MuscleMeat

Contest Log Met (1,5 meter) afstand de buffste... grapje!

mwa ,ook aas gebruikers lopen meer dan gemiddeld risico op gezondheidsproblemen,zowel fysiek als geestelijk,
is het niet de (hoofd)oorzaak dan wel vaak de druppel
Aas zijn ook niet bepaald gezond nee :)
maar daar nog meerdere risicofactoren bijtellen maakt het niet echt beter.
(al kijk ik zelf echt helemaal niet zo nouw :p)

mwa ,ook aas gebruikers lopen meer dan gemiddeld risico op gezondheidsproblemen,zowel fysiek als geestelijk,

net zoveel als rokers, drinkers en drugsgebruikers.

dit heeft ook te maken met genen, aanleg voor ziektes, de hoeveelheid die je tot je neemt, etc. etc.

Mijn vader rookt al 50 jaar maar heeft nergens last van. Een paar jaar geleden een foto van z’n longen gemaakt en de arts geloofde niet dat hij rookt. :dunno: Schiet mij maar lek dan!

natuurlijk is het beter om het niet te doen, maar dat weten we allemaal. Je moet de gevolgen van je handelingen accepteren.

net zoveel als rokers, drinkers en drugsgebruikers.

dit heeft ook te maken met genen, aanleg voor ziektes, de hoeveelheid die je tot je neemt, etc. etc.

Mijn vader rookt al 50 jaar maar heeft nergens last van. Een paar jaar geleden een foto van z’n longen gemaakt en de arts geloofde niet dat hij rookt. :dunno: Schiet mij maar lek dan!

natuurlijk is het beter om het niet te doen, maar dat weten we allemaal. Je moet de gevolgen van je handelingen accepteren.
Hij geeft gewoon niet toe dat ie niet over zijn longen rookt :p

• Topic Starter Topic Starter
Wie ontkent dat dan?

Zie ik trouwens alleen maar als extra reden om op mijn gezondheid te letten.

Zo bedoel ik het niet, begrijp mij niet verkeerd. Veel feestdagen die wij kennen worden uitgemolken door de marketing.

Als iemand speciaal van alles heeft voorzien, dan proef ik uiteraard gewoon mee. Een stukje beleefdheid richting diegene. Dat compenseert wel weer met de rest van de week. Het gaat mij vooral om het samenzijn, terwijl het voor andere lijkt om het eten te gaan.

Ik vind het lastig dit te verwoorden, hopelijk begrijp je het zo iets beter! :p
Nu @BB zal reageren een kleine aanzet.

Mijn reactie kwam voort langs verschillende gedachtenlijnen.
1. De woorden matiging en consumptiemaatschappij.
Aan de ene kant snap ik het wel, hij is heel bewust bezig met wat hij eet, wanneer en waarom. Aan de andere kant zal hij uiteindelijk meer consumeren dan, bij gebrek aan een betere omschrijving, een normaal en/of gezond persoon.
2. Een rituele functie van eten.
Mensen gebruiken voedsel vaak om bijzondere gebeurtenissen te markeren. Niet alleen privé, maar ook in groepen en bijvoorbeeld binnen godsdienst. Wat je eet, wanneer je eet, of je niet eet. We hebben het wel eens gehad over de Ramadan, seculiere Joden die geen schelp- en schaaldieren eten, groepsidentiteit.
Hoe serieus je een contest of wedstrijd neemt is natuurlijk voor een ieder persoonlijk, maar er zit nog wel een verschil tussen een stukje taart meeëten of helemaal los gaan, 70 is toch een bijzondere leeftijd. Ik ken ook wel mensen die vinden dat er geen gezelligheid is zonder koekje bij de koffie en die het eigenlijk heel raar vinden als je (een keer) niet of minder drinkt.
3. Oprechte nieuwsgierigheid hoe hij, oa als iemand die BB-en vrij serieus neemt, hier over denkt.

Uit eigen ervaring weet ik dat het makkelijker voor me is om een avond niet te drinken, dan maar 2 pilsjes op een feestje, geen drop te eten, dan maar een paar. Anderzijds kan ik speciaalbier echt als een traktatie of beloning behandelen en chocolade over een aantal dagen opeten.

Gezien alle vulling (of, mogelijk: vervuiling) in het log had ik de vraag wellicht beter direct in PB kunnen stellen, excuus.

Laatst bewerkt:

niemand maar altijd over obesitas e.d te beginnen vond ik een beetje hypocriet mede omdat bodybuilding zelf ook verre van gezond is ,tenminste ik heb zelf niet het idee zo gezond bezig te zijn en zo voelt het vaak ook ,zowel fysiek en mentaal,
en dan ben ik nog mega heilig zo zonder aas,geen caffeine,alcohol,drugs,nicotine en pwo shit

dit moet je me even uitleggen.

gewrichten , narcisme , overmatig eten of juist zeer weinig,uitputting ,minder sociale contacten buiten je bubbel ,
bigorexia,dwangmatigheid,paniek als de gym gesloten is,zelfbeeld met en zonder training,vage supplementen

Aan de ene kant snap ik het wel, hij is heel bewust bezig met wat hij eet, wanneer en waarom. Aan de andere kant zal hij uiteindelijk meer consumeren dan, bij gebrek aan een betere omschrijving, een normaal en/of gezond persoon.

Hier ben ik niet mee eens. Iemand die een voedingsschema hanteer of voeding afweegt, zal minder voedsel verspillen. Als ik kijk naar de mensen om mij heen gaat er veel voedsel verloren bij bijvoorbeeld het avondeten. Er wordt teveel bereid en vervolgens niet opgegeten.​
Bij feestdagen (of andere evenementen waarbij gegeten wordt) is dit nog meer het geval. Het is moeilijk in te schatten hoeveel geconsumeerd gaat worden. Voor de dagen zoals Pasen en Valentijnsdag wordt zelfs speciaal voeding geproduceerd voor deze gelegenheid. Na deze periode koopt niemand het meer, wat wordt er vervolgens gedaan met de producten die niet verkocht zijn?​
Op de lange termijn zal iemand die aan BB doet en natuurlijk ook andere die nauwkeurig met voeding omgaan, efficiënter met de voeding omgaan.​
Mensen gebruiken voedsel vaak om bijzondere gebeurtenissen te markeren. Niet alleen privé, maar ook in groepen en bijvoorbeeld binnen godsdienst. Wat je eet, wanneer je eet, of je niet eet. We hebben het wel eens gehad over de Ramadan, seculiere Joden die geen schelp- en schaaldieren eten, groepsidentiteit.
Hoe serieus je een contest of wedstrijd neemt is natuurlijk voor een ieder persoonlijk, maar er zit nog wel een verschil tussen een stukje taart meeëten of helemaal los gaan, 70 is toch een bijzondere leeftijd. Ik ken ook wel mensen die vinden dat er geen gezelligheid is zonder koekje bij de koffie en die het eigenlijk heel raar vinden als je (een keer) niet of minder drinkt.

Zoals je dit nu verwoord, komt het erop neer dat de gezelligheid afhangt van of iemand wel dan wel niet iets consumeert. Het gaat om de gebeurtenis, niet om hetgeen daarbij geconsumeerd wordt. De mensen die eten vanuit principes, zoals jij deze aanhaalt (de godsdiensten etc) worden in hun waarden gelaten. Waarom worden wij dan niet in onze warden gelaten, als wij iets niet willen consumeren vanuit onze principes?​

3. Oprechte nieuwsgierigheid hoe hij, oa als iemand die BB-en vrij serieus neemt, hier over denkt.

Uit eigen ervaring weet ik dat het makkelijker voor me is om een avond niet te drinken, dan maar 2 pilsjes op een feestje, geen drop te eten, dan maar een paar. Anderzijds kan ik speciaalbier echt als een traktatie of beloning behandelen en chocolade over een aantal dagen opeten.

Gezien alle vulling (of, mogelijk: vervuiling) in het log had ik de vraag wellicht beter direct in PB kunnen stellen, excuus.

Dit vind ik een interessant onderwerp. Bovenstaand heb ik in jouw citaat mijn antwoorden verwerkt.

gewrichten , narcisme , overmatig eten of juist zeer weinig,uitputting ,minder sociale contacten buiten je bubbel ,
bigorexia,dwangmatigheid,paniek als de gym gesloten is,zelfbeeld met en zonder training,vage supplementen

Dit alles heeft iemand zelf in de hand. Bodybuilding is juist goed vanwege de spierversterkende eigenschappen, dit komt ten goede op latere leeftijd. Op de rest ga ik niet in, daar iemand dit echt zelf in de hand heeft. De keuze daarin is vrij en persoonsgebonden.

Toch vind ik het mooi dat je wel een beetje mee kan doen, heeft ook wel een symbolische waarde.

Zit hier ergens niet een tegenstrijdigheid, tegen de consumptiemaatschappij, maar wel bb-en met een over het jaar een veel hogere voedselinname?

Ik denk dat ik wel een beetje begrijp wat je bedoelt, maar ik ben nieuwsgierig hoe je hierover denkt.

Natuurlijk eet ik meer dan een gemiddeld persoon (normaal en/of gezond vind ik misplaatst, want dat impliceert dat ik dat niet ben). Er zit ook een bepaalde tegenstrijdigheid, want mijn ecologische voetafdruk en impact op de bio-industrie is zeker niet gering. Mijn onderhoudsbehoefte ligt echter ook aanzienlijk hoger. Ik eet gewoon wat nodig is om mijn doelen te bereiken en houd hier het liefst aan vast. Voor mij is het dus vooral functioneel. En dan kan ik nog steeds elke dag genieten van mijn oats met whey.

Ik heb ook gewoon niet zo'n behoefte aan al dat (ongezonde) gevreet. Iedereen moet het helemaal voor zichzelf bepalen, maar ik vind het absurd dat anderen altijd maar verwachten dat je 'voor de gezelligheid' mee moet doen. Mensen moeten me gezellig vinden om wie ik ben, niet om wat ik eet. Natuurlijk ga ik wel mee met een etentje, maar op sommige momenten (in een echte wedstrijdprep) skip ik dit toch echt voor een hoger doel. Ik heb er geen problemen mee dingen te laten, en als anderen daar wat van vinden, mogen zij dat, maar ik ga echt niet meer 'meedoen' omdat het zogenaamd verwacht wordt of sociaal wordt gevonden. Ik leef voor mezelf, niet voor iemand anders. En ja, dat is egoistisch.

Ik ben hier veel te nuchter en rationeel voor. Voor mij heeft het geen enkele symbolische waarde. Ja, als we gezellig uit eten gaan met een verjaardag, prima. Maar ik ga dan voornamelijk voor de gezelligheid mee. Toen ik vegetarier was kon ik ook vaak zat dingen niet eten en ik verwachtte echt niet dat mensen er rekening mee hielden, maar dan ga ik gewoon voor de gezelligheid mee. Ik ben niet religieus en ben meer een einzelg"anger dan een groepsmens of kuddedier. Ondanks dat ik niet religieus ben, kan ik mij best goed vinden in bepaalde aspecten van de islam. De Ramadan, de gematigde levensstijl (niet overeten), stilstaan bij anderen die het minder hebben, niet zomaar met iedereen het bed in duiken etc. Ook niet met alles trouwens. En ja, met bodybuilding zijn er bepaalde tegenstrijdigheden, dat geef ik toe.
Dat stukje taart eten gaat mij ook niet alleen om de cut. Ook in de bulk heb ik jarenlang gebak overgeslagen. Van mij hoeft het niet zo nodig. Waarom zou het moeten? Omdat het sociaal is? Omdat het verwacht wordt? Omdat iemand moeite heeft gedaan en het anders van weinig begrip en respect getuigt? Ik vind het raar dat je dingen gaat eten om anderen te pleasen. Voor de rest heb ik weinig met bijzondere leeftijden. Ik heb mijn 30ste verjaardag ook niet gevierd. Ik heb daar echt niets mee. Met Kerst ga ik vaak wel gezellig met familie eten, maar er zijn ook jaren dat ik dit niet heb gedaan. Ik ben niet eens gelovig; het is immers een religieus feest. Daarnaast vind ik de consumptiedrang rondom de feestdagen echt bizar. De laatste tijd hoor je steeds meer mensen over milieu, over minderen, over minder vlees eten, gezondere levensstijl etc. (geloof me, ik doe helemaal niet mee aan dat soort hypes); en dan is het Kerst en liggen de supermarkten overvol, wordt er bijna gevochten om de laatste kalkoen of pakje tutti frutti en na de feestdagen, waarbij en kilo's eten en liters drank genuttigd zijn, wordt er bergen aan voedsel weggeflikkerd dat overblijft. Ik denk dan echt, 'waarom kunnen we niet gewoon normaal doen'. Ik hoef simpelweg niet zo nodig met Kerst mij te overeten en alcohol te nuttigen. Zelf thuis op de bank een normaal bord voedsel eten en een filmpje kijken word ik net zo gelukkig van. Maar nogmaals, ieder z'n ding; als anderen dat willen prima, maar ga het niemand opleggen.

Verder ben ik gewoon ook een beetje opgevoed met blij zijn met weinig en kleine dingen waarden. AYCE-restaurants ga je mijn familie echt niet zien. Doe mij maar een goed restaurant waar met liefde een gerecht is bereid. (En ja, ik ben mijzelf ook weleens te buiten gegaan; maar buiten de DBB-meets kom ik echt zelden in een AYCE en als ik uit eten ga is het vaak noodgewongen als ik in het buitenland ben voor mij werk; daarnaast een paar keer per jaar met familie misschien.)

Dit is een deel van het verhaal. Daarnaast heb ik in het verleden wat issues gehad met eten/drinken wat mentaal een rol speelt.

Die laatste punten kan ik mij wel in vinden. Een speciaalbiertje om van te genieten. Een lekker glas wijn bij een etentje etc. Maar als ik besluit in het geheel niet te drinken, is dat ook prima. Dingen moeten wel bijzonder blijven en niet te standaard worden.
V.w.b. de prep/cut werkt voor mij gewoon strikt ook het beste. Alles of niets. Op het moment dat je een beetje toegeeft, is het lastiger in het ritme te blijven. In het ritme blijven is gemakkelijker voor mij dan er zo nu en dan uit gaan en weer terug in moeten komen.

Ik heb dit snel getypt en hoop dat het een beetje logisch en compleet verhaal is geworden en niet te warrig is.

Dit alles heeft iemand zelf in de hand. Bodybuilding is juist goed vanwege de spierversterkende eigenschappen, dit komt ten goede op latere leeftijd. Op de rest ga ik niet in, daar iemand dit echt zelf in de hand heeft. De keuze daarin is vrij en persoonsgebonden.
[/QUOTE]

@Onit ,met alle respect maar ik denk dat je nog veel te weinig (training en levens) ervaring hebt op dit gebied hebt om hier over te oordelen
ik zou zeggen train eerst maar een jaar 15 en denk dan nog eens terug aan mijn woorden

Laatst bewerkt:

niet iedereen die aan BB of iets dergelijks doet valt onder de categorieën die jij hier benoemt. Maar dat is mijn mening, ik ben geen academicus.

• Like
Waarderingen: Onit
Ik heb met bepaalde dingen die je hier noemt inderdaad negatieve ervaringen; in het verleden ook weleens bij de psycholoog geweest in mijn hardloopperiode, maar nu heb ik gelukkig voor mijzelf een levensstijl gevonden waar ik mij goed bij voel die niet gedwognen voelt, maar puur omdat ik het zelf wil.

Ik ga absoluut niet zeggen dat ik zo gezond leef. Natuurlijk is AAS niet gezond, maar ik heb die keuze gemaakt en de nadelige effecten geaccepteerd voor de doelen die ik heb.
Met veel andere dingen vind ik het dat niet waard en maak ik dus een andere afweging.

En overmatig drinken!

• Haha
Waarderingen: Onit
In alle sporten waarin uiterlijk en/of gewicht een belangrijke rol speelt (bodybuilder als ene uiterste, marathonloper als andere uiterste) is er een grotere kans dat mensen doorschieten in hun fanatisme. Toch zijn er ook genoeg mensen die dit op een gezonde manier kunnen integreren in hun leven.

Ik heb me afgelopen week ook afgevraagd waarom ik me twee maanden lang heb uitgehongerd om wat foto's te schieten waar ik er gortdroog op sta, voor een bodybuilding forum waarbij ik de volgers niet eens ken in real life. Gezond was het niet bepaald. Hopelijk houd ik niets aan over (fysiek en mentaal)...

Terug
Naar boven