XXL Nutrition

Magere hein wil beginnen, maar hoe

Armstrong

Cool Novice
15 jaar lid
Waardering
6
Beste mensen,
Ik ben een magere jongen (1.80, 63 kilo) van 20 jaar en ik heb besloten dat ik er nu een beetje aan wil gaan doen.
Ik heb geen ambities om breed te worden, of flink te gaan bodybuilden maar ik wil gewoon een wat atletischer lichaam krijgen. Wat dikkere armen / shouders, beetje borstmassa en wat mooiere benen.

Ik heb geen enkel verstand van / ervaring met trainen en heb dan ook de vraag of jullie me kunnen helpen te beginnen.
Is hier al een topic over?

Moet ik eetgewoonten gaan aanleren? Veel eiwitten? Gewichten?
Alvast bedankt voor de eerste tips!

Ghehe, dezelfde beginstats als ik... Alleen ben ik zelf 18

Hoe vaak per week kun je trainen... Aan de hand daarvan kun je dan een schema gaan maken (of kiezen uit een van de vele bestaande schema's) wat jou aanspreekt en je goed lijkt. Er is wat betreft schema's genoeg te vinden hier op het forum.

Ook wat betreft voeding is er hier veel te vinden, lees bijvoorbeeld eens wat van de sticky's door in de voedingssectie (dit geldt ook voor de trainingssectie)

Zelf ben ik begonnen met een 3-daagse split.

Om een voorbeeldje te geven:

Dag 1: Borst+Triceps
Dag 2: Rust
Dag 3: Benen+Schouders
Dag 4: Rust
Dag 5: Rug+Biceps
Dag 6: Rust
Dag 7: Rust

Dan train je dus op bijvoorbeeld maandag, woensdag en vrijdag.

Veel succes!

Armstrong zei:
Beste mensen,
Ik ben een magere jongen (1.80, 63 kilo) van 20 jaar en ik heb besloten dat ik er nu een beetje aan wil gaan doen.
Ik heb geen ambities om breed te worden, of flink te gaan bodybuilden maar ik wil gewoon een wat atletischer lichaam krijgen. Wat dikkere armen / shouders, beetje borstmassa en wat mooiere benen.

Ik heb geen enkel verstand van / ervaring met trainen en heb dan ook de vraag of jullie me kunnen helpen te beginnen.
Is hier al een topic over?

Moet ik eetgewoonten gaan aanleren? Veel eiwitten? Gewichten?
Alvast bedankt voor de eerste tips!

nou, wel uitkijken dan. voor je het weet wordt je te breed gozer.

Ja kan ook vijf dagen split doen:

Dag 1:Borst + Triceps (+onderarmen of op dag 4)
Dag 2:Benen
Dag 3:Rust
Dag 4:Biceps + Schouders
Dag 5:Buik
Dag 6:Rug
Dag 7:Rust

de gouden tip zorg dat je genoeg calorieen binnenkrijgt anders hoef je echt niet te gaan trainen.

dus je lichaamsgewicht 63 x 15,3 tel daar 679 bij op. in jouw geval dus 1643

dan kijk je wat je doet op een dag en vermenigvuldigt

a btje zitten/hangen x 1,4
b af en toe flink stuk lopen of wat dan ook x 1.7
c heel de dag lichamelijk actief x 2

ik zou gewoon x2 doen ook al doe je heel de dag geen reet. dus 1642,9 x 2 = 3285,8

volgende stap
tel het aantal trainingen per week (als ik jouw was alleen krachttraining dus en geen cardio hoogstens een btje als opwarming maar aangezien je nu net begint en dus nog niet gelijk met zware gewichten aan de slag gaat is dat niet noodzakelijk overigens)

dus ik zou eerst paar maandjes fullbody training (dus alle spiergroepen achter elkaar) doen en dat 3 keer per week om te beginnen. na een half jaar of korter kun je dan eventueel gaan splitten.

oke dus 3 krachttrainingen per week. 1 uur krachttraining kost per uur 500 kcal dus 1500 calorieen per week extra
delen door 7 om het per dag te krijgen = 214.
dit tellen we op bij de 3285,8 je krijgt dan
3286 + 214= 3500 calorieen

Om in gewicht aan te komen moet je dit nog eens met 1,2 vermenigvuldigen dus je voert de calorie inname met 20 procent op.
3500 x 1.2 = 4200 kcal per dag.

zorg eerst dat je dit naar binnen kunt krijgen- het zal niet van de een op de andere dag lukken maar bouw het anders gewoon langzaam op. rome is ook niet in 1 dag gebouwd.
succes damit

ps dit is natuurlijk niet DE gouden tip. ik weet namelijk niet hoe snel je stofwisseling is bijv en wat je naast krachttraining nog voor sport doet etc.

3 x per week fullbody, beginnend met lich. gew oefeningen. (het 1e jaar imo)

FORGET the word 'splittraining'

Junipero zei:
Ja kan ook vijf dagen split doen:

Dag 1:Borst + Triceps (+onderarmen of op dag 4)
Dag 2:Benen
Dag 3:Rust
Dag 4:Biceps + Schouders
Dag 5:Buik
Dag 6:Rug
Dag 7:Rust

Buik op een aparte dag :scratch: en biceps voor 3 schouderkoppen :no:

je mag trainen wat je maar wilt, zonder beter & meer te eten blijf je een kleine pik

heb ik hem net uitgelegd :shake:

AGREE builderb;begin met fulbodyshema.

builderB zei:
3 x per week fullbody, beginnend met lich. gew oefeningen. (het 1e jaar imo)

FORGET the word 'splittraining'

ik ben het daar niet helemaal mee eens, ik heb de eerste maand fullbody gedaan en ben daarna gelijk volgens split gaan werken, imo gaat dat goed als je maar veel kennis vergaard die eerste maand

Smoothmold zei:
nou, wel uitkijken dan. voor je het weet wordt je te breed[/QOUTE]

Damn! ging het maar zo makkelijk :P gelukkig ben ik al lange tijd op weg maar die opmerking van jou tfooooooooooooooooooe
Weetje hoe lang !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Topic Starter Topic Starter
SHUTTERSPEED zei:
de gouden tip zorg dat je genoeg calorieen binnenkrijgt anders hoef je echt niet te gaan trainen.

ik zou gewoon x2 doen ook al doe je heel de dag geen reet. dus 1642,9 x 2 = 3285,8

volgende stap
tel het aantal trainingen per week (als ik jouw was alleen krachttraining dus en geen cardio hoogstens een btje als opwarming maar aangezien je nu net begint en dus nog niet gelijk met zware gewichten aan de slag gaat is dat niet noodzakelijk overigens)

dus ik zou eerst paar maandjes fullbody training (dus alle spiergroepen achter elkaar) doen en dat 3 keer per week om te beginnen. na een half jaar of korter kun je dan eventueel gaan splitten.

oke dus 3 krachttrainingen per week. 1 uur krachttraining kost per uur 500 kcal dus 1500 calorieen per week extra

Om in gewicht aan te komen moet je dit nog eens met 1,2 vermenigvuldigen dus je voert de calorie inname met 20 procent op.

zorg eerst dat je dit naar binnen kunt krijgen- het zal niet van de een op de andere dag lukken maar bouw het anders gewoon langzaam op. rome is ook niet in 1 dag gebouwd.
succes damit

ps dit is natuurlijk niet DE gouden tip. ik weet namelijk niet hoe snel je stofwisseling is bijv en wat je naast krachttraining nog voor sport doet etc.

Hartstikke bedankt voor deze reactie en de genomen tijd :). Daar heb ik wat aan, ook de anderen bedankt voor de reacties.

Maar ik moet dus veel gaan eten (eiwitten vooral?) en daarbij full body workouts gaan doen?
Is het niet zo dat als ik dus niet veel ga eten ik alleen maar afval door te trainen? Als je weinig lichaamsvet hebt en je gaat trainen, word je dan niet nog dunner?

SHUTTERSPEED zei:

volgende stap

QUOTE] zoh das een hoop in de plus denk ik IK weeg nu 87 bij 1.88 meter en ik groei flink op 3200-3500 en die gozer heeft nog 20 kg vvm minder dan ik

houthakker zei:
zoh das een hoop in de plus denk ik IK weeg nu 87 bij 1.88 meter en ik groei flink op 3200-3500 en die gozer heeft nog 20 kg vvm minder dan ik

Je snapt denk ik ook wel dat die standaard berekeningetjes (het woord zegt het al) niet voor iedereen hetzelfde zijn.

Vreet gewoon tot je niet meer kan en eet een half uur later dan nog meer. Train als een beest en vergeet niet je te verdiepen in het forum.
Op de sportschool zie ik ook al die newbees verschijnen... het wordt weer strandtijd mensen.

Jizza zei:
Op de sportschool zie ik ook al die newbees verschijnen... het wordt weer strandtijd mensen.

Nou inderdaad het loopt weer over van de newbys die geen reet doen en een beetje stoer door de gym paraderen haha stumpers..

SHUTTERSPEED zei:

volgende stap

succes damit

Wat een reken wonder :p Ik ga het beslist serieus nemen.

Zelf was ik 174 kort en 60 kg, nu ben ik 63 kg wat naar mijn idee vooral door het al betere en vooral ook regelmatiger eten komt. Gebruik ook een goede weightgainer en de nodige proteine na de training. De training is heerlijk en ik merk er behoorlijk veel van nu al in de eerste maanden.

Ben sinds 3 maanden bezig met intensief trainen. Ben begonnen met de eerste 1 1/2 maand 3 x per week Full body te trainen. Nu ben ik behoorlijk pittig bezig, split 4x per week en ontdek vele spieren waar ik geen weet van had :eek:

Het is van het grootste belang dat je veel leest en verdiept in trainen en voeding. Voeding is gewoon heel erg belangrijk.

Ik ben geen kenner maar dit is mijn ervaring in de eerste maanden. Ik zal hier regelmatig terug komen hoor en de nodige adviezen/info vragen, ben ook maar een leek.

Terug
Naar boven