Fitness Seller

log chrisk

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.241
Het gaat mij ook niet om de conversie, maar ik heb in deze de insteek baadt het niet dan schaadt het niet want als je minder ALA tot je neemt zal je meer andere vetzuren tot je nemen.
Epidemiologisch zie je hierboven zelfs voorbeelden van slechtere gezondheid wanneer om3 vooral in de vorm van ALA genomen worden itt als EPA+DHA. Dan zou dat als het geen of onvoldoende baat heeft en het de plaats inneemt van gunstigere om3 dus toch kunnen schaden. Vooral gezien je de om6 er dan ook bij neemt.

Als je nou minder ALA en meer EPA+DHA neemt...?

Je snapt mijn punt niet, het is jouw log en ik maak mezelf niet zo druk hierover, dus ik laat deze discussie voor wat die is.

• #2.243
Je snapt mijn punt niet, het is jouw log en ik maak mezelf niet zo druk hierover, dus ik laat deze discussie voor wat die is.
Ik wist niet dat we een discussie hadden, ik dacht dat ik je vragen aan het beantwoorden was. (zo ver dat kan met de beschikbare wetenschap)

Als dat nog niet lukte mag je het nog eens proberen hoor!

• Like
Waarderingen: K82
Ok, discussie is een zwaar woord. Ik neem wat EPA en DHA per dag in als supplement, maar kom niet aan de hoeveelheden die jij nastreeft, daar heb ik voor mezelf vrede mee. Als ik moet kiezen tussen weinig of wat meer ALA in de vetten die ik de rest van de dag tot me neem probeer ik voor wat meer ALA te kiezen onder het motto baadt het niet dan schaadt het niet.

Ok, discussie is een zwaar woord. Ik neem wat EPA en DHA per dag in als supplement, maar kom niet aan de hoeveelheden die jij nastreeft, daar heb ik voor mezelf vrede mee. Als ik moet kiezen tussen weinig of wat meer ALA in de vetten die ik de rest van de dag tot me neem probeer ik voor wat meer ALA te kiezen onder het motto baadt het niet dan schaadt het niet.
Ik weet niet eens wat EPA, DHA of ALA betekent.

• #2.246
Kijken we misschien vanuit verschillende benaderingen: wat EPA+DHA krijgen en daarvoorbij liever ALA dan slechtere vetten kiezen; tegenover optimale/maximale EPA+DHA en dat liever niet willen inleveren voor ALA.

→ ←

Kijken we misschien vanuit verschillende benaderingen: wat EPA+DHA krijgen en daarvoorbij liever ALA dan slechtere vetten kiezen; tegenover optimale/maximale EPA+DHA en dat liever niet willen inleveren voor ALA.

→ ←

En dat kwam door deze opmerking

Plantaardige olieën zoals lijnzaadolie bevatten veel omega6.

Als je bijvoorbeeld zonnebloemolie had geschreven had ik er niet op geregeerd, maar volgens mij zijn er maar weinig plantaardige oliën die beduidend minder omega6 bevatten.

• #2.250
En dat kwam door deze opmerking

Als je bijvoorbeeld zonnebloemolie had geschreven had ik er niet op geregeerd, maar volgens mij zijn er maar weinig plantaardige oliën die beduidend minder omega6 bevatten.
Ik zie niet in wat dat afdoet aan het statement. In een groep van voedingsmiddelen die omega6 bevatten is er een die het minder dan anderen van die groep bevat. Maar dat is ten opzichte van alternatieven die het niet of nauwelijks bevatten nog steeds veel. De categorie plantaardige olieën bevatten het veel t.o.v. andere voedingsmiddelen, en lijnzaadolie is daar een van.

Voor de context van voedingskeuzes in een compleet dieet waarbij het wenselijk is om omega3's toe te voegen en zodoende de omega3-omega6 ratio te verbeteren. Ik zou afraden daarvoor een bron te kiezen die onnodig veel omega6 bevat. Vergeleken met visolie vind ik elke % omega6 al te veel. Als je ook nog kijkt naar het daadwerkelijk nut van de omega3s die je inneemt waarbij conversie dan relevant wordt des te meer, maar ok dat wou je los zien.

