstel en groei en als je nog vol energie bent van een fatburner zal je nooit in slaap kunnen komen.

Jordy

Terug
Naar boven