MuscleMeat

Military Press komt maar niet vooruit

Thumbless pressen is inderdaad erg nice voor OHP. Geeft me ook minder snel schouderpijn.
Die plank klinkt inderdaad een beetje vaag. Bedoel je de bar op de schouder laat rusten en met gespannen lats pressed?

Probeer eens te doen alsof je de bar naar je te roeit, alsof je een bent over row doet. Dan ligt die bar super stevig als een soort platform in je handen doordat je lats de boel stabiliseren.

Je bedoelt gewoon de scapula samentrekken zodat je een stabiele basis hebt om van te pushen?

Dit is inderdaad een indicatie van wat ik bedoel, alleen dan wel een stuk soepeler en gecoordineerder dan de modellen in het filmpje.

Wat zij doen is eerst nadrukkelijk naar achteren bewegen en daarna pas beginnen ze met de eigenlijke press beweging.

Ik doe beide vrijwel tegelijk, waarbij ik de 'schok' van de achterwaartse beweging eigenlijk gebruik om de inertie van de baar te doorbreken.
Dit vormt daardoor voor mij een krachtigere 'start-off'.

Zodra ik naar achteren bewegen met romp, gaat ook de baar dus direct omhoog en daarna kom ik vrijwel direct terug naar voren voor de rest van de beweging.

Moeilijk om goed in woorden uit te leggen.

Moeilijk om dit technisch echt te perfectioneren.

Uiteindelijk wel de moeite waard, vooral als je echt aanzienlijk sterken wilt worden in de OH press e.d.
Houdt dan vooral het beeld van Serge Reding in het achterhoofd.

Als je dan toch gaat cheaten kan je mi beter je benen gebruiken dan je rug.
Sowieso is het beter om niet iemand die de regels aan het buigen is als voorbeeld te nemen.
Ze zijn niet voor niks gestopt met de military press.

Als je dan toch gaat cheaten kan je mi beter je benen gebruiken dan je rug.
Sowieso is het beter om niet iemand die de regels aan het buigen is als voorbeeld te nemen.
Ze zijn niet voor niks gestopt met de military press.

Inderdaad, als je gaat cheaten cq. extra momentum genereren kun je dat beter vanuit de benen/heupen doen, eensch.

Wat ik probeer duidelijk te maken is eigenlijk helemaal geen cheaten.
Het is dus niet zo dat je als een malle van voren naar achteren en weer terug zwaait om momentum te creëren, integendeel.

Het is een technische vorm waarbij de achterwaartse buiging van bovenkant van de romp zo minimaal mogelijk is.
De buiging is nét groot genoeg om de baar vanaf het startpunt recht omhoog te laten gaan en daarbij gedurende de gehele ROM in de verticale loodlijn van het lichaam blijft. Biomechanisch gezien kan je op deze manier veel kracht generen.

Even nog voor de duidelijkheid, het filmpje was niet als instructie-voorbeeld bedoeld, maar meer als inspiratiebron! :)

Gewoon een cheat hoor ;) een moment je rug naar achteren buigen zodat je meer een incline krijg en dat weer krachtig
terug om hem door het stickingpoint te duwen.

Gewoon een cheat hoor ;) een moment je rug naar achteren buigen zodat je meer een incline krijg en dat weer krachtig
terug om hem door het stickingpoint te duwen.

Ja maar, ja maar.......

Da's nochtans beter dan de baar tegen onderkant van m'n kin aan te rammen, toch? :p

Wel een gratis scheerbeurt als de knurling in het midden zit!

Ja maar, ja maar.......

Da's nochtans beter dan de baar tegen onderkant van m'n kin aan te rammen, toch? :p
Ik wil alleen zeggen dat als je meer startsnelheid wil het veiliger is om dan meer richting push press te gaan dan richting incline press.

45kg voor een stricte mp is toch helemaal niet zo slecht @80kg?

Dan ben ik wel eens benieuwd naar de andere stats van ts.

Denk dat dit een goed voorbeeld is van wat harpep bedoelt:

Heeel wat anders dan er een incline 'olympic' press van maken.

Die starting strength manier is dan inderdaad ook nog 'cheaten', een soort push press maar met locked knees dus horizontale drive.

