MuscleMeat

Menno starting strength

Ook probewe ik 10k stappen per dag in te werken. Voel me eerste dagen aardig brak en in een deficit. Went dit uiteindelijk iets meer of is het een teken dat het too much is? Ik doe dit om de buik proberen te helpen.
Ik weet niet wat je voelt precies maar het conditionele van wandelen moet/kan gauw wennen. Wat is brak en in een deficit? Meer kcal eten? Last van gewrichten lijkt mij het voornaamste om op te letten, eventueel voor te minderen en opbouwen.

• Topic Starter Topic Starter
Correctie het is 175 gram eiwit en 4100 caloriën in een "dip periode". Ofwel in zulke periodes waarin me buik minder sterk is valt mijn skyr wat te zwaar. En dat is 55 gram eiwit extra.

Dus sleeves zou je aanraden?

Voldoende bewegen kan zeker helpen, je kunt het ook opbouwen, het is niet of 0 of 10k stappen. 10k stappen is wel een prima doel.

150gr eiwit is geen ramp.
Dank je voor meedenken

Ik weet niet wat je voelt precies maar het conditionele van wandelen moet/kan gauw wennen. Wat is brak en in een deficit? Meer kcal eten? Last van gewrichten lijkt mij het voornaamste om op te letten, eventueel voor te minderen en opbouwen.
Ja ik liep eerst 6k stappen nu 10k, daarvoor paar weken terug was het miss 2-3k per dag. De 10k was wel precies in de afgelopen twee hittegolf dagen en buiten loop ik. Ik voelde me gewoon slap je kent het vast wel, eerder het gevoel alsof je af aan het vallen was dan stabiel of surplus. Hoop dat het kan wennen.

Vind je squat er best ok uit zien. Mss juist wat je upperback actiever / harder omhoog in de bar duwen als je uit de hole komt zodat die even snel mee gaat als je heupen.

Je belt zit wel veel te strak. Zo strak dat je gewoon niet meer kan bracen eigenlijk. En daardoor creëer je een vals gevoel van tight zijn in je core regio. Bedoeling van je belt is dat je je core 360 graden kan uitzetten TEGEN je belt door te bracen. Nu trek je je belt zo hard aan dat je enkel nog in je borst kan ademen.
Ja. Maar als ik hem losser doe heb ik het gevoel alsof ik mijn buikspieren er gewoon niet helemaal tegenaan krijg..

Ja ik liep eerst 6k stappen nu 10k, daarvoor paar weken terug was het miss 2-3k per dag. De 10k was wel precies in de afgelopen twee hittegolf dagen en buiten loop ik. Ik voelde me gewoon slap je kent het vast wel, eerder het gevoel alsof je af aan het vallen was dan stabiel of surplus. Hoop dat het kan wennen.
Zonnesteek en uitdroging kan dat zijn ja.

Ik wil wel voorstellen om dingen in het algemeen meer dan 1-2 keer/dagen (en onder veilige/gunstige omstandigheden) te proberen voordat je gaat bedenken of het niet kan. Ook met je knie en zwaar of licht voelen, er hoeft maar iets oncomfortabel te zijn en je denkt dat het niet meer gaat.

Zou proberen te kijken naar objectieve maatstaven. Je hebt 10k gelopen dus bewezen dat het blijkbaar kan. Je hebt 70kg x 5 gesquat dus blijkbaar kun je dat met je buik en knieën en wat al niet meer. Niemand op internet kan je diagnoseren en garanderen of voorspellen hoe het voor je gaat. De enige manier om te weten of jij het verder/meer kunt is om dat te proberen, testen en bewijzen. ps. als daardoor je knie afbreekt dan aub mij niet aanklagen.

Dus sleeves zou je aanraden?
Ik raad niks aan, maar ik vind ze fijn. Ik ben benieuwd wat jij ervan vind als je ze probeert.

Zonnesteek en uitdroging kan dat zijn ja.

Ik wil wel voorstellen om dingen in het algemeen meer dan 1-2 keer/dagen (en onder veilige/gunstige omstandigheden) te proberen voordat je gaat bedenken of het niet kan. Ook met je knie en zwaar of licht voelen, er hoeft maar iets oncomfortabel te zijn en je denkt dat het niet meer gaat.

