MuscleMeat

Menno starting strength

Zou het kunnen zijn dat ik in general te ontspannen squat?
Naar mijn idee is dat waarschijnlijk wel het geval. Elastiek gebruiken en squaten met je hak/buitenkant voet
Dan komt het (leren) gebruik(en) van de glutes en proportioneel bracen waarschijnlijk vanzelf.
Persoonlijk heb al die cues zelf nooit allemaal goed (tegelijk) toe kunnen passen.

Je bovenrug is dan misschien nog wel een aandachtspunt.
Wat ik doe is met m'n traps een "shelf" creëren voor de barbell.
Zodra ik de squat in zet trek ik m'n ellenbogen naar beneden.
Als je de squat straks "snapt", dan snap je de deadlift denk ik ook wel.

@mennoweet je kunt beter hier kijken dan bij Opa Mark

Stiekem ben ik het hier wel mee eens, al vond ik dit in het begin lastig te begrijpen.

En bench. Al weet ik bij deze dat je traps "engagen" heel belangrijk is. Al snap ik leg drive ook niet en of je brace hier wat bijdraagt.
Hoe zou jij de spierspanning beschrijven hier.
Er zijn veel verschillende manieren van benchen.
De variant waarin de lats actief worden gebruikt heeft mijn voorkeur, en al helemaal voor powerlifting.
Deze vorm is echter wel lastig om te leren.

De lats zitten aan de achterkant van je bovenarm vast.
Als je wel eens een seated row hebt gedaan, dan zul je hebben gemerkt dat er een weerstand ontstaat wanneer je armen naast je lichaam zijn.
Wanneer de bovenarm voorbij het lichaam komt bij de bench, kunnen de lats het gewicht opvangen.
Vanachter het lichaam, kunnen de lats de barbell ook weer omhoog duwen.
Zo kunnen ze het lastigste deel van de bench overnemen van de schouders.
Dit kan in mijn beleving een hoop ellende voorkomen.
Hierbij wat inspiratie:

Verder is mijn advies m.b.t. de spanning van de bench eigenlijk dezelfde als voor de squat; probeer eens een elastiek.

Edit: mogelijk ben je met onderstaande stijl het meeste geholpen.

Laatst bewerkt:
Was je squat uitvoering niet goed?

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb kniepijn Chris van de squats denk ik

Oh by the way guys. Ik merk dat me dijbene best tegen elkaar beginnen te schuren. Kwam net van de fiets na kwartier ging naar buiten om te lopen en hoe meer ik me benen train hoe meer ik dat voel. Wat op zich prima is natuurlijk, maar me benen schuren tegen me boxer randen en zijn gewoon wit heet joh. Probleem al eerder gehad maar toen had ik geen forum vrienden me te helpen whaha :) vast herkennen jullie het wel. Hoe pakken jullie dat aan?

Ik heb kniepijn Chris van de squats denk ik
Wat als je knieën even moeten wennen en zich aanpassen?

Of wat als het van fietsen of andere belasting (erbovenop) komt?

Ik vraag mij af of meer proteïne zou kunnen helpen. De standaard van 2 gr per kg houdt nog geen rekening met weefsel anders dan spiermassa, welke zich ook moet herstellen.

Laatst bewerkt:

Ik vraag mij af of meer proteïne zou kunnen helpen. De standaard van 2 gr per kg houdt nog geen rekening met weefsel anders dan spiermassa, welke zich ook moet herstellen.

Dat wennen zou zeker kunnen ja. Al denk ik wel dat ik iets te "ontspannen" soor mijn oefeningen heen ga. Wat meer full body tension moet proberen te krijgen. :) wwnt je moet toch echt je glutes, "core" en lats/rug aanspannen en dan je hak planten / voeten "settlen" ofzo? Als ik het goed gebruik. Kan zijn dat ik nog wat technische foutjes maak. Maar ook gewenning kan zeker kloppen.

Ja. Dat is ook een goed idee!

Zouden sleeves trouwens helpen? Knee wrist enz of andere lifting accesoires of schiet niet op?

Laatst bewerkt:

Fietsen kan ook trouwens maar ik heb een airbike besteld. Wel een rogue oftewel duurt nog wel eve voor hij er is. Wat zachter op gewrichten.

Dat wennen zou zeker kunnen ja. Al denk ik wel dat ik iets te "ontspannen" soor mijn oefeningen heen ga. Wat meer full body tension moet proberen te krijgen. :) wwnt je moet toch echt je glutes, "core" en lats/rug aanspannen en dan je hak planten / voeten "settlen" ofzo? Als ik het goed gebruik. Kan zijn dat ik nog wat technische foutjes maak. Maar ook gewenning kan zeker kloppen.

Ja. Dat is ook een goed idee!

Zouden sleeves trouwens helpen? Knee wrist enz of andere lifting accesoires of schiet niet op?
Ik gebruik ze amper. als je last hebt kun je beter niet kniebuigen dan met hulpmiddelen wel.

Zien jullie hier een verklaring ervoor?

Neem aan dat deadlifts niet verantwoordelijk zillen zijn voor kniepijn maar mocht het kunnen laat maar weten dan plaats ik nog wat.
Vind je squat er best ok uit zien. Mss juist wat je upperback actiever / harder omhoog in de bar duwen als je uit de hole komt zodat die even snel mee gaat als je heupen.

Je belt zit wel veel te strak. Zo strak dat je gewoon niet meer kan bracen eigenlijk. En daardoor creëer je een vals gevoel van tight zijn in je core regio. Bedoeling van je belt is dat je je core 360 graden kan uitzetten TEGEN je belt door te bracen. Nu trek je je belt zo hard aan dat je enkel nog in je borst kan ademen.

Glutes hoef je niet actief op te spannen. Wat je wel wilt doen is de barbell als het ware rond je schouders proberen plooien waardoor je die upperback en lats automatisch goed gaat opspannen.

Ohja ik lees ook kniepijn? Heb je al eens in platte schoenen proberen squatten? Dat legt namelijk minder nadruk op de knie regio en 90-95% van de powerlifters hebben eigenlijk geen squat schoenen met een verhoogde hak nodig.

Dankcje voor de tips!

Hoorde ik nou correct trouwen nvan jullie dat progressive overload slechts een tool is tot ontwikkeling maar niet per se de exclusieve drijfveer? Dus in theorie... Als je je lijf even tijdelijk uitdaagt met iets anders wat toch tot goede uitdagingen en / of spierpijn leid je ook door kan pakken? Zolang de activiteit die je doet nog uitdagend is dan natuurlijk. En kan leiden tot vermoeiing / spierpijn (of hoe werkt dit?)

Ik heb namelijk echt nog buikklachten ups en downs waaein er fases wegvallenm ik werk met een dietist maar wanneer ik niet kan voldoen qan mijn eiwitten vind ik barbell exercises net iets tr. Maar kan wel bijvoorbeeld bodyweight of andere dingen doen.

Of maak ik hiwr grove denkfouten?

Ik ben vier jaar bed-ziek geweest dus in theorie kan bijna alles vermoeiend zijn voor me momenteel. 10 minuten op de fiets en Hwlfnuur bodyweight (bijvoorbeeld via youtube iets volgen) zou me ook nog wel platleggen momenteel. Misscjien kan in hier nog gebruik van maken terwijl ik met de dietist werk aan consistentie.

Ook probewe ik 10k stappen per dag in te werken. Voel me eerste dagen aardig brak en in een deficit. Went dit uiteindelijk iets meer of is het een teken dat het too much is? Ik doe dit om de buik proberen te helpen.

Gaat om uitdaging specifiek voor de spier, niet vermoeiing in algemene zin. Spierpijn is ook geen indicatie. Voor de lange termijn wil je toch een regelmaat in je oefeningen zodat je er beter in wordt waardoor je de betrokken spieren ermee tot hun uiterste kunt blijven stimuleren.

Je kunt best bodyweight oefeningen doen in plaats van barbells of whatever. Zeker als je in de 5-30 rep range nabij spierfalen kunt komen met een normaal bewegingstempo. Als jij 10 pullups kunt en je doet er 5 prima dat geeft je een beetje gains, volgende week 6 weer wat gains, daarna 7 nog meer gains, etc kom je waarschijnlijk voorbij je record, reset opnieuw, zo bezig blijven geeft alsmaar verdere gains. Kun jij eindelijk 20 pullups dan heb je zeker een veel sterkere gespierdere rug gekregen.

10 minuten fietsen, een half uur zumba, of 10k stappen, doen dat niet.

Ook probewe ik 10k stappen per dag in te werken. Voel me eerste dagen aardig brak en in een deficit. Went dit uiteindelijk iets meer of is het een teken dat het too much is? Ik doe dit om de buik proberen te helpen.
Hoe zou lopen je buik kunnen helpen?

Hoe zou lopen je buik kunnen helpen?
Dank je wel.

En ja ik leef een vrij inactief bestaan dus vandaar ik zag dat een paar powerlifters stappen deden om zichzelf te dwingen tot activiteit buiten training.

Ja ik wil ook regelmaat inderdaad maar ik merk toch dat ik helaas nog wat in ups en downs functioneer qua buik. En barbells zijn zoals je zelf al zei heel belastend voor veel in je lichaam. Dus dacht ik aan tijdelijk bodyweight in zulke periodes maar aangezien je zelf al zei benen is wat lastig. Vind ik het een beetje lastig een soort schema voor een dergelijk periode te bedenken.

Wat heb je in de praktijk tijdens het liften aan issues opgemerkt welke beletten dat je die oefeningen met barbells kunt doen?

En ja ik leef een vrij inactief bestaan dus vandaar ik zag dat een paar powerlifters stappen deden om zichzelf te dwingen tot activiteit buiten training.
Ik mis hierin nog wel uitleg hoe dat dan je buik zou kunnen helpen? Of bedoel je activiteit voor afvallen?

Laatst bewerkt:
Wat heb je in de praktijk tijdens het liften aan issues opgemerkt welke beletten dat je die oefeningen met barbells kunt doen?

Ik mis hierin nog wel uitleg hoe dat dan je buik zou kunnen helpen? Of bedoel je activiteit voor afvallen?
Nee meer als in actiever zijn betere doorbloeding, vertering misschien.

Ja knieën. Maar als je het letterlijk bekijkt kom ik in zo'n dip periode nog maar op 150 gram eiwit. Vandaar.

Klinkt eerlijk gezegd alsof je het gewoon kunt. Filmpjes zagen er prima uit, er kan altijd nog wel iets perfecter. Nu 6 maanden zo gewichten op en neer bewegen en verhogen als 5 reps lukten. Of je bil nou aangespannen en voet gesetteld was of niet, gram proteine meer of minder.

Ik vind sleeves wel fijn trouwens. Niet dat ze blessures oplossen maar het houdt het wat warmer en drukt alles een beetje op z'n plek zodat het soepel loopt in het gewricht.

Terug
Naar boven