Fitness Seller

Meaantje

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
fijne jaarwisseling r nieuw squat talent van nederland volgend jaar ook aan de bench werken he F6 is besteld.

Door betere aansturing van de motorunits gaan meer vezels tegelijkertijd afvuren, hierdoor kun je met dezelfde spierdikte een grotere force ontwikkelen. Je ziet dit heel erg bij die lichtgewicht gewichtheffers die gewichten van bijna 3 keer hun eigen gewicht boven hun hoofd krijgen. Bij hun is de neurale drive veel beter gestroomlijnd.
Veel beter dan iemand die er niet op traint ja, maar de 105(+) klasse haalt ook het maximale uit hun neural drive en techniek. De ratio lichaamsgewicht naar kg's op de bar betekend niet dat ze geen spiermassa aankomen om sterker te worden.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.923
training 31-12

squat high bar:
1x 160
1x 180
0x 200
was te vermoeid van gisteren.

bench:
4x6 67.5
2x5 67.5
zat er niet meer in. Paused bench met high reps is niet te doen

v grip pull down:
3x6

db curls
2x6

crunches

fijne jaarwisseling volgers!

fijne jaarwisseling r nieuw squat talent van nederland volgend jaar ook aan de bench werken he F6 is besteld.

dank je pjotr, jij ook fijn 2015 toegewenst. Fijn om te horen, kan niet wachten :p

Veel beter dan iemand die er niet op traint ja, maar de 105(+) klasse haalt ook het maximale uit hun neural drive en techniek. De ratio lichaamsgewicht naar kg's op de bar betekend niet dat ze geen spiermassa aankomen om sterker te worden.

Dat is correct, neurologische aansturing is een van de variabelen die helpen om sterker te worden. Mensen aan de wereldtop hebben alle variabelen op hun best.

Ik gebruikte lichtgewicht gewichtheffers als voorbeeld omdat deze naar ratio van bw meer tillen dan de zwaargewichten wat (in mijn vermoeden, dus ik lees graag een onderbouwing als dat niet zo is) aantoont dat een meerwaarde van kg in spieren een kleiner effect heeft op de kracht dan een betere neurologische aansturing.

Als je kijkt naar de raw ipf wereldrecords deadlift ( raw om betere suittechniek uit te sluiten) Dan zie je tussen het -66kg wr en de +140 kg record de volgende verschillen:
66kg El Belghitti Hassan France 1975 65.88 313.0 30.10.2012
120+kg Gillingham Brad U.S.America 1966 148.85 397.5 13.11.2011

Gillingham is 83kg zwaarder dan El Belghitti en tilt ook 'maar' 84 kg meer. Mijn conclusie is hieruit dat extra massa procentueel minder doet dan de aansturing van de gehele beweging. Bij gewichtheffers is de ratio zelfs nog meer richting de lichtgewichten omdat deze beweging coördinatie lastiger is.

Ik hoop nu niet dat ik Meaantjes topic gehijackt heb. :)

Groeten

Laatst bewerkt:
Door betere aansturing van de motorunits gaan meer vezels tegelijkertijd afvuren, hierdoor kun je met dezelfde spierdikte een grotere force ontwikkelen. Je ziet dit heel erg bij die lichtgewicht gewichtheffers die gewichten van bijna 3 keer hun eigen gewicht boven hun hoofd krijgen.

Bij hun is de neurale drive veel beter gestroomlijnd.
Ik snap niet wat je met gestroomlijnde neurale drive bedoelt?
Je beschrijft het mechanisme van neurale adaptatie in de spier, maar verklaart niet waarom een grote gast dat mechanisme niet of minder sterk zou hebben.
Volgens mij is een gewichtheffer van 1.40 of zo, gewoon zo sterk omdat hij veel breder is dan 'normaal' gebouwde mensen in zijn gewichtsklasse, en daarnaast hoeft hij een gewicht maar 40 cm te jerken of zo (veel korter pad, dus minder arbeid)

Dan zie je tussen het -66kg wr en de +140 kg record de volgende verschillen: 66kg El Belghitti Hassan France 1975 65.88 313.0 30.10.2012 120+kg Gillingham Brad U.S.America 1966 148.85 397.5 13.11.2011 Gillingham is 83kg zwaarder dan El Belghitti en tilt ook 'maar' 84 kg meer.

