AndroidHealthClinic

Meaantje

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Je nieuwe avatar is wel het andere uiterste he?
Ga je ook aan extra massa werken komend jaar, of wil je blijven focussen op techniek en kracht?

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.903

tnx :)

Die enkelverzwikking heeft in elk geval je taalkundig vermogen wel ernstig aangetast ook

het resulteerd

maar wie was stam + t

man man man

goede leraar/10

would les krijgen van jou/10

Een zin eindigt toch met een punt?

:trollface:

daar heb jij een punt

---------- Toegevoegd om 20:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:23 ----------

Je nieuwe avatar is wel het andere uiterste he?
Ga je ook aan extra massa werken komend jaar, of wil je blijven focussen op techniek en kracht?

mn darmen laat het me nog niet toe om meer te gaan eten. Ik blijf dit jaar nog wel even in de -83kg

Anno 2014 (bijna 2015) zouden er echt lijfstraffen moeten staan op alleen al het idee hebben dat kracht en massa niet correleren

Maar die correlatie is bij lange na niet 1.0
Meaantje is t*ring sterk maar niet de meest brede gast, en er lopen aan de andere kant hormoonapen rond die nog geen 100 kg deadliften.
Je kan wel zeker wel meer liften als je techniek verbetert, kracht beter over de range van de beweging verdeelt, zenuwstelsel traint.

Zenuwstelsel trainen ja? En hoe gaat dat dan in zijn werk?

• #1.907
het verschil is dat je met juist trainen sterk en groot word. Probleem is dat het eten voor mij lastig is waardoor ik niet groei.

als je dom traint maar wel goed eet dan kan je alsnog groeien maar wordt je niet veel sterker.

---------- Toegevoegd om 21:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:58 ----------

je hersenen sturen toch je spieren aan

het verschil is dat je met juist trainen sterk en groot word. Probleem is dat het eten voor mij lastig is waardoor ik niet groei.

als je dom traint maar wel goed eet dan kan je alsnog groeien maar wordt je niet veel sterker.

---------- Toegevoegd om 21:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:58 ----------

Het klinkt gewoon raar, omdat je alleen je zenuwstelsel passief kan trainen.

Gericht je zenuwstelsel trainen kan niet :scratch:

betere coördinatie tussen spieren?
Leren om meer vezels tegelijk te activeren?

en techniek erin slijten. Bij gewichtheffen is dat bv nog belangrijker dan bij de powerlifts (lijkt mij, eer ik afgeknald word)

Vervelend, zonder je medische geschiedenis op tafel te gooien... zijn er geen producten die je kan vervangen door anderen waar je darmen beter tegen kunnen? Ik heb bv een milde lactose intolerantie, als ik wei vervang door soya-eiwit, melk door lactose-vrij en met mate kwark en yoghurt dan gaat het prima, zo niet .... (zal ik geen details van geven)

En ik maar denken dat er een briljante strategie achter zat om in de -83kg wedstrijden te doen ;)

ik bedoelde eigenlijk 2 dingen:
door veel oefenen drill je de beweging er zo goed in dat hij bijna autonoom correct wordt uitgevoerd
en op een heel ander niveau:
je kan spieren efficienter benutten door betere motor-neuron recruitment en fellere aansturing van de spier (rate-coding)

Dat zijn 2 mechanismen waardoor je een hoger gewicht in beweging kan zetten (geleverde kracht) zonder dat een spier per definitie voller wordt

---------- Toegevoegd om 00:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:08 ----------

ehh, zelfde ongeveer als wat vsral zegt...

• #1.911
training 30-12

deadlifts:
5x 180 PR

bam

bench press:
6x2 67.5

oly squat:
5x5 132.5

lat pull down:
3x8

db curls:
2x 6 12

Iem. die klein is kan om een andere reden voordeel hebben, maar dat heeft mi. niets met het zenuwstelsel te maken.
Of leg uit .....

niet dat het ontbreken van zo'n onderzoek betekent dat het niet kan gebeuren, maar is er eigenlijk wel eens onderzoek gedaan waaruit bleek dat je significante gains in kracht kunt maken zonder toename in spiermassa of efficientere techniek (exclusief beginners)?

heb alleen hier en daar wat vage dingen over grip kracht gelezen

niet dat het ontbreken van zo'n onderzoek betekent dat het niet kan gebeuren, maar is er eigenlijk wel eens onderzoek gedaan waaruit bleek dat je significante gains in kracht (A) kunt maken zonder toename in spiermassa (B) of efficientere techniek (C) (exclusief beginners)?

heb alleen hier en daar wat vage dingen over grip kracht gelezen

Ik ken die onderzoeken niet (heb ook niet gezocht). Het lijkt me moeilijk een proefopzet te bedenken waarbij je A kan scheiden van B en C. De drie zullen altijd in meer of mindere mate samengaan.
Misschien eens beginnen te zoeken bij iemand als Lyle McDonald....

Door betere aansturing van de motorunits gaan meer vezels tegelijkertijd afvuren, hierdoor kun je met dezelfde spierdikte een grotere force ontwikkelen. Je ziet dit heel erg bij die lichtgewicht gewichtheffers die gewichten van bijna 3 keer hun eigen gewicht boven hun hoofd krijgen.

Bij hun is de neurale drive veel beter gestroomlijnd.

Citaat:
Normaal komt steeds een reeks actiepotentialen op de spiercel aan waardoor de verhoging van de intracellulaire vrije
calciumionenconcentratie voortduurt. (Activatie treedt pas op wanneer deze calciumionenconcentratie een bepaalde grenswaarde
bereikt.) Verhoging van de actiepotentialenfrequentie doet de calciumconcentratie stijgen en veroorzaakt daardoor een krachtigere
activatie. Het resultaat is een tetanische contractie die des te sterker is naarmate de actiepotentiaalfrequentie hoger is (zie 31). Inde wand van de L-tubuli bevinden zich waarschijnlijk actieve pompmechanismen waardoor de calciumconcentratie onmiddellijk
daalt bij het stoppen van de elektrische activatie. Aanspanning en relaxatie van een spier heeft dan mogelijk te maken met een
evenwicht tussen vrijkomen en terugpompen van calciumionen uit en in de L-tubuli.

Bron:FYSIOLOGIE,
PATHOFYSIOLOGIE,
NEUROWETENSCHAP
Dr. Ben van Cranenburgh

Gaat daarna nog ff verder over de rol van het ruggemerg in deze en uiteraard de rol van het celmembraampotentiaal tussen verschillende spiersoorten. In het kort is het mogelijk om met dezelfde spiertypen meer kracht te ontwikkelen door een groter actiepotentiaal en of deze wordt veroorzaakt door een grotere activatie vanuit de hersens( zoals Meaantje suggereert) of door een groter potentiaal van de zenuwbaan zelf (zodat niks verloren gaat) laat ik in het midden nu. Het verloren gaan van energie is ook een issue bij een andere onderzoeken.

Citaat
The acute and chronic plasticity of motor unit synchronization suggests that it must represent a deliberate strategy for neuromuscular activation. The most likely functional role of motor unit synchronization is to increase the rate of force development during rapid contractions or as a mechanism to coordinate the activity of multiple muscles in synergy.

Bron: SEMMLER, J.G. Motor unit synchronization and neuromuscular performance. Exerc. Sport Sci. Rev., Vol. 30, No. 1, pp 8–14, 2002.

Kan helaas nu niet bij de fulltext.

Laatst bewerkt:
Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven