MuscleMeat

log chrisk

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.262
FF off topic, hoezo is squatten voor jou ramp?

Als ik voor een high bar atg squat ga a la clarence kennedy dan komt er bij relatief licht gewicht een punt dat ik bij het omhoog komen m'n rug niet recht kan houden en of achteraf last van m'n rug/een stijve rug krijg. Volgens mij kom ik met mobiliteit en schoenen best in een aardige bottom positie, of misschien toch door mijn lompe proporties met achterlijke lange dijbeen een klein beetje buttwink wat mijn rug niet leuk vind. Dan lukt max 140 x 1 misschien ik weet niet eens of ik daar nog aan kom.

Dit ondanks de 100-110 kg x 20 jefferson curl, wat dus eigenlijk zelfs sterker is dan mijn atg squat. Wtf is dat. Rug moet sterk genoeg zijn, maar met een 220 x 10 of 260 pull 140 squat klopt er iets niet toch. atg split squat met +110 gedaan dus de benen kunnen het wel.

Dan kan ik rom minderen om dat probleem van de onderrug tegen te gaan en dan gaat het prima, tot een box squat op bench, maar dat is eigenlijk een half squat. Met het opnieuw opbouwen en experimenteren etc etc ben ik daarop toevallig vandaag weer uitgekomen bij een easy 150 x 8 zonder belt zonder schoenen zonder onderbroek.

Maar ik weet niet, heeft een half squat nut?

En als je dan gaat rekenen doen alternatieven zoals met 1 been atg gaan zonder gewicht of zeker met een paar %bw extra al meer voor de beenspieren dan wat ik ooit hoop te squatten. Then what's the point?

Het tillen van zware shit voor sterke botten of power output doe ik wel gewoon vanaf de grond.

tldr; Ik ben geen chinees met korte femurs.

We zitten qua squat ongeveer in hetzelfde schuitje, helaas.

• #2.268
Rekt wat meer mee he.

We zitten qua squat ongeveer in hetzelfde schuitje, helaas.
I was today years old when... ik voor het eerst blij was met m'n korte beentjes.

Al zag ik laatst, bij Sika Strength, Femke Bol een Front Squat doen, niet ATG, maar wel onder parallel en die heeft me toch ook een paar lange stelten.

• #2.272
Al zag ik laatst, bij Sika Strength, Femke Bol een Front Squat doen, niet ATG, maar wel onder parallel en die heeft me toch ook een paar lange stelten.
Niet atg inderdaad (of een andere opvatting van atg) en met gewicht dat ik ook wel zonder problemen kan, en een minder lang persoon.

Sika Strength zeggen ook wel eens over sommige atleten dat het voor hen nodig kan zijn om de rom te beperken.

Andere voorbeelden van lange mensen zeg 190+ die sterker kunnen squatten, voor zover ik ze heb gezien, zijn steeds geen natties. En gaan ook niet echt voorbij parallel, discutabel, zelfs oly lifters niet.

Niet atg inderdaad (of een andere opvatting van atg) en met gewicht dat ik ook wel zonder problemen kan, en een minder lang persoon.

Sika Strength zeggen ook wel eens over sommige atleten dat het voor hen nodig kan zijn om de rom te beperken.

Andere voorbeelden van lange mensen zeg 190+ die sterker kunnen squatten, voor zover ik ze heb gezien, zijn steeds geen natties. En gaan ook niet echt voorbij parallel, discutabel, zelfs oly lifters niet.
Clarance Kennedy is wel de GOAT, de beste Olympische gewichtheffer zonder deelname. Lasha gaat toch best wel diep?

De meeste atleten hoeven niet ATG voor het effect wat ze willen. In het Sika Strength filmpje dat ze bespraken hadden ze het ook over de plaats van minder diep squatten in het totale plaatje van een atleet als Femke Bol, maar dan staat alles in het teken van de sport.

Jij doet trainen, iirc, meer voor hypertrofie dan voor kracht. Dat is een amder uitgangspunt.

• #2.274
gaan ook niet echt voorbij parallel, discutabel, zelfs oly lifters niet.
Wat dat betreft is de diepte van de kleine chinesen met mini femurs ook niet echt verder dan hip crease under top of knee, of net op die grens van parallel. Voordeel voor hun is dat ze dan nog rechtop staan met hun rug.

Om dat te bereiken als lange-femur-bezitter moeten je knieën eigenlijk zo ver naar voren dat het een hack squat wordt, eens je onder top of knee komt zit je dan al op je enkels. Of je moet extra breed gaan staan maar dan ga je ook niet laag meer komen.

Clarance Kennedy is wel de GOAT, de beste Olympische gewichtheffer zonder deelname. Lasha gaat toch best wel diep?

