Fitness Seller

Log: Growing doet Rippetoe

growing

Cool Novice
Waardering
0
Op aanraden van forumbezoekers in dit topic wil ik hierbij mijn log starten. Ik ga beginnen met het Rippetoe schema wat op zich natuurlijk ook al een mooie aanleiding is.

Ik heb hiervoor zo'n 8 maanden getraind met redelijk resultaat. Ik trainde alleen niet erg gestructureerd, ik hield geen log bij. Daarom stagneerde ik wat ik mede hoop te voorkomen door hier nauwgezet mijn prestaties bij te houden.

De afgelopen 8 maanden heb ik ook aandacht aan mijn eten besteed. Daardoor eet ik nu wel gezond maar nog bij lange na niet optimaal voor het aanzetten van spiermassa. Ik ben er mee bezig en zal de resultaten daarvan ook in deze log opnemen.

Als ik de massale gewichten van sommigen hier zie (petje af hoor!) dan zal het voor vele lezers even wennen worden: ik ben nog lang niet zover. Een indicatie van gewichten kan ik nog niet echt geven omdat ik nog niet eerder een schema volgde wat op rippetoe leek. Komende week begin ik en zal ik mijn eerste bevindingen hier plaatsen.

Ik wil dus het Rippetoe schema gaan volgen vanwege de vele positieve opmerkingen hierover op dit forum. Mijn schema ziet er (voorspelbaar voor de kenners) als volgt uit:

Workout A:
squats - 3x5
benches - 3x5
deadlifts - 1x5
dips - 2x8

Workout B:
squats - 3x5
standing press - 3x5
rows - 3x5
pullups - 3x8

Ik ga drie keer per week dit schema uitvoeren en zal op 2 tussenliggende dagen extra cardioen voor vetverbranding. Overige dagen zijn voor rust.

Na mijn eerstvolgende bezoek aan de gym (met notitieblokje!) horen jullie meer!

Ben benieuwd naar je progressie :thumbs:

Cardio zou ik persoonlijk op woensdag en zondag doen. De dag voordat je moet squatten gaan lopen is not done!

Succes ermee.

Succes!

Cardio zou ik persoonlijk op woensdag en zondag doen. De dag voordat je moet squatten gaan lopen is not done!

Zelf vind ik het wel lekker om dan te gaan lopen, of in dezelfde workout even 20 minuutjes op crosstrainer, dan nog 15 minuten fietsen naar huis. Zorgt ervoor dat de spanning er wat af gaat vind ik :) Kan iemand me zeggen of het wel goed voor je is, om na het squatten cardio te gaan doen????

je benen worden door het squaten zwaar belast, dus het hangt af van jou of je het wel volhoud.

Zelf vind ik het wel lekker om dan te gaan lopen, of in dezelfde workout even 20 minuutjes op crosstrainer, dan nog 15 minuten fietsen naar huis. Zorgt ervoor dat de spanning er wat af gaat vind ik :) Kan iemand me zeggen of het wel goed voor je is, om na het squatten cardio te gaan doen????

Zie het als een uitgebreide cooling down. Intensieve cardio zal wel niet, maar wat rustig moet kunnen.

Ik zeg toch ook niet dat je niet moet gaan lopen op dagen dat je squat? Ik zeg dat je niet moet gaan lopen op de dagen VOORDAT je squat.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor alle aanmoedigingen.

Laat ik maar meteen beginnen met de eerste stats. Gelieve niet te lachen! ;)

Workout A:
Squat: 50kg
Bench: 80kg
Deadlift: 90kg
Dips: lichaamsgewicht (ongeveer 88kg)

Wat opvalt aan deze eerste stats is natuurlijk het verschrikkelijk lage gewicht dat ik heb gedaan bij het squatten. Ik vermoedde al dat dit een uitermate zwak punt van mij zou zijn en dit schema heeft het haarfijn uitgewezen. Als ik stats van anderen bekijk zie ik ook dat het gewicht niet alleen laag is maar ook in verhouding met andere oefeningen niet klopt. Het is dus zowel in absolute als in relatieve zin heel laag. Aan eventuele lezers: nog tips? Ikzelf hoop nu dat het vele squatten dat in het Rippetoe schema is opgenomen er voor zorgt dat het snel bijtrekt. Ik zit nu veel te snel aan mijn max.

Bij het benchen zat ik met bovenstaand gewicht redelijk tegen mijn max aan. Deadlifts hadden zwaarder gekunt evenals de dips.

Wat me in het algemeen opviel is dat Rippetoe een totaal andere trainingsmethode is dan die ik er eerst op nahield. Ik deed voorheen veel meer oefeningen, meer sets en veel meer reps. Ik hoop dus met Rippetoe geconcentreerder te kunnen werken en meer progressie te kunnen boeken.

Al met al ben ik beniewd wat Rippetoe me gaat brengen. Ik heb nog veel werk voor de boeg, dat wel.

Laatst bewerkt:
De reden dat ik trouwens het gewicht van de stang niet heb mee kunnen tellen is omdat ze in de sportschool me dat niet meteen konden vertellen. Ze komen er later op terug. Zucht.

Leuk dat je rippetoe gaat doen. Squats trekken heus wel bij, gewoon nu op de techniek focussen en dan komen de gewichten vanzelf. En die progressie gaat zeker komen, succes.

Rippetoe is de poep en je gaat wreed sterk worden! :D Waarom bij dips 2x8 en chin ups 3x8 ? 3x8 red ik volgens mij niet eens met BW en dips doe ik met een dumbbell van 24 kilo 3x8. Of is dat per persoon verschillend ?

Rippetoe is de poep en je gaat wreed sterk worden! :D Waarom bij dips 2x8 en chin ups 3x8 ? 3x8 red ik volgens mij niet eens met BW en dips doe ik met een dumbbell van 24 kilo 3x8. Of is dat per persoon verschillend ?

Ik heb eigenlijk me geheel aan de uitleg van Rippetoe gehouden zoals die te vinden is op bodybuilding.com. Maar misschien dat ik daarin nog ga schuiven, het is pas mijn eerste week.

En over dat wreed sterk worden: sure hope so! :D

Ik bedoel meer van 2x8 dips is toch best makkelijk, maar 3x8 chin ups is veel moeilijker, als je ze omwisselt is het logischer. Voor mij dan :P

Ik bedoel meer van 2x8 dips is toch best makkelijk, maar 3x8 chin ups is veel moeilijker, als je ze omwisselt is het logischer. Voor mij dan :P

Klopt. Morgen ga ik pullups doen en ik verwacht inderdaad een andere verhouding te moeten toepassen. Niettemin wil ik zo snel mogelijk de pullup wel met bodyweight kunnen doen en zal ik dus zoveel mogelijk het schema nastreven (mooi doel).

Inmiddels weet ik ook wat de stang weegt (20kg) en zal ik even mijn vorige stats updaten.

Terug
Naar boven