Voel je ook verschil in je knie?
Nog niet zozeer naar in een bepaalde zin ontzag ik natuurlijk me glutes in hun werking door de hole te vermijden. Omdat je je kont niet in die hole laat gaan hoef je hem er dus ook niet uit te drukken. Kantel naar voren, en maak eigenlijk via me quads / knieën die beweging omlaag meer. Het is goed om hier bewust van te zijn. Terwijl (heb ik het idee) als je echt je kont in die hole laat zakken het een meer natuurlijkere werking is hem er weer uit te moeten drukken, met bijbehorende spanning.
Zelfde met deadlifts. Ik heb het idee dat ik staand bracen (voor dat ik naar beneden ga) in de deadlift makkelijker vind. Dan met die brace omlaag, in positie. Als ik hem beneden probeer te bracen lukt het me minder ofzo. Ik begrijp het wel gaat als ik zeg: het is de grond wegduwen, en tegelijk de stang omhoog trekken, zo dicht mogelijk langs je lichaam, met een gebracete core. Ik zie bij veel zware lifters ook dat ze spanning op de lats willen krijgen. Zoek hier nog wat naar, verlies meestal me spanning als ik dan buk. Verder nog spanning ergens? Valt me op dat oefeningen vaak spanning nodig hebben in specifieke areas (lats, glutes, core) en voeten echt settlen, ook al is dit geen spanning.
Met bankdrukken is de vraag. Ik deed nu proberen echt "locking out" mijn armen on top zegmaar. En echt focus op spanning op lats houden. Maar die spanning kan nog wel is vergaan tijdens de oefening, het us geen constante lat spanning helaas nog wat zoeken. Tips zeker welkom!
Overhead press gaat prima maar, ik gebruik alleen weinig full body motion..momenteel kan je het beter beschrijven als een stang van voorkant van me schouders tot boven me hoofd (achterkant hoofd) drukken, verder voeg ik weinig technisch toe.
Ik denk dat techniek nu meer gaat tellen omdat ik voor het eerst richting gewichten ga waar mijn lijf echt moeite moet doen. Hiervoor was nog een beetje de aanloop ofzo.
Iig lang verhaal kort. Ik doe dat voor de knieën omdat mijn squat denk ik veel te quad dominant was. Ook een airbike gekocht (zachter op de gewrichten), en loop 10k per dag. Hoop het er snel uit te werken!