XXL Nutrition

mijn zoon

Intensief sporten op jonge leeftijd kan gevaarlijk zijn zeker tijdens de PHV (peak height velocity) of groeispurt. Ooit gehoord van:

- osgood schlatter (google maar eens)
- verkalking van de aanhechtingen van de pezen
- eventuele beschadiging aan de groeischijven
- tijdens de groeispurt groeien de botten snel in lengte, de spieren moeten mee groeien in de lengte. Ga je dan intensief aan krachttraining doen dan gaan je spieren verkorten. Verkorte spieren + langere botten -> slechte lichaamshouding met alle gevolgen van dien. Slechte rug ... Vooral de verkorting van de musculus iliopsoas zal leiden tot een voorovergebogen houding.

Ik weet niet wat diploma's jij hebt en of je ooit het vak "ontwikkelingsleer" hebt gevolgd. Indien jouw besluiten gevormd zijn op een "gedachte", dan zou ik in het vervolg toch wat voorzichtiger zijn.

Krachttraining is wel mogelijk voor kleine kinderen maar totaal niet zoals volwassen trainen. Best laat je ze oefeningen doen met hun eigen lichaamsgewicht zoals pompen, sit ups... vooral oefeningen die de grote lichaamsdelen in werking zetten zoals benen, romp, armen... Bij kinderen is trouwens ook geen hypertrofie mogelijk. Ze worden sterker door neurologische aanpassingen m.a.w. hun zenuwen kunnen meer ME (motorische eenheden) aanspreken als ze het signaal geven om samen te trekken.

Externe gewichten zijn uit den boze.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat op die leeftijd nog niet aan BB of PL gedacht hoeft te worden.

Voetbal 2 trainingen en een wedstrijd, plus 2x schoolzwemmen en misschien ook nog gewone gymles op school lijkt me wel voldoende.
Kind moet ook kunnen hertsellen van de inspanningen.
Als hij dan nog zo nodig wilt sporten, laat je hem gewoon wat opdrukwerk, optrekwerk, squatwerk en crunches doen.
Alles Bodyweight.
Kan hij toch een beetje wennen aan zijn spieren te spannen en is ie er toch wat mee bezig.

Ik zelf zou niet starten voor mijn 17e. Reden? Ben je wat volwassener.
Discipline is dan beter, je bent wat rustiger, je weet wat er buiten het trainen is enz enz.

Groei en dergelijke geloof ik wel.
Ik was met mijn 14e al uitgegroeid.

Ik weet niet of het kwaad kan maar de botten op die leeftijd zijn nog buigzaam
Hij zal best wel wat aan krachttraining kunnen gaan doen maar dan vooral aan techniek werken met relatief lichte gewichten en een beetje bw oefeningen opdrukken en buikspieren.

Waar is de tijd dat we op 9-jarige leeftijd nog in bomen klommen? :rolleyes:

Waar is de tijd dat we op 9-jarige leeftijd nog in bomen klommen? :rolleyes:

kijk dat bedoel ik!
daar krijg je een fysiek van,

mijn jeugd zag er zo uit, druk zijn/bomenklimmen/judo/karate/taikwondo/aikido vanaf mijn 12e kickboxen/boksen/fitness vanaf mijn 15e wedstrijden kickboxen, freefighten, karate/vanaf mijn 16e alleen freefighten kickboxen en krachttraining.

ik denk het nie hij is al een paar keer meegeweest omdat ik hem nie graag alleen thuis laat ik kon nie anders dan hem mee te nemen hij wou direcht meedoen met mij maar hij mocht nie van mij in mij sportschool hebben ze een ruimte voor kinderen ,voor te spelen maar in 5 min stond hij al weer bij mij, dan heb ik hem een beetje laten lopen op de loopband en dat was het maar ik zag het aan zen blik dat het hem wel interseert.IK denk toch dat ik hem nog een tijdje thuis gaat laten en gewoon zen voetbal laten doen dat doet hij ook dol graag alvast bedankt voor de vele reacties

Ik zou het alleen doen als je echt 100% zeker weet dat hij de juiste aandacht en begeleiding kan krijgen. Zo niet, zo ik hem op een teamsport zetten.

Succes verder;)

Intensief sporten op jonge leeftijd kan gevaarlijk zijn zeker tijdens de PHV (peak height velocity) of groeispurt. Ooit gehoord van:

- tijdens de groeispurt groeien de botten snel in lengte, de spieren moeten mee groeien in de lengte. Ga je dan intensief aan krachttraining doen dan gaan je spieren verkorten. Verkorte spieren + langere botten -> slechte lichaamshouding met alle gevolgen van dien. Slechte rug ... Vooral de verkorting van de musculus iliopsoas zal leiden tot een voorovergebogen houding.

- Osgood schlatter kan een kind even goed krijgen van voetbal of judo of whatever. Sterker nog dit lijkt mij waarschijnlijker dan dat het van squatten komt. Bij rennen staat er ook een enorme druk op je knieen.

- verkalking: wetenschappelijke bron graag
- beschadiging groeischijven ??? idem.
- idem

kun je wel slim gaan lullen over je diploma's maar het lijkt mij sterk dat jij afgestudeerd bent in geneeskunde met 23 jaar, dus post maar wat wetenschappelijk erkende bronnen om je argumenten enige draagkracht te geven.

Bodywheight oefeningen en inschrijven in een judoclub ;)
Met mn eigen zoon zou ik toch niet het risico lopen van te vroeg te beginnen.

Een andere optie is dat je hem meeneemt en redelijk lastige oefeningen laat doen, en als een 'echte man' laat trainen, zoals 'iederen' daar. Dan vind hij het niet leuk meer, veel te zwaar en lastig, en gaat hij een andere sport doen. dan heb je hem de kans toch nog gegeven en verbood je hem niets

Mijn zoon wil altijd mee gaan trainen hij is net 9 jaar en ik vind het te vroeg om hem mee te nemen. Hij gaat wel 2 keer voetbal training doen en de zat match wat denken jullie?

Laat hem alvast kennis maken met gewichtheffen...dat is op die leeftijd wel aardig om mee te beginnen. Dan zie je vanzelf zijn discipline.

Ik weet niet wat diploma's jij hebt en of je ooit het vak "ontwikkelingsleer" hebt gevolgd. Indien jouw besluiten gevormd zijn op een "gedachte", dan zou ik in het vervolg toch wat voorzichtiger zijn.

Krachttraining is wel mogelijk voor kleine kinderen maar totaal niet zoals volwassen trainen. Best laat je ze oefeningen doen met hun eigen lichaamsgewicht zoals pompen, sit ups... vooral oefeningen die de grote lichaamsdelen in werking zetten zoals benen, romp, armen... Bij kinderen is trouwens ook geen hypertrofie mogelijk. Ze worden sterker door neurologische aanpassingen m.a.w. hun zenuwen kunnen meer ME (motorische eenheden) aanspreken als ze het signaal geven om samen te trekken.

Externe gewichten zijn uit den boze.

voila

Ik vind dat op die leeftijd nog niet aan BB of PL gedacht hoeft te worden.

Voetbal 2 trainingen en een wedstrijd, plus 2x schoolzwemmen en misschien ook nog gewone gymles op school lijkt me wel voldoende.
Kind moet ook kunnen hertsellen van de inspanningen.
Als hij dan nog zo nodig wilt sporten, laat je hem gewoon wat opdrukwerk, optrekwerk, squatwerk en crunches doen.
Alles Bodyweight.
Kan hij toch een beetje wennen aan zijn spieren te spannen en is ie er toch wat mee bezig.

Ik zelf zou niet starten voor mijn 17e. Reden? Ben je wat volwassener.
Discipline is dan beter, je bent wat rustiger, je weet wat er buiten het trainen is enz enz.

Groei en dergelijke geloof ik wel.
Ik was met mijn 14e al uitgegroeid.

idd
laat een kind een kind zijn

Van jongs af aan trainen heeft voor en nadelen.
Ik heb bij mezelf de volgende dingen ondervonden die ik soms voordeel vind maar soms ook niet.
de voordelen:-spiergeheugen
-minder kans op blessures
-goede conditie

de nadelen :-ik zie er jonger uit
-ik heb een snelle spijsvertering
-ik ben 20cm kleiner dan dat ik ben uitgerekend

Maarja er zeker achter komen doe je niet behalve als ze 20 kleine kinderen met verschillende lichaamsbouwen zouden laten sporten in de sportschool.

- Osgood schlatter kan een kind even goed krijgen van voetbal of judo of whatever. Sterker nog dit lijkt mij waarschijnlijker dan dat het van squatten komt. Bij rennen staat er ook een enorme druk op je knieen.

- verkalking: wetenschappelijke bron graag
- beschadiging groeischijven ??? idem.
- idem

kun je wel slim gaan lullen over je diploma's maar het lijkt mij sterk dat jij afgestudeerd bent in geneeskunde met 23 jaar, dus post maar wat wetenschappelijk erkende bronnen om je argumenten enige draagkracht te geven.

Jouw argument is weer zo een typisch DBB argument, geef mij een wetenschappelijk artikel ...

Nee ik ben geen dokter. Ik ben erkend BLOSO/VTS Personal trainer type B. Ontwikkelingsleer is deel van de opleiding en handelt specifiek over de ontwikkeling van baby -> kind -> volwassene en welke training je kan geven in welke fase van ontwikkeling.

Als je wil scan ik je de hele curus in... ik weet niet als BLOSO gekend is in nederland maar in België is dit de hoogst aangeschreven sportinstantie.

Tuurlijk kan je osgood schlatter krijgen van voetbal of judo. Je krijgt dat niet door een bepaalde sport, osgood shlatter krijg je door overtraining. Systematische training met externe gewichten is altijd overtraining voor een kind.

Doe er meet wat je wil...

Typisch weer DBB. Wordt veel geroepen maar wetenschappelijke bronnen worden niet geciteerd. Een bewering als "Systematische training met externe gewichten is altijd overtraining voor een kind." is niks waard zonder onderzoeken waar je dat op kunt baseren, ongeacht of je het op je opleiding hebt geleerd of niet.

Overigens zijn de grootste idolen op dit forum, waaronder Arnold en Pudzian (om er maar 2 te noemen), ook op jonge leeftijd begonnen.

Het is een onbegonnen zaak, er zitten hier pubertjes die hun eigen antwoord echt de wereld vinden en van niemand iets aan nemen omdat ze naar eigen mening er "zoveel van weten"
arnold is vroeg begonnen ja, zegt dat dat het goed voor zijn zoontje is? nee, weet jij waar arnold allemaal last van had op vroege leeftijd? nee
Wetenschappelijke bronnen? grow up! kindertjes

Mee eens waarom altijd vechten wees gewoon duidenlijk zonder teveel problemen temaken, ik zou trouwens mijn zoon ook op wat latere leeftijd laten beginnen en eerst maar beetje team sport ofzo i.v.m. eigen ontwikkeling... maar ja dat ben ik!

Het is een onbegonnen zaak, er zitten hier pubertjes die hun eigen antwoord echt de wereld vinden en van niemand iets aan nemen omdat ze naar eigen mening er "zoveel van weten"
arnold is vroeg begonnen ja, zegt dat dat het goed voor zijn zoontje is? nee, weet jij waar arnold allemaal last van had op vroege leeftijd? nee
Wetenschappelijke bronnen? grow up! kindertjes

jij bent zeker zo iemand die ook gelooft dat fullsquat slecht voor je knieen is omdat iedereen het roept?

jij bent zeker zo iemand die ook gelooft dat fullsquat slecht voor je knieen is omdat iedereen het roept?

verre van, heerlijk juist een fullsquat.
goed voor je knieen is het zeker niet, als ik een flinke squat training heb gehad, heb ik een week last van mn knieen, alleen na iedere squat dag groeien de centimeters als onkruid.

maar waar mij het omgaat,

jullie lopen allemaal te janken over toon maar eens aan dat het slecht voor je is, het meerendeel is van mening dat het gewoon niet aan te raden is.
toon jij maar eens aan dat het wel goed voor je is, kom maar met wetenschappelijke bronnen dat het niet van invloed is op je fibula enz.. (groeischijven) toon maar aan dat het geen invloed heeft op de groei, je gewrichten, je knieen enz..

Laatst bewerkt:
verre van, heerlijk juist een fullsquat.
goed voor je knieen is het zeker niet, als ik een flinke squat training heb gehad, heb ik een week last van mn knieen, alleen na iedere squat dag groeien de centimeters als onkruid.

baseer je daarop dat de fullsquat als oefening slecht is voor de knieen?

Terug
Naar boven