Zou proberen te kijken naar objectieve maatstaven. Je hebt 10k gelopen dus bewezen dat het blijkbaar kan. Je hebt 70kg x 5 gesquat dus blijkbaar kun je dat met je buik en knieën en wat al niet meer. Niemand op internet kan je diagnoseren en garanderen of voorspellen hoe het voor je gaat. De enige manier om te weten of jij het verder/meer kunt is om dat te proberen, testen en bewijzen. ps. als daardoor je knie afbreekt dan aub mij niet aanklagen.

Ik raad niks aan, maar ik vind ze fijn. Ik ben benieuwd wat jij ervan vind als je ze probeert.
Ik snap je punt maar soms zijn tips wel handig. Dank je wel in ieder geval. :)

Ik heb weer getraind. Ik merkte nu bij nader inzien inderdaad wel dat de weightlifting schoenen me erg naar mijn tenen drukte. En dat door wat meer te focussen te drukken vanuit me hak dat wat veranderde. Inderdaad. Heb het hier over de squat.

Wow .... Ik doe nu de power clean. Ik kom wel bijzonder dicht bij mn kin zeg. Dus het is een jump en een catch, die precies boven op je schouders moet eindigen en onder je kin door moet gaan om daar te komen? Vind het wat apart voelen. Absurd technische oefening, moet je ook nog met je polsen naar achter in die positie terecht komen.

Ja me vorm met squats is echt vergaan. Met 65 kilo merk ik dat ik nog netjes in de bottom terecht kan komen. Met 80 merk ik dat het te zwaar is en ik voorover ga leunen om te compenseren op de een of andere manier. Ik heb maar even een stap terug genomen naar 65 en proberen met goede vorm terug op te bouwen want dit is niks

Voelt aan alsof ik smokkelend omhoog ben gekomen waardoor ik goede vorm heb genegeerd en nu iets hoger in de problemen kom daardoor, even met correcte vorm (drukken vanuit hakken, niet teveel voorover leunen) terugwerken.

Ja me vorm met squats is echt vergaan. Met 65 kilo merk ik dat ik nog netjes in de bottom terecht kan komen. Met 80 merk ik dat het te zwaar is en ik voorover ga leunen om te compenseren op de een of andere manier. Ik heb maar even een stap terug genomen naar 65 en proberen met goede vorm terug op te bouwen want dit is niks
Dat is standaard het geval bij beginners. Beter eerst op lager gewicht correct uitvoeren, en langzaam omhoog met gewicht.

Drukken vanuit de hakken is ook niet echt wat je wil. Je wilt eigenlijk druk vanuit je hele voet, dan zit je goed.

En veel mensen hebben echt te bang om voorover te leunen bij squats, terwijl dat echt puur van je lichaamsbouw afhangt. Ik squat ook erg voorover maar das vooral omdat ik erg lange bovenbenen heb. Mensen die heel rechtop squatten hebben meestal heel korte bovenbenen.

Een squat waarin je voorover leunt is dus geen slechte of verkeerde squat. Je moet enkel zorgen dat je de bar over het midden van je voet kunt houden of dit nu in een rechtop squat is of voorover squat.

Misschien ook gewoon je belt niet aan doen? Zodat je eerst effectief goed leert bracen? Vaak bij 'beginners' zit een belt in de weg omdat die te strak aan gedaan word en je niet meer deftig kan bracen, en je dus ook niet kan leren hoe je dit moet doen.

En belt is geen preventie tegen blessures, het is gewoon een hulpmiddel om je brace te versterken, maar als je niet weet hoe je moet bracen doe je met belt meer slecht dan goed.

Ja ik snap wat je zegt dank je wel. Het komt bij mij vooral omdat ik het gewicht dan echt te zwaar lijk te vinden in de hole terecht te komen, en dan voorover leun. Oftewel dat ik minder glute dominant ga squatten. Ik denk dat ik mijn weg er gewoon nog in moet vinden.

Goed bezig. Zodra je leert om je glutes ook goed te gebruiken zit je waarschijnlijk snel weer op die 80kg

Goed bezig. Zodra je leert om je glutes ook goed te gebruiken zit je waarschijnlijk snel weer op die 80kg
Ja haha!

Ik denk ook bij nader inzien dat mijn fout beter kon beschrijven als dat ik mijn knieën en hierdoor mijn lichaam te ver naar voren leunde als een soort awkward manier om gebrek aan "hole kracht" te compenseren. Niet zozeer te ver voorover bedoelt als in wat meer horizontaal met de rug, dar deel was nu niet het probleem. @psycomantje

Kan de nadruk op je hielen niet juist meer voorover doen buigen?

En ik vind het ook geen gek idee om de oefeningen eerst te leren zonder daar een belt bij te gebruiken.

Misschien is het ook niet zo zeer voorover buigen maar de rug iets krommen dat echt problemen geeft, terwijl eventueel licht hollen beter zou zijn. Dat laatste zit een strakke belt misschien juist in de weg.

Ja haha!

Ik denk ook bij nader inzien dat mijn fout beter kon beschrijven als dat ik mijn knieën en hierdoor mijn lichaam te ver naar voren leunde als een soort awkward manier om gebrek aan "hole kracht" te compenseren. Niet zozeer te ver voorover bedoelt als in wat meer horizontaal met de rug, dar deel was nu niet het probleem. @psycomantje
Voel je ook verschil in je knie?

Voel je ook verschil in je knie?
Nog niet zozeer naar in een bepaalde zin ontzag ik natuurlijk me glutes in hun werking door de hole te vermijden. Omdat je je kont niet in die hole laat gaan hoef je hem er dus ook niet uit te drukken. Kantel naar voren, en maak eigenlijk via me quads / knieën die beweging omlaag meer. Het is goed om hier bewust van te zijn. Terwijl (heb ik het idee) als je echt je kont in die hole laat zakken het een meer natuurlijkere werking is hem er weer uit te moeten drukken, met bijbehorende spanning.

Zelfde met deadlifts. Ik heb het idee dat ik staand bracen (voor dat ik naar beneden ga) in de deadlift makkelijker vind. Dan met die brace omlaag, in positie. Als ik hem beneden probeer te bracen lukt het me minder ofzo. Ik begrijp het wel gaat als ik zeg: het is de grond wegduwen, en tegelijk de stang omhoog trekken, zo dicht mogelijk langs je lichaam, met een gebracete core. Ik zie bij veel zware lifters ook dat ze spanning op de lats willen krijgen. Zoek hier nog wat naar, verlies meestal me spanning als ik dan buk. Verder nog spanning ergens? Valt me op dat oefeningen vaak spanning nodig hebben in specifieke areas (lats, glutes, core) en voeten echt settlen, ook al is dit geen spanning.

Met bankdrukken is de vraag. Ik deed nu proberen echt "locking out" mijn armen on top zegmaar. En echt focus op spanning op lats houden. Maar die spanning kan nog wel is vergaan tijdens de oefening, het us geen constante lat spanning helaas nog wat zoeken. Tips zeker welkom!:)

Overhead press gaat prima maar, ik gebruik alleen weinig full body motion..momenteel kan je het beter beschrijven als een stang van voorkant van me schouders tot boven me hoofd (achterkant hoofd) drukken, verder voeg ik weinig technisch toe.

Ik denk dat techniek nu meer gaat tellen omdat ik voor het eerst richting gewichten ga waar mijn lijf echt moeite moet doen. Hiervoor was nog een beetje de aanloop ofzo.

Iig lang verhaal kort. Ik doe dat voor de knieën omdat mijn squat denk ik veel te quad dominant was. Ook een airbike gekocht (zachter op de gewrichten), en loop 10k per dag. Hoop het er snel uit te werken!

En ik vind het ook geen gek idee om de oefeningen eerst te leren zonder daar een belt bij te gebruiken
Denken jullie echt dat ik anders verkeerde patronen opbouw? Op zich wel het idee dat het een tikje beter gaat maar kan compleet tussen me oren zitten.

Terug
Naar boven