XXL Nutrition

Magere hein wil beginnen, maar hoe

Dat bodybuilding virus krijg je denk ik wel in je ;)

erwinvdberg zei:
Dat bodybuilding virus krijg je denk ik wel in je ;)

Weet het wel zeker :D heb het al.

Het valt me wel op dat er weinig startende zijn die zich bezig houden met hun voeding. Ik vreet me het apelazerus... als ik ga werken heb ik meer voeding dan gereedschap bij me :p daarnaast een weightgainer omdat ik met mijn super verbranding dat gewoon nodig heb om meer gewicht te krijgen. Probeer al jaren aan te komen wat niet lukte, nu aan het trainen geslagen en vind dat heerlijk en kom goed in gewicht aan. Voor mij is 3 kg in de eerste 3 maanden super veel, en ik voel eindelijk dat ik een lichaam heb :p

Nog ff en ik kan het raam open laten staan als het waait zonder weg te waaien :D

nofear train! zei:
ik ben het daar niet helemaal mee eens, ik heb de eerste maand fullbody gedaan en ben daarna gelijk volgens split gaan werken, imo gaat dat goed als je maar veel kennis vergaard die eerste maand

Een jaar fullbody... als je enthousiast bent wil je wel wat meer naar de fitness dan 3x per week...

Eerst het fullbody programma van 3XL volgen en daarna een split. Fullbody is ok voor mensen die tegen hun zin hun lichaam 3x naar de fitness moeten sleuren (of er te weinig tijd voor hebben).

DiSTuRBeD zei:
Een jaar fullbody... als je enthousiast bent wil je wel wat meer naar de fitness dan 3x per week...

Eerst het fullbody programma van 3XL volgen en daarna een split. Fullbody is ok voor mensen die tegen hun zin hun lichaam 3x naar de fitness moeten sleuren (of er te weinig tijd voor hebben).

3XL ?

Waarom een jaar Fullbody? Ik hoef me niet naar de Fitness te sleuren, ik ga met plezier. Ik deed 1 1/2 maand Fullbody, nu 4x per week splitje.

Wat is het argument om nog geen split te doen?

Ketelbinkie zei:
Wat een reken wonder :p Ik ga het beslist serieus nemen.
Zelf was ik 174 kort en 60 kg, nu ben ik 63 kg wat naar mijn idee vooral door het al betere en vooral ook regelmatiger eten komt. Gebruik ook een goede weightgainer en de nodige proteine na de training. De training is heerlijk en ik merk er behoorlijk veel van nu al in de eerste maanden.

Ben sinds 3 maanden bezig met intensief trainen. Ben begonnen met de eerste 1 1/2 maand 3 x per week Full body te trainen. Nu ben ik behoorlijk pittig bezig, split 4x per week en ontdek vele spieren waar ik geen weet van had :eek:

Het is van het grootste belang dat je veel leest en verdiept in trainen en voeding. Voeding is gewoon heel erg belangrijk.

Ik ben geen kenner maar dit is mijn ervaring in de eerste maanden. Ik zal hier regelmatig terug komen hoor en de nodige adviezen/info vragen, ben ook maar een leek.

Hou met de voeding er wel rekening mee dat je een goede afweging maakt tussen koolhydraten, eiwitten en vetten

precies om een jaar lang full body te doen, vraagt om verveling 2a3 maand moet kunnen.

Altijd full body

Als je 2x per week een fullbody doet, heb je een perfecte rust en train je elke spiergroep 2x per week. Dit vaak in tegenstelling met een split, waar je vaak maar 1 spiergroep per week traint en 1x per week is gewoon te weinig. 90% van de krachttrainerst traint te veel. 5x per week wordt je moe van en dan ook nog eens split? zodat je maar 1x per week een spiergroep traint. Overtraint heet dat, behalve natuurlijk als je zo'n lichaam hebt als Arnold.

[LET OP] Als je altijd al 5x per week traint met split en het werkt voor jouw kan dat natuurlijk heel goed. Iedereen is anders. Probeer altijd normale doelen te hebben. 5 kg aan spiermassa in 1 jaar bijkomen is een zeer goed resultaat. het 2e jaar 3 kg en het 3e jaar 1 kg. Daarna houdt het op. Als je dus 60 kg weegt moet je dus niet gaat denken dat je opeens een beer wordt van 110 kg.

5kg het eerste jaar is niet zo een super resultaat... niet slecht, maar kan beter

Ketelbinkie zei:
Weet het wel zeker :D heb het al.

Het valt me wel op dat er weinig startende zijn die zich bezig houden met hun voeding. Ik vreet me het apelazerus... als ik ga werken heb ik meer voeding dan gereedschap bij me :p daarnaast een weightgainer omdat ik met mijn super verbranding dat gewoon nodig heb om meer gewicht te krijgen. Probeer al jaren aan te komen wat niet lukte, nu aan het trainen geslagen en vind dat heerlijk en kom goed in gewicht aan. Voor mij is 3 kg in de eerste 3 maanden super veel, en ik voel eindelijk dat ik een lichaam heb :p

Nog ff en ik kan het raam open laten staan als het waait zonder weg te waaien :D

:D :D

wat betreft verdeling koolhydraten/vetten/eiwitten
(wat past bij het voedingsschema om aan te komen in mijn eerdere post)

koolhydraten
algemene richtlijn is 5-7 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht per dag.
Het beste is om wanneer je wilt aankomen je koolhydratenconsumptie met 20% te verhogen en uitgaan van 6-8 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht per dag.

weeg je 62 dan word het 8 x 62 = 496 gram koolhydraten per dag

eiwitten

grove richtlijn is 1.4-1.8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag.
als je wilt aankomen is het handig om aan de bovenkant hiervan te gaan zitten dus 1.8 gram. (hogere inname zal je geen verder voordeel opleveren)

dus uitgaande van lichaamsgewicht van 62 kilo: 62 x 1.8 = 112 gram eiwitten per dag

vetten

berekenen vetconsumptie:
calorieen uit koolhydraten 496 x 4
calorieen uit eiwitten 112 x 4
--------------

totaal: 2432

totale caloriebehoeft was 4200. hier halen we de 2432 vanaf . dan houden we 1768 calorien over. deze moet je halen uit vet. 1 gram vet is 9 calorieen dus 1768/9 = 196 gram vet.

Dit is vrij veel dus kun je ervoor kiezen meer calorieen uit koolhydraten te halen.

Terug
Naar boven