De meeste atleten hoeven niet ATG voor het effect wat ze willen. In het Sika Strength filmpje dat ze bespraken hadden ze het ook over de plaats van minder diep squatten in het totale plaatje van een atleet als Femke Bol, maar dan staat alles in het teken van de sport.

Jij doet trainen, iirc, meer voor hypertrofie dan voor kracht. Dat is een amder uitgangspunt.
Klopt inderdaad, en voor hypertrofie zou die clarence diepte wel gunstig zijn.

Ze hebben het wel eens over verschillende dingen; dat het inderdaad slechts een deel van de training is en de volledige squat in andere sessies/periodes complementeert, of dat een sporter door lengte/leverages/mobiliteit beperkt is en liever net tot/boven parallel squat dan helemaal niet. Dat om blessurevrij en de rug vrij te houden omdat ze er nog iets mee moeten doen. En alsnog wat zal het zijn 90% van de benefits halen van moving heavy weights fast. Dat dan vaker zo te zien bij bijvoorbeeld throwers of grote nfl/rugby spelers.

Overigens squatten ze zelf ook niet zo diep als clarence. Lijkt best een legitieme vraag of dat wel nodig is.

Maar rond het punt waar sterke niet-atg-squatters weer omhoog gaan kan ik niet keren, of ik moet ervoor omhoog of ik zak er altijd voorbij. Was leuk geweest als ik daar al op een of andere spierspanning/rek kon bouncen, in plaats van dat fysiek op m'n kuiten/hakken te moeten doen.

• #2.275
Lasha gaat toch best wel diep?
Nee toch, ik bedoel diep zat, maar gaat niet op z'n hakken zitten. Vangt z'n snatches en alles ook hoog. (vergeleken met de kleintjes die bijna op de grond zitten om te vangen)

Nja wel lager nog dan andere supers.

Maar supers hebben ook wat tientallen kg extra massa op deze ledematen. En ik heb het geprobeerd maar die komt niet van de melk.

Nee toch, ik bedoel diep zat, maar gaat niet op z'n hakken zitten. Vangt z'n snatches en alles ook hoog. (vergeleken met de kleintjes die bijna op de grond zitten om te vangen)

Nja wel lager nog dan andere supers.
Dat inderdaad, bij die hele kleintjes is het inderdaad veel dieper.
Maar supers hebben ook wat tientallen kg extra massa op deze ledematen. En ik heb het geprobeerd maar die komt niet van de melk.
:roflol:

• #2.277
Clarance Kennedy is wel de GOAT,
Wat ik trouwens wel lelijk vind aan zijn squat is die kont en knieën naar achteren om weer uit de bodem te komen. Misschien moet dat vanaf daar ook wel. Met bepaalde lengtes kom je dan wel heel ver in een good morning uit, vanaf een positie waar net een beetje buttwink heeft plaatsgevonden.

1,79m, maar desondanks relatief lange bovenbenen en niet heel veel flexibiliteit in mijn enkels. Ik ben nu aan het experimenteren met lowbar. Mocht dat alweer falen, leg ik me erbij neer en ga ik enkel nog heel elevated squats doen.
I was today years old when... ik voor het eerst blij was met m'n korte beentjes.

Dat heb ik ook gezien. Zelfs zonder weightlifting schoenen, als ik het me goed herinner. Heel knap!

Dat heb ik ook gezien. Zelfs zonder weightlifting schoenen, als ik het me goed herinner. Heel knap!
Platte schoenen idd, ook voor haar power cleans, het viel mij ook op. En dat met haar lengte (184cm) en relatief lange benen.

Laatst bewerkt:
  • #2.280
1,79m, maar desondanks relatief lange bovenbenen en niet heel veel flexibiliteit in mijn enkels. Ik ben nu aan het experimenteren met lowbar. Mocht dat alweer falen, leg ik me erbij neer en ga ik enkel nog heel elevated squats doen.
(dagelijks) Dorsiflexie aanpakken en schoenen gebruiken en de uitvoering aan je leverages aanpassen dan zou het toch moeten kunnen, zat nonsupers onder de 180 met wat langere benen die flink squatten. Sika Strength heeft wat filmpjes waar ze van verschillende lifters de squat techniek analyseren, daar zitten ook nonsupers/ukkies bij met relatief langere benen en top level squats. Nja ik weet ook niet hoe ver je bent gekomen al.

Misschien plaats je voor 'high bar' de bar wel te high wat deze lever langer maakt, voeten te dicht op elkaar vereist te veel forward knee travel, etc etc.

Platte schoenen idd, ook voor haar power cleans, het viel mij ook op. En dat met haar lengte (184cm) en relatief lange benen.

Zou ze natty zijn?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven