AndroidHealthClinic

log chrisk

Vanochtend gewoon weer 1.5 uur door m'n wekker geslapen. Super irritant want dan schuift het ritme steeds verder op. En dan zou je denken lekker uitslapen maar dat is het niet, ik word alsnog moe of zelfs totaal gesloopt wakker.

Toch heb ik periodes gehad dat op tijd wakker worden zelfs zonder wekker prima ging. wtf ligt het dan aan.
You gotta have a damn schedule and stick tot it!

Hoe laat zet je de wekker, hoe laat ga je naar bed en waarom zet je de wekker?

Wat mij helpt is vooraf de dag te plannen en dan met name iets voor in de ochtend. Dat geeft me niet alleen een reden om op te staan, maar ook om naar bed te gaan.

's Ochtends buitenlucht en daglicht pakken schijnt erg goed te zijn voor de biologische klok.

Overdag voldoende doen om hoofd en hersenen in te spannen zorgt bij mij ook voor voldoende vermoeidheid en dat helpt dan om weer een beetje het ritme op te pakken, tot de volgende keer dat ik van de wagen val.

• Topic Starter Topic Starter
You gotta have a damn schedule and stick tot it!

Hoe laat zet je de wekker, hoe laat ga je naar bed en waarom zet je de wekker?
8 uur nu. Had het na de zomerklok omschakeling ook dagelijks steeds wat eerder gezet. En voor de winterklok moest ik dat ook al doen. Dat lukt dan een paar keer en dan dicht bij 8 uur aangekomen begin ik door de wekker heen te slapen tot weer 9+ uur. :o

Dat schuift alles in de dag weer verder op, ook weer een uur later moe, wat weer een uur langer moeten slapen geeft, etc etc.

Wat mij helpt is vooraf de dag te plannen en dan met name iets voor in de ochtend. Dat geeft me niet alleen een reden om op te staan, maar ook om naar bed te gaan.

's Ochtends buitenlucht en daglicht pakken schijnt erg goed te zijn voor de biologische klok.
Ik wou dat ik daar fris en fruitig om 7 uur wakker voor kon worden. Eerst buiten met lekker weer een rondje lopen en aan het water zitten ontbijten ofzo. Dan al om 8 uur met hobbies of werk beginnen zodat er vroeg getraint kan worden wat de hele rest van de dag vrij maakt voor alles dat maar moet gebeuren of leuk is om te doen.

Zeker genoeg om wakker voor te worden maar met door de wekker heen slapen gaat dat lastig.

Overdag voldoende doen om hoofd en hersenen in te spannen zorgt bij mij ook voor voldoende vermoeidheid en dat helpt dan om weer een beetje het ritme op te pakken, tot de volgende keer dat ik van de wagen val.
Vermoeidheid is er wel genoeg. S'avonds trekt dat voor mij juist een beetje weg en raak ik op gang met creatieve of leuke dingen doen. Gelukkig is 1 uur meestal nog wel een goede tijd om overal mee te stoppen.

Vermoeidheid is er wel genoeg. S'avonds trekt dat voor mij juist een beetje weg en raak ik op gang met creatieve of leuke dingen doen. Gelukkig is 1 uur meestal nog wel een goede tijd om overal mee te stoppen.
In de categorie 'do
as I say, dont do as I do', dit werkt niet. Als ik overdag vermoeid ben dan zou ik iets met dat signaal moeten doen.

Je moet niet fris en fruitig zijn om eraan te beginnen, je moet het doen om fris en fruitig te worden.

Als je niet voor de wekker wakker wordt dan slaap je te weinig, als je door je wekker heen slaapt misschien veel te weinig.

Niet voor een autistisch nachtmens. :grinny:
De meeste nachtmensen zijn gemaakt, niet geboren. Wel vaak lekker rustig 's avonds en 's nachts.

Dat schuift alles in de dag weer verder op, ook weer een uur later moe, wat weer een uur langer moeten slapen geeft, etc etc.
Als je weet hoe laat je wilt opstaan, weet je ook wanneer je zou moeten slapen. Wachten tot je moe wordt is niet het juiste antwoord.

Als ik overdag moe ben en 's avonds niet, dan ga ik te vaak toch nog even iets lezen of opzoeken op het internet, en dan nog even dit, nog even dat, en opeens is het half 2 of half 3.

Je moet niet verwachten dat je met het omzetten van een knop wel in een ritme zit. Alle gebruikelijke adviezen over geen schermen e.d. ken je neem ik aan wel.

Als je weet hoe laat je wilt opstaan, weet je ook wanneer je zou moeten slapen. Wachten tot je moe wordt is niet het juiste antwoord.
Ja maar als ik dan nog niet moe ben omdat ik later dan gewenst wakker was geworden en toch in bed ga liggen dan moet ik daar alsnog gaan liggen wachten tot ik wel moe wordt.