• #2.251
Helpt het misschien dat ik daarbij bedoel dat "veel" kwantitatief net zo telt als wat we veel omega3 zouden vinden? Gezien je die 2 idealiter gelijk wilt krijgen. Voor een slok aan omega6 moet je net zoveel grammen omega3 (of waarsch. specifiek EPA+DHA) zien te vinden. Dat zijn nogal wat grammen aan omega3/EPA+DHA. Dan is dat aantal grammen omega6 dus ook veel. T.o.v. het ideaal. (Niet veel t.o.v. hoe makkelijk ze te krijgen zijn of hoeveel er typisch in (dus ongezonde) dieten zit, dat is juist het probleem.)

Laatst bewerkt:
Heb jij ergens een betrouwbare bron gevonden wat betreft de hoeveelheid omega 6 die in visolie zit?

• #2.253
Heb jij ergens een betrouwbare bron gevonden wat betreft de hoeveelheid omega 6 die in visolie zit?
Zijn de studies die ik linkte welke kijken naar de 3:6 ratios in diëten en waar die nu uit bestaan en gedurende onze evolutie uit bestonden betrouwbaar? Die bouwen een compleet beeld op om die ratios op te maken. Wikipedia wat ik linkte heeft deze tabel: https://en.wikipedia.org/wiki/Fatty_acid_ratio_in_food#Fish

Zoek je misschien keurmerken van de vis en supplementen die wij (kunnen) kopen?

Kijk ook volgens jou link is bevat lijnzaad dus weinig omega 6 en alleen daar sloeg ik op aan.

• #2.255
Kijk ook volgens jou link is bevat lijnzaad dus weinig omega 6 en alleen daar sloeg ik op aan.
Dat ging over lijnzaadolie wat daar niet bij staat, en ik had de hoeveelheid omega6 daarvan al benoemd als 15%, wat veel is. Maar ook volgens die link heeft lijnzaad veel omega6, namelijk 5911mg per 100gr zaad.

Olie is hoger geconcentreerd toch?

• #2.256
Dat ging over lijnzaadolie wat daar niet bij staat, en ik had de hoeveelheid omega6 daarvan al benoemd als 15%, wat veel is. Maar ook volgens die link heeft lijnzaad veel omega6, namelijk 5911mg per 100gr zaad.

Olie is hoger geconcentreerd toch?
Olie is hoger geconcentreerd, dat klopt, maar het omega 3 gehalte ook waardoor de ratio gelijk blijft.

Had je trouwens nog iets aan die studies/links als bronnen voor de hoeveelheid omega6 in visolie?
Ja, ik had uiteindelijk ook vergelijkbare hoeveelheden gevonden, ik ga toch nog eens kijken of er ergens data te vinden is wat betreft EPA/DHA supplementen.

• #2.258
Olie is hoger geconcentreerd, dat klopt, maar het omega 3 gehalte ook waardoor de ratio gelijk blijft.
Ja ik zit er dan nog mee of we voor die ratio eigenlijk naar EPA+DHA moeten kijken.

Ja, ik had uiteindelijk ook vergelijkbare hoeveelheden gevonden, ik ga toch nog eens kijken of er ergens data te vinden is wat betreft EPA/DHA supplementen.
Ik ook, als je het vind zie ik het graag!

• #2.259
Ik lees wel dat sommige 90% zuiver zouden zijn, en dat studies die gebruiken. Dus van een goed supplement geeft dat hiervoor een upper limit aan.

Deze heeft lab rapporten beschikbaar maar ik zie daar niet de zuiverheid (purity) in terug

Betaal niet teveel voor de dure ‘onzin’ omega 3. Die van XXL is prima en hoog gedoseerd met EPA/DHA.

• Like
Waarderingen: K82
Terug
Naar boven