Driven1010
Competitive Bodybuilder
- Waardering
- 18
Intensief sporten op jonge leeftijd kan gevaarlijk zijn zeker tijdens de PHV (peak height velocity) of groeispurt. Ooit gehoord van:
- osgood schlatter (google maar eens)
- verkalking van de aanhechtingen van de pezen
- eventuele beschadiging aan de groeischijven
- tijdens de groeispurt groeien de botten snel in lengte, de spieren moeten mee groeien in de lengte. Ga je dan intensief aan krachttraining doen dan gaan je spieren verkorten. Verkorte spieren + langere botten -> slechte lichaamshouding met alle gevolgen van dien. Slechte rug ... Vooral de verkorting van de musculus iliopsoas zal leiden tot een voorovergebogen houding.
Ik weet niet wat diploma's jij hebt en of je ooit het vak "ontwikkelingsleer" hebt gevolgd. Indien jouw besluiten gevormd zijn op een "gedachte", dan zou ik in het vervolg toch wat voorzichtiger zijn.
Krachttraining is wel mogelijk voor kleine kinderen maar totaal niet zoals volwassen trainen. Best laat je ze oefeningen doen met hun eigen lichaamsgewicht zoals pompen, sit ups... vooral oefeningen die de grote lichaamsdelen in werking zetten zoals benen, romp, armen... Bij kinderen is trouwens ook geen hypertrofie mogelijk. Ze worden sterker door neurologische aanpassingen m.a.w. hun zenuwen kunnen meer ME (motorische eenheden) aanspreken als ze het signaal geven om samen te trekken.
Externe gewichten zijn uit den boze.
Laatst bewerkt:

idem.