AndroidHealthClinic

Loo's bekentenis, een nieuw tijdperk is aangebroken

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
havermout heeft na een "behandeling" in de mixer een hele andere bindingstructuur dan BRINTA!

Brinta schijnt wel veel beter verteerd te worden dan havermout als je het koud eet.

Brinta = lekker.

true story.

Laatst bewerkt:
dat is niet helemaal waar; door verhitting veranderen de voedingswaarden wel degelijk, in principe is verhitten niet gunstig.
Verhitten niet gunstig? In het geval van havermout juist wel dus.

En met veel andere zaken zoals groente, vlees, eieren ook. Veel dingen die je niet eens rauw kúnt eten.

---------- Toegevoegd om 15:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:41 ----------

En ik bedoelde inderdaad niet dat de voedingswaarde zou veranderen. Al is dat in principe natuurlijk wel zo, want als je havermout kookt neemt het vocht op dus veranderen de voedingswaarden per 100gr product wel degelijk ;)

Qua voedingswaarde verandert er helemaal niets gekookt of ongekookt.
Per 100gr product wel. Al snap ik wel wat je bedoelt, de verhoudingen KEV etc veranderen natuurlijk niet, en de hoeveel calorieen ook niet.

Maar daar ging het niet om. Het ging erom dat de opname vanuit je maagdarmstelsel beter zou zijn als het gekookt was. Je kunt bijvoorbeeld wel gras eten, heeft ook een zekere voedingswaarde, maar als mens heb je daar niks aan omdat je niet de juiste enzymen hebt het te verteren. (En dus niet als energie/bouwstof kan dienen)

• Topic Starter Topic Starter
  • #8.372
Ik heb het aan een chemicus gevraagd, hij zei dat er wel eiwitten verloren gaan bij verhitting van bijvoorbeeld vlees.

Ik heb het aan een chemicus gevraagd, hij zei dat er wel eiwitten verloren gaan bij verhitting van bijvoorbeeld vlees.

Aminozuren bedoelde hij waarschijnlijk, waardoor er minder opneembaar eiwit over blijft p/100 gram bijvoorbeeld.

Epic raw eten dus voortaan.:D

Koken is weer anders dan bakken. Als je iets bakt reageert het vlees of wat dan ook met de zuurstof en ontstaan er nieuwe moleculen en verbindingen.

Eiwitten veranderen echt bij verhitting. Bij eieren is dat heel duidelijk, want dat 'stolt' bij verhitting maar als je het afkoelt wordt het niet meer vloeibaar. Geen fase overgang dus, maar een chemische reactie ;)

Loo wat is nou het probleem? Je wil een ander ontbijt, dat vloeibaar blijft?

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven