AndroidHealthClinic

Maximum 1 uur trainen wel realistisch?

Het heeft ermee te maken dat na 45-60 minuten de aanmaak verhouding tussen catabole en anabole hormonen verschuift ten nadele van de anabole hormonen

@tclaesse:
Waarom zo dwangmatig ....... sets doen voor iedere spiergroep?

Als je 1 uur wilt trainen en binnen dat uur bv armen en rug wilt trainen pak je gewoon bijvoorbeeld 30min voor rug en 30 minuten voor je armen.

Klaar

Mischien dat je er zelfs een soort EDT van kan maken (Escalating Density Training) waarbij je binnen hetzelfde tijdsbestek telkens meer probeert te doen.

Voor een splitschema is een uur best haalbaar. VOor grote spiergroepen (bijvoorbeeld hamstrings/quads/kuiten combi) ben ik ook meestal wel 1.5 uur zoet. Op zich is het goed om naar dat uur te streven maar het is geen ramp ofzo om langer te trainen, hangt beetje af van hoe zwaar je werk is, hoe goed je lichaam het aankan enz.

3XL zei:
Het heeft ermee te maken dat na 45-60 minuten de aanmaak verhouding tussen catabole en anabole hormonen verschuift ten nadele van de anabole hormonen
@tclaesse:
Waarom zo dwangmatig ....... sets doen voor iedere spiergroep?

Als je 1 uur wilt trainen en binnen dat uur bv armen en rug wilt trainen pak je gewoon bijvoorbeeld 30min voor rug en 30 minuten voor je armen.

Klaar

Mischien dat je er zelfs een soort EDT van kan maken (Escalating Density Training) waarbij je binnen hetzelfde tijdsbestek telkens meer probeert te doen.

Mwah, volgens mij gewoon bullshit hoor. Iedereen reageert anders.

Lees mijn respons nog eens, die 45-60 mins gaat niet zomaar op !
Toch logisch dat je na 60 mins in een veel catabolere toestand bent als je al 6000 kg verzet hebt in dat uur vs 3000 ?

RubenSossa zei:
Mwah, volgens mij gewoon bullshit hoor. Iedereen reageert anders.
Iedereen maakt meer catabole en minder anabole hormonen aan bij duurtraining.

Onder duurtraining verstaan we training die lang genoeg is om het lichaam te stimuleren meer vet en eiwit en minder koolhydraten te gebuiken als hoofd energiebron. Dit kan alleen als de intensiteit minder wordt ,mogelijk door uitputting van de spieren, bewust lagere intensiteit en/of als er minder suikers beschikbaar zijn.

Bij krachttraining verhoogt testosteron, Gh en verminderd cortisol. Bij duurtraining verminderd testosteron, en verhoogt estradiol, cortisol en gh.

Als je traint zoals het hoort, en dat zijn zware sets die de spieren relatief snel uitputten, dan zullen de meeste mannen en vrouwen na korte tijd geen intensieve inspaning meer kunnen verichten, wat betekent dat de intensiteit afneemt en de duur toeneemt. Je kan meestal stellen dat dit gebeurd na een 45-60 minuten, maar dat hangt natuurlijk ook helemaal af van hoe het trainingprogramma eruit ziet.

Het gaat er dus niet speciaal om hoe lang dat je traint in relatie met anabole/catabole hormonen, het gaat erom welke soort training. De enige reden waarom er sprake is van een uur, is omdat het algemeen aangenomen is dat het gemiddelde voor een goede, intensieve training nu eenmaal ongeveer zo lang duurt, en daarbij is er ook een optimale afgifte van anabole hormonen.

En de lengte van de rust tussen sets (2-5 min) heeft trouwens geen invloed op de afgifte van hormonen of het effect op spiergroei, voor wie daar nog aan twijfelt.

De titel van dit topic zou beter zijn: langer dan 1 uur trainen voor groei wel realistisch?

Want ik denk niet dat iemand die echt zo zwaar traint zoals het hoort om te groeien, het langer dan 60 minuten volhoudt, tenzij je langere rustpauzes hebt.

Binnen een uur klaar zijn is te doen, zelfs met HST. En iedereen die ik bij mij op de sportschool ernaar vraag hoe lang ze trainen, zeggen ze bijna allemaal '1,5 á 2 uur, zonder praatpauzes' :rolleyes: Serieus, hoelang nemen ze rust en hoeveel herhalingen en sets doen ze dan?