Dat kan, maar er zijn veel meer mensen die dat roepen dan die dat echt hebben.

Als je mensen zonder schermen en (veel) kunstmatig licht een paar weken laat leven in een hutje op de hei dan komen ze allemaal in een normaal ritme.

Je moet niet verwachten dat je met het omzetten van een knop wel in een ritme zit.
Heb het idee dat het geleidelijk aan wel recht te trekken is, tot een punt waar ik weer door wekkers heen slaap.

Alle gebruikelijke adviezen over geen schermen e.d. ken je neem ik aan wel.
Geen scherm is geen optie want ik heb letterlijk niks anders te doen en moet dan mogelijk nog tijd aan werk kunnen besteden die door het schuifritme eerder op de dag een uurtje miste. Wel nachtfilter vanaf 2200. Anders werd het inderdaad veel erger en kon ik steeds dieper in de nacht door blijven lezen/gamen. Vanaf die tijd geen blauw licht meer is wel genoeg dat het probleem elders ligt.

Als je mensen zonder schermen en (veel) kunstmatig licht een paar weken laat leven in een hutje op de hei dan komen ze allemaal in een normaal ritme.
Ben ook vrij zeker dat ik met een ideaal leven en leefomgeving ook zonder wekker vroeg wakker kan blijven worden.

Ja maar als ik dan nog niet moe ben omdat ik later dan gewenst wakker was geworden en toch in bed ga liggen dan moet ik daar alsnog gaan liggen wachten tot ik wel moe wordt.
Als jij iedere dag om een andere tijd naar bed gaat dan ben je dan niet gewend te slapen, dat heeft tijd nodig.

Blauw filter zou ik eerder aanzetten.

Je gaat in bed liggen en als je dan echt niet kan slapen dan kom je je bed uit en lees je van papier, dan probeer je het nog een keer.

Wachten op vermoeidheid is imho geen goede strategie. Iedere dag op dezelfde tijd aan een routine beginnen om naar bed te gaan is een betere.

Als je het niet kunt oplossen aan de voorkant met opstaan, dan moet het aan de achterkant met naar bed gaan. Als je zoveel plant op een dag dat je langer door zou moeten, dan plan je teveel en/of te weinig tijd voor uitloop in je dag of week.

Ik zeg niet dat het makkelijk is, want ik worstel er ook mee, maar het is wel simpel. Tenzij allerlei andere zaken, maar daar ga ik voorlopig niet vanuit. Mij lukt het vaak pas om te veranderen als ik na een paar drukke dagen aan het begin van de avond enorm moe ben, is niet ideaal, maar ik grijp die mogelijkheid dan maar aan.

Nogmaals de woorden van Peterson: "You gotta have a damn schedule and stick to it." Schedule en routines zijn handig en als je weinig kan externaliseren misschien wel bittere noodzaak.

Je zal het moeten doen met het leven wat je nu hebt, hoogstens kan je naar dat ideale leven toewerken en er iets dichterbij komen.

Ook als ik wel in een ritme zit (en dat is tijdens de lockdowns en al helemaal met de gyms gesloten meer niet dan wel) ga ik weleens te laat naar bed, of slaap ik slecht, maar door het ritme begin ik dan gewoon aan m'n dag en dan gaat het toch wel lopen.

Gewoon steevast je wekker op een tijd zetten dat je er uit wilt en desnoods een tweede wekker aan de andere kant van je kamer zodat je fysiek uit je bed moet om hem uit te zetten. Je zult niet direct eerder gaan slapen en wellicht eerst een tijd vermoeid raken, maar ooit ga je er aan wennen.

Maar als er niets is in je leven om je te dwingen er ‘s ochtends vroeg uit te komen is dat wel heel lastig en kan je ook gewon toegeven aan een nachtelijk leven.

Nogmaals de woorden van Peterson: "You gotta have a damn schedule and stick to it." Schedule en routines zijn handig en als je weinig kan externaliseren misschien wel bittere noodzaak.
Ohja een paar dagen terug was er oppeens van 2 tot 3 uur snachts een of ander werkvoertuig aan het rondrijden met zwaailichten en een hoop lawaai. Vorig weekend oppeens weer een tuinfeest ergens tot diep in de nacht. En anders is er wel weer een keer s'ochtends vroeg lawaai wat ook uren slaapkwaliteit kost.

Zij moeten ook even JP gaan luisteren.

Eerst was dat dagelijkse kost met allerlei werkzaamheden hier, toen wat rustiger. Misschien dat dat nu nog net vaak genoeg gebeurd om me uit een degelijk ritme te houden.

