XXL Nutrition

Contest Log Let's bulk up a little

Peiling Peiling Stop maar met deze contest. Het hindert je groei.

• Eens

Stemmen: 2 16,7%
  • Oneens

Stemmen: 8 66,7%
  • Weet niet

Stemmen: 2 16,7%

• Totaal stemmers
    12
  • Peiling gesloten .
Vanochtend vroeg bij de huisarts geweest. Er is niets 'stuk'. Hoge spierspanning in de onderrug op links (daar zit ook de zeurende pijn). Nieren zijn in orde (nierpijn zou hoger zitten). Verder onderzoek in ziekenhuis onnodig. Diagnose: 'aspecifieke lage rugpijn'. Weer terug naar de fysio.
Heb ik ook gehad ben toen langs een kraker gegaan

Vanochtend vroeg bij de huisarts geweest. Er is niets 'stuk'. Hoge spierspanning in de onderrug op links (daar zit ook de zeurende pijn). Nieren zijn in orde (nierpijn zou hoger zitten). Verder onderzoek in ziekenhuis onnodig. Diagnose: 'aspecifieke lage rugpijn'. Weer terug naar de fysio.
Succes 👍👍

As promised:

dagKCalveteiwitkoolh.v.vezel
ma 6-935068514550277
Ik zou wel je vezelinname echt drastisch verminderen (meer richting de 40-50 g max). Los van het verzadigde effect wat je juist wilt mijden in een bulk, kunnen teveel vezels zorgen voor buikpijn, winderigheid en deficiënties in o.a. ijzer, calcium en zink. Helemaal omdat je geen vlees eet en daardoor met name non-heemijzer binnen krijgt.

Maar goed, dat is iets wat mij opvalt vanuit mijn voedingsdeskundige blik🤓

en veel meer eiwitten eten omdat je al geen dierlijke eiwitten eet.

• Topic Starter Topic Starter
en veel meer eiwitten eten omdat je al GEEN dierlijke eiwitten eet.
Even voor de duidelijkheid, ik ben geen veganist maar eet vegetarisch, dus krijg WEL dierlijke eiwitten uit melkproducten binnen. Hoeveel gram/kg eiwitten raad jij dan aan voor vegetariërs? Ik ben al van 1,8 naar 2,2 g/kg gegaan. @SP1988 mag deze vraag natuurlijk ook beantwoorden als voedingsdeskundige.

Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid, ik ben geen veganist maar eet vegetarisch, dus krijg WEL dierlijke eiwitten uit melkproducten binnen. Hoeveel gram/kg eiwitten raadt jij dan aan voor vegetariërs? Ik ben al van 1,8 naar 2,2 g/kg gegaan.
2,2 voor plantaardige eiwitten iirc

Bell heeft er een heel artikel over voor vegetariers/vegans
Maar miss dat je die al hebt gelezen
Ja, ik volg best veel 'evidence based' kanalen dus zeker ook Bell coaching. Ook zij adviseren 2,2 voor vegetariers:
Gebaseerd op eigen interpretatie van de beschikbare literatuur en wetenschap omtrent eiwitinname, plus de perspectieven van goeroes in het achterhoofd gehouden, is een eiwitinname van minimaal 1,8 g/kg onze aanbeveling. In de praktijk raden we ook wel eens tot 2,2 g/kg eiwit aan, bijvoorbeeld voor vegetariërs (en soms nog hoger, zeker bij mensen die gebruik maken van AAS/PEDs, waar de behoefte velen malen hoger ligt).
bron: https://bell-coaching.com/voeding/voeding-doelstelling-deel-2-eiwit-101/#t-1631012080310

Ik zou wel je vezelinname echt drastisch verminderen (meer richting de 40-50 g max). Los van het verzadigde effect wat je juist wilt mijden in een bulk, kunnen teveel vezels zorgen voor buikpijn, winderigheid en deficiënties in o.a. ijzer, calcium en zink. Helemaal omdat je geen vlees eet en daardoor met name non-heemijzer binnen krijgt.
Hoge vezelinname komt grotendeels door mijn 'clean eating habits'. Als ik naar de grootste vezelbronnen kijk, zal ik havermout (deels) moeten vervangen door witbrood o.i.d. om naar 40-50 gram max. te kunnen gaan.

Hoge vezelinname komt grotendeels door mijn 'clean eating habits'. Als ik naar de grootste vezelbronnen kijk, zal ik havermout (deels) moeten vervangen door witbrood o.i.d. om naar 40-50 gram max. te kunnen gaan.
Ervaar je spijsverteringsklachten zoals verstopping of juist diarree met zoveel vezels? Hoeveel drink je op een dag?

Heb je wel eens een bloedtest laten doen sinds je vega bent gaan eten, om plasmawaarden van micro's te checken?

Ja, ik volg best veel 'evidence based' kanalen dus zeker ook Bell coaching. Ook zij adviseren 2,2 voor vegetariers:

bron: https://bell-coaching.com/voeding/voeding-doelstelling-deel-2-eiwit-101/#t-1631012080310
Die eiwitinname zou ik mij niet te druk om maken. Negatieve effecten van diëten hoog in eiwit worden alleen gezien bij omnivoren.
Vermoed wordt dat die negatieve effecten zijn toe te schrijven aan de verzadigde vetten (en PAK's) uit vlees.

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen veganist maar eet vegetarisch, dus krijg WEL dierlijke eiwitten uit melkproducten binnen. Hoeveel gram/kg eiwitten raad jij dan aan voor vegetariërs? Ik ben al van 1,8 naar 2,2 g/kg gegaan. @SP1988 mag deze vraag natuurlijk ook beantwoorden als voedingsdeskundige.
ik dacht dat je juist veganistisch at. vandaar nog hoger in eiwit. maar dan is dit prima inderdaad.
persoonlijk had ik de voorkeeur ook gegeven aan iets meer vetten. en er zijn genoeg bronnen waar minder vezels inzitten.

Dat is prima inderdaad. Enige kanttekening die ik erbij zou plaatsen is dat dit een algemeen advies is en niet toegespitst op een specifiek persoon.

Ik heb het gevoel nu een goede fysio te pakken te hebben! We zijn in de eerste sessie ook direct gaan squatten in de oefenzaal en ik heb form cues meegekregen m.b.t. kanteling van het bekken. Probleem is vooral dat ik de neiging heb mijn onderrug te hol te trekken om te compenseren voor mijn kyfose in de middenrug. Naast het bracen moet ik daarom ook mijn bilspieren aanspannen voor elke squat, om zo de 'anterior pelvic tilt' er uit te halen. Verder mag ik gaan foamrollen voor en/of na de training op de onderrug en de gluteus medius. Ik mag ik in principe alle oefeningen doen in de sportschool, dus geen beperkingen! Mits ik m'n onderrug neutraal houd tijdens de oefeningen.

Na het fysiobezoek nog getraind:

Vrijdag 10-9-2012: Legs

EquipmentOefeningSets, reps, gewicht
barbellback squat, high bar *4x10x40
barbellhip thrust, paused, constant tension4x11x75
machine (black)leg press, constant tension17x65, 16x67½, 15x70, 15x72½
machine (black)standing calf raise, unilateral3x15x10
machine (black)lying leg curl, unilateral12,12,12,10x17½
machine (black)seated calf raise, paused3x14x47½
machine (grey)seated leg extension, unilateral, paused3x15x22½, 13x25
machine (grey)leg abduction4x15x54½
machine (grey)leg adduction3x15x79½, 15x81½

* Squats op techniek, op aanwijzing van fysio.

Laatst bewerkt:
Als hij gaat deadliften is het volgende week weer auw auw. Beter niet doen idd
Onderrug schiet erin bij horizontaal “reiken” dit kan zowel vooruit (iets pakken wat te ver naar voren ligt) of bijv een box squat, waarbij je je kont verder naar achteren vehuist. Ik zou er als rug patient ver van wegblijven
De sportfysio die mij gisteren uitgebreid (een uur lang!) heeft onderzocht, ziet geen enkele reden om welke oefening dan ook te vermijden. Squat- en deadlifttechniek is ook doorgenomen in de oefenzaal. Het is nu een kwestie van extra aandacht voor een juiste techniek in de oefeningen die de onderrug belasten met de cues die de fysio heeft gegeven en na afloop van elke training foamrollen op de spieren met een veel te hoge spierspanning.

Maar ik zal jullie adviezen volgende week aan hem voorleggen.

Laatst bewerkt:
De sportfysio die mij gisteren uitgebreid (een uur lang!) heeft onderzocht, ziet geen enkele reden om welke oefening dan ook te vermijden. Squat- en deadlifttechniek is ook doorgenomen in de oefenzaal. Het is nu een kwestie van extra aandacht voor een juiste techniek in de oefeningen die de onderrug belasten met de cues die de fysio heeft gegeven en na afloop van elke training foamrollen op de spieren met een veel te hoge spierspanning.

Maar ik zal jullie adviezen volgende week aan hem voorleggen.
Als je toch een deadlift gaat doen zal ik je aanraden om met een hexbar te gaan liften. Ik heb ook een geschiedenis met onderrug blessures sinds dat ik lift met een hexbar nergens last meer van

• Like
Waarderingen: Onit
Laatst bewerkt:
? billen aanspannen ?
Hoe wil je gaan zakken als je je kont dichtknijpt

Terug
Naar boven