Wat die serge redding in dat filmpje deed is dan eigenlijk een jerk met press out en arch in plaats van knee bend, omdat hij na de drive nog eens arched om hem 'incline' uit te drukken.

001.jpg

Laatst bewerkt:
Denk dat dit een goed voorbeeld is van wat harpep bedoelt:

Heeel wat anders dan er een incline 'olympic' press van maken.

Die starting strength manier is dan inderdaad ook nog 'cheaten', een soort push press maar met locked knees dus horizontale drive.

Dank je Chris, dat is inderdaad exact wat ik bedoel. Het is ook echt maar een fractie van de beweging, maar kan enorm schelen.

@BelowZero, was wat je in Klokov's filmpje ziet ook het idee wat jij had m.b.t. mijn toelichting?

Het moeilijke is wel - en daarmee begrijp ik heel goed het punt dat BelowZero probeert te maken- dat het heel lastig is de nuances te bepalen.
Voor je het weet krijg je het standing incline press effect, waarbij de een nog verder naar achter buigt dan de ander.
Daarmee worden blessures mogelijk ook sneller in de hand gewerkt.

Bij de technische vorm die Klokov laat zien is het ook belangrijk dat je er juist niet te veel een incline beweging van maakt.
Te ver naar achter buigen verstoort de timing van het weer rechtop komen (of maakt dat te moeilijk waardoor je juist momentum verliest) en dan word je ook gedwongen om er een soort halfbakken incline beweging van te maken.

Dank je Chris, dat is inderdaad exact wat ik bedoel. Het is ook echt maar een fractie van de beweging, maar kan enorm schelen.

@BelowZero, was wat je in Klokov's filmpje ziet ook het idee wat jij had m.b.t. mijn toelichting?

Het moeilijke is wel - en daarmee begrijp ik heel goed het punt dat BelowZero probeert te maken- dat het heel lastig is de nuances te bepalen.
Voor je het weet krijg je het standing incline press effect, waarbij de een nog verder naar achter buigt dan de ander.
Daarmee worden blessures mogelijk ook sneller in de hand gewerkt.

Bij de technische vorm die Klokov laat zien is het ook belangrijk dat je er juist niet te veel een incline beweging van maakt.
Te ver naar achter buigen verstoort de timing van het weer rechtop komen (of maakt dat te moeilijk waardoor je juist momentum verliest) en dan word je ook gedwongen om er een soort halfbakken incline beweging van te maken.
Geen verschil in nuances hoor :)

Voor die toppers is strict je knieen locked en rug mag buigen.
Ik denk dat voor de normale mens die vooral veilig wilt trainen je je rug zo neutraal mogelijk moet houden.
Wil je enerlei toch momentum doe dat dan door je knieen te buigen en niet door het uit je rug te halen.

Laatst bewerkt:
Rippetoe heeft ook ergens een goed filmpje hierover. Niet je rug gaan archen maar door de benen gaan bij het naar beneden komen en explosief naar boven. Ik zoek het even.

Ik denk dat deze het is:

Laatst bewerkt:
Rippetoe heeft ook ergens een goed filmpje hierover. Niet je rug gaan archen maar door de benen gaan bij het naar beneden komen en explosief naar boven. Ik zoek het even.

Ik denk dat deze het is:

wou hij niet strict standing verbeteren? een halve squat maken tijdens de mpress heeft daarbij 0 toegevoegde waarde imo, tenzij hij niet strict wilt?

mijn mening is dat die kan kijken of er spieren achterlopen waardoor de mpress niet vooruit gaat en die dan bijtrainen. (zoals 3XL al zei)

• Topic Starter Topic Starter
Gisteren voor het trainen even dit filmpje gekeken met Brian Shaw

Ik DENK dat mijn probleem was dat ik te laat terugkwam. Je doet je hoofd naar achter zodat de barbell langs je hoofd kan, maar ik bleef in die positie staan tot de barbell op zijn hoogste punt was, daarna kwam ik pas terug en bevond de barbell zich dus pas recht boven mij. Heb dat aangepast en het ging een stuk lekkerder.

Terug
Naar boven