Laatst bewerkt:
Gewoon steevast je wekker op een tijd zetten dat je er uit wilt en desnoods een tweede wekker aan de andere kant van je kamer zodat je fysiek uit je bed moet om hem uit te zetten.
Staat het al, ik slaap er letterlijk doorheen dus word fysiek niet wakker om fysiek uit bed te kunnen gaan om het uit te zetten. Zal wel een uur de slaapkwaliteit verpesten.

Hoor het wel in m'n dromen :o

Ohja een paar dagen terug was er oppeens van 2 tot 3 uur snachts een of ander werkvoertuig aan het rondrijden met zwaailichten en een hoop lawaai. Vorig weekend oppeens weer een tuinfeest ergens tot diep in de nacht. En anders is er wel weer een keer s'ochtends vroeg lawaai wat ook uren slaapkwaliteit kost.

Zij moeten ook even JP gaan luisteren.

Eerst was dat dagelijkse kost met allerlei werkzaamheden hier, toen wat rustiger. Misschien dat dat nu nog net vaak genoeg gebeurd om me uit een degelijk ritme te houden.
Als je wel in een ritme zit dan zijn dat soort nachtjes niet een groot probleem, nu komt het er bovenop. Zeven tot twaalf kilometer hardlopen is niet moeilijk of ver voor een beetje loper, maar het is wat anders als het de laatste km's van een marathon zijn. Er zijn zat mensen die 's nachts wakker worden of hun bed uit moeten (plassen oid). Vroeger was het gebruikelijk dat mensen de nacht in tweeën deelde.

Uiteindelijk wil ik weer naar de situatie dat ik meestal vlak voor de wekker vanzelf uitgerust wakker wordt. Daarvoor heb ik regelmaat nodig in naar bed gaan en uit bed gaan. Desnoods met wakker liggen, desnoods met lezen van papier, dat is tijdelijk. Kan ook onderdeel van een routine zijn, na een half uurtje lezen of een x-aantal pagina's gaan slapen.

Voor mij gaat dat niet vanzelf, maar ik weet hoeveel beter en fitter ik me voel als ik het wel doe en volhoud, al begint die beloning pas na een paar dagen en duurt het nog langer voor het meer vanzelf lijkt te gaan. In eerste instantie slaap ik slecht, dan heb ik een of twee nachten dat ik heel vast slaap en brakkerig met koppijn wakker wordt , dan gaat het langzaam beter en moet ik oppassen dat ik niet meteen weer terugval.

Anders huisarts en/of melatonine (oid).

Staat het al, ik slaap er letterlijk doorheen dus word fysiek niet wakker om fysiek uit bed te kunnen gaan om het uit te zetten. Zal wel een uur de slaapkwaliteit verpesten.

Hoor het wel in m'n dromen :o
Ik herken dat.

Waarom wil je je slaap aanpakken, gewoon omdat je het wilt, of denk je dat je daardoor beter gaat presteren gedurende de dag? Ik heb juist baadt bij onregelmatigheid, maar met twee jonge kinderen zit dat er nu niet echt in.

Ik herken dat.

Waarom wil je je slaap aanpakken, gewoon omdat je het wilt, of denk je dat je daardoor beter gaat presteren gedurende de dag? Ik heb juist baadt bij onregelmatigheid, maar met twee jonge kinderen zit dat er nu niet echt in.
Is "Steks" de afkorting voor "uitzondering die de regel bevestigt"?

Voor de meesten mensen geldt dat ze veel beter functioneren met een vorm van regelmaat, mensen die in ploegendiensten werken gaan ook eerder dood en hebben vaker last van allerlei kwalen. Te weinig slapen schijn je op de lange termijn ook last van te krijgen, laatst was er iets voer onderzoek dat aantoonde dat 50ers en 60ers die consequent te weinig sliepen eerder last kregen van dementie.

DSPS icm. met het lekker vinden om je moe te voelen (niet vermoeid) maakt het lastig om een normale regelmaat prettig te vinden. Altijd van 04:00 tot 12:00 slapen is haast onmogelijk in deze samenleving, dan is ploegendienst best prettig zolang je geen kinderen hebt.

Vooral om nog wat vrijheid in de dag te kunnen hebben zonder dingen die ik voor mezelf wil doen op te hoeven geven. Laat wakker is laat trainen en laat werken en verder geen vrije tijd. Als ik vroeg kan opstaan kan ik met lunchtijd al getraint en gewerkt hebben, de hele middag en avond vrij, of nog een beetje schuiven met dingen.

Is het niet raar dat je (zeker in NL) multimiljonair moet zijn om een beetje natuurlijk/menselijk te wonen waar je geen overlast hebt van anderen en eens normaal kunt slapen? Gedurende de hele geschiedenis van de mensheid tot behoorlijk recent was dat heel normaal mogelijk, maar nu zouden we het meest ontwikkelt zijn.

Terug
Naar boven