Kijk je ook naar de andere factoren

Zoals de rom

Hassan El Belghitti
https://www.youtube.com/watch?v=XARODQU05Yg

Brad Gillingham
https://www.youtube.com/watch?v=HxdcyRZeT5g

Bij de lichtste gewichtsklassen zitten er meestal ook mensen die voor 1 bepaalde lift echt de beste leverages hebben

• #1.927
die van belghitti was ook in pak

ook zijn lichtere mensen in de lage gewichtsklasses kleiner. Dus wegen ze minder. Gillingham is ook echt 2 keer zo lang

In principe is de hoeveelheid force die nodig is hetzelfde om een gewicht omhoog te krijgen. dus je kan wel kleiner zijn maar als je de force niet hebt kun je hem niet in beweging krijgen. Ik ga er ook vanuit dat de wereldrecordhouder in iedere gewichtsklasse de juiste biomechanische leverage heeft om in die specifieke lift uitmuntend te zijn. (dat laatste is een aanname mijnerzijds omdat ik hun maten niet ken).

Als ik kijk naar de trainingen van gewichtheffers en als ik het goed heb ook de Noorse powerlifters zie je ook een verschuiving naar neurale adaptie. Ze trainen veel vaker en gericht op techniek en explosiviteit in de submaximale range.

Ik heb de IPF records btw allemaal uit de raw sectie genomen ([Link niet meer beschikbaar])

Ik betoog niet dat neurale adaptie de enige manier is om sterk te worden en dat grotere mensen dit niet zouden hebben. Wat ik wel betoog is dat bij beide gewichtsklassen deze adaptie waarschijnlijk optimaal is en dat meer kg's dus minder voordeel geeft als een betere neurale adaptie als meer bw de determinant zou zijn zou de curve scherper omhoog moeten lopen.

Meaantje is eigenlijk een goed voorbeeld hij wordt wel steeds sterker terwijl hij moeite heeft om zelfs op gewicht te blijven, dit komt dus door onder andere een betere aansturing van de motorunits en een snellere verschuiving van het potentiaal in de spieren.

Vind het heel interessante materie en open eventueel wel een topic om hier dieper in te duiken.

Beetje jammer dat de laatste training van 2014 niet zo lekker ging, in 2015 ga je vast weer veel mooie trainingen neerzette!

training 31-12

squat high bar:
1x 160
1x 180
0x 200
was te vermoeid van gisteren.

bench:
4x6 67.5
2x5 67.5
zat er niet meer in. Paused bench met high reps is niet te doen

v grip pull down:
3x6

db curls
2x6

crunches

fijne jaarwisseling volgers!
Highbar 180 is toch niet slecht? Als je net zo diep gaat als in je andere highbar filmpjes.

Nu ik erover denk, ik heb nog nooit lowbar gesquat :scratch:

Kan je met lowbar meer kg's?

Nu ik erover denk, ik heb nog nooit lowbar gesquat :scratch:

Kan je met lowbar meer kg's?

over het algemeen squatten mensen die t*ring hoog squatten zoals veel powerlifters in de USA doen aangezien alle refs daar blind zijn tijdens de squats wel meer gewicht ja

dus jij waarschijnlijk ook

Meaantje!

Pleurklaat doet gemeen tegen me! :janken:

happy new year meaaan!
dat er weinig melkpakkenruzies mogen zijn en nog vele pr's!!

• #1.939
training 2-1

paused oly squat:
4x5 100
was te vermoeid nog was afgelopen dagen om zwaar te gaan

knee wraps squat:
2x 190
pr op strikken. Wat doet dat pijn :o

na het squatten met wraps gaan mn knieen enorm kriebelen. Heeft iemand anders dit ook?

bank drukken:
6x2 67.5
die form begint er in te komen. Hard.

clean:
3x 60
3x 70
wat heb ik dat lang niet gedaan. Voelde vreemd aan :(

sldl:
3x5 110

db row:
2x6 32

skull crushers
2x8

hanging knee raise
3x6

happy new year meaaan!
dat er weinig melkpakkenruzies mogen zijn en nog vele pr's!!

Dank je wel Nicky! Insgelijks :) dat met het melkpak was niet eens een ruzie :roflol:

Meh, ik vind 2x 190 SQ geen slechtse lifts!

Nice hoor

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven