- Waardering
- 12.184
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Dat werkt wel. Als je hartslag maar goed omhoog gaat en je ademhaling ook. In feite is hardlopen ook gewoon 180 kleine sprongetjes maken per minuut. Alles dat je lichaam meer zuurstof doet vragen werkt. Bewegingen moeten dus wel genoeg grote spiergroepen aanspreken om zuurstoftransport een beetje te stressen. (Anders is het meer een lokaal tekort door te weinig doorbloeding, duursporters doen lange trage trainingen om die haarvaten aan te maken en mitochondria te kweken ).Kan je niet je conditie verbeteren door een boel isolatie oefeningen met 15-20 reps te doen als circuit zonder rust? Ik heb nooit het idee gehad dat zoiets helpt, maar is het dan echt anders dan rennen?
Ik weet niet in hoeverre het kan met isolatie oefeningen.Kan je niet je conditie verbeteren door een boel isolatie oefeningen met 15-20 reps te doen als circuit zonder rust? Ik heb nooit het idee gehad dat zoiets helpt, maar is het dan echt anders dan rennen?
Dat werkt wel. Als je hartslag maar goed omhoog gaat en je ademhaling ook. In feite is hardlopen ook gewoon 180 kleine sprongetjes maken per minuut. Alles dat je lichaam meer zuurstof doet vragen werkt. Bewegingen moeten dus wel genoeg grote spiergroepen aanspreken om zuurstoftransport een beetje te stressen. (Anders is het meer een lokaal tekort door te weinig doorbloeding, duursporters doen lange trage trainingen om die haarvaten aan te maken en mitochondria te kweken ).
Als je nog meer reps doet werkt het denk ik beter, > 30 ofzo. Laag gewicht tot falen. Dan de volgende.
Te veel geïsoleerd gaat niet werken , te weinig zuurstofvraag. Maar bodyweight squats? Geen punt. Ga dat maar 10x30 doen. Is meer hiit dan duurtraining, maar het werkt zeker.
Bedankt voor het meedenken. Denk inderdaad dat daar het probleem zit, en ik wil het juist niet met compounds doen. Die anders dan voor kracht doen is tijdverspilling, gewoon wat rennen of fietsen is veel effectiever, en de lokale aanpassingen in de spieren kunnen zelfs juist averechts tegen kracht werken.Ik weet niet in hoeverre het kan met isolatie oefeningen.
Met andere oefening wordt het metcon, dat heeft effecten op de conditie, maar uiteindelijk niet dezelfde als LISS.
In beginsel zou een beetje LISS een paar keer in de week geen averechts effect moeten hebben op kracht en het herstel tussen de sets ten goede moeten komen.Bedankt voor het meedenken. Denk inderdaad dat daar het probleem zit, en ik wil het juist niet met compounds doen. Die anders dan voor kracht doen is tijdverspilling, gewoon wat rennen of fietsen is veel effectiever, en de lokale aanpassingen in de spieren kunnen zelfs juist averechts tegen kracht werken.
Zit te denken of conditie het volume/prettiger trainen in de weg zit. Zou denken dat het vanzelf went door het trainingsvolume zelf, maar de grootste oefeningen krijgen juist het meeste rust en dat niet doen zit het trainingsdoel ook weer in de weg.
Een half uur flink wandelen per dag is al goed voor je conditie. En hindert echt je spieropbouw niet.In beginsel zou een beetje LISS een paar keer in de week geen averechts effect moeten hebben op kracht en het herstel tussen de sets ten goede moeten komen.
Als je het daarvoor doet, dan is hardlopen NIET de beste optie, beter neem je iets waarbij je lichaam ondersteund is.
Daarom zei ik ook hardlopen...Een half uur flink wandelen per dag is al goed voor je conditie. En hindert echt je spieropbouw niet.
Op dat niveau gaan de details tellen. Mag er vanuitgaan bij amateurs niet.Daarom zei ik ook hardlopen...
Overigens neemt onze Nederlandse Olympische Gewichtheffer de fiets naar de sportschool ipv wandelen om z'n benen te sparen, maar die weegt 155 kg.
Hangt van de 5k tijd af, ik heb wel uitdagendere sets deadlifts gedaan dan 5k's.Conditie maakt trainen wel makkelijker vind ik zelf. Een 5km voluit lopen is vele malen meer afzien dan een paar zware sets deadliften oid. Hoe zwaar dat ook is, je hebt nooit de pijn van de verzuring en de brandende longen etc
En is niet natty.Te veel cardio hindert spieropbouw, maar bijvoorbeeld Greg Doucette is best een fanatiek wielrenner en is ook geen kleintje. Dus als je niet te fanatiek doet kan wat cardio prima.
Hardlopen is veruit het beste voor je conditie per geïnvesteerde minuut, maar het excentrische deel helpt je benen niet groeien. En vet verbranden leert je lichaam ook heel goed. Mijn benen zijn van nature al dik, dus voor mij is hardlopen prima. En zolang ik genoeg eet word ik sterker. Dat is wel het lastige: ik doe zelf eigenlijk te veel/fanatiek cardio voor optimale hypertrofie. Kwestie van kiezen dus.
Ik ben ervaren met cardio hoor. Ik kies ook liever voor zo goed als geen cardio en als het moet enkel wat heel licht fietsen. Als ik geen 6% bf heb zitten m'n benen elkaar ook in de weg, en helemaal geen zin in dat trage gestomp op de weg. Fietsen is eigenlijk ook vrij irritant want altijd kutweer altijd tegenwind of veel te koud of geen zin om in de zon te verbranden en nogal geestdodende omgeving om 30 jaar dezelfde rondjes te doen, maar bespaart het bovenlichaam tenminste. Op het moment zo lang ik niet op tijd wakker kan worden ook geen goed moment op de dag voor.In beginsel zou een beetje LISS een paar keer in de week geen averechts effect moeten hebben op kracht en het herstel tussen de sets ten goede moeten komen.
Als je het daarvoor doet, dan is hardlopen NIET de beste optie, beter neem je iets waarbij je lichaam ondersteund is.
Die van strength theory en/of stronger by science heeft daar wat artikelen over: avoiding cardio could be holding you back oid.
Verzamelpagina:
![]()
Cardio Archives
www.strongerbyscience.com
Een half uur flink wandelen per dag is al goed voor je conditie. En hindert echt je spieropbouw niet.
Ik prefereer wel wandelen, maar dan voor vetverlies want het doet weinig voor m'n cardio. Fietsen is weer vrij zwaar voor de benen maar kan ook wel heel licht uitgevoerd worden (mits geen tegenwind) en in een uur veel meer vet verbranden waar wandelen de halve dag voor nodig zou hebben. Als ik een korte periode een groot tekort nodig heb ga ik wel fietsen.Daarom zei ik ook hardlopen...
Overigens neemt onze Nederlandse Olympische Gewichtheffer de fiets naar de sportschool ipv wandelen om z'n benen te sparen, maar die weegt 155 kg.
Fietsen is concentrisch, dus wat dat betreft minder belastend. En sowieso is hoog intensief cardio doen niet extreem goed voor spieropbouw. Aan de andere kant - toch ook wel lekker als je hart en bloedvaten een beetje gezond zijn en blijven. Het opbouwen van wat duurconditie maakt dat je lichaam makkelijker/beter vet gaat verbranden (dus minder snel overschakelt naar glycogeen/suikers).Ik prefereer wel wandelen, maar dan voor vetverlies want het doet weinig voor m'n cardio. Fietsen is weer vrij zwaar voor de benen maar kan ook wel heel licht uitgevoerd worden (mits geen tegenwind) en in een uur veel meer vet verbranden waar wandelen de halve dag voor nodig zou hebben. Als ik een korte periode een groot tekort nodig heb ga ik wel fietsen.