Big_T zei:
De titel van dit topic zou beter zijn: langer dan 1 uur trainen voor groei wel realistisch?

Want ik denk niet dat iemand die echt zo zwaar traint zoals het hoort om te groeien, het langer dan 60 minuten volhoudt, tenzij je langere rustpauzes hebt.

volledig mee eens,als je traint zoals het moet ben je na 60 minuten zo voldaan dat je geen gewicht meer durft aan te raken,ik kruip bijna naar de kleedkamers na m'n workout,smachtend naar m'n proteine shake :D

Big_T zei:
Als je traint zoals het hoort, en dat zijn zware sets die de spieren relatief snel uitputten, dan zullen de meeste mannen en vrouwen na korte tijd geen intensieve inspaning meer kunnen verichten, wat betekent dat de intensiteit afneemt en de duur toeneemt. Je kan meestal stellen dat dit gebeurd na een 45-60 minuten, maar dat hangt natuurlijk ook helemaal af van hoe het trainingprogramma eruit ziet.
Ik neem dan ook aan dat je over splitschema's praat; Bij bijv. een goed FB schema treedt er wel overall fatigue op, maar die werkcapaciteit bouw je snel genoeg op.

Over ander genoemde:
Imo moet het volume+frequentie zo hoog mogelijk zijn, om een bep. motorskill zo goed mogelijk aan te leren.

Laatst bewerkt:
Met rug of benen ben ik zeker wel 1,5 uur bezig. Voor de kleinere groepen 60 tot 75 minuten. Je moet gewoon kijken waar je het hardst op gaat. Of dat nou 60 minuten is of 2 uur...

:rolleyes:
KaLe zei:
Met rug of benen ben ik zeker wel 1,5 uur bezig. Voor de kleinere groepen 60 tot 75 minuten. Je moet gewoon kijken waar je het hardst op gaat. Of dat nou 60 minuten is of 2 uur...
same here benen en rug zijn de lange sessies. zeker nu er ook verplichte cardio bij zit:D

KaLe zei:

Word!
Meestal stop ik wanneer de ammoniak geur te extreem wordt.

Ik zit voor benen en rug toch al gauw aan de 25 tot 30 sets per training. Alle sets 110% intensiteit. Het kost me ongeveer 1 uur en een kwartier tot 1,5 uur. Ik merk trouwens nauwelijks een krachtafname aan het einde van mijn training. Ik ben wel kapot alleen ik sleep mezelf er altijd doorheen.

Smoothmold zei:
Ik zit voor benen en rug toch al gauw aan de 25 tot 30 sets per training. Alle sets 110% intensiteit. Het kost me ongeveer 1 uur en een kwartier tot 1,5 uur. Ik merk trouwens nauwelijks een krachtafname aan het einde van mijn training. Ik ben wel kapot alleen ik sleep mezelf er altijd doorheen.

Dan moet je het zo laten! Maar ben je echt op na bijv. 45 minuten, dan moet je echt stoppen, imo. Heeft dan nog weinig toegevoegde waarde.

Rug is inderdaad een hele lange training... Ik heb vaak net iets meer dan een uur nodig... bij oefeningen zoals Deadlifts redt ik het gewoon echt niet om na 40 seconden de stang alweer van het rek te pakken voor de volgende set..

Hiekie zei:
Rug is inderdaad een hele lange training... Ik heb vaak net iets meer dan een uur nodig... bij oefeningen zoals Deadlifts redt ik het gewoon echt niet om na 40 seconden de stang alweer van het rek te pakken voor de volgende set..

Dan ben je ook niet echt slim bezig ;) Dat is vragen om problemen.

train altijd max 1 uur ben ook echt kapot dan , rug en benen pak ik ook only

het ligt een beetje aan de training die voor mij ligt , het ligt ook aan de dag en hoe je voelt , er is altijd een streven maar dat lukt niet altijd , maar ik zit meestal tussen 1 uur en anderhalf uur

Maar als ik aan het supersetten ben ik altijd wel binnen een uur klaar

rug 30-45minuten (incl. traps en achterkant schouders)
benen (boven + onder) 45-60min

3XL zei:
rug 30-45minuten (incl. traps en achterkant schouders)
benen (boven + onder) 45-60min
Bij mij ook zo ongeveer. Tenminste als ik alleen train.
Met z'n tweeen duurt het altijd stukken langer.

Terug